We respecteren jouw privacy

TUI.nl gebruikt verschillende soorten cookies en andere technologieën. Naast functionele cookies, plaatsen wij analytische cookies om het gebruik en de kwaliteit van onze website te meten. Ook plaatsen wij cookies voor een betere gebruikservaring. Deze cookies maken het mogelijk om gepersonaliseerde aanbiedingen te tonen, social media koppelingen te maken en maken het derden mogelijk om jouw gedrag te volgen en daarop afgestemde advertenties te tonen. Door op “Accepteer cookies” te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle hiervoor omschreven cookies en andere technologieën om persoonlijke data te verzamelen. Indien je kiest voor “Weigeren” plaatsen wij enkel functionele en analytische cookies en zal er geen sprake zijn van gepersonaliseerde content.

Met TUI naar de Antillen 

Op deze pagina hebben we de meest gestelde vragen verzameld over vliegen met TUI fly en lees je welke maatregelen er voorafgaand en tijdens de reis gelden.

Veelgestelde vragen

 

Reisadviezen 

Reizen naar Nederland vanaf de ABC eilanden

Sinds woensdag 23 maart 2022 is de verplichting vervallen om een coronabewijs te hebben voor de afreis naar Nederland.

Voor mensen die naar Nederland reizen van binnen de EU/Schengen vervalt vanaf 23 maart de verplichting om een test-, herstel- of vaccinatiebewijs te hebben. Ook voor EU-burgers die vanuit landen buiten de EU/Schengen naar Nederland reizen, zijn er geen inreismaatregelen meer. Voor iedereen die naar Nederland reist, is het advies om een zelftest te doen direct na aankomst en op dag 5. Meer hierover lees je op deze pagina.

Reizen vanuit Nederland naar de ABC eilanden
Voor reizen vanuit Nederland naar de ABC eilanden kunnen er nog wel inreisvoorwaarden gelden. Wat de eisen per eiland zijn lees je onder het kopje PCR-test.

Houd er rekening mee dat op de genoemde bestemmingen nog steeds coronamaatregelen gelden. Informeer van te voren goed welke dat zijn. Je leest hier meer over de geldende maatregelen tijdens de reis en je verblijf: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/

 

PCR-test

Q: Wat is een COVID-19 (PCR) test?
A: Bij een PCR-test wordt er gekeken of er genetisch materiaal (RNA) van het COVID-19 virus in de neus of keelholte aanwezig is. Meer informatie over de PCR test vind je hier.

Q: Ik reis vanuit Aruba, Curaçao of Bonaire naar Nederland, is een COVID-19 (PCR) test verplicht?
A: Sinds 23 maart 2022 is de verplichting vervallen om een coronabewijs te hebben voor afreis naar Nederland. 

Q: Hoe weet of ik uit een veilig land kom en niet uit een hoog risico gebied?
A:  Via deze lijst controleer je wat de veilige landen zijn met een laag COVID-19 risico.

Q: Moet ik bij aankomst in Nederland in thuisquarantaine? 
A: Nee, voor reizen vanaf Curaçao, Aruba én Bonaire geldt géén thuisquarantaine bij aankomst in Nederland. Wij adviseren je de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten houden voor eventuele aanpassingen in de adviezen en de quarantaineplicht: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies

Q: Is het verplicht een PCR-test te doen voor mijn vlucht vanuit Nederland naar Aruba, Curaçao of Bonaire?
A: De inreisvoorwaarden verschillen per eiland. 

Q: Waar kan ik mij in Nederland laten testen?
A: Voor het afnemen van coronatesten werken wij samen met Spoedtest.nl. Zij hebben testlocaties door heel Nederland. Dit laboratorium is door het RIVM goedgekeurd en ook de lokale autoriteiten hebben goedkeuring gegeven op de gezondheidsverklaring die je na de coronatest van hen ontvangt. TUI biedt de testen tegen gereduceerd tarief aan. Voorwaarde is dat je de test vóór vertrek in Nederland laat afnemen. Registreren voor een testafspraak gaat via de Mijn TUI omgeving. In Mijn TUI vind je een link naar het registratieformulier.

