We respecteren jouw privacy

TUI.nl gebruikt verschillende soorten cookies. Naast functionele cookies, die noodzakelijk zijn om onze website te laten functioneren, plaatsen wij analytische cookies om het gebruik en de kwaliteit van onze website te meten. Ook plaatsen wij graag cookies voor een betere gebruikservaring. Deze cookies maken het mogelijk om gepersonaliseerde en relevante aanbiedingen te tonen, social media koppelingen te maken en maken het derden mogelijk om jouw internetgedrag te volgen en daarop afgestemde advertenties te tonen (zogenaamde tracking cookies). Door op “Akkoord” te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle hiervoor omschreven cookies. Indien je kiest voor “Weigeren” plaatsen wij enkel functionele en analytische cookies.

Waar gaan jullie naarTUI?Boek nu je Last Minute vakantie!

TUI verplaatst vluchten vanaf Schiphol naar regionale luchthavens

Om de problemen op Schiphol op te lossen heeft de luchthaven besloten om het aantal vluchten – en daarmee passagiers – deze zomerperiode drastisch te verminderen. Ook vluchten van TUI fly worden hierdoor geraakt. Wij moeten noodgedwongen voor een deel van onze reizigers een alternatief zoeken. Veruit het merendeel van de vliegvakanties zal nog steeds vanuit Amsterdam kunnen vertrekken. Voor dat deel van de reizigers dat niet meer vanaf Schiphol mag vertrekken, hebben wij vluchten ingezet op regionale luchthavens Rotterdam en Luik in België.


We kunnen ons voorstellen dat je hierover vragen hebt. De meest gestelde vragen hebben we op deze pagina voor je op een rij gezet.

Let op: onderstaande informatie geldt alleen voor reizigers van TUI fly vluchten.

 

Algemeen

Q: Gaan jullie alle vluchten verplaatsen naar regionale luchthavens?
A: Nee, het merendeel van de vliegvakanties zal nog steeds vanuit Amsterdam kunnen vertrekken. Een aantal vluchten boeken we om naar Luik Airport en Rotterdam The Hague. Als dit jouw vlucht betreft, word je hier zo snel mogelijk per mail over geïnformeerd.

Q: Waarom verplaatsten jullie geen vluchten naar Groningen of Maastricht?
A: We hebben zeker ook gekeken naar de mogelijkheden om vanaf deze luchthavens te gaan vliegen. Helaas was er niet voldoende ruimte beschikbaar. De luchthavens mogen niet meer starttijden aanbieden en ook de openingstijden mochten niet verruimd worden. En dat hebben wij wel nodig om vluchten daarheen te kunnen verplaatsen.

Q: Hoe weet ik dat mijn vlucht wordt verplaatst naar een andere luchthaven?
A: Als we jouw TUI fly vlucht moeten verplaatsen dan word je hierover zo snel mogelijk door ons of het reisbureau waar je geboekt hebt geïnformeerd.

Q: Krijg ik ook bericht als er niets wijzigt aan mijn vakantie?
A: Nee, als er niets wijzigt aan jouw vakantie dan ontvang je van ons geen bericht. Inmiddels hebben wij alle reizigers geïnformeerd waarvan de TUI fly vluchten verplaatst zijn. Dus heb je geen mail van ons ontvangen dan kun je ervan uitgaan dat je reis gewoon doorgaat zoals je oorspronkelijk geboekt hebt. LET OP: Dit betreft de boekingen met een TUI fly vlucht. Wij hebben op dit moment nog geen volledige en gedetailleerde informatie ontvangen voor de boekingen met andere luchtvaartmaatschappijen. Zodra wij hierover meer informatie hebben zullen wij de reizigers die het betreft informeren.

 Q: Mijn vlucht is verplaatst naar een andere luchthaven. Krijg ik nieuwe tickets voor de vluchten?
A: Ja, een dag nadat we de aanpassingen hebben verwerkt in jouw boeking staan de nieuwe tickets voor je klaar in Mijn TUI. Alle boekingen met vertrek in augustus worden vanaf maandag 4 juli verwerkt.

