KIDSWORLDCLUB

TUI NEDERLAND ONTVANGT TRAVELIFE CERTIFIED-CERTIFICAAT

Rijswijk, 9 januari 2013 – TUI Nederland ontving vandaag als eerste grote touroperator ter wereld een Travelife Certified duurzaamheidscertificaat. Secretaris-generaal Taleb Rifai van UNWTO, de toerismetak van de VN, overhandigde het certificaat aan Steven van der Heijden, CEO van TUI Nederland, op de Vakantiebeurs in Utrecht. Het Travelife Certified certificaat, dat mede mogelijk is gemaakt door de Europese Unie, is het eerste internationaal erkende duurzaamheidscertifcaat voor touroperators.

Om in aanmerking te komen voor een Travelife Certified certificaat is TUI Nederland door een onafhankelijke auditor beoordeeld. Hieruit blijkt dat de reisorganisatie voldoet aan de meer dan 150 Travelife-criteria die betrekking hebben op intern beleid en management, productassortiment, internationale handelspartners en consumentenvoorlichting. ‘Als grootste reisorganisatie hebben wij een voorbeeldfunctie’ vertelt Steven van der Heijden. ‘Daarom richten we ons Duurzaam Toerisme beleid niet alleen op onze eigen organisatie maar willen we ook richting geven aan de Nederlandse reisbranche. Het uiteindelijke doel is dat vakantiebestemmingen zich duurzaam ontwikkelen, met aandacht voor mens, dier en natuur. Alleen als de toeristische sector verduurzaamt kunnen vakantiebestemmingen in de toekomst hun kwaliteit behouden.’

TUI Nederland is al vijftien jaar koploper op het gebied van duurzaam toerisme. Zo opende de reisorganisatie eind maart één van de meest milieuvriendelijke gebouwen van het land: het TUI Nederland kantoor in Enschede. Dit pand behaalde de score 'Excellent' volgens de BREEAM onderzoeksmethode, een score die slechts door een enkel Nederlands gebouw is behaald. TUI Nederland blijft ambitieus, de touroperator lanceerde vorige maand het Duurzaam Toerisme Plan 2012-2015. In deze strategie staan alle doelen die TUI Nederland de komende drie jaar wil realiseren op het gebied van duurzaam toerisme en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit varieert van de ambitie het grootste duurzame vakantieaanbod te hebben tot klimaatneutraal werken op de kantoren. Ook werkt TUI Nederland hard om de CO₂-uitstoot van de eigen airline ArkeFly te reduceren. Het streven is dat ArkeFly in 2015 de laagste CO₂-uitstoot per passagier per kilometer van Nederland heeft, en één van de laagste wereldwijd.