30.000 vakantiegangers repatriëren: onze crew vertelt hoe dat is
Wat komt er kijken bij het terug naar huis brengen van vakantiegangers? Want 30.000 reizigers repatriëren is een hele klus. Onze crew is hierin een belangrijke schakel. Daarom gingen we in gesprek met onze collega’s Zoë en Guillaume uit België en Demi uit Nederland. Zij werken als cabin attendants bij TUI fly en deelden openhartig hun verhaal.
Hoe vind je het om nu te vliegen en vakantiegangers te repatriëren?
“Bizar”, beamen Zoë en Guillaume tegelijk. “Op het moment dat de passagiers aan boord komen, besef je maar al te goed dat dit niet zomaar een gewone vlucht is. Mensen bedanken je, steken je een hart onder de riem of tonen hun sympathie dat we nog steeds vliegen en hierdoor ook onze gezondheid riskeren. Maar het gekke is tegelijkertijd, dat zodra de wielen van de grond loskomen en je boven het wolkendek hangt, de zon er nog altijd even mooi schijnt. Je bent even weg van alle sociale media, nieuwsberichten en onrust die zich op de grond bevindt. Je zou het dan bijna ‘another day at the job’ kunnen noemen. Bijna..”
Op welke bestemmingen haal je passagiers op?
“Ik kom net terug van een vlucht uit Aruba”, vertelt Demi. “Ik wilde graag werken en mijn steentje bijdragen. Maar als je dan leest dat Aruba het luchtruim wil sluiten, wordt het toch wel spannend. Gelukkig houdt het OCC (operations control center) en het crisis team van TUI de situatie wereldwijd nauwlettend in de gaten.” Zoë en Guillaume vallen haar meteen bij. “Repatriëren is inderdaad niet de makkelijkste taak. De situatie verandert overal continu en zo wordt ook ons uurrooster van dag tot dag aangepast. We vliegen naar bijvoorbeeld Alicante, de Canarische Eilanden en Marokko. Voor ons als crew is het belangrijk, en wettelijk bepaald, dat we na een lange vlucht moeten rusten. Maar het komt ook voor dat we het land niet meer binnen mogen. Dan vliegen we door naar de volgende bestemming om daar te rusten. Er komt heel wat meer bij kijken dan je misschien zou denken.”
Lees ook: Stewardess Marije op missie: het veilig thuis brengen van passagiers
Welke extra maatregelen neem je aan boord?
“Anderhalve meter afstand houden is natuurlijk onmogelijk in een vliegtuig”, begint Demi. “Toch doet TUI er alles aan om onze, maar ook de veiligheid en gezondheid van de passagiers te beschermen”, vullen Zoë en Guillaume aan. Wat dat is? “We krijgen een voorraad aan desinfecterende handgel voor de gehele vlucht en bij iedere service dragen we handschoenen. Voor en na iedere serviceronde desinfecteren we onszelf. We komen in contact met veel verschillende mensen, dus een goede hygiëne is cruciaal. Ook de wc’s worden vaker gecontroleerd en gedesinfecteerd door ons. Verder houden we een speech waarin we passagiers adviseren om grondig de handen te wassen tijdens de vlucht. Voor sommige bestemmingen voeren we zelfs een ‘health care speech’ uit. Als laatste adviseren we passagiers om contact met ons op te nemen als ze zich niet helemaal goed voelen. Indien een passagier mogelijks besmet is met Covid-19, hebben we procedures die we nauwgezet opvolgen.”
Hoe is de sfeer onderling tussen collega’s?
“Onder de crew is het eigenlijk nog vrij rustig”, begint Demi. “Wel zijn we extra alert. Als we iets opvallends zien, melden we dit meteen. Spanning is er zeker niet, maar ik denk dat iedereen wel zijn eigen gedachtes bij en over het virus heeft. Je zit per slot van rekening toch een aantal uur met heel wat passagiers hoog in de lucht.” “We merken dat we een hecht team zijn en elkaar steunen in deze uitdagende periode”, vullen Zoë en Guillaume aan. “We proberen er het beste van te maken en de passagiers toch de TUI smile te geven die zo vertrouwd voor ze is.”
Welke vragen stellen passagiers aan boord?
“We krijgen vooral vragen over hoe wij ons voelen om te werken met zoveel passagiers in een kleine ruimte”, vertelt Demi. “Er zijn daarnaast genoeg vragen die niet altijd gesteld worden maar toch spelen onder de passagiers: “Was het luchtruim niet gesloten?”, “Tot wanneer vliegt TUI nog door?”, “Welke maatregelen zijn er op de luchthaven?” en “Hoelang gaat dit toch allemaal duren?”. “Ook wij krijgen veel vragen waar we niet altijd even goed op kunnen antwoorden”, beaamt Guillaume. “De situatie verandert van minuut tot minuut. Toch proberen we onze passagiers zo goed mogelijk te woord te staan. Ook merken we dat ondanks alle vragen het in de cabine over het algemeen erg rustig is onder de passagiers. De meeste mensen blijven gewoon op hun stoel zitten, en lopen alleen rond wanneer nodig. Normaal zou een gangpad toch wat voller staan. Ook steken passagiers ons vaak een hart onder de riem. Dat waarderen we enorm. Dan weten we weer: dit is waar we het voor doen. Het is fijn dat passagiers het waarderen dat we ze terug naar huis vliegen in zo’n onzekere situatie. Het zorgt voor verbinding.”
Wat ga je straks doen als je thuis zit, net zoals zoveel Belgen en Nederlanders?
“Thuis gaan we beginnen aan de grote voorjaarsschoonmaak”, vertellen Demi en Zoë. “Daarnaast zijn sporten en koken een fijn tijdverdrijf.” “Ik denk dat ik wat tijd ga nemen om al mijn uitgestelde zaken op mijn to-do lijst aan te pakken”, vult Guillaume aan. “En ook ik ben van plan om te koken, te Netflixen en ongeduldig af te wachten tot ik weer kan vliegen.” En dat beamen ze alle drie. “Want nergens anders voelen we ons zo goed thuis als boven de wolken. Het zal wennen zijn om met twee voeten op de grond te blijven. Maar natuurlijk gaat gezondheid en veiligheid voor op alles. En vooralsnog zetten we iedere dag alle zeilen bij om onze reizigers veilig thuis te krijgen.”
Heb je vragen of zorgen over je vakantie, lees dan het artikel: Corona en vakantie, een antwoord op de meest gestelde vragen.