OneStat.com Web Analytics
print
 
HOME
TUI NEDERLAND
TUI SPIRIT
GESCHIEDENIS
HISTORISCH OVERZICHT
HOLLAND INTERNATIONAL
ARKE
KRAS
ARKEFLY
REISBUREAUS
ROBINSON
LASTMINUTE.NL
MERKEN
ARKE
ARKE (LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ)
EXTRAVACANZA
GOED IDEE REIZEN
HOLLAND INTERNATIONAL
KRAS
LASTMINUTE.NL
REISBUREAUS
TEC4JETS
FACTS & FIGURES
NOMINATIES EN VAKPRIJZEN
BROCHURES EN MAGAZINES
BELEEF!
WERELDS!
ARKEFLYER
A GLOBAL VIEW
ALGEMENE VOORWAARDEN
TUI NEDERLAND
ARKEFLY
ANVR
SGR
CALAMITEITENFONDS
LEVERANCIERS
TUI TRAVEL PLC
PERS EN MEDIA
PERSBERICHTEN
AANMELDEN PERSBERICHTEN
CONTACT
FOTO & MEDIA ARCHIEF
DUURZAAM TOERISME
TUI TRAVEL EN ANVR
VERANKERING
BELEID
ACTIVITEITEN
BESTEMMINGEN - KETEN
BELEID
ACTIVITEITEN
BESTEMMINGEN - PROJECTEN
BELEID
ACTIVITEITEN
CO2-VOETAFDRUK - AIRLINE
BELEID
ACTIVITEITEN
CO2-VOETAFDRUK - KANTOREN
BELEID
ACTIVITEITEN
KLANTEN
BELEID
ACTIVITEITEN
COLLEGA'S
BELEID
ACTIVITEITEN
SUSTAINABLE TOURISM
WIJS OP WINTERSPORT
VERVOER
VERBLIJF
VERMAAK
VERANTWOORDE PARTNERS
VERANTWOORDE TIPS
CONTACT
GERELATEERDE SITES
WERKEN BIJ TUI
CONTACT
RIJSWIJK
ENSCHEDE
ARKEFLY
KRAS
REISBUREAUS
KLANTENSERVICE
COMMUNICATIE

CO2-uitstoot
De uitstoot van vliegen draagt bij aan klimaatverandering. Daarnaast stijgt de prijs van ruwe olie en daarmee ook de kerosineprijs. TUI Travel heeft daarom als doel gesteld de CO2-uitstoot van de passagiers van de TUI luchtvaartmaatschappijen te reduceren met zes procent voor boekjaar 2014 ten opzichte van het peiljaar 2008, op zowel absolute als relatieve basis. Door het al behalen van deze doelstelling in 2012 is het percentage verhoogd tot negen procent in 2015.

In boekjaar 2013 bedroegen de absolute CO2-emissies voor Arkefly 533.451 ton CO2. In 2013 is de gemiddelde CO2-uitstoot per passagierskilometer 73,6 gram. Tussen 2008 en 2013 is de uitstoot gereduceerd met 11,6 procent. In 2014 verwacht Arkefly twee van de drie bestelde vliegtuigen Boeing 787-8 Dreamliner in de vloot op te nemen, die ongeveer twintig procent zuiniger zijn dan de Boeing 767’s die dan worden vervangen. Arkefly is de eerste Nederlandse airline die met de Dreamliner gaat vliegen.

ETS en biobrandstof
De Europese Unie heeft een moratorium aangekondigd voor het European Union Emissions Trading Scheme (EU-ETS), dat de luchtvaartsector verplicht deel te nemen aan emissiehandel. De opschorting is niet van toepassing voor vluchten binnen de EU en van en naar de Antillen voor Europese luchtvaartmaatschappijen. Met ingang van 2012 is Arkefly verplicht te betalen voor de CO2-uitstoot van deze vluchten. Om de kosten te beperken, richt Arkefly zich op het reduceren van de uitstoot van haar vloot en wordt een lange termijn strategie verkend voor duurzame biobrandstof in samenwerking met TUI Travel airlines, AlgaePARC, onderzoeksfaciliteit van Wageningen UR (University & Research Centre) (www.algaeparc.nl) en andere partners. TUI Travel is lid van Sustainable Aviation Fuel Users Group (SAFUG, www.safug.org).
Biobrandstoffen zijn al vaak in opspraak gekomen door de concurrentie met land- en drinkwatergebruik. Arkefly kiest daarom voor een samenwerking met AlgaePARC, een faciliteit waar men specifiek onderzoek doet naar de productie van chemicaliën en brandstoffen uit microalgen. Algen kunnen namelijk worden gekweekt op locaties die ongeschikt zijn voor landbouw en in zeewater zodat er geen concurrentie is met de voedselproductie.