Q: Mijn vlucht is verplaatst naar een andere luchthaven. Als ik dit niet wil, mag ik mijn reis dan kosteloos annuleren?
A: Als je niet van een andere luchthaven wilt/kunt vliegen, dan kijken we graag met je naar de mogelijkheden je reis om te boeken. We vragen je dit uiterlijk 7 dagen voor vertrek aan ons door te geven. Je kunt hiervoor contact opnemen met ons Customer Services Center op het speciale telefoonnummer dat vermeld wordt in de mail die je ontvangt. Of neem contact op met het reisbureau waar je geboekt hebt. Is er geen alternatief dat aan jouw wensen voldoet dan kun je de reis kosteloos annuleren.

Q: Mijn vlucht is verplaatst naar een andere luchthaven. Mag ik wijzigen naar een andere luchthaven?
A: We kijken graag met je naar de mogelijkheden om de luchthaven te wijzigen. We vragen je uiterlijk 7 dagen voor vertrek dit aan ons te laten weten. Je kunt hiervoor contact opnemen met ons Customer Services Center op het speciale telefoonnummer dat vermeld wordt in de mail die je ontvangt. Of neem contact op met het reisbureau waar je geboekt hebt. Eventuele meerkosten zijn voor eigen rekening.

Q: Mag mijn reisgezelschap wijzigen?

A: Ja, dat kan. Wanneer er één of meerdere personen van/aan de boeking gehaald/toegevoegd wordt, kan dit kosten met zich mee brengen. Neem hiervoor contact op met ons Customer Services Center of het reisbureau waar je geboekt hebt.

Q: Mag ik wijzigen naar een andere periode?
A: We kijken graag met je naar de mogelijkheden om de periode te wijzigen. We vragen je uiterlijk 7 dagen voor vertrek dit aan ons te laten weten. Je kunt hiervoor contact opnemen met ons Customer Services Center op het speciale telefoonnummer dat vermeld wordt in de mail die je ontvangt. Of neem contact op met het reisbureau waar je geboekt hebt. Eventuele meerkosten zijn voor eigen rekening.

Q: Als ik mag wijzigen, wat gebeurt er dan met mijn reissom?

A: Bij een wijziging op jouw verzoek houden we de nieuwe reissom aan. Valt deze hoger uit dan zijn de meerkosten voor eigen rekening. Is de nieuwe reissom lager dan betalen wij het verschil in prijs terug.

Q: Krijg ik een vergoeding als mijn vlucht verplaatst is naar een andere luchthaven?
A: Ja, we geven je een tegemoetkoming in de reiskosten. Meer informatie hierover lees je in de mail die je over de wijziging ontvangt.

Q: Mijn vlucht is verplaatst naar een andere luchthaven. Hoe zit het met het geboekte zitcomfort?
A: Voor zover wij nu kunnen overzien blijft het geboekte zitcomfort staan. Mocht dit toch wijzigen dan word je daarover geïnformeerd.

Q: Wijzigt de vertrektijd van mijn vlucht?
A: Wij vertrouwen erop dat we het oorspronkelijke reisschema kunnen handhaven, maar adviseren je altijd om vlak voor vertrek de actuele vluchttijden te controleren op www.tui.nl/vliegtickets/vluchttijden.

Q: Kan ik een stoel reserveren voor mijn gewijzigde vlucht?
A: Ja, dat is mogelijk. Kijk op onze website voor meer informatie over onze services bij stoelreserveringenOf raadpleeg het reisbureau of de reisadviseur bij wie je hebt geboekt.

Q: Wordt mijn vlucht nog steeds uitgevoerd door TUI fly?
A: Ja, je vlucht wordt nog steeds door TUI fly uitgevoerd.

Q: Kan ik de wijziging zien in de TUI App?
A: Ja, wijzigingen zullen zichtbaar zijn in de TUI App. Bij het reisschema zie je de luchthaven van vertrek en aankomst staan.

Q: Ik heb een parkeerplaats geboekt op Schiphol/een Schipholtaxi geregeld maar heb die nu niet meer nodig. Kan ik deze kosten claimen bij TUI?
A: Nee, je kunt deze kosten niet bij ons indienen. Wij adviseren je contact op te nemen met het bedrijf waar je de parkeerplaats/taxi geboekt hebt om te informeren wat de mogelijkheden zijn.

