Denken in oplossingen: hier houden onze collega’s van TUI fly zich nu mee bezig

artikel schreven we al over de vliegtuigen die geparkeerd zijn, en wat daar bij komt kijken. Deze keer gingen we in gesprek met onze collega Tim van de afdeling airline product en inflight retail. Want ondanks dat de vliegtuigen aan de grond staan, blijkt er nog steeds veel werk te verrichten en zijn nieuwe uitdagingen aan de orde van de dag. Het motto van Tim? Denken in oplossingen en er zo voor zorgen dat we anderen helpen. Lees je mee?

Je werkt in het team airline product & inflight retail, wat doe je dan precies?

“Wij zijn de hele dag bezig met de ervaring van onze passagiers. Op de luchthaven zorgen we bijvoorbeeld voor een soepele check-in. We denken na over het assortiment in het TUI fly Café: een hapje en een drankje dat passagiers aan boord kunnen kopen. Maar ook stemmen we de menu’s af die we uitserveren aan boord en bedenken we de invulling van de meest luxe klasse bij ons aan boord: Deluxe. We houden ons bezig met het inflight entertainment en zelfs met het interieur. Wat dat betreft zijn we echt van alle markten thuis”, voegt hij er lachend aan toe. Nu zijn we benieuwd: doen jullie dat allemaal alleen? “Gelukkig niet”, gaat Tim verder. “We werken onder andere nauw samen met Inflight Services en de TUI airlines in andere landen. Ook kunnen we gelukkig een beroep doen op heel wat kennis bij verschillende afdelingen binnen de airline.”

Wat houdt het voor jullie in nu we bijna niet vliegen?

“Eerst en vooral hebben we samen met de collega’s van Inflight Services al onze activiteiten rondom het inrichten van de vluchten op pauze gezet.” Wat houdt dat in? “We bekijken wat we op de laatste vluchten beladen en hoe we dit communiceren naar crew en onze passagiers. We controleren onze voorraden, lichten leveranciers in en bedenken oplossingen voor de lancering van nieuwe producten of diensten aan boord. Zo werkten we met man en macht om betalingen met pinpas en contactloos betalen versneld te introduceren aan boord. En dat is gelukt”, voegt hij er met een brede glimlach aan toe.

Er blijft nu ook vast veel eten over wat eigenlijk mee zou gaan aan boord. Wat doe je daarmee?

“De meeste producten aan boord komen uit een centraal magazijn van DHL in Oud Gastel (Nederland). Deze artikelen gaan mee op vluchten vanuit Nederland én op vluchten vanuit België. De interne kennis van onze Inflight Services collega’s is hierbij hard nodig. Zij weten precies hoeveel we moeten beladen op een bepaalde vlucht. Door deze expertise hebben wij een goed beeld van de voorraad, en kunnen we snel schakelen. In dit geval was dus snel duidelijk van welke producten de houdbaarheidsdatum dreigde te vervallen. En dat bleken er nogal wat te zijn, dus hebben we alles aan de voedselbank geschonken”

Wat een goed initiatief. Wat ging er zoal naar de voedselbank?

“Vooral heel veel lekkere snacks”, zegt Tim glimlachend. “Want die zijn gemakkelijk te beladen aan boord en minstens zo belangrijk: populair onder de passagiers. Waar je dan aan moet denken? Ruim 2.000 pakjes stroopwafels, zo’n 250 Tony Chocolonely gift packs en ruim 5.500 appelkoeken en plakken cake. Maar ook 64.000 instant cappuccino sticks en ruim 8.000 flessen water. Ze waren dus wel blij met deze zoete traktaties”, zegt hij lachend. “Maar ik ben vooral blij dat al dit eten een goede bestemming kreeg”, sluit Tim af.

Hoe gaan jullie normaal gesproken voedselverspilling tegen in de TUI vliegtuigen?

“De samenwerking met de voedselbank bestaat al langer. Want zoals voor alles in de luchtvaart, zijn er ook strenge regels voor het afval dat van boord komt. Alle overgebleven verse voeding moet helaas de prullenbak in. We beperken dit door onze belading zo goed mogelijk af te stemmen op verschillende factoren: natuurlijk het aantal passagiers, maar ook een eventuele tussenstop en de bestemming spelen een rol. Daarnaast nemen we zoveel mogelijk dezelfde producten mee aan boord van Belgische en Nederlandse vluchten. Zo hebben we in België óók de gevulde koek aan boord, bij ons beter bekend als een frangipane. Maar ook de selectie van wat er meegaat speelt een belangrijke rol. Zo houden we rekening met houdbaarheidsdata en bestelhoeveelheden. Als er dan alsnog iets overblijft, gaat het naar de voedselbank. En daar zijn we blij mee, want de sky is in dit geval echt wél de limit.”

En nu we elkaar toch spreken: hoe gaan jullie nu verder?

Omdat we de operatie succesvol op pauze hebben gezet, ligt de focus nu op de heropstart. We wachten op de officiële richtlijnen van EASA en proberen in te schatten hoe de passagiers straks de eerste vluchten gaan beleven. En hoe we daar vervolgens op in kunnen spelen. De link met Crew is hierin heel belangrijk. Zij hebben straks tenslotte direct contact met de passagiers. Ook hebben we nu meer ruimte om over de lange termijn na te denken: het ‘nieuwe normaal’ in de luchtvaart. De hele cyclus die een passagier doorloopt, nemen we opnieuw onder de loep. Want dat is altijd de focus: onze passagiers een fijne en vlekkeloze vliegreis bieden.”

Gerelateerde verhalen