Mee met de crew van TUI: dit is de werkdag van een stewardess

Vliegen tijdens corona: het vraagt wat aanpassingen. Maar gelukkig blijft er ook veel hetzelfde. Hoe is het om stewardess te zijn in deze tijd? Stewardess Sanne laat ons een dag meekijken tijdens een vlucht van Amsterdam naar Curaçao.

Avond voor de vlucht

Mijn trolley is ingepakt en mijn uniform hangt klaar. Extra mondmaskers in mijn trolley… check! Ook is mijn iPad opgeladen. Wij werken aan boord met een eigen iPad, gekregen van TUI. Daarop staan apps met alle informatie die wij nodig hebben om een vlucht uit te voeren. Nadat ik alles heb bestudeerd, ga ik op tijd naar bed.

06.15 uur: Wake up, make-up

Na een goede nacht sta ik, nog vóór de eerste keer snoozen, snel naast mijn bed. Even wakker worden onder de douche, een kop koffie en dan trek ik mijn uniform aan. Met make-up op en mijn haar opgestoken verlaat ik in alle vroegte mijn huis. Nog een keer synchroniseer ik mijn iPad om te kijken of er geen wijzigingen zijn en ik controleer of het vliegtuig nog steeds aan dezelfde gate staat geparkeerd.

08.45 uur: Aankomst gate D2 & briefing

Na een rit met de auto vanaf Rotterdam, mijn auto geparkeerd te hebben op de personeelsparkeerplaats en een kort ritje met de bus naar Schiphol, ben ik via security en de paspoortcontrole aangekomen bij gate D2.

Sinds de COVID-19-uitbraak spreken we niet meer af in ons eigen crewcenter, maar direct aan de gate. 70 minuten voor vertrek verzamelt de crew zich en start de purser de briefing. Iedereen krijgt zijn positie aan boord toegewezen en we beginnen met onze safety and security checks. De cabine is gereed.

09.30 uur: Boarden

Het is tijd om de passagiers te ontvangen aan boord! Samen met mijn collega sta ik bij de deur. Dat is altijd goed om de sfeer te proeven en even kort contact te hebben met iedereen. Er zijn een paar stoel-naast-elkaar verzoeken en vragen om ergens anders te mogen zitten. In deze tijd is het extra belangrijk dat mensen niet uit zichzelf op een andere plaats gaan zitten. Want als we achteraf een melding krijgen van een coronabesmetting, dan moeten we kunnen traceren wie er bij deze passagier in de buurt zaten.

Ouders met baby’s krijgen uitleg over het babyriempje en het zwemvestpakket. Curaçao, here we come.


Lees ook: Hoe is het nu aan boord? Kijk mee met onze crew achter de schermen


10.35 uur: Take-off

Zodra we opstijgen, starten we met de voorbereidingen voor onze services. Maaltijden worden opgewarmd, collega’s beantwoorden vragen van passagiers en trolleys worden opgebouwd. Voor 300 passagiers eten en drinken voorbereiden om al rijdend van vier trolleys te serveren, is voor ons een eitje, maar vergt wel wat voorbereidend werk. We werken vandaag met z’n achten. Dat is best druk in zo’n kleine galley. Maar we hebben het gezellig met elkaar en zijn goed op elkaar ingespeeld.

Vanwege corona vliegen we allemaal relatief weinig. Daarom vinden we het extra fijn om weer aan boord te zijn.

11.25 uur: Eerste maaltijdservice

Vandaag staat er kip op het menu! Nu de passagiers aan het eten zijn, zien we toch even de rest van het gezicht achter het mondkapje. Dat is toch prettig, aangezien 55% van onze communicatie uit gezichtsuitdrukkingen bestaat. Nu kunnen we heel kort wat meer lezen hoe passagiers zich voelen. Die interactie met passagiers is een essentieel onderdeel van ons werk. Het valt ons op dat passagiers hun mondkapje al snel zelf weer opzetten nadat de maaltijd op is. Wij hoeven geen enkele passagier hier op te wijzen, ook niet tijdens de rest van de vlucht.

14.25 uur: Crew rest area

Omdat wij een lange werkdag hebben moet er ergens ook een rust moment zijn. Onze Boeing 787 Dreamliners zijn uitgerust met een crew rest area. Tijdens de vlucht kunnen we daar even slapen en opladen.

16.45 uur: Cabin checks & toilet checks

Regelmatig maken wij een ronde door de cabine. Wij checken dan ook de toiletten. Dat doen we voor de service (is er nog genoeg wc-papier?) en de veiligheid (wordt er niet gerookt en is de rookmelder niet geblokkeerd?)..

18.00 uur: Tweede maaltijdservice

Vlak voor de landing bouwen wij onze trolleys op voor een laatste service voor de landing. Daarna sluiten wij onze bars en bereiden wij ons voor op de landing.

19.20 uur: “Cabin crew prepare for arrival”

Wanneer wij dit commando horen, maken wij de cabine in orde voor de landing. Ook maken we een overdracht voor de inbound crew; dat is de crew die ons overneemt op Curaçao en terug naar Amsterdam vliegt. We geven bijvoorbeeld door of er nog genoeg dranken aan boord zijn en of alles in de cabine naar behoren functioneert.

Als het sein ‘riemen vast’ aangaat, doen wij nog een laatste area-check. Daarna dimt de verlichting. Passagiers zien vanuit hun raam dushi Curaçao en je merkt gelijk de uitgelaten sfeer. Sommige passagiers zijn bijna thuis en andere beginnen aan die langverwachte vakantie.


Lees ook: Wat te doen op Curaçao: onze tips


19.50 uur: Bon bini na korsou

Nadat we aan de gate zijn geparkeerd en het teken ‘riemen vast’ is gedoofd, stappen we uit per tien rijen. Op die manier zorgen we ervoor dat er niet te veel passagiers op elkaar staan en de uitstroom voor de afhandeling goed hanteerbaar. Nog een laatste groet en een lach die helaas minder zichtbaar is onder het mondkapje, maar hij is er nog! Als iedereen van boord is, controleert elke cabinemedewerker de eigen area en haalt de uitgedeelde babyriempjes en zwemvestpakketjes op. Dan zit onze werkdag er op! We zwaaien nog even naar onze collega’s die klaar staan om het vliegtuig terug te vliegen naar Amsterdam. Ayo, let’s go!

Gerelateerde verhalen