Q: Ik heb een overnachting bij Schiphol bijgeboekt en heb deze nu niet meer nodig. Kan ik de kosten terugkrijgen via TUI?
A: Nee, dat is niet mogelijk. Wij adviseren je hiervoor contact op te nemen met het hotel waar je geboekt hebt en te informeren wat de mogelijkheden zijn om te annuleren.

Q: Ik zit nu op bestemming en landt op Luik, terwijl ik ben vertrokken vanaf een andere luchthaven. Hoe kom ik terug bij de luchthaven waar ik vertrokken ben? 
A: Voor reizigers die nu op vakantie zijn of maandag 27 juni, dinsdag 28 juni of woensdag 29 juni vertrekken en die na 7 juli terugkomen op een andere luchthaven, regelen wij vervoer naar de luchthaven van vertrek. Je wordt hierover geïnformeerd door de reisleiding op jouw bestemming.

Q: Ik vertrek na woensdag 29 juni op vakantie vanaf Schiphol en ik kom na 7 juli terug op een andere luchthaven. Hoe kom ik terug bij de luchthaven waar ik vertrokken ben?
A: In dit geval vragen wij je om op eigen gelegenheid terug te gaan naar de luchthaven van vertrek. Hiervoor bieden we je een tegemoetkoming in de reiskosten zoals ook in de mail vermeld wordt die je van de wijziging ontvangen hebt.  

Q: Moet ik opnieuw de afwijkende bagage aanmelden/begeleiding voor rolstoel aanvragen?
A: Als deze al is aangemeld voor je oorspronkelijke vlucht dan hoef je niks te doen. Dit wordt automatisch overgezet naar je nieuwe vlucht. Heb je afwijkende bagage nog niet aangemeld? Doe dit dan alsnog via het bijzondere bagage formulier: Bijzondere bagage aanmelden (formdesk.com).
Het aanvragen van een rolstoel kan via dit formulier: Passagiers met beperkte mobiliteit (formdesk.com)

Q: Ik ben mindervalide en heb begeleiding aangevraagd. Is deze ook op Luik Airport geregeld?
A: Ja, de aangevraagde assistentie wordt overgenomen. Als je dit nog niet geregeld hebt, vul dan het rolstoelformulier in via de volgende link: Passagiers met beperkte mobiliteit (formdesk.com)

Q: Ik vlieg via TUI met een andere luchtvaartmaatschappij dan TUI fly. Gaat mijn vakantie ook door?
A: Wij hebben op dit moment nog geen volledige en gedetailleerde informatie hierover ontvangen en kunnen nu nog niet de impact inschatten van de aanpassingen die zij zullen doorvoeren. Zodra wij hierover meer informatie hebben zullen wij de reizigers die het betreft informeren.

 

Luik Airport

Q: Mijn vlucht is verplaatst naar Luik. Hoe kom ik op de luchthaven van Luik?
A: We vragen je op eigen gelegenheid naar de luchthaven te komen. Meer informatie over de bereikbaarheid van Luik Airport en de route vind je op deze website: https://www.liegeairport.com/passenger/nl/bereikbaarheid-van-de-luchthaven/

Q: Waarom zetten jullie geen bussen in om mensen van Luik naar Amsterdam of andersom te brengen?
A: We realiseren ons dat het heel vervelend is dat je van de ene luchthaven vertrekt en weer aankomt op een andere. We hebben dan ook alle opties onderzocht om voor deze reizigers vervoer te regelen. Helaas is er voor de grote schaal waarop er bussen nodig zijn niet voldoende capaciteit in materieel en personeel beschikbaar om dat centraal te organiseren.

Q: Is er TUI personeel op de luchthaven?
A: Ja, bij alle vertrekkende en binnenkomende TUI fly vluchten is er TUI personeel aanwezig op de luchthaven. Ze zijn duidelijk herkenbaar aan hun TUI outfit.  Zij staan voor je klaar om je wegwijs te maken en te helpen met vragen.

