Bye Bye Blue Monday Deals t/m woensdag tot 100,- extra korting | Boek nu!

Op vakantie met TUI 

Lees hier de veelgestelde vragen over je TUI vakantie, de mogelijkheden en maatregelen die we getroffen hebben om je een veilige en comfortabele vakantie te bieden.

 

Wereldwijd oranje reisadvies

Zolang het wereldwijde oranje reisadvies geldt dat op woensdagavond 16 december jl. is ingegaan, moeten wij helaas onze reizen annuleren. Dit gebeurt op volgorde van vertrekdatum. Reizigers die dit betreft worden hierover door ons geïnformeerd. Men hoeft hiervoor geen contact met ons op te nemen.

Het RIVM heeft aangegeven dat het niet noodzakelijk is dat mensen die op dit moment op hun vakantiebestemming zijn direct naar Nederland terugkeren. Zij kunnen de vakantie afmaken en op hun oorspronkelijk geplande terugvlucht naar Nederland reizen. Mocht het vluchtschema gewijzigd worden en reizigers op een andere dag of tijd terugvliegen, dan worden zij hierover door ons geïnformeerd.

 

Annuleringen

Bij annuleringen vanaf 9 december 2020 betalen wij klanten de betaalde reissom terug. Na annulering kan de klant zelf een verzoek tot terugbetaling indienen via Mijn TUI of hij ontvangt de terugbetaling via de reisagent waar hij de boeking gedaan heeft. Binnen 4 weken na indienen ontvangt de klant de terugbetaling. Voor annuleringen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten doorvoeren, worden vouchers uitgegeven ter waarde van de betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.

 

Omruilgarantie

TUI heeft tijdelijk de omruilgarantie versoepeld. Hiermee kun je kosteloos je reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. Meer over de mogelijkheden en voorwaarden lees je hieronder bij de veelgestelde vragen.

 

Covid Care Service

Krijg je tijdens je vakantie COVID symptomen dan kun je met de TUI Covid Care Service 24/7 rekenen op telefonische medische assistentie. De COVID Care service dekt bovendien de kosten voor het afnemen van een COVID-test ter plaatse. En mocht je COVID-positief testen dekken we ook de kosten van eventuele medische hulp of een medisch noodzakelijke repatriëring. Meer informatie over de TUI Covid Care Service lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/covid-care/

 

Niet rechtstreeks bij TUI geboekt

Heb je niet rechtstreeks bij TUI geboekt maar bij een ander ANVR reisbureau, een bij ANVR aangesloten online reisagent of een zelfstandig reisadviseur en heb je vragen. Neem dan contact op met de partij waar je je reis geboekt hebt. Onderdelen uit de Veelgestelde vragen hieronder (zoals TUI extra's en boekingskosten) kunnen in dat geval afwijken.  

Goed Idee Reizen

De informatie op deze pagina is ook van toepassing op reizen die geboekt zijn bij Goed Idee Reizen.

Let op: fraudeurs actief!

Er zijn fraudeurs actief die zich voordoen als TUI of een medewerker van TUI en klanten benaderen via social media, email of per telefoon. Blijf waakzaam en geef geen informatie over je boeking. Als wij contact met je opnemen, dan doen wij dat met specifieke informatie over jouw boeking die alleen jij en wij kunnen weten. Mocht je twijfelen over de echtheid van een bericht of telefoongesprek neem dan contact met ons op via 088-0885885

Veelgestelde vragen

 

Aanbod vakanties

Q: Ik heb een vakantie bij jullie geboekt met vertrek vóór eind maart, maar nu geldt er een wereldwijd negatief reisadvies. Wat betekent dit voor mijn vakantie?
A: Helaas moeten wij zolang er een oranje reisadvies geldt onze reizen annuleren. Dit gebeurt op volgorde van vertrekdatum. Reizigers die dit betreft worden hierover door ons geïnformeerd. Je hoeft hiervoor dus zelf geen contact met ons op te nemen.

