7x fun facts over onze vliegtuigen
Meer dan 150 vliegtuigen in de TUI vloot naar meer dan 100 bestemmingen. En we zijn trots op onze blue birds! Onze piloten brengen je veilig naar je vakantie en de crew verzorgt je vlucht tot in de puntjes. Maar een vliegtuig heeft ook onderhoud nodig. Aan alle draden, buizen en onderdelen die schuilgaan onder het blauwe TUI jasje. Ilias, TUI fly engineer, kent de TUI fly vliegtuigen als z’n broekzak. En kan er dan ook veel over vertellen. Hij geeft 7 leuke weetjes over onze vliegtuigen.
1. Kom binnen!
Vliegtuig achter slot en grendel? Nee, een vliegtuigdeur heeft geen sleutel. Onze crew opent de deur met een hendel. Als je goed oplet tijdens een vlucht, weet je dat er vier deuren zijn. Twee aan de linkerkant waar je het vliegtuig instapt, en twee aan de rechterkant voor de catering en andere speciale services.
Ilias: “Wist je dat we regelmatig de door lining verwijderen om te checken of het mechanisme nog optimaal werkt? Dit doen we samen met het smeren van de onderdelen rondom. Dit is wat ik hier doe aan de Boeing 737.”
2. Lights out
Wist je dat het dimmen van de lichten in de cabine tijdens het opstijgen en landen een reden heeft? Zo kunnen de ogen van alle reizigers en van de cabin crew wennen aan het licht buiten. Dit is een veiligheidsmaatregel zodat je sneller uit het vliegtuig kan in geval van nood. Mooi meegenomen: zo geniet je nog beter van het prachtige uitzicht vanuit het raam.
3. Bijtanken
Waar zit de brandstof in een vliegtuig? Ilias: “Een vliegtuig heeft drie tanks: een in elk van de vleugels en een in de buik (centertank). Het vliegtuig gebruikt altijd eerst de centertank en pas dan worden de vleugeltanks gebruikt. Tegelijkertijd, want anders raken de vleugels uit balans.
4. Rij 13
Bijgeloof zorgde ervoor dat in sommige vliegtuigen geen rij 13 bestaat. Maar Ilias legt uit dat we bij TUI fly wel degelijk een rij 13 hebben. “Alleen heb je op die rij geen raampje, want daar loopt het aircosysteem langs naar boven.”
5. What’s in a name
Je hebt er misschien al eens op gelet of niet, maar ook vliegtuigen hebben een naam. Al heet dat officieel een vliegtuigregistratienummer. Nederlandse vliegtuigen beginnen telkens met PH (‘Papa Hotel’). Daarna zijn er drie letters die de code aanvullen. Bij TUI begint deze code altijd met TF van TUI fly, aangevuld met een letter uit het alfabet: bijvoorbeeld PH-TFM en PH-TFO. Deze unieke code wordt gebruikt als identificatiecode van de toestellen.
En natuurlijk hebben onze vliegtuigen ook een wat ‘echtere’ naam onder het raam van de cockpit. Onze eerste Nederlandse Boeing 737 MAX heet bijvoorbeeld Boa Vista. Dan hebben we nog Sunshine, Antalya, Ivalo…
6. Laatste rechte lijn
Wanneer de piloten spreken van een final approach, dan beginnen ze aan de definitieve aanvliegroute naar jouw bestemming. En dat is in een rechte lijn. Ilias legt uit hoe het vliegtuig altijd in het midden van de landingsbaan landt. “Wanneer het vliegtuig in approach gaat, ontvangt eerst de radar in de staart signalen van de landingsbaan. Zodra de neus in het juiste bereik komt, ontvangt ook de radar daar signalen. Die signalen begeleiden het toestel naar het midden van de landingsbaan, recht op de witte strepen.” En daarna komt het applaus.
7. Het zit in de details
Sommige vleugels zijn wat anders. Heb jij dit detail al gespot? Zo zijn onze vliegtuigen door de jaren heen voorzien van opstaande vleugeltippen en sommige types hebben zelfs split winglets. Deze Split Scimitar Winglets creëren een betere aerodynamica, waardoor minder brandstof wordt verbruikt. Bij een Boeing 737 zorgt dit tot 5% minder uitstoot, terwijl dit bij de Boeing 767 kan oplopen tot 6%.
Heb je nog meer vragen over onze vliegtuigen? Ontdek in deze blog hoe een vliegtuig vliegt of leer hier nog meer over vliegen van een van onze piloten. Houd ook ons TUI TikTok kanaal in de gaten voor nog meer fun facts.