LET OP: het gereduceerde tarief wordt alleen berekend via de link in Mijn TUI. Gebruik je deze link niet of laat je je testen bij een andere aanbieder, dan geldt het gereduceerde tarief niet. Meer informatie over de coronatesten lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/

Via de registratielinks in Mijn TUI word je doorgelinkt naar de website Spoedtest.nl. Wanneer je via deze link een coronatest aanvraagt dan ga je met een van deze partijen een overeenkomst aan. De aan te vragen test wordt geen onderdeel van een eventueel door jou te boeken (pakket)reis bij TUI. TUI is bemiddelaar bij het tot stand komen van de dienst. De dienst wordt uitgevoerd door Spoedtest.nl. Bij eventuele klachten over de uitvoering van de dienst dien je je te wenden tot Spoedtest.nl.

Q: Is de coronatest ook verplicht voor kinderen?
A: Als een test verplicht is voor jouw situatie of bestemming, dan geldt dit voor reizigers vanaf 12 jaar. 

Q: Wanneer kan ik het me het beste laten testen?
A: Dit is afhankelijk van het type test dat je laat afnemen en hoe oud de test voor vertrek mag zijn. Je controleert dit op deze pagina in het schema onder het kopje Veiligheidsmaatregelen. Bij Spoedtest.nl ontvang je binnen 24 uur na testen de uitslag van een PCR test. De uitslag van een antigeentest is er vaak al binnen een uur. Houd bij het inplannen van de testafspraak rekening met de tijd die het duurt voordat je de uitslag binnen hebt.

Q: Wat doe ik met de gezondheidsverklaring die ik na het afnemen van de test ontvang?
A: Deze NON COVID-19 gezondheidsverklaring dien je altijd geprint mee te nemen en toon je op verzoek van de luchtvaartmaatschappij en de lokale autoriteiten. Meer informatie over de benodigde reisdocumenten voor je reis naar de Antillen bekijk je via deze pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/

Q: Wanneer wordt mijn PCR-test geheel of gedeeltelijk vergoed door TUI?
A: Alle informatie over de (gedeeltelijke) vergoeding door TUI lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/

Q: Wat zijn de kosten van een PCR test als ik geen klant van TUI ben?
A: Ben je geen TUI klant, dan betaal je bij Spoedtest.nl € 79,95 per persoon.

Q: Wat zijn de openingstijden van de klinieken?
Alle informatie over het laten afnemen van de PCR test bij Spoedtest.nl vind je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/spoedtest/

Q: Wat gebeurt er als ik of iemand uit mijn reisgezelschap voor vertrek positief getest wordt?
A: Wij adviseren om voor je reis altijd een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. In het geval je voor vertrek positief getest bent, kun je namelijk niet op reis. Neem in dat geval contact op met je annuleringsverzekering om te bespreken of je recht hebt op vergoeding van de annuleringskosten en ongebruikte reisdagen. 

Veiligheidsmaatregelen

Q: Welke eisen stellen Aruba, Bonaire en Curaçao aan de PCR-test en gezondheidsverklaring?
A: Je bekijkt alle inreisvoorwaarden op deze pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Klik hiervoor in de kolom Corona-informatie per land op de betreffende bestemming.

Q: Welke formulieren moet ik verder invullen voor mijn reis naar Aruba, Bonaire of Curaçao?
Aruba:
Digitale immigratiekaart (ED card): https://edcardaruba.aw/

Bonaire:
Gezondheidsverklaring Bonaire: https://bonairepublichealth.org/nl/form

Curaçao:
Digitale immigratiekaart (DI Card): https://dicardcuracao.com/portal én
Passenger Locater Card : https://dicardcuracao.com/portal
Bij vraag 25 van het PLC formulier 25 moet je de medereizigers opgeven. Op het formulier is plek voor vier medereizigers. Als een klant met meer dan vier personen reist dan kan voor de overige personen een extra PLC formulier ingevuld worden met de namen die niet op het eerste formulier kunnen. In plaats van uploaden op de website kunnen alle formulieren verstuurd worden naar travelhistory.epi@gobiernu.cw

Q: Klopt het dat ik voor reizen naar de Antillen een verplichte verzekering moet afsluiten?
A: Ja, zowel voor Aruba, Bonaire als Curaçao ben je verplicht een reisverzekering af te sluiten. Reis je naar Aruba dan sluit je tijdens het aanvragen van je ED Card deze verzekering af. Dit kan binnen 72 uur voor vertrek. De verzekering is USD 15 per persoon per verblijf (max. 180 dagen) vanaf 15 jaar. Kinderen t/m 14 jaar betalen USD 10 per persoon per verblijf (max. 180 dagen). Meer informatie over de verzekering vind je hier.

