TUI.nl maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. TUI.nl gebruikt functionele en analytische cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om je een optimale gebruikerservaring te bieden. Daarnaast worden door derde partijen tracking cookies geplaatst voor sociale media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt op andere websites. Jouw internetgedrag kan door deze derden worden gevolgd door middel van deze tracking cookies. Door gebruik te blijven maken van deze website of door op accepteer cookies te drukken, ga je hiermee akkoord. Wil je niet alle soorten cookies toestaan? Kies dan voor Instellingen aanpassen. Of bekijk Meer informatie.

 
 
BIG SMILE WEEKS: tot wel 200,- korting op zonvakanties

Veelgestelde vragen

FAQ veiligheid B737 MAX – 14 maart 2019 18.00 uur
Blijft de 737 MAX 8 vloot van TUI fly aan de grond?
Wij kunnen bevestigen dat onze 737 MAX 8 toestellen in Nederland en België voorlopig aan de grond blijven. In navolging van het besluit van de Britse luchtvaartautoriteit CAA op dinsdagmiddag, schort TUI Group alle Boeings 737 MAX 8 vluchten van alle TUI luchtvaartmaatschappijen voorlopig op, zodat er uitvoerig overlegd kan worden met de luchtvaartautoriteiten en de fabrikant. Later op de dag (dinsdagavond 12 maart) heeft EASA (European Aviation Safety Agency) besloten om tot nader orde het Europese luchtruim te sluiten voor alle 737 MAX 8 en 737 MAX 9 vluchten, als een voorzorgsmaatregel.

De veiligheid van onze passagiers en onze crew is het allerbelangrijkst. Reizigers die morgen/dinsdag vanaf hun vakantiebestemming terug naar huis zouden vliegen met een TUI fly 737 MAX, worden met een ander toestel vervoerd. Reizigers die in de komende dagen vertrekken naar hun vakantiebestemming vliegen ook met een ander soort toestel.

Waarom vloog TUI fly op maandag 11 en dinsdag 12 maart door met de B737 MAX, terwijl andere airlines hun 737 MAX vloot aan de grond hield?
Wij blijven steeds in nauw contact met de luchtvaartautoriteiten en de fabrikant en hebben al onze vluchten met de TUI fly 737 MAX toestellen veilig kunnen uitvoeren. De veiligheid van onze passagiers en onze crew is het allerbelangrijkst. Conform het besluit van TUI Group houden we voorlopig onze Boeings 737 MAX aan de grond, gedurende het voortgaande onderzoek.

Ik vlieg later deze week of later dit jaar met een Boeing 737 MAX, kan mijn vakantie doorgaan?
Ja, uw vakantie kan gewoon doorgaan. Wij annuleren geen reizen, maar het kan voorkomen dat er wijzigingen in het vluchtschema zullen zijn.

Waarom hebben jullie gewacht op een besluit vanuit de luchtvaartautoriteiten / TUI Group en hebben jullie niet direct de veiligheid van jullie reizigers op de eerste plaats gezet?
De veiligheid van onze reizigers en van onze crew is altijd onze eerste prioriteit geweest. Wij hebben voortdurend in contact gestaan met de luchtvaarautoriteiten en de fabrikant. Conform het besluit van TUI Group blijven onze Boeings 737 MAX voorlopig aan de grond, gedurende het voortgaande onderzoek.

Was het veilig om met de Boeing 737 MAX te vliegen?
De veiligheid van onze passagiers en onze crew is het allerbelangrijkst. De Europese en Amerikaanse luchtvaartautoriteiten en de fabrikant zitten er bovenop en geven richtlijnen uit die wij heel secuur volgen.
Wij hebben al onze vluchten met de TUI fly 737 MAX toestellen veilig kunnen uitvoeren.

Waarom duurde het zo lang voordat TUI besloot om haar Boeing 737 MAX vloot aan de grond te houden?
Wij hebben voortdurend in contact gestaan met de luchtvaarautoriteiten en de fabrikant, en hebben al onze vluchten met de TUI fly 737 MAX toestellen veilig kunnen uitvoeren. Conform het besluit van TUI Group blijven onze Boeings 737 MAX voorlopig aan de grond, gedurende het voortgaande onderzoek.

Hoe lang blijft de TUI fly Boeing 737 MAX vloot aan de grond?
Op dit moment kunnen wij geen tijdsindicatie geven. Wij volgen de instructies van de luchtvaartautoriteiten en TUI Group, gedurende het voortgaande onderzoek.

Ik vind het niet langer veilig om te vliegen, ook niet met een ander soort toestel. Kan ik mijn vakantie annuleren?
De veiligheid van onze passagiers is onze eerste prioriteit. Al onze reizigers die met een Boeing 737 MAX naar hun bestemming zouden vliegen, worden omgeboekt naar andere vluchten zodat wij u zoals gepland naar uw vakantiebestemming kunnen brengen. Als u niet naar uw bestemming wilt vliegen, maken wij u erop attent dat de gebruikelijke reisvoorwaarden van toepassing zijn. Dit betekent dat eventuele annuleringskosten voor uw eigen rekening zijn.

Ik heb een stoelreservering; krijg ik dezelfde stoel op mijn nieuwe vlucht? Als dit niet het geval is, krijg ik dan mijn reserveringskosten terug?
Waar dit mogelijk is, proberen we zo veel mogelijk dezelfde stoelen toe te wijzen aan onze reizigers. Waar dit niet mogelijk is, door een andere configuratie in het toestel (indeling van de stoelen), zullen wij automatisch de door u gemaakte reserveringskosten terugstorten op uw rekening.

Ik heb extra bagage geboekt en voor betaald op mijn oorspronkelijke vlucht; blijft deze boeking staan?
Ja, uw boeking voor extra bagage blijft gehandhaafd.

Ik heb speciale assistentie op mijn originele vlucht aangevraagd, wordt dit automatisch meegenomen op de nieuwe vlucht?
Ja, de door u aangevraagde assistentie wordt ook uitgevoerd op de nieuwe vlucht.

Er waren op dinsdagavond 12 maart nog vier B737 MAX onderweg naar huis. Konden deze toestellen landen in Nederland en België?
Nee, deze toestellen konden niet in Amsterdam en Brussel landen omdat volgens de richtlijn van luchtvaartautoriteit EASA alle B737-MAX8 en B737-MAX9 toestellen in het Europese luchtruim voor 20.00 uur lokale tijd aan de grond moesten staan. Deze vluchten moesten daarom uitwijken naar andere locaties in Europa. Inmiddels zijn deze reizigers met een ander toestel terug naar Amsterdam en Brussel gevlogen.

Is je vraag hiermee beantwoord?