Geschiedenis

TUI Nederland is niet alleen de grootste reisorganisatie van Nederland maar ook de oudste. De basis van het huidige TUI Nederland werd in 1876 gelegd met de oprichting van Lisonne, de eerste reisorganisatie van Nederland. Sindsdien is er natuurlijk veel veranderd, maar onze belofte is hetzelfde gebleven: Discover your smile.

Hoe het begon

Lijndienst Kras met paard en wagenHolland International ziet in 1974 het levenslicht en komt voort uit een fusie van talloze kleinere reisorganisaties. Haar wortels stammen echter al uit 1876, toen Lissone (later samen met Lindeman) de deuren van de eerste reisorganisatie in Nederland opende. Hiermee is TUI Nederland het oudste reisconcern van ons land. Door de fusie wordt Holland International in 1974 in één klap de grootste reisorganisatie in Nederland. De basis van het reismerk Arke wordt gelegd in 1934. In dat jaar opent Frits Arke Reisbureau Twente, dat in de jaren vijftig wordt omgevormd tot Reis- en Passagebureau Arke. Aanvankelijk is Arke gespecialiseerd in busreizen. In de loop der jaren ontpopt Arke Reizen zich onder leiding van de kleurrijke Twentse ondernemer Ferdinand Fransen tot een volwaardige reisorganisatie. Arke is dan het grootste vakantiemerk van Nederland.

KRAS vindt zijn oorsprong in 1922. In dat jaar begint grondlegger Johan KRAS een lijndienst met paard en wagen van Ammerzoden naar Den Bosch. Na de oorlog specialiseert KRAS zich in groepsvervoer, dagtochten, georganiseerde uitstapjes en meerdaagse touringcarreizen. Vanaf 2007 richt KRAS zich als direct seller vooral op verkoop via internet. Het huidige KRAS biedt reizen naar meer dan tachtig landen, waaronder vliegvakanties, culturele (bus)rondreizen en (rivier)cruises. Vanaf oktober 2018 is KRAS een merk van TUI Nederland.

In 1970 besluiten TUI AG en Steigenberger Hotels een hotel op het Canarische eiland Fuerteventura om te bouwen tot ROBINSON Club. ROBINSON biedt compleet verzorgde clubvakanties waarbij sport, ontspanning en een gezonde levensstijl centraal staan. De formule bleek succesvol en gestaag volgden daarna meerdere clubs op mooie locaties. In 1989 neemt TUI alle ROBINSON aandelen van Steigenberger Hotels over. In december 1997 introduceert TUI Nederland het product ROBINSON in Nederland om zo de markt van clubvakanties te vergroten. De clubs kenmerken zich door hun uitstraling, vele extra’s en hoge kwaliteitsniveau. De ruim twintig ROBINSON Clubs op zon- en sneeuwbestemmingen zijn tegenwoordig via TUI.nl te boeken.

Halverwege de jaren negentig komen Arke en Holland International in handen van TUI. Na de fusie en reorganisatie bij beide bedrijven wordt in 1997 TUI Nederland opgericht. In 2000 wordt KRAS ook aan het merkenportfolio toegevoegd en vanaf oktober 2018 is KRAS een merk van TUI Nederland. In 2020 wordt besloten om afscheid te nemen van het merk KRAS en het productaanbod vanaf 2021 onder te brengen bij TUI. Hiermee komt er na bijna 100 jaar een einde aan het iconische merk KRAS dat vooral bekend is geworden om het toegesneden productaanbod voor actieve 50+'ers die graag de wereld ontdekken. 

Vanaf 2005 is de eigen airline van TUI Nederland, toen Arkefly, actief in de luchtvaart. TUI Nederland werd daarmee de eerste reisorganisatie in Nederland met een eigen luchtvaartmaatschappij. Inmiddels opereert de airline onder de naam TUI fly.

TUI AG fuseert in 2007 met het Britse First Choice Holidays PLC. Het nieuwe moederbedrijf gaat verder als TUI Travel PLC. Het bedrijf zet een nieuwe, internationale strategie uit en clustert verschillende TUI reisbedrijven. In lijn met deze strategie vormen TUI Nederland en TUI België begin 2014 het cluster TUI Benelux. Beide landen blijven hun eigen source market bedienen maar werken op veel vlakken nauw samen en profiteren van de gezamenlijke schaalgrootte. Eind 2014 fuseren TUI Travel PLC en TUI AG in TUI Group, het huidige moederbedrijf.

Arke heet sinds 1 oktober 2015 TUI. TUI Nederland leidt als rolmodel binnen de internationale TUI Group de introductie van de wereldwijde merkenstrategie. Op termijn zullen de andere, internationale, TUI merken volgen zodat er één krachtig global brand ontstaat. De consument ziet dan in alle landen overal hetzelfde merk terug; op vliegtuigen, websites, marketinguitingen, reiswinkels en op de vakantiebestemming