Skip je winterdip: 5x met deze tips kom je lachend de donkere dagen door

Je knippert met je ogen en de zomer is voorbij. En dat terwijl je eigenlijk nog helemaal niet genoeg aan zee bent geweest, op terrassen hebt gezeten en aan je zomerkleur hebt kunnen werken. Maarja, je woont in Nederland of je woont het niet, dus of je het nu wilt of niet: winter is coming. De herfst overleef je op eigen kracht nog wel, maar hoe je die écht donkere dagen door moet komen? Hoe kan je een winterdip voorkomen? We geven je een aantal winterdip tips. Enne, geef die arme winter ook niet al te veel boze blikken. Want juist door die koude dagen waarderen we de warme dagen ook wel weer extra.

1. Eet goed, gezond en … lekker

In de winter voel je je vaak iets vermoeider, lustelozer én hongeriger dan in de zomer. Grijp op die momenten niet meteen naar chocola en zakken chips, maar maak iets gezonds en lekkers voor jezelf klaar. Na een bord vitamine zul je je veel beter voelen dan na het verorberen van een rol Oreo-koekjes. Want hoewel dat laatste misschien heel lekker is tijdens het eten zelf: daarna zul je door alle suikers in je lijf je alleen maar meer vermoeid voelen. En niet alleen thuis, maar ook op vakantie kun je goed, gezond én lekker eten. Neem eens een kijkje bij TUI Blue, daar waar alles in het teken staat van lokaal, biologisch eten voor iedere dieetwens. Dus ook vegetarisch, veganistisch of carb-free.

2. Bewegen maakt je blij

Ook bewegen lijkt misschien lastiger dan in de zomer. Als de zon schijnt stap je toch eerder naar buiten voor een wandeling of voor een fietstochtje langs het water. Toch kan sporten in de winter heerlijk zijn. Neem bijvoorbeeld hardlopen: je hebt geen last van eventuele brandende zonnestralen, de temperaturen vragen veel minder van je lichaam dan in de zomer, en het is veel minder druk op straat en in parken dan tijdens de warmere dagen. En oke, eerlijk is eerlijk: jezelf van de bank afkrijgen als het buiten al donker is, vinden we allemaal lastig. Maar regel tóch voor jezelf dat sporten in je systeem belandt. Bewegen zorgt er namelijk voor dat het hormoon endorfine in je lichaam vrijkomt, en dat is precies het stofje waar jij je vrolijk door voelt. En oja, vergaten we bijna te zeggen dat we winter zich natuurlijk ook nog uitstekend leent voor wintersport, een winters avontuur in Lapland of het onderbinden van die schaatsen. Of doe het deze winter eens anders en ga kiten of surfen in Brazilië en Fuerteventura of duiken in Egypte. Dat vooruitzicht geeft de burger dan wel weer moed.

3. Vitamine D

We weten allemaal: vitamine D is goed voor een mens. Niet alleen om sterke botten te krijgen en te houden, maar ook om je afweersysteem goed te laten functioneren zodat het je lichaam goed kan verdedigen tegen indringers. En bovendien worden we allemaal natuurlijk gewoon gelukkig van een goede dosis vitamine D op z’n tijd. Maar hoe eraan te komen? Dat is in de winter best problematisch. De zon – de bron waar we onze vitamine D vandaag halen – zien we dan praktisch niet, en de straling is vaak zwakjes. Wat dan wel te doen? Er zijn twee opties. Extra vitamine in de vorm van capsules slikken, of – en dat is natuurlijk de leukste optie – een vakantie boeken naar de zon. Hoe heerlijk om in november of december op het vliegtuig naar Curaçao of Kaapverdië te stappen en daar verzekerd te zijn van een weekje (of twee) volop zon. Handdoekje uitklappen en vitamine D vangen maar.

4. Me-time

Om in de winter een beetje fit te blijven, is het belangrijk dat je regelmatig wat tijd voor jezelf neemt. Als de weken aan je voorbij schieten omdat je je hele agenda vol hebt staan met afspraken, kun je er de donder op zeggen dat je daar na een tijdje doodmoe van wordt. En ziek. Met als gevolg dat je de donkere, koude winter de schuld geeft. Pak dus genoeg rust en zorg dat je de tijd hebt om op te laden. Dat hebben we in de winterdagen gewoon nét wat meer nodig dan in de zomer. En zo verkeerd is het ook eigenlijk niet. Onder een dekentje op de bank, boekje erbij, telefoon aan de kant en relaxen maar. Of herbeleef die fijne vakantie van afgelopen zomer nog even.

5. Lach

En tot slot: lach. Alsof het je laatste dag is. We kennen allemaal de uitspraak ‘lachen is gezond’, maar waarom precies, dat weet misschien niet iedereen. Welnu. Lachen vermindert stress, depressie, bezorgdheid én slapeloosheid. Daarnaast zorgt een flinke lachbui op z’n tijd ervoor dat het immuunsysteem van het lichaam wordt gestimuleerd. Precies dat wat je tijdens de winter nodig hebt. Dus, schaterlach, boek kaartjes voor een cabaretvoorstelling, zoek je volgende vakantie alvast uit en verheug erop en laat de donkere dagen je er niet onder krijgen. Want onthoud: je knippert met je ogen en de lente staat weer voor de deur. En dat terwijl je schaatsen nog in het vet stonden.

Gerelateerde verhalen
#discoveryoursmile