OneStat.com Web Analytics
print
 
HOME
TUI NEDERLAND
TUI SPIRIT
GESCHIEDENIS
HISTORISCH OVERZICHT
HOLLAND INTERNATIONAL
ARKE
KRAS
ARKEFLY
REISBUREAUS
ROBINSON
LASTMINUTE.NL
MERKEN
ARKE
ARKE (LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ)
EXTRAVACANZA
GOED IDEE REIZEN
HOLLAND INTERNATIONAL
KRAS
LASTMINUTE.NL
REISBUREAUS
TEC4JETS
FACTS & FIGURES
NOMINATIES EN VAKPRIJZEN
BROCHURES EN MAGAZINES
BELEEF!
WERELDS!
ARKEFLYER
A GLOBAL VIEW
ALGEMENE VOORWAARDEN
TUI NEDERLAND
ARKEFLY
ANVR
SGR
CALAMITEITENFONDS
LEVERANCIERS
TUI TRAVEL PLC
PERS EN MEDIA
PERSBERICHTEN
AANMELDEN PERSBERICHTEN
CONTACT
FOTO & MEDIA ARCHIEF
DUURZAAM TOERISME
TUI TRAVEL EN ANVR
VERANKERING
BELEID
ACTIVITEITEN
BESTEMMINGEN - KETEN
BELEID
ACTIVITEITEN
BESTEMMINGEN - PROJECTEN
BELEID
ACTIVITEITEN
CO2-VOETAFDRUK - AIRLINE
BELEID
ACTIVITEITEN
CO2-VOETAFDRUK - KANTOREN
BELEID
ACTIVITEITEN
KLANTEN
BELEID
ACTIVITEITEN
COLLEGA'S
BELEID
ACTIVITEITEN
SUSTAINABLE TOURISM
WIJS OP WINTERSPORT
VERVOER
VERBLIJF
VERMAAK
VERANTWOORDE PARTNERS
VERANTWOORDE TIPS
CONTACT
GERELATEERDE SITES
WERKEN BIJ TUI
CONTACT
RIJSWIJK
ENSCHEDE
ARKEFLY
KRAS
REISBUREAUS
KLANTENSERVICE
COMMUNICATIE

Duurzame klantinformatie
De behoeftes en wensen van de klanten van TUI Nederland veranderen. Onderzoek onder 4.000 vakantiegangers in acht belangrijke TUI Travel bronlanden in 2010 geeft aan dat vakantiegangers een duidelijke interesse hebben voor duurzamere vakanties. Een op de twee klanten is bereid een duurzame vakantie te boeken als die beschikbaar is en twee op de drie klanten zou zijn gedrag op vakantie aanpassen om het milieu te helpen. In 2012 kwamen nagenoeg dezelfde resultaten uit een vervolgonderzoek.  

TUI Nederland informeert klanten tijdens het gehele vakantieproces over duurzaam toerisme. De informatie is niet afgestemd op de duurzaam toerisme interesse van verschillende klantgroepen. Duurzaam vervoer, verblijf en vermaak komen aan bod in de brochures, op de boekbare websites en bij advies in de reisbureaus en het contact center. Bij de reisbescheiden ontvangt de klant duurzaam toerisme tips en bij aankomst op de bestemming het bestemmingsboekje inclusief duurzaam toerisme informatie.

Arke.nl publiceert reisbeoordelingen van haar klanten bij alle accommodaties op de website. ‘Respect voor mens en natuur’ is één van de beoordelingscriteria. Daarnaast worden klanten gestimuleerd vragen of opmerkingen over duurzaam toerisme onderwerpen aan te geven bij de reisleiding en na de vakantie te melden bij de Klantenservice, het reisbureau of de afdeling Duurzaam Toerisme. Klachten op gebied van duurzaam toerisme worden opgenomen en afgehandeld met de betrokken partijen, zoals excursieaanbieders, accommodaties en non-gouvernementele organisaties.

Reisbureaus en andere partners ontvangen ook actuele duurzaam toerisme informatie in verschillende communicatiemiddelen. Om alle gepubliceerde afbeeldingen en teksten in lijn met het duurzaam toerisme beleid te laten lopen en geen gevoelige onderwerpen weer te geven, werkt TUI Nederland met een communicatieprotocol duurzaam toerisme.

