Een vraag, omboeken of al verder vooruit kijken: 10 van onze winkels zijn weer open en zo gaat dat er nu aan toe

Goed nieuws voor iedereen die toe is aan persoonlijk contact en graag zijn vakantieplannen met ons doorneemt: sinds 6 mei hebben 10 TUI winkels weer een voorzichtige start gemaakt en hun deuren geopend. Of je nu een vraag hebt, je vakantie wil omboeken of al wat verder vooruit wil kijken, we staan voor je klaar. Hoe het er nu aan toegaat in de TUI winkels en wat je allemaal moet weten voor je die kant op wandelt? We vroegen het Lisanne, reisbureaumanager in het filiaal op De Frederik Hendriklaan in Den Haag.

Hoe heeft de afgelopen tijd er voor jou uitgezien?

“Als een rollercoaster. De opvang van mijn zoontje Julian was dicht, de deuren van onze winkel gingen ook dicht: het was allemaal een hele vreemde gewaarwording. Het thuiswerken was een nieuwe manier om onze klanten te informeren en adviseren. Die steken ons trouwens vaak ook een hart onder de riem. Daar haal je echt energie en goede moed uit. Verder hebben we het contact center ondersteund, de nodige e-learnings gemaakt en onze klanten dus geholpen per telefoon en mail. De deuren van onze winkel waren wel dicht, maar we wilden iedereen helpen die hulp nodig had. Het was én is roeien met de riemen die we hebben, maar ondanks het feit dat ook ik soms gevoelens van onzekerheid ervaar, ben ik positief over de toekomst.”

Welke veiligheidsmaatregelen zijn er getroffen in de winkels die weer open zijn?

“We werken met een dichte deur en op afspraak. De winkel is verder voorzien van desinfectiemateriaal, posters en stoelhoezen die we reinigen. Ook zijn er plexiglas schermen op de balies geplaatst zodat we – zonder dat er iemand ongerust hoeft te zijn – met de klant kunnen spreken. Er is voldoende handgel en we plannen de afspraken ruim zodat er nooit teveel mensen in de winkel zijn.”

Dat klinkt prettig. Was er veel nodig om dit in elkaar te zetten?

“Jazeker, er is een compleet team bij betrokken geweest. Er moet bij zoiets aan van alles worden gedacht. Van het ontwikkelen van de afsprakentool en het voorbereiden van de winkel op de 1,5 meter-samenleving, tot aan alle marketing en communicatie.”

Hoe zien je werkdagen er nu uit? En is dat heel anders dan voor de crisis?

“Sinds we open zijn, zijn er gelukkig al redelijk wat afspraken gemaakt en zagen we ook al veel spontane klanten voorbijkomen. Het grootste verschil met voor de crisis is dat we nu vooral bezig zijn met omboekingen en het wegnemen van zorgen bij onze klanten. Ook zijn de winkelbezoeken nu anders. Zo mogen we geen koffie en thee meer schenken, geen handen schudden en mogen klanten maximaal met z’n tweeën binnenkomen. En na elk klantbezoek worden de stoelen en bureaus meteen gedesinfecteerd. Dat is allemaal toch wel anders dan hoe het ging.”

Ben je blij dat een deel van de winkels weer open is?

“Enorm! Klanten ontvangen en mensen van dienst zijn, is wat ik het liefst doe. Daar haal ik ontzettend veel plezier uit. Dus ja, ik ben heel blij dat we weer open zijn en wát een positieve reacties hebben we al ontvangen. Verder word ik heel vrolijk van het feit dat er ondanks de crisis toch nieuwe boekingen worden gemaakt. Mensen willen juist nu kunnen uitkijken naar een fijne vakantie, ook al is dat pas in de zomer van 2021. Heel fijn dat wij ze hier weer bij kunnen helpen.”

Wat vind je het grootste voordeel van het heropenen van de winkels?

“Het persoonlijk contact. Daar zijn we volgens mij allemaal wel aan toe. Veel mensen vinden het fijn als er iemand voor ze klaarstaat, met ze meedenkt en ze face-to-face geruststelt waar nodig en waar mogelijk. Het bericht dat we weer open zijn is als een lopend vuurtje gegaan. De drempel om iets te regelen is voor veel mensen duidelijk weer lager.”

Waarvoor kan de klant naar jullie toekomen?

“Ontzorgen is wat wij doen. In deze periode gaat het gros van de afspraken met name over bestaande boekingen en omboekingen. Het is fijn dat we daarbij kunne helpen. En voor degene die al wat verder vooruit wil kijken zijn we er ook. Dus het reserveren van je reis van A tot Z. Inclusief excursies, autohuur en verzekeringen. Ook voor feedback kun je bij ons terecht. Daar gaan we dan direct mee aan de slag.”

Waar kunnen we informatie vinden over de nieuwe maatregelen in de winkels?

“De maatregelen worden naar je opgestuurd op het moment dat je een afspraak bij ons inplant via de afsprakentool. Je krijgt dan een afspraakbevestiging met daarin de maatregelen. Ook bellen we je vervolgens nog even om de richtlijnen kort te bespreken. Op de buitenbordposter en de deur vind je de regels trouwens ook nog. Kortom: ze zijn niet te missen.”

Hoe kunnen klanten een afspraak maken?

Je reserveert online een tijdsblok van een uur voor een winkelbezoek of een videocall. De afspraken komen zoals gezegd al binnen dus we ervaren een positieve aftrap van de pilot. Iedereen heeft er duidelijk weer zin in en in de winkels zijn we er helemaal klaar voor.”

Gerelateerde verhalen