Kras is een allround touroperator en een zelfstandig onderdeel van TUI Nederland. Kras richt zich op de doelgroep met de 50plus mentaliteit en is gespecialiseerd in rondreizen, busreizen, singlereizen, autovakanties, actieve vakanties, cruises en strandvakanties wereldwijd.

De wereld is Kras

Kras is een zelfstandig onderdeel van TUI Nederland. Kras is een allround touroperator en richt zich op de doelgroep met de 50plus mentaliteit. Kras biedt vakanties aan naar meer dan 70 landen ter wereld en in haar portfolio vinden we autovakanties, busvakanties, rondreizen, fly drives, zee- en riviercruises, fiets- en wandelvakanties, singlereizen en strandvakanties. Ook arrangementen op het gebied van wellness, culinair, theater en muziek behoren tot het aanbod. Een speciale afdeling groups & incentives verzorgt reizen op maat voor groepen van 20 tot wel 2000 personen. Sports & Events is hiervan een onderdeel. Meer dan 85 procent van alle Kras vakanties wordt direct via de website Kras.nl geboekt.

Onder Kras valt ook het reismerk Goed Idee Reizen. Deze organisatie richt zich met een breed aanbod groepsreizen op vijftigplussers, die vanuit een christelijke levensvisie willen reizen. Ook het reismerk Holland Runner valt onder Kras. Deze organisatie is een specialist op het gebied van arrangementen naar marathons, waaronder de marathon van New York.

Geschiedenis

De onderneming Kras startte in 1922, toen Johan Kras een lijndienst met paard en wagen begon van Ammerzoden naar ’s-Hertogenbosch.

In 1969 startte Kras, in samenwerking met de Katholieke Ouderenbonden (KBO), de uitvoering van speciale reizen voor senioren. De eerste brochure omvatte drie reizen en wel naar de Ardennen, Luxemburg en Valkenburg. Tegenwoordig verzorgt Kras vakanties voor meer dan 300.000 klanten naar meer dan 70 landen wereldwijd.

Als Kras in 1988 de reisorganisatie SterVakanties uit Beverwijk overneemt, verandert tegelijkertijd haar naam en KRAS SterVakanties is een feit. In 1996 neemt Arke Reizen een aandeel van 40 procent in Kras; een eerste stap in de richting van TUI Nederland is gezet. Vanaf 1 november 1999 maakt Kras volledig deel uit van TUI Nederland. In december 2007 verandert de bedrijfsnaam in Kras.nl, om sterker te benadrukken dat Kras een direct seller is die zich vooral richt op verkoop via het internet. In 2013 gaat de onderneming verder onder de huidige naam Kras met als pay off ‘De wereld is Kras’.