UITREIKING GROENE PALM AWARD 2012

Rijswijk, 19 december 2011 – Arke Heemstede is het groenste reisbureau van TUI Nederland. Vorige week ontving Arke Heemstede een Groene Palm Award omdat zij de meeste activiteiten op het gebied van duurzaam toerisme ondernemen. Holland International Reisbureau Jansma in Roden is de groenste franchisenemer van alle Holland International Reisbureaus en Holland International Reisbureau at Home Joris de Bont is de groenste zelfstandig ondernemer van TUI Nederland. Dit is het vierde jaar dat de Groene Palm Award wordt uitgereikt.

De reisbureaus werden op vijf thema’s beoordeeld. Vier thema’s werden door de reisbureaus zelf ingevuld: Duurzaam Toerisme Management, Training & Informatie, Consument en Goed Voorbeeld. Daarnaast is de verkoop van accommodaties met een duurzaamheidslabel meegenomen in de score.

Groene Smiles4U
In de zomergidsen van 2013 van Arke en Holland International zijn ruim vierhonderd groene accommodaties opgenomen. Om de verkoop van accommodaties met een duurzaamheidslabel te promoten, is twee jaar geleden Groene Smiles4U opgezet. Reisagenten ontvangen, naast de gewone Smiles4U, twee Groene Smiles4U voor elke geboekte klant op een groene accommodatie. Hiermee sparen reisagenten voor goede doelen naar keuze. Dierenartsen van dierenwelzijnsorganisatie Brooke Hospital for Animals kunnen hierdoor bijvoorbeeld een halfjaar werkzaamheden uitvoeren met hun mobiele kliniek in Egypte. Dat betekent dat ze tussen de 1.500 en 3.000 paarden en ezels kunnen helpen.

Reisbureaubeleid
TUI Nederland lanceerde in 2008 als eerste reisorganisatie een duurzaam toerisme beleid speciaal voor de reisbureaus met als doel de klant optimaal te informeren over duurzaam toerisme. Het beleid is in 2012 vernieuwd en geldt als voorschrift voor de eigen Arke winkels en als advies voor de franchisenemers van Holland Internationaal Reisbureaus en de zelfstandig reisagenten van Holland International Reisbureau at Home. Belangrijke onderdelen van het beleid zijn trainingen voor het personeel, het actief informeren van klanten over duurzame vakantiemogelijkheden en het geven van het goede voorbeeld door zelf milieuvriendelijk te werken.

Duurzaam Toerisme Plan 2012-2015
TUI Nederland lanceerde begin deze maand het Duurzaam Toerisme Plan 2012-2015, daarin worden ambitieuze doelen gesteld. Zo wil TUI Nederland dat de eigen airline ArkeFly in 2015 de laagste CO₂-uitstoot per luchtvaartpassagier per kilometer heeft ten opzichte van andere Nederlandse airlines en één van de laagste wereldwijd. Ook wil TUI Nederland het grootste duurzame vakantieaanbod hebben met meer dan duizend gecertificeerde accommodaties met een duurzaamheidslabel. Kijk voor een overzicht van alle duurzame initiatieven en de strategie op het gebied van duurzaamheid van TUI Nederland op www.tui.nl/duurzaamtoerisme.