Belangrijkste ontwikkelingen in 2013

  • De gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer per passagier is met 2,6 procent gedaald tot 73,6 gram CO2. Tussen 2008 en 2013 is de uitstoot gereduceerd met 11,6 procent. De uitstoot ligt hoger dan het gemiddelde van alle internationale TUI airlines, dat in 2013 op 70,7 gram ligt. Dit wordt veroorzaakt door de jongere vloot van de andere maatschappijen, een lagere bezettingsgraad bij Arkefly en het vliegen in driehoeken, waarbij Arkefly twee bestemmingen aandoet tijdens één vlucht. 
  • In 2012 was Arkefly in gesprek met Platform Duurzame Luchtvaart (PDL) voor een samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van duurzame biobrandstof voor de luchtvaart. In 2013 is PDL verder gegaan als Platform Nederlandse Luchtvaart met een andere focus en zijn de gesprekken gestopt. Arkefly is daarna direct in overleg met AlgaePARC, onderdeel van Wageningen UR, getreden om onderzoek te faciliteren naar de ontwikkeling en vercommercialisering van duurzame biobrandstof. Arkefly heeft de intentie uitgesproken drie jaar lang de onderzoeksfaciliteit financieel te steunen voor wetenschappelijk onderzoek.   
  • Alle toestellen met uitzondering van de classic Boeing 767's zijn voorzien van electronic flight bag class II. Hierdoor is alleen nog het vliegplan op papier en zijn alle route- en navigatiekaarten digitaal. In de toekomst wordt het systeem verder uitgebreid en meer opties toegevoegd.  
  • TUI airlines heeft als groep een software applicatie aangeschaft om meer inzicht te krijgen in brandstof ge- en verbruik. Hiermee kunnen brandstofbesparende maatregelen worden opgespoord. Arkefly heeft de applicatie ingevoerd in haar systemen en uitgerold door datachecks te doen met als doel dat vliegers minder overbodige extra reservebrandstof tanken.  
  • De laatste Boeing 737 van Arkefly dat nog stalenremmen had, heeft lichtgewicht koolstofremmen gekregen. Hierdoor is de hele vloot met koolstofremmen uitgevoerd. Daarnaast is in een andere Boeing 737 lichtgewicht tapijt geplaatst.  
  • De Groep heeft een contract voor vijf jaar getekend met CHEP voor de vervanging van de bagagecontainers en cargopallets in de Boeing 787-toestellen door lichtgewicht alternatieven. Het vervangingsproject start in 2014. Alle Boeing 787's zijn van lichtgewicht pallets en containers voorzien. Dit is niet goedgekeurd voor de Boeings 767's.  
  • Arke is de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die twee van haar vliegtuigen Boeings 737 heeft voorzien van A-Glaze, een gladde transparante laag (polymeer) die het brandstofverbruik vermindert. Door de buitenzijde van het toestel in te smeren met deze beschermlaag biedt het in de lucht minder weerstand, waardoor minder brandstof nodig is.  
  • De brandstofbesparende maatregel 'no alternate' is doorgevoerd, waarbij voor vluchten naar Amsterdam zonder uitwijkhaven wordt gepland waardoor minder extra reservebrandstof wordt meegenomen.  
  • Met ingang van april 2013 verkoopt Arkefly 0,5 liter mineraalwater flesjes Earth Water aan boord, gemaakt van biologisch afbreekbaar materiaal. De verkoop van Earth Water draagt bij aan waterprojecten wereldwijd en aan het weer groen maken van verwoestijnde gebieden. Arkefly doneert per verkocht Earth Water flesje € 0,25 aan Naga Foundation.   
  • Met ingang van april 2013 verkoopt Arkefly aan boord langhoudbare maaltijden en snacks. Elk seizoen wordt dit assortiment uitgebreid. Door de houdbaarheid zijn de artikelen meervoudig inzetbaar en leiden niet tot meer afval. Bovendien zijn zij vanwege het speciale bereidingsproces minder schadelijk dan andere producten (toevoegingen van E's).  
  • Alle overgebleven cateringproducten die vanwege kwaliteitsregelgeving niet herbeladen mogen worden, worden aan de Voedselbank gedoneerd.  
  • Overgebleven niet-persoonlijke artikelen van lost & found zijn aan het Leger des Heils en andere goede doelen overgedragen.  
  • Arkefly heeft nog geen scheiding en recycling van het afval aan boord. In 2013 is er gewerkt aan een eerste plan van aanpak om afval aan boord te scheiden en te recyclen. Er heeft een onderzoek plaatsgevonden bij zustermaatschappij TUI Nordic.