Q: Hoe zit het met parkeren op Luik Airport?
A: Als TUI klant kun je gratis parkeren op de luchthaven van Luik. Op het terrein liggen twee parkeerterreinen. Zowel parkeerplaats P1 als parkeerplaats P2 bevinden zich vlak voor de terminal. Er zijn ook parkeerplaatsen voor mindervaliden beschikbaar. De parkeerterreinen zijn vrij toegankelijk, als je komt aanrijden gaat de slagboom automatisch open. Bij terugkomst ontvang je van het TUI personeel een gratis uitrijkaart.

Q: Kan ik een hotelovernachting in de buurt van Luik krijgen?
A: Via TUI boek je tegen gereduceerd tarief een hotel in de omgeving van Luik. Dit kan via https://www.tui.nl/extra/airporthotels/. De kosten hiervoor zijn voor eigen rekening.

Q: Wat zijn de faciliteiten op de luchthaven?
A: Voor alle faciliteiten op de luchthaven verwijzen we je naar deze website: https://www.liegeairport.com/passenger/nl/bereid-je-reis-voor/

Q: Ik vertrek vanaf Luik. Betekent dit dat ik ook weer op Luik terugkom?
A: Een vertrek vanaf Luik betekent helaas niet altijd dat je ook weer op Luik aankomt. Of dit voor jouw vlucht geldt lees je in de mail die je over de wijziging ontvangt.

Q: Welke taal spreken ze op de luchthaven van Luik?
A: Luik is gelegen in het Franstalige deel van België. Dit kan dus betekenen dat niet iedereen Nederlands spreekt. Wel zal je te woord gestaan kunnen worden in het Engels. Daarnaast zijn er TUI medewerkers aanwezig die je in het Nederlands te woord kunnen staan.

Q: Hoe veel uur van tevoren moet ik aanwezig zijn op Luik Airport?
A: Voor Luik Airport wordt geadviseerd 2 uur voor vertrek aanwezig te zijn. https://www.liegeairport.com/passenger/nl/gids/incheckbalies/

Q: Zijn er coronamaatregelen in België waar ik rekening mee moet houden?
A: Voor informatie over de coronamaatregelen in België verwijzen we je naar bijgaande websites: https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/ en https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/belgie

Q: Wat zijn de coronamaatregelen waar ik rekening mee moet houden als ik vanaf Luik vlieg?
A: Je houdt de coronamaatregelen aan die gelden in het land van vertrek. In dit geval is dat België. Vlieg je bijvoorbeeld vanuit Luik naar een bestemming in Spanje, dan volg je de coronamaatregelen die België aanhoudt voor reizen naar Spanje. Meer informatie over de Belgische coronamaatregelen voor vakantiebestemmingen vind je hier.

Q: Wat zijn de bagageregels in België?
A: Informatie over de geldende bagageregels in België lees je hier: https://www.tui.be/nl/faq/tui-fly/bagage

 

Rotterdam The Hague Airport

Q: Hoe lang van te voren moet ik aanwezig zijn op de luchthaven?
A: Kom op tijd maar niet té vroeg naar de luchthaven. Vanaf 2 uur voor vertrek word je toegelaten tot de vertrekhal. Kom je eerder dan zul je buiten moeten wachten totdat je naar binnen mag.

Q: Hoe zit het met parkeren op Rotterdam The Hague Airport?
A: Alle informatie over parkeren op de luchthaven vind je hier. We raden je aan om van te voren een parkeerplaats te reserveren. Dan ben je zeker van een parkeerplek. Via Quickparking zijn er diverse mogelijkheden bij Rotterdam The Hague Airport waar je 24 uur per dag, zeven dagen per week jouw auto kunt parkeren. Meer informatie hierover lees je hier.

Q: Kan ik makkelijk met het openbaar vervoer op de luchthaven komen?
A: Informatie over de mogelijkheden om met het openbaar vervoer naar de luchthaven te komen vind je hier.

