We respecteren jouw privacy

TUI.nl gebruikt verschillende soorten cookies en andere technologieën. Naast functionele cookies, plaatsen wij analytische cookies om het gebruik en de kwaliteit van onze website te meten. Ook plaatsen wij cookies voor een betere gebruikservaring. Deze cookies maken het mogelijk om gepersonaliseerde aanbiedingen te tonen, social media koppelingen te maken en maken het derden mogelijk om jouw gedrag te volgen en daarop afgestemde advertenties te tonen. Door op “Accepteer cookies” te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle hiervoor omschreven cookies en andere technologieën om persoonlijke data te verzamelen. Indien je kiest voor “Weigeren” plaatsen wij enkel functionele en analytische cookies en zal er geen sprake zijn van gepersonaliseerde content.

Door het aanhoudende personeelstekort op Schiphol heeft de luchthaven besloten om ook in 2023 het aantal vluchten  - en daarmee het aantal passagiers - te verminderen. Dit betekent dat wij voor een deel van onze reizigers een alternatief moeten zoeken. Wij doen er alles aan om je vakantie door te laten gaan. Want we vinden het belangrijk dat je hoe dan ook op vakantie kunt. Onder andere door een aantal van de TUI fly vluchten te verplaatsen van Schiphol naar Eindhoven Airport. Reizigers die hier mee te maken hebben worden zo snel mogelijk door ons geïnformeerd.

We kunnen ons voorstellen dat je hierover vragen hebt. Ook als je vanaf Schiphol vertrekt. De meest gestelde vragen hebben we op deze pagina voor je op een rij gezet.

Let op: onderstaande informatie geldt alleen voor reizigers van TUI fly vluchten.
 

Algemeen

Q: Gaan jullie alle vluchten verplaatsen naar regionale luchthavens?
A: Nee, het merendeel van de vliegvakanties zal nog steeds vanuit Amsterdam kunnen vertrekken. Een aantal vluchten boeken we om naar Eindhoven. Als dit jouw vlucht betreft, word je hier zo snel mogelijk per mail over geïnformeerd.

Q: Hoe weet ik dat mijn vlucht wordt verplaatst naar een andere luchthaven?
A: Als we jouw vlucht moeten verplaatsen dan word je hierover zo snel mogelijk door ons of het reisbureau waar je geboekt hebt geïnformeerd.

Q: Krijg ik ook bericht als er niets wijzigt aan mijn vakantie?
A: Nee, als er niets wijzigt aan jouw vakantie dan ontvang je van ons geen bericht. LET OP: Dit betreft de boekingen met een TUI fly vlucht.

Q: Mijn vlucht is verplaatst naar een andere luchthaven. Krijg ik nieuwe e-tickets voor de vluchten?
A: Ja, een dag nadat we de aanpassingen hebben verwerkt in jouw boeking staan de nieuwe e-tickets voor je klaar in myTUI. 

Q: Mijn vlucht is verplaatst naar een andere luchthaven. Als ik dit niet wil, mag ik mijn reis dan kosteloos annuleren?
A: Als je niet van een andere luchthaven wilt/kunt vliegen, dan kijken we graag met je naar de mogelijkheden. We vragen je hiervoor uiterlijk 7 dagen voor vertrek contact op te nemen met ons Customer Services Center op 088-0885885. Of neem contact op met het reisbureau waar je geboekt hebt. We kijken graag met je of er een alternatief beschikbaar is. Is er geen alternatief dat aan jouw wensen voldoet dan kun je de reis kosteloos annuleren.

Q: Mijn vlucht is verplaatst naar een andere luchthaven. Mag ik wijzigen naar een andere luchthaven?
A: We kijken graag met je naar de mogelijkheden om de luchthaven te wijzigen. We vragen je uiterlijk 7 dagen voor vertrek dit aan ons te laten weten. Je kunt hiervoor contact opnemen met ons Customer Services Center op 088-0885885. Of neem contact op met het reisbureau waar je geboekt hebt. Eventuele meerkosten zijn voor eigen rekening.

Q: Mag mijn reisgezelschap wijzigen?

A: Ja, dat kan. Wanneer er één of meerdere personen van/aan de boeking gehaald/toegevoegd wordt, kan dit kosten met zich mee brengen. Neem hiervoor contact op met ons Customer Services Center of het reisbureau waar je geboekt hebt.

Q: Mag ik wijzigen naar een andere periode?
A: We kijken graag met je naar de mogelijkheden om de periode te wijzigen. We vragen je uiterlijk 7 dagen voor vertrek dit aan ons te laten weten. Je kunt hiervoor contact opnemen met ons Customer Services Center op 088-0885885. Of neem contact op met het reisbureau waar je geboekt hebt. Eventuele meerkosten zijn voor eigen rekening.

