Werken als steward(ess) bij TUI: Lara beantwoordt al jullie vragen

Of het vanaf jongs af aan al een langgekoesterde droom is, of wanneer die wens later komt: stewardess worden staat bij veel mensen hoog op het ‘als-ik-later-groot-ben’-lijstje. En geef ze eens ongelijk: van hele dagen met je hoofd in de wolken tot lay-overs op de mooiste bestemmingen en een oneindige bucketlist. Een echte dreamjob. Op onze social kanalen hebben jullie allerlei vragen ingestuurd die Lara, Cabin Crew Member bij TUI, in dit blog graag beantwoordt. Lees je mee?

Even voorstellen. Hoelang ben je al stewardess bij TUI?

Ik werk sinds 2021 bij TUI als Cabin Crew Member. Op mijn 26e maakte ik namelijk de overstap van het onderwijs naar de luchtvaart. Vier jaar lang deed ik mijn werk als kleuterjuf heel graag, maar ik wilde liever lucht in. Aangezien er geen leeftijd staat op Cabin Crew Member worden, ging ik er met de volle 100% voor.

Hoelang duurt de opleiding tot Cabin Crew Member en hoe verloopt deze opleiding?

De opleiding die ik heb gevolgd, duurde 2 maanden en was opgedeeld in 5 onderwerpen: initial training, EHBO, brand & veiligheid, commercieel en als laatste ga je de praktijk in met de trainingsvluchten. Op elk examen per onderdeel moet je een score van minstens 80% halen. Als je de eerste vier examens hebt gehaald, ontvang je je uniform voor de trainingsvluchten. Dan gaat het echt gebeuren. Je krijgt hierin uiteraard goede begeleiding. Na de release flight ontvang je officieel je wing en ben je ready to go!


Lees ook: Stewardess worden: hoe een kinderdroom werkelijkheid wordt


Wat is het maximum aantal uren dat jullie achter elkaar mogen werken?

Over het algemeen hebben we weken van 7/3 (7 dagen werken, 3 dagen vrij) of 6/2 (6 dagen werken, 2 dagen vrij). Per werkdag draaien we een shift van maximaal 13 uur. Op lange vluchten is dat iets langer, maar dan krijgen we de kans om een pauze te nemen. Tussen elke shift moet minstens 12 uur rust zitten.

Afwisseling in de weken is heel fijn. Zo heb ik bijvoorbeeld een week enkel avond- of ochtendvluchten of een combinatie tussen beide. Het gebeurt ook regelmatig dat ik start met 2 à 3 vroege dagen, daarna een middagshift en dan eindigen met enkele avond- of nachtvluchten.

Op de werkdagen waarop je niet vliegt, sta je stand-by. Dit betekent dat je nog niet weet of je moet vliegen en waar je naartoe gaat. Ze bellen je dan last-minute op indien iemand anders van de crew is uitgevallen. Zoals je merkt, is elke week anders en vooral ook onvoorspelbaar. Dat houdt het spannend en dynamisch. We krijgen wekelijks ons rooster en kunnen dan een maand vooruit kijken. Doordat je heel wat weekend- of stand-by dagen hebt die tot de middag duren, heb je heel wat vrije tijd.


Mee met de crew van TUI: dit is de werkdag van een stewardess


Hoe worden de bestemmingen bepaald? Krijg je deze toegewezen of mag je ook kiezen?

De bestemmingen waar ik naartoe vlieg worden willekeurig gekozen door ons scheduling systeem. Dan kan gaan van vluchten naar Malaga, Tenerife of Mexico. Daarnaast kunnen we specifiek vluchten aanvragen als er bijvoorbeeld familie aan boord zit, als dit past binnen je rooster. Elke bestemming en luchthaven is uniek. Je moet dit leven leiden om de magie ervan te kunnen begrijpen. Stewardess zijn is dan ook geen job, maar een levensstijl.

Ben je benieuwd hoe een werkdag van een steward(ess) eruit ziet? Lees hier dan nog even verder. Het leven als Cabin Crew Member biedt zoveel variatie en kansen. Ervaar het leven van een steward(ess) en ontdek het zelf.

Lees meer over: Achter de schermen   Vraag en antwoord  
Gerelateerde verhalen