 

Schiphol Airport 

Tips

Kom op tijd naar de luchthaven maar niet te vroeg

  • Check vooraf online in
  • Check je handbagage in als ruimbagage
  • Draag gemakkelijke kleding en schoenen voor in de wachtrij
  • Landt je vlucht laat, gok dan niet op de laatste trein maar denk na over alternatief vervoer

Veelgestelde vragen

Q: Wat is de gemiddelde wachttijd om door de security-check te komen?
A: Het is lastig om hier een gemiddelde tijd voor te geven. Gedurende de week en op de dag zelf zijn er piekmomenten waarop de wachttijden fors kunnen oplopen. Op andere momenten is het juist rustig en ben je snel door de securitycontrole. In de app van Schiphol zie je de verwachte drukte op je vertrekdag.

Q: Op welke tijdstippen is de grootste drukte?
A: Het is lastig om dit vooraf aan te geven. Gedurende de dag zijn er piekmomenten waarop de wachttijden oplopen. Op andere momenten is het juist rustig. In de app van Schiphol zie je de verwachte drukte op je vertrekdag.

Q: Hoe lang van te voren moet ik op Schiphol aanwezig zijn?
A: Op tijd zijn is natuurlijk het advies, maar kom niet té vroeg. Schiphol laat je op dit moment toe tot de vertrekhal als je binnen 4 uur vliegt. Kom je eerder, dan word je niet toegelaten.

Q: Kan ik online inchecken voor mijn TUI fly vlucht?
A: Ja, online inchecken is mogelijk voor bijna alle TUI fly vluchten. Online inchecken kan vanaf 24 uur voor vertrek via onze website of in de TUI app. Ruimbagage kun je op Schiphol afgeven bij de Bagage Drop-off machines (check-in rij 23 in vertrekhal 3). Je hoeft je boarding pass niet te printen, je kunt deze ook digitaal op je mobiel of tablet laten zien.

LET OP: Op dit moment is het niet mogelijk om online in te checken voor vluchten naar:
•             Turkije
•             Egypte
•             Enfidha (Tunesië)

Q: Vanaf wanneer en tot hoe laat is de incheckbalie open?
A: Dat verschilt per vlucht, we raden je aan alvast online in te checken. Het is voor bijna alle TUI fly vluchten mogelijk om vanaf 24 uur voor vertrek online in te checken. Ruimbagage geef je op Schiphol af bij de Bagage Drop-off machines (check-in rij 23 in vertrekhal 3). Je hoeft je boarding pass niet te printen, je kunt deze ook digitaal op je mobiel of tablet laten zien. 

LET OP: Op dit moment is het niet mogelijk om online in te checken voor vluchten naar:
•             Turkije
•             Egypte
•             Enfidha (Tunesië)

Moet je inchecken op de luchthaven dan is de TUI fly check-in vanaf 04.00 uur open voor alle vluchten die vanaf 07.00 uur vertrekken. Voor vluchten die vóór 07.00 uur vertreken is de check-in altijd 3 uur voor vertrek geopend. Houd er rekening mee dat Schiphol je alleen toelaat tot de vertrekhal als je binnen 4 uur vertrekt. 

Q: Hoe lang zijn de wachtrijen bij de check-in en bagage drop-off
A: De wachttijd bij de TUI fly check-in/bagage drop-off is normaal. De wachtrijen ontstaan vooral bij de security- en paspoortcontrole.

Q: Ik reis alleen met handbagage, ben ik dan sneller door de security-controle?
A: Nee, het controleren van de handbagage vertraagt juist de controle. We adviseren je om zoveel mogelijk zonder, of met beperkte handbagage te reizen. Je kunt een handbagage koffertje tot 10 kg gratis inchecken als ruimbagage. Let op dat lithium batterijen niet zijn toegestaan in je ruimbagage.

Q: Als ik mijn handbagage gratis incheck als ruimbagage wat zijn dan de voorwaarden?
A: Je handbagage mag niet zwaarder zijn dan 10 kg. Lithium batterijen zijn niet toegestaan.

Q: Als ik mijn handbagage gratis als ruimbagage incheck mag ik dan wel een klein tasje meenemen voor bijvoorbeeld mijn paspoort, portemonnee en telefoon?
A:  Je mag 1 klein stuk handbagage mee aan boord nemen dat onder de stoel voor je past of op je schoot. En vergeet ook niet eventuele medicijnen in je handbagage te doen.