Q: Welke veiligheidsmaatregelen moet ik als reiziger nemen om veilig te kunnen reizen?
A: Via deze link hebben wij de belangrijkste informatie verzameld. Wij adviseren ook de webpagina’s van de lokale overheden en luchthavens te raadplegen via www.tui.cw en www.tui.aw. Houdt u deze pagina’s regelmatig in de gaten voor eventuele updates.

Q: Welke regels van lokale overheden en lokale luchthavens moet ik volgen?
A: Via www.tui.cw en www.tui.aw vind je links om de pagina’s van lokale overheden en lokale luchthavens in de gaten te houden voor de meest recente regels en ontwikkelingen.

Q: Ik ga binnenkort met jullie vliegen. Met welke maatregelen en veranderingen moet ik rekening houden tijdens de vlucht?
A: Een overzicht van alle maatregelen en veranderingen aan boord van onze TUI fly vluchten vind je op de speciale pagina https://www.tui.nl/corona-maatregelen/veilig-vliegen/. We raden je aan deze informatie goed door te lezen en adviseren je deze pagina minimaal 1 dag voor vertrek nogmaals goed te bekijken, voor het geval informatie is aangepast

Q: Welke Corona-maatregelen zijn van toepassing in Nederland?
A: We hebben hier alles voor je op een rijtje gezet.

Q: Welke Corona-maatregelen zijn van toepassing op Curaçao, Aruba en Bonaire?
Via deze pagina vind je alle informatie Curaçao. Informatie over Aruba lees je hier en op deze pagina zijn de maatregelen voor Bonaire te raadplegen.

 

Gezondheidsverklaring

Q: Klopt het dat ik naast een testverklaring ook een gezondheidsverklaring moet invullen voordat ik op reis ga?
A: Het is sinds 20 april 2022 niet meer nodig de gezondheidsverklaring van het RIVM in te vullen voor je reis van en naar Nederland.

TUI Extra's

Q: Kan ik nog mijn stoel aan boord reserveren?
A: Ja, vanaf 30 dagen tot 48 uur voor vertrek van je TUIfly vlucht is het mogelijk tegen betaling een stoel aan boord te reserveren. 48 uur voor vertrek wordt er automatisch een stoel toegewezen aan klanten die géén stoelreservering hebben gemaakt. Ook deze klanten moeten ten alle tijden eerst de TUI fly COVID-19 verklaring ondertekenen om te kunnen inchecken.
LET OP: Vanaf 24 uur voor vertrek van de heen of terugvlucht is het niet meer mogelijk een toegewezen of gereserveerde stoel online te wijzigen via het Customer Services Center of een TUI winkel.

Q: Kan ik nog steeds de TUI App gebruiken?
A: Ja. Met de app zijn veel zaken digitaal en dus contactloos te regelen. Zo is alle informatie over de boeking er terug te vinden en kan je via de app online inchecken voor de vlucht, de TUI fly COVID-19 verklaring ondertekenen en is de digitale boardingpass beschikbaar. Printen van reisbescheiden en tickets is dus niet nodig. Dat scheelt fysiek contact in het reisbureau en op de luchthaven.

Q: Hoeveel handbagage mag ik meenemen aan boord?
A: Tijdelijk gelden er afwijkende maximale handbagage afmetingen. Deze zijn 30x30x15 cm en maximaal 10 kg. Dit is omdat de handbagage in principe niet meer in de bagagebakken geplaatst mag worden, om het in- en uitstapproces te versoepelen en onnodige bewegingen in de cabine tijdens de vlucht te vermijden. De handbagage moet daarom onder de stoel voor je geplaatst worden. Heb je een handbagagekoffer die groter is, maximaal 55x40x20 cm en maximaal 10 kg, dan past deze niet onder de stoel. Deze bagage kan kosteloos worden ingecheckt bij de incheckbalie. Uiteraard mag je dan wel één klein persoonlijk item meenemen aan boord. Let er wel op dat je in totaal niet meer dan 10 kg aan handbagage meeneemt.

Q: Is er entertainment aan boord?
A: Ja. Er is niks aangepast aan het entertainment dat wij aanbieden.