We respecteren jouw privacy

TUI.nl gebruikt verschillende soorten cookies. Naast functionele cookies, die noodzakelijk zijn om onze website te laten functioneren, plaatsen wij analytische cookies om het gebruik en de kwaliteit van onze website te meten. Ook plaatsen wij graag cookies voor een betere gebruikservaring. Deze cookies maken het mogelijk om gepersonaliseerde en relevante aanbiedingen te tonen, social media koppelingen te maken en maken het derden mogelijk om jouw internetgedrag te volgen en daarop afgestemde advertenties te tonen (zogenaamde tracking cookies). Door op “Akkoord” te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle hiervoor omschreven cookies. Indien je kiest voor “Weigeren” plaatsen wij enkel functionele en analytische cookies.

Ontdek hier de actuele vakantiebestemmingen. Nu tot 100,- extra korting!

Goedkeuring voor de Boeing 737 MAX

In navolging van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten (FAA) en na zorgvuldig eigen onderzoek hebben de Europese luchtvaartautoriteiten (EASA) op 27 januari 2021 de Boeing 737 MAX definitief goedgekeurd. Dit betekent dat TUI de toestellen die zij van dit type in de vloot heeft, weer inzet voor het uitvoeren van vluchten. Vanzelfsprekend staat de veiligheid van onze passagiers en crew hierbij altijd voorop. Op deze pagina lees je meer over de herintroductie van dit toestel bij TUI en geven we antwoord op veel gestelde vragen.

Veiligheid voor alles

De Boeing 737 MAX heeft de afgelopen twee jaar als gevolg van een wereldwijd vliegverbod niet gevlogen. Oorzaak hiervan waren de twee tragische incidenten met 737 MAX toestellen van het Indonesische Lion Air en Ethiopian Airlines. Fabrikant Boeing heeft in deze twee jaar samen met de toezichthouders gewerkt aan een veilige terugkeer van de Boeing 737 MAX. Hiervoor is samen met de autoriteiten een uiterst zorgvuldig traject doorlopen. De aanpassingen die gedaan zijn aan de software van het toestel en het pakket van eisen waar luchtvaartmaatschappijen en hun piloten aan moeten voldoen om weer met de 737 MAX te kunnen vliegen, zijn door de internationale luchtvaartautoriteiten goedgekeurd. De EASA heeft de 737 MAX opnieuw gecertificeerd voor alle EU lidstaten. Het Nederlandse luchtruim is sinds 28 januari 2021 weer geopend voor dit type toestellen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft hiertoe besloten op advies van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Europese luchtvaartautoriteit EASA.

Schoner, stiller, zuiniger

En dat is goed nieuws. Dit betekent dat wij onze vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX weer kunnen inzetten. Dit type toestel is een waardevolle toevoeging aan onze vloot. De 737 MAX is namelijk beduidend schoner, stiller en zuiniger dan zijn voorganger. Het toestel is 40% stiller en door het nieuw type motor en de aerodynamische kenmerken van het vliegtuig is zowel de CO2 uitstoot als het brandstofverbruik 14% minder.

Weer in de lucht

De voorbereidingen die nodig zijn om alle drie de 737 MAX toestellen uit onze vloot weer in te kunnen zetten, zijn in de afrondende fase. En de eerste vlucht met dit type toestel heeft inmiddels plaatsgevonden. Vanaf april zullen meer vluchten met dit type worden uitgevoerd. We kunnen ons voorstellen dat je nog een aantal vragen hebt. TUI fly pilot Frank Baetens geeft in een korte video antwoord op veelgestelde vragen. En we hebben ze hieronder ook nog voor je op een rijtje gezet.

 

TUI fly pilot Frank Baetens geeft antwoord op veelgestelde vragen

Video

Veelgestelde vragen

 

Q: Heeft TUI vertrouwen in de Boeing 737 MAX?
A: Ja, we hebben het volste vertrouwen in het vliegtuig. Na de hercertificering door de FAA in de VS en de EASA in Europa is de Boeing 737 MAX een van de meest en best geteste commerciële vliegtuigen ooit. Alle onderdelen van het besturingssysteem zijn opnieuw gecertificeerd. Wij hebben dit hercertificeringsproces op de voet gevolgd en ook onze eigen controles uitgevoerd om te kunnen garanderen dat de 737 MAX veilig en efficiënt wordt gebruikt. Daarnaast zijn onze piloten getraind volgens de strengste normen. De veiligheid van passagiers en crew is onze allerhoogste prioriteit. Wij vliegen alleen met een vliegtuig als we er absoluut zeker en overtuigd van zijn dat dit veilig is.

Q: Wat zijn precies de aanpassingen die gedaan zijn aan het toestel?
A: Er zijn een aantal aanpassingen gedaan aan het besturingssysteem, waaronder aan het zogenaamde MCAS systeem. Dit systeem werkt voortaan met twee sensoren in plaats van één en de piloot kan het systeem altijd overrulen. Daarnaast zijn een aantal operationele procedures aangepast en is er een aanvullende training opgesteld voor piloten die met dit type toestel vliegen. Meer informatie over de aanpassingen vind je op de website van Boeing: https://www.boeing.com/737-max-updates/ Onderaan deze pagina vind je ook een infographic en korte video waarin wordt uitgelegd wat er is aangepast.

