Kijk mee achter de schermen: het parkeren van onze vliegtuigen

Uitgestorven vliegvelden, vluchten zonder passagiers en geparkeerde vliegtuigen. Je hebt de filmpjes en foto’s vast al eens voorbij zien komen. De coronacrisis laat overal zijn sporen na. Wereldwijd staan er duizenden toestellen aan de grond en zo ook die van TUI.

Eerder gingen we al in gesprek met onze cabin attendants over het repatriëren van onze reizigers. Maar wat gebeurt er met de vliegtuigen die voorlopig aan de grond staan? Wij vroegen het onze collega’s: vliegtuigonderhoudstechnicus Tim en grondwerktuigkundige Dustin. Zij nemen je mee in hun werkzaamheden en vertellen wat deze tijd met ze doet.

Vliegtuigonderhoudstechnicus, dat is een hele mond vol. Wat houdt het in?

“Samen met mijn collega’s zorg ik ervoor dat alle vliegtuigen van TUI in een technisch goede staat zijn”, vertelt Tim. Waar moet je dan aan denken? “Van het vervangen van een oven in de galley en zorgen dat de software van het vliegtuig op orde is tot het wisselen van de motoren. Geen dag is dus hetzelfde.”

En wat doe je als grondwerktuigkundige?

“Als GWK ben je verantwoordelijk voor al het onderhoud, reparaties en inspecties aan het vliegtuig om het luchtwaardig te houden”, vertelt Dustin. “In mijn geval doe ik dat specifiek voor de Boeing 737-NG en de 737-MAX. Het was best een uitdaging om mijn volledige licentie te behalen, maar tot de dag van vandaag was het al mijn studie-inzet waard. Wat ik ook heel leuk vind is mijn kennis over te brengen op nieuwe monteurs en stagiairs.”

Waarom parkeren we onze vliegtuigen?

“Vliegtuigen zijn natuurlijk gemaakt om te vliegen”, begint Dustin. “Vanwege COVID-19 kan dat nu niet. En als ze te lang stilstaan, gaan ze kapot. Het zijn wat dat betreft net mensen. Bewegende delen aan een vliegtuig kunnen bijvoorbeeld gaan roesten. En er is een kans dat vogels of insecten een nest bouwen in bijvoorbeeld de motor. Dat willen we koste wat het kost voorkomen. Dus net zoals wij nu allemaal goed voor onszelf en voor elkaar zorgen, doen we dat ook voor onze vliegtuigen.” “Zodat onze passagiers straks weer veilig op vakantie kunnen”, sluit Tim af.

Is een vliegtuig parkeren net zo gemakkelijk als een auto parkeren, handrem erop en klaar?

“Een vliegtuig zet je helaas niet zo maar even op de handrem”, weet Tim ons te vertellen. “Maar wist je trouwens dat een vliegtuig, net zoals een auto, wel een handrem heeft? Alleen komt er bij het langdurig parkeren van een vliegtuig nog net iets meer kijken. We werken nauw samen met de fabrikanten van onze vliegtuigen en motoren. Zo heeft Boeing speciale procedures gemaakt. Er zit bijvoorbeeld veel nauwkeurige meetapparatuur in en aan een vliegtuig. Door middel van hele kleine gaatjes aan de zijkant van de romp meet je de luchtdruk en de snelheid. Maar eenmaal geparkeerd zijn dit ook typisch plekken waar insecten graag een nest maken. En ook stof kan zich hier ophopen. Dus alle openingen van een vliegtuig plakken we af en we bedekken de motoren met hoezen.” Dustin vult aan: “Ook vereist Boeing dat we de accu loskoppelen zodat deze opgeladen blijft en niet stuk gaat. En er staan vochtvreters in de cabine en de cockpit, want ook vochtophoping kan schade brengen aan het vliegtuig.”

Met hoeveel collega’s werken jullie aan zo’n parking procedure?

“Dat wisselt per type vliegtuig. Een Boeing 787 is bijvoorbeeld een stuk groter dan de Boeing 737. Maar gemiddeld heb je een man of vijf nodig voor de parking procedure”, aldus Dustin. “Dat is ook zeker nodig voor het afplakken en het plaatsen van grote stukken zeil om de motoren”, vult Tim aan. “En voor het testen van de motoren en stuurvlakken. Er zitten dan twee personen in de cockpit en één of meerdere collega’s staan buiten om te controleren of het veilig is om alle stuurvlakken te bewegen en om de motoren aan te zetten. De collega’s buiten letten onder andere op olielekkages en of er geen materiaal in de weg staat.”


Lees ook: Stewardess Marije op missie: het veilig thuis brengen van passagiers


En waar staan de vliegtuigen nu geparkeerd?

“Bijna alle luchthavens hebben wel grote parkeerplekken. Maar er worden nu zelfs landingsbanen gebruikt voor het parkeren van vliegtuigen. Niet alle vliegtuigen van TUI staan geparkeerd. We voeren nog repatriëringsvluchten uit en af en toe cargo”, aldus Tim.

Als ze eenmaal geparkeerd staan, ben je dan klaar?

“Nee dat niet”, zegt Dustin. “Er komt wel wat meer bij kijken”. Als een vliegtuig geparkeerd staat moeten we om de zeven dagen het toestel deels activeren en een aantal taken uitvoeren. Zo starten we de motoren en laten ze 15 minuten draaien. We zetten de airco aan voor luchtcirculatie in het vliegtuig en we halen de vochtvreters leeg. Ook bewegen we de stuurvlakken van het vliegtuig. Daarna deactiveren we het vliegtuig opnieuw en pakken we hem weer in.”

Wat doet het met je om al die vliegtuigen zo bij elkaar te zien staan?

“Het is bizar”, begint Dustin. “Ons werk draait om het laten vliegen van de toestellen. Om ze dan zo aan de grond te zien staan gaat tegen je gevoel in. Maar tegelijkertijd is het fijn dat we ons steentje bijdragen om de vliegtuigen tip top in orde te houden.” Tim is het daarmee eens. “Het voelt heel onwerkelijk. Op elke luchthaven zie je nu rijen met vliegtuigen stilstaan. Het is bijna bijzonder als er een vliegtuig opstijgt of landt… Hoewel we in ons werk geen persoonlijk contact hebben met de passagiers, zien we vanuit de cockpit nu geen blije mensen in de gate die staan te popelen om op vakantie te gaan.

Heb je zoiets eerder meegemaakt?

“Nee, gelukkig niet”, zeggen ze in koor. “Onze drie Boeing 737-MAX’en staan natuurlijk wel al een jaar aan de grond, waar we deze procedure ook wekelijks voor uitvoeren. Dus wat dat betreft kun je wel stellen dat we inmiddels heel wat ervaring hebben”, vertelt Dustin. “Maar, zoals we vaak in het team zeggen: ‘het mooiste vliegtuig is een vertrekkend vliegtuig’. En tot het zo ver is, blijven wij hier goed voor ze zorgen”, sluit Tim af.

Gerelateerde verhalen