Q: Als ik mag wijzigen, wat gebeurt er dan met mijn reissom?

A: Bij een wijziging op jouw verzoek houden we de nieuwe reissom aan. Valt deze hoger uit dan zijn de meerkosten voor eigen rekening. Is de nieuwe reissom lager dan betalen wij het verschil in prijs terug.

Q: Krijg ik een vergoeding als mijn vlucht verplaatst is naar een andere luchthaven?
A: Informatie over een eventuele vergoeding ontvang je via de mail die je van ons over de wijziging ontvangt. 

Q: Mijn vlucht is verplaatst naar een andere luchthaven. Hoe zit het met het geboekte zitcomfort?
A: Voor zover wij nu kunnen overzien blijft het geboekte zitcomfort staan. Mocht dit toch wijzigen dan word je daarover geïnformeerd.

Q: Wijzigt de vertrektijd van mijn vlucht?
A: Wij vertrouwen erop dat we het oorspronkelijke reisschema kunnen handhaven, maar adviseren je altijd om vlak voor vertrek de actuele vluchttijden te controleren op www.tui.nl/vliegtickets/vluchttijden.

Q: Kan ik een stoel reserveren voor mijn gewijzigde vlucht?
A: Ja, dat is mogelijk. Kijk op onze website voor meer informatie over onze services bij stoelreserveringenOf raadpleeg het reisbureau of de reisadviseur bij wie je hebt geboekt.

Q: Kan ik de wijziging zien in de TUI App?
A: Ja, wijzigingen zullen zichtbaar zijn in de TUI App. Bij het reisschema zie je de luchthaven van vertrek en aankomst staan. Ben je al op je bestemming dan is de wijziging niet zichtbaar in de app.

Q: Ik heb een parkeerplaats geboekt op Schiphol/een Schipholtaxi geregeld maar heb die nu niet meer nodig. Kan ik deze kosten claimen bij TUI?
A: Nee, je kunt deze kosten niet bij ons indienen. Wij adviseren je contact op te nemen met het bedrijf waar je de parkeerplaats/taxi geboekt hebt om te informeren wat de mogelijkheden zijn.

Q: Ik heb een overnachting bij Schiphol bijgeboekt en heb deze nu niet meer nodig. Kan ik de kosten terugkrijgen via TUI?
A: Nee, dat is niet mogelijk. Wij adviseren je hiervoor contact op te nemen met het hotel waar je geboekt hebt en te informeren wat de mogelijkheden zijn om te annuleren.

Q: Moet ik opnieuw de afwijkende bagage aanmelden/begeleiding voor rolstoel aanvragen?
A: Als deze al is aangemeld voor je oorspronkelijke vlucht dan hoef je niks te doen. Dit wordt automatisch overgezet naar je nieuwe vlucht. Heb je afwijkende bagage nog niet aangemeld? Doe dit dan alsnog via het bijzondere bagage formulier: Bijzondere bagage aanmelden (formdesk.com).
Het aanvragen van een rolstoel kan via dit formulier: Passagiers met beperkte mobiliteit (formdesk.com)

Q: Ik ben mindervalide en heb begeleiding aangevraagd. Is deze ook op  Eindhoven geregeld?
A: Ja, de aangevraagde assistentie wordt overgenomen. Als je dit nog niet geregeld hebt, vul dan het rolstoelformulier in via de volgende link: Passagiers met beperkte mobiliteit (formdesk.com)

 

 

Schiphol Airport 

Tips

  • Kom op tijd naar de luchthaven maar niet te vroeg
  • Check vooraf online in
  • Check je handbagage in als ruimbagage
  • Draag gemakkelijke kleding en schoenen voor in de wachtrij

Op de website van Schiphol vind je meer informatie over hoe je je voorbereidt op je reis vanaf Schiphol Airport.

Veelgestelde vragen

Q: Hoe lang van te voren moet ik op Schiphol aanwezig zijn?
A: Op tijd zijn is natuurlijk het advies, maar kom niet té vroeg. Je kunt uitgaan van de normale tijden die nodig zijn bij vertrek: twee uur voor vertrek bij reizen binnen de EU en drie uur voor vertrek voor NON EU bestemmingen. Het kan zijn dat er op piekmomenten rijen onstaan. Op de webiste van Schiphol controleer je de verwachte drukte op jouw vertrekdag.

Q: Kan ik online inchecken voor mijn TUI fly vlucht?
A: Ja, online inchecken is mogelijk en kan vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek via onze website of in de TUI app. Ruimbagage kun je op Schiphol afgeven bij de Bagage Drop-off machines (check-in rij 23 in vertrekhal 3). Je hoeft je boarding pass niet te printen, je kunt deze ook digitaal op je mobiel of tablet laten zien.