Q: Hoe zit het met de vereiste aanpassingen die gedaan moeten worden op jullie eigen toestellen?
A: Vanzelfsprekend hebben wij de vereiste aanpassingen conform de richtlijnen van Boeing en de internationale en nationale luchtvaartautoriteiten uitgevoerd.  Dit betekent dat onze engineers de aanpassingen aan het MCAS systeem hebben doorgevoerd, handleidingen zijn aangepast en onze piloten de verplichte training hebben gevolgd. Alles met als doel om de 737 MAX weer veilig in te zetten.

Q: Gaan jullie eerst nog testvluchten uitvoeren voordat jullie dit toestel gaan inzetten?
A: Ja, om weer met dit toestel te mogen vliegen moet eerst een strikte checklist doorlopen worden. Een van de onderdelen hiervan is het uitvoeren van een testvlucht om er zeker van te zijn dat een vliegtuig dat lange tijd aan de grond heeft gestaan, naar behoren functioneert. Goed om te weten dat American Airlines sinds eind vorig jaar weer met de 737 MAX vliegt en ook de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij GOL Airlines vliegt alweer een paar maanden met dit toestel.

Q: Zijn jullie piloten extra getraind om weer met dit toestel te kunnen vliegen?
A: Ja, een verplichte training voor de piloten is onderdeel van het pakket van eisen om weer met de 737 MAX te kunnen vliegen. In nauwe samenwerking met Boeing hebben de toezichthouders een specifieke pilotentraining ontwikkeld. Elke piloot moet een theoretische training en een praktische training in een gecertificeerde Boeing 737 MAX simulator volgen om te voldoen aan de EASA eisen en om een veilige operatie te garanderen.

Q: Hoeveel Boeing 737 MAX toestellen hebben jullie?
A: Wij hebben op dit moment in Nederland drie vliegtuigen van dit type in onze vloot. En in de loop van dit jaar worden er nog twee nieuwe aan toegevoegd.

Q: Hoe zijn de 737 MAX toestellen die de afgelopen twee jaar niet gevlogen hebben onderhouden?
A: Alle vliegtuigen die aan de grond geparkeerd staan worden conform een vast omlijnd protocol onderhouden en op regelmatige basis gecheckt (zoals het starten van de motoren). Dit geldt dus ook voor de drie 737 MAX toestellen uit onze vloot.

Q: Wanneer gaan jullie weer met de 737 MAX vliegen?
A: Wij voeren sinds april weer vluchten uit met de 737 MAX. 

Q: Op welke routes wordt de Boeing 737 MAX ingezet?
A: Dat is nu nog niet bekend, maar dit type toestel vliegt vooral naar bestemmingen binnen Europa.

Q: Als ik een reis bij jullie boek, kan ik dan zien of ik met een Boeing 737 MAX vlieg?
A: Bij het boeken van een reis kun je zien met welk type vliegtuig je vliegt (bijvoorbeeld een 737 of een 787), maar de specifieke type-aanduiding binnen het soort toestel staat niet vermeld. Dit vanwege het feit dat voor vertrek het type vliegtuig waar je mee vliegt nog veranderd kan worden als gevolg van bijvoorbeeld een wijziging in de vluchtplanning. Voor onze vluchten binnen Europa zetten wij voornamelijk de 737 MAX in. Tenzij je via TUI vliegt met een andere airline of met een inhuurtoestel.

Q: Ik zie op jullie site dat de reis die ik op het oog heb met een 737 wordt uitgevoerd. Kan ik ook met een ander type toestel vliegen?
A: Voor onze vluchten binnen Europa zetten wij voornamelijk de 737 MAX in. Maar ook bij bestemmingen als Kaapverdië heeft het de voorkeur om met dit type toestel te vliegen. Onze verre vluchten worden in principe uitgevoerd met de Boeing 787-8 Dreamliner. Vlieg je naar een Europese bestemming dan is dit voornamelijk met een 737 MAX. Tenzij je via TUI vliegt met een andere airline of met een inhuurtoestel.

Q: Als ik met een 737 MAX vlieg maar dit niet wil, kan ik mijn reis dan kosteloos annuleren?
A: Nee, het is niet mogelijk om je reis om deze reden kosteloos te annuleren. Wel heb je de mogelijkheid om tot 7 dagen voor vertrek je reis om te boeken. Kijk hier voor meer informatie over onze omboekgarantie.

 

LET OP: Vluchtschema’s kunnen wijzigen waardoor het kan zijn dat je met een ander type toestel vliegt dan oorspronkelijk ingepland was. Zeker in een druk zomerhoogseizoen kan het gebeuren dat we af moeten wijken van bestaande vluchtschema’s en er van vliegtuig gewisseld moet worden. Hierdoor kan het voorkomen dat de vlucht met een 737 MAX wordt uitgevoerd.

 

Aanpassingen MCAS software

Infographic

In de infographic wordt kort uitgelegd wat de aanpassingen zijn aan de MCAS software van het toestel.

Bekijk hier de infographic

Video

In deze video wordt kort uitgelegd wat de aanpassingen zijn aan de MCAS software van het toestel.

De TUI fly vloot

TUI fly Nederland en TUI fly België zijn onderdeel van TUI Benelux en hebben een gezamenlijke vloot die het hele jaar door op alle bestemmingen vliegt. Soms zit je in een vliegtuig uit België en soms in een vliegtuig uit Nederland. Een overzicht van alle toestellen in de TUI Benelux vloot bekijk je hier.

Bekijk hier onze vloot