Q: Wat gebeurt er met geboekte reizen met vertrek na maart?
A: Of reizen met vertrek vanaf half maart wel of niet door kunnen gaan hangt af van hoe de situatie op dat moment is. We kunnen je daar op dit moment helaas dan ook nog geen duidelijkheid over geven. Zodra hier meer over bekend is zullen we je nader informeren.

Q: Klopt het dat jullie wel nog blijven vliegen op de verschillende bestemmingen?
A: Vooralsnog blijven we op een aantal bestemmingen vliegen om vakantiegangers die nu nog op hun vakantiebestemming zijn terug naar Nederland te brengen.

Q: Kan ik een los ticket kopen op de vluchten die jullie nog uitvoeren?
A: Bij een oranje reisadvies zijn alleen noodzakelijke reizen toegestaan. Wil je een ticket boeken dan kan dit alleen als jouw reis noodzakelijk is. Check hier om te controleren of dit voor jou het geval is: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/reizen-buitenland

Q: Ik ben op dit moment op vakantie en het reisadvies is aangepast naar oranje. Wat zijn de gevolgen voor mijn vakantie?
A: Het RIVM heeft aangegeven dat het niet noodzakelijk is dat huidige bezoekers direct naar Nederland terugkeren. Je kunt de vakantie dus afmaken en op je oorspronkelijk geplande terugvlucht naar Nederland reizen. Mocht je terugvlucht wijzigen dan word je daarover door ons geïnformeerd.

Q: Moet ik thuis in quarantaine als ik terugkom van vakantie?
A: Of je in thuisquarantaine moet hangt af van de bestemming waar je geweest bent. Informatie hierover vind je op de website met reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Q: Als ik gevaccineerd ben tegen het coronavirus moet ik me dan nog steeds aan alle maatregelen houden tijdens mijn reis?
A: Ja, ook als je gevaccineerd bent, dien je je aan alle coronamaatregelen te houden tijdens je reis en het verblijf. Welke maatregelen en veiligheidsvoorschriften bij TUI gelden lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/

Q: Wat houdt de TUI Covid Care Service precies in?
A: Met de TUI Covid Care Service kun je bij COVID symptomen tijdens je reis 24/7 rekenen op telefonische medische assistentie De COVID Care service dekt bovendien de kosten voor het afnemen van een COVID-test ter plaatse. En mocht je COVID-positief testen dekken we ook de kosten van eventuele medische hulp of een medisch noodzakelijke repatriëring. Als je in quarantaine zou moeten tijdens je vakantie dan zorgen wij ervoor dat je langer op je bestemming kunt blijven, samen met je gehele reisgezelschap. En uiteraard zorgen we voor een nieuwe terugvlucht, zonder extra kosten. Meer informatie over de TUI  Covid Care Service lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/covid-care/

Q: Klopt het dat ik een gezondheidsverklaring moet invullen voordat ik op reis ga?
A: Ja. Een gezondheidsverklaring is verplicht voor alle passagiers die per vliegtuig vanaf of naar Nederland reizen. Je dient de gezondheidsverklaring binnen 24 uur voor vertrek in te vullen. In samenspraak met het RIVM is besloten dat vanaf dinsdag 27 oktober 2020 vliegtuigmaatschappijen dit formulier verwerken in de check-in procedure. TUI fly heeft de RIVM gezondheidsverklaring verwerkt in de al bestaande verplichte COVID-19 verklaring. Je ondertekent beide formulieren via https://www.tui.nl/vliegtickets/services/inchecken/. Nadat je de formulieren hebt ingevuld krijg je toegang tot je instapkaart. Je dient de formuleren in te vullen 24 uur tot 1 uur voor vertrek. Voor bestemmingen waar online check-in niet mogelijk is, krijg je na het ondertekenen van de COVID-19 verklaring de melding om je instapkaart af te halen bij de incheckbalie op de luchthaven. Het formulier is verplicht voor zowel de heen- én de terugreis. Vlieg je met een andere luchtvaartmaatschappij, raadpleeg dan voor vertrek de voorwaarden en maatregelen van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Ga je met eigen vervoer naar de bestemming dan is het invullen van een gezondheidsverklaring niet verplicht