Q: Ik reis liever toch met handbagage, wat zijn dan de voorwaarden?
A: Beperk je handbagage tot 1 tas. Deze mag niet zwaarder zijn dan 10 kg en is maximaal 55x40x20 cm groot. En let goed op wat je wel en niet in de handbagage mag meenemen. Zo voorkom je extra werk voor het beveiligingspersoneel. 

Q: Mag ik een flesje water bij me houden in de wachtrij bij de security?
A: Dat mag en zo sta je niet met dorst in de rij. Het flesje mag ook mee door de security als het wordt goedgekeurd door de handbagagescan. Na de security- en paspoortcontrole vul je hem eenvoudig bij een van de tappunten bij de toiletten.

Q: Wat gebeurt er als ik door de drukte op Schiphol mijn vlucht mis?
A: Het komt gelukkig zelden voor dat een TUI fly passagier een vlucht mist. Heb je door de drukte toch je vlucht gemist en vlieg je met TUI fly (vluchtnummer beginnend met OR), meld je dan bij de TUI balie in vertrekhal 3. Vlieg je met een andere luchtvaartmaatschappij neem dan telefonisch contact met ons op. Ons Customer Services Center is bereikbaar via telefoonnummer: +31 (0)88 – 088 58 85. Je bekijkt hier de actuele openingstijden.

Q: Ik wil niet meer vanaf Schiphol vertrekken, kan ik mijn geboekte reis omboeken naar een andere luchthaven?
A: We vragen je hiervoor telefonisch contact op te nemen met ons Customer Services Center. We bekijken dan samen of er mogelijkheden zijn om je reis om te boeken. Het telefoonnummer is + 31 (0)88-088 58 85. Je bekijkt hier de actuele openingstijden. Als we je reis om kunnen boeken houd er dan rekening mee dat een andere prijs kan gelden en/of annuleringskosten van toepassing kunnen zijn.

Q: Gaat TUI vluchten annuleren?
A: We doen er alles aan om onze vluchten gewoon door te laten gaan. Dat is tot nu toe ook steeds gelukt. Als we toch een vlucht moeten annuleren informeren we je hier natuurlijk zo snel mogelijk over.

Q: Als jullie vluchten moeten annuleren krijg ik dan mijn geld terug van de geboekte reis?

A: Als wij noodgedwongen vluchten moeten annuleren dan krijg je de door jou betaalde reissom terugbetaald. 

Q: Ik heb een reis geboekt met vertrek vanaf Schiphol en moet nog een restant van de reissom betalen. Nu de kans bestaat dat mijn vlucht geannuleerd wordt wil ik dit restant niet meer betalen. Kan dat?
A: We begrijpen dat je door deze onzekere situatie het restant liever niet wil betalen. Maar zolang je van ons geen bericht hebt ontvangen dat je reis wordt geannuleerd, gaan we ervan uit dat deze door kan gaan zoals gepland. We vragen je dan ook om conform de voorwaarden het restant van de reissom te betalen. Mochten we toch noodgedwongen je reis moeten annuleren dan ontvang je de door jou betaalde reissom terug. 

Q: Moet ik bij terugkomst langer op mijn koffer wachten?
A: Dat is mogelijk. Er is extra drukte bij de bagage-afhandeling op Schiphol. Vandaar dat het wat langer kan duren voordat de koffers op de bagageband verschijnen. Hoeveel langer is vooraf lastig te zeggen. Kom je met een late vlucht aan op Schiphol? Gok dan niet op de laatste trein, maar denk alvast na over alternatief vervoer als een auto, taxi of vraag of familie of vrienden je kunnen ophalen.

Q: Heeft de luchthaven van mijn bestemming dezelfde problemen?
A: Ook op diverse bestemmingen is het lokale personeel dat vluchten afhandelt schaars. Het kan daarom voorkomen dat het wat langer duurt voordat je je koffers hebt.

Q: Heeft de drukte ook gevolgen voor het parkeren op Schiphol?
A:  Voor zover nu bekend, zijn er geen problemen met de parkeergelegenheden op en rondom Schiphol.