TUI is het grootste Nederlandse allround vakantiemerk met een scherp geprijsd aanbod. Van stedentrips tot autovakanties en van zonvakanties tot rondreizen. TUI heeft vakanties voor alle reizigers. TUI is meer dan alleen een reismerk. Het is ook de naamgever van de TUI reisbureaus, de website TUI.nl en de eigen luchtvaartmaatschappij TUIfly.

TUI

Arke vakanties

TUI is hét vakantiemerk met een ruim en scherp geprijsd aanbod zonvakanties aan de Middellandse Zee en ver weg, stedentrips, wintersport, rondreizen, cruises en autovakanties. Hoe een klant zijn vakantie wil boeken, bij TUI kan hij terecht. Reizen worden zowel via het reisbureau, het internet als het contact center aangeboden. TUI is aangesloten bij ANVR, SGR, SGC en Calamiteitenfonds. 

TUIfly is de eigen luchtvaartmaatschappij van TUI Nederland met een vloot van Boeings 787 Dreamliner, Boeings 767-300 en Boeings 737-800. De Boeings 787 en 767 worden ingezet op de lange afstanden, de Boeings 737-800 op vluchten binnen en rondom Europa. In drukke periodes worden extra toestellen ingezet. TUIfly is de eerste Nederlandse airline die de state of the art Boeing 787 Dreamliner aan de vloot heeft toegevoegd. Wij vliegen hoofdzakelijk voor de eigen merken van TUI Nederland. TUIfly maakt onderdeel uit van de internationale vloot van TUI Group met luchtvaartmaatschappijen in Groot-Brittanië, Duitsland, Scandinavië, Frankrijk en België.

Aan boord biedt TUIfly zitcomfort en service naar keuze: Star Class (114 cm beenruimte), Premium (94 cm beenruimte), Comfort (84 cm beenruimte) en Economy (76 cm beenruimte). TUIfly vliegt naar meer dan 60 bestemmingen wereldwijd: wij brengen onze reizigers naar vakantiebestemmingen rond de Middellandse Zee, het Caribische gebied, Noord en Zuid-Amerika en Afrika.

Geschiedenis TUI

TUI heette voor 1 oktober 2015 Arke. De geschiedenis van Arke is verstrengeld met die van de kleurrijke ondernemer Ferdinand Fransen. Toch is hij niet de naamgever van het bedrijf, die eer komt Frits Arke toe. Hij was het die in 1934, een tijd van maatschappelijke en financiële onrust, de ondernemingsgeest en moed had om samen met de 23-jarige Jan ten Barge een busbedrijf te beginnen onder de naam Reisbureau Twenthe. In de zomer van 1944 wordt het team versterkt met Ferdinand Fransen. Als zestienjarige komt hij rechtstreeks uit de schoolbanken bij de reisonderneming werken als plaatsvervanger voor de zieke administratieve kracht Hennie Agterhuis. Vanwege zijn kwaliteiten wordt hij spoedig benoemd tot verkoopleider.

Door een verschil van inzicht over de te volgen koers – Arke wil liever even op adem komen en Ten Barge wil snel verder groeien – besluiten beide heren ieder hun eigen weg te gaan. Frits Arke begint met steun van Agterhuis en Fransen het Reis- en Passagebureau Arke. In 1956 wordt dit een gezamenlijke vennootschap onder firma, waaruit Frits Arke zich in 1967 terugtrekt. Na het overlijden van Hennie Agterhuis in 1973 wordt Ferdinand Fransen enig eigenaar; hij groeit uit tot hét gezicht van het bedrijf.

In eerste instantie richt Arke zich op busreizen, maar in de loop der jaren ontwikkelt de organisatie zich tot een volwaardige touroperator die van alle reismarkten thuis is. Overnames volgen elkaar in rap tempo op en in 1989 verkoopt Fransen veertig procent van zijn aandelen aan de Duitse reisorganisatie Touristik Union International (TUI). In 1995 doet hij hetzelfde met de rest van zijn aandelenpakket. In dat jaar koopt TUI ook de aandelen van Holland International, waarna de aandeelhouders besluiten tot een samengaan van beide bedrijven onder de naam TUI Nederland. Arke en Holland International blijven als aparte merknamen bestaan.

In 2005 wordt Arke getransformeerd tot het multi-channelbrand van TUI Nederland, dat verkocht wordt via internet, de Arke winkels en het telefonisch contact center. Het merk Arke is inmiddels naamgever van het reismerk Arke, de Arke winkels, de airline Arkefly en de internetsite Arke.nl.

Arke heet sinds 1 oktober 2015 TUI. TUI Nederland leidt als rolmodel binnen de internationale TUI Group de introductie van de wereldwijde merkenstrategie. Op termijn zullen de andere internationale TUI merken volgen zodat er één krachtig global brand ontstaat. De consument ziet dan in alle landen overal hetzelfde merk terug; op vliegtuigen, websites, marketinguitingen, reiswinkels en op de vakantiebestemming.