Q: Vanaf wanneer en tot hoe laat is de incheckbalie open?
A: Dat verschilt per vlucht, we raden je aan alvast online in te checken. Dit kan vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek. Ruimbagage geef je op Schiphol af bij de Bagage Drop-off machines (check-in rij 23 in vertrekhal 3). Je hoeft je boarding pass niet te printen, je kunt deze ook digitaal op je mobiel of tablet laten zien. 

Check je in op de luchthaven dan is de TUI fly check-in vanaf 04.00 uur open voor alle vluchten die vanaf 07.00 uur vertrekken. Voor vluchten die vóór 07.00 uur vertrekken is de check-in altijd 3 uur voor vertrek geopend. 

Q: Ik heb een onzichtbare beperking en daardoor meer tijd nodig om door de security- en paspoortcontrole te gaan. Wat moet ik doen?
A: Je kunt in dit geval een groen keycord vragen bij de Assistance balie in de vertrekhal. Zo herkennen de medewerkers van Schiphol je en kunnen ze je de tijd en ruimte geven die je nodig hebt. Je kunt met dit keycord gewoon bij je reisgezelschap blijven en rustig samen door de security- en paspoortcontrole gaan. Meer informatie over assistentie op Schiphol lees je hier.

Q: Ik reis alleen met handbagage, ben ik dan sneller door de security-controle?
A: Nee, het controleren van de handbagage vertraagt juist de controle. We adviseren je om zoveel mogelijk zonder, of met beperkte handbagage te reizen. Je kunt een handbagage koffertje tot 10 kg gratis inchecken als ruimbagage. Let op dat lithium batterijen niet zijn toegestaan in je ruimbagage.

Q: Als ik mijn handbagage gratis incheck als ruimbagage wat zijn dan de voorwaarden?
A: Je handbagage mag niet zwaarder zijn dan 10 kg. Lithium batterijen zijn niet toegestaan.

Q: Als ik mijn handbagage gratis als ruimbagage incheck mag ik dan wel een klein tasje meenemen voor bijvoorbeeld mijn paspoort, portemonnee en telefoon?
A:  Je mag 1 klein stuk handbagage mee aan boord nemen dat onder de stoel voor je past of op je schoot. En vergeet ook niet eventuele medicijnen in je handbagage te doen.

Q: Ik reis liever toch met handbagage, wat zijn dan de voorwaarden?
A: Beperk je handbagage tot 1 tas. Deze mag niet zwaarder zijn dan 10 kg en is maximaal 55x40x20 cm groot. En let goed op wat je wel en niet in de handbagage mag meenemen. Zo voorkom je extra werk voor het beveiligingspersoneel. 

Q: Mag ik een flesje water bij me houden in de wachtrij bij de security?
A: Dat mag en zo sta je niet met dorst in de rij. Het flesje mag ook mee door de security als het wordt goedgekeurd door de handbagagescan. Na de security- en paspoortcontrole vul je hem eenvoudig bij een van de tappunten bij de toiletten.

Q: Wat gebeurt er als ik door de drukte op Schiphol mijn vlucht mis?
A: Het komt gelukkig zelden voor dat een TUI fly passagier een vlucht mist. Heb je door de drukte toch je vlucht gemist en vlieg je met TUI fly (vluchtnummer beginnend met OR), meld je dan bij de TUI balie in vertrekhal 3. Vlieg je met een andere luchtvaartmaatschappij neem dan telefonisch contact met ons op. Ons Customer Services Center is bereikbaar via telefoonnummer: +31 (0)88 – 088 58 85. Je bekijkt hier de actuele openingstijden.

Q: Ik wil niet meer vanaf Schiphol vertrekken, kan ik mijn geboekte reis omboeken naar een andere luchthaven?
A: We vragen je hiervoor telefonisch contact op te nemen met ons Customer Services Center. We bekijken dan samen of er mogelijkheden zijn om je reis om te boeken. Het telefoonnummer is + 31 (0)88-088 58 85. Je bekijkt hier de actuele openingstijden. Als we je reis om kunnen boeken houd er dan rekening mee dat een andere prijs kan gelden en/of annuleringskosten van toepassing kunnen zijn.

Q: Gaat TUI vluchten annuleren?
A: We doen er alles aan om onze vluchten gewoon door te laten gaan. Dat is tot nu toe ook steeds gelukt. Als we toch een vlucht moeten annuleren informeren we je hier natuurlijk zo snel mogelijk over.

Q: Als jullie vluchten moeten annuleren krijg ik dan mijn geld terug van de geboekte reis?

A: Als wij noodgedwongen vluchten moeten annuleren dan krijg je de door jou betaalde reissom terugbetaald.