Reisbureaus
TUI Nederland hanteert sinds 2008 een duurzaam toerisme beleid voor de reisbureaus. Het beleid richt zich onder andere op het trainen van het personeel, het actief informeren van klanten over duurzame vakantiemogelijkheden en het geven van het goede voorbeeld door zelf milieuvriendelijk te werken. Het beleid geldt als voorschrift voor de eigen Arke winkels en als advies voor franchisenemers Holland International Reisbureau en de zelfstandige reisagenten van Holland International Reisbureau at Home. Jaarlijks wordt de voortgang getoetst via een intern ontwikkelde duurzaamheidsscan en krijgen de reisagenten een beoordeling van nul tot maximaal vijf Groene Palmen. De reisagenten met de meeste duurzaam toerisme activiteiten ontvangen de Groene Palm Award.

Reisbureaus die niet in eigendom van TUI Nederland zijn of franchisenemer zijn en producten van TUI Nederland aanbieden, worden ook geïnformeerd over duurzaam toerisme en gestuurd naar de verkoop van duurzame vakantieproducten door bijvoorbeeld het programma Groene Smiles4U. In dit programma sparen reisagenten voor goede doelen door het boeken van accommodaties met een duurzaamheidslabel. De Arke winkels hebben een soortgelijk programma, genaamd Arke goede-doelen-spaarprogramma.

Belangrijkste ontwikkelingen in 2013

  • Het aandeel klanten dat in Winter 2012-2013 en Zomer 2013 in een accommodatie met duurzaamheidslabel verbleef is toegenomen van 8,7 procent naar 9,5 procent. Dit zijn ruim 120.000 vakantiegangers.  
  • Arke heeft een website voor smartphones gelanceerd. Op de smartphone kunnen klanten via het zoekmenu filteren op ‘Duurzame accommodatie’. Bovendien staat meer informatie over duurzaamheid vermeld bij de accommodaties met een duurzaamheidslabel. Verder is de website van Arkefly opnieuw gelanceerd met vernieuwde verantwoord reizen pagina's.  
  • Duurzaam toerisme berichten worden met grotere regelmaat op de Facebook pagina van Arke en Arkefly geplaatst. Uit intern onderzoek blijkt dat deze berichten goed worden gewaardeerd.  
  • Naast reisagenten en reisleiding zijn 40.000 klanten in onder andere Egypte, Gambia, Dominicaanse Republiek, Mexico, Cuba en Kaapverdië geïnformeerd over kindersekstoerisme door middel van flyers rondom de campagne met het Ministerie van Veiligheid en Justitie, Koninklijke Marechaussee, ANVR, ECPAT en Plan Nederland. De flyer heeft tot doel kwalitatief betere informatie rondom vermeende Nederlandse kindersekstoeristen op te leveren.  
  • De duurzaam toerisme informatie is nog onvoldoende bestemmingsspecifiek of afgestemd op het type vakantie dat klanten hebben geboekt. De duurzaam toerisme teksten in de reisleidingboekjes die klanten op de bestemming ontvangen zijn geupdate en er is een specifieke tekst voor wintersportvakanties geïntroduceerd.  
  • Duurzaam toerisme is onderdeel van de mystery shop bezoeken aan de Arke kantoren. In juni oordeelde 7,6 procent van de mystery shoppers dat de reisagent informatie gaf over duurzaam toerisme, in augustus steeg dat naar 15 procent.  
  • TUI Nederland streeft met de reisbureaugroep naar de minimale score van drie Groene Palmen, dat staat voor ‘voldoende duurzaam ondernemen’. Binnen de groep heeft 55 procent minimaal deze score bereikt. Van de Arke winkels haalt 97 procent de doelstelling, voor Holland International Reisbureau is dat 17 procent en bij Holland International Reisbureau at Home is dat 8 procent. Door de opname van de verkoop van duurzame accommodaties en het grotere aanbod duurzame accommodaties, hebben veel winkels een hogere score behaald dan vorig jaar. Het grotere aantal duurzame accommodaties in het TUI-aanbod en de daarmee samenhangende stijging van de verkoop van deze accommodaties zorgt ervoor dat veel winkels een hogere score hebben behaald dan vorig jaar.  
  • De Groene Palm Award 2013 voor het groenste Arke reisbureau is uitgereikt aan Arke Middelharnis. De award voor de duurzaamste franchisenemer ging naar Holland International Reisbureau Valkenswaard. Zelfstandig reisadviseur Joris de Bont van Holland International Reisbureau at Home ontving een aanmoedigingsprijs.