Q: Ik heb begrepen dat verschillende landen een coronatest verplichten om naar dat land te kunnen reizen. Klopt dit? En hoe regel ik zo’n test?
A: Een aantal TUI bestemmingen verplicht reizigers om voorafgaand aan de reis zich te laten testen op corona. Als je een reis hebt geboekt bij TUI, dan vergoedt TUI (gedeeltelijk) deze test voor je voor reizen met vertrek tot en met 31 maart 2021. Voorwaarde is dat je de test vóór vertrek in Nederland laat afnemen. Wij werken hiervoor samen met HealthCheckCenter (voorheen HetHuisartsLab) en Teststraat.com. De laboratoria zijn door het RIVM goedgekeurd en ook de lokale autoriteiten op de bestemmingen hebben goedkeuring gegeven op de gezondheidsverklaring die je na de coronatest van hen ontvangt. Meer informatie over de test, welke bestemmingen de test verplichten en waar je de test kunt laten afnemen lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/ Via deze pagina kun je je ook registreren voor het laten afnemen van een test.

LET OP: Om voor vergoeding van de test in aanmerking te komen is het belangrijk dat je de registratielinks van HealthCheckCenter of Teststraat.com gebruikt die op die pagina vermeld worden.

Via deze registratielinks word je doorgelinkt naar de website van HealthCheckCenter of Teststraat.com. Wanneer je via deze link een PCR-test aanvraagt dan ga je met een van deze partijen een overeenkomst aan. De aan te vragen test wordt geen onderdeel van een eventueel door jou te boeken (pakket)reis bij TUI. TUI is bemiddelaar bij het tot stand komen van de dienst. De dienst wordt uitgevoerd door HealthCheckCenter of de Teststraat.com Bij eventuele klachten over de uitvoering van de dienst dien je je te wenden tot HealthCheckCenter of Teststraat.com

Q: Wat moet ik doen als ik voor vertrek positief getest ben op corona?
A: Als je voor vertrek positief getest bent, adviseren wij je contact op te nemen met je reisverzekeraar om de mogelijkheden te bespreken. Heb je geen annuleringsverzekering of biedt deze onvoldoende dekking, neem dan contact op met ons Customer Services Center.

Q: Klopt het dat ik voordat ik terugkeer naar Nederland ook een coronatest moet laten afnemen?
A: Dat klopt, de Nederlandse overheid heeft bepaald dat iedereen vanaf 13 jaar die vanaf dinsdag 29 december 2020 vanuit een hoog risico gebied naar Nederland reist, binnen 72 uur voor aankomst in Nederland een coronatest moet laten afnemen en in het bezit moet zijn van een negatieve PCR-testverklaring. Meer informatie hierover lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/ Daarnaast moet je een ingevuld en ondertekend Negative Test Declaration kunnen tonen als je vanuit een land komt buiten de EU. Dit dien je zowel voor vertrek aan de luchtvaartmaatschappij als bij aankomst in Nederland te laten zien. Het document van de Negative Test Declaration download je hier.

Q: Ik ga binnenkort met jullie vliegen. Met welke maatregelen en veranderingen moet ik rekening houden tijdens de vlucht?
A: Een overzicht van alle maatregelen en veranderingen aan boord van onze TUI fly vluchten vind je op de speciale pagina https://www.tui.nl/corona-maatregelen/veilig-vliegen/ We raden je aan deze informatie goed door te lezen en adviseren je deze pagina minimaal 1 dag voor vertrek nogmaals goed te bekijken, voor het geval informatie is aangepast. Vlieg je NIET met TUI fly (vluchtnummer OR of TB)? Raadpleeg dan de website van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij voor meer informatie met betrekking tot coronamaatregelen. 

Q: Wat doet TUI zodat ik veilig op reis kan?
A: TUI heeft alles zo geregeld dat je veilig en zo comfortabel mogelijk op vakantie kunt en hiervan kunt genieten. Natuurlijk is er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden en vraagt het hier en daar aanpassingen. Alle informatie over onze maatregelen lees je op de speciale pagina https://www.tui.nl/corona-maatregelen/

 

Rondreizen

Q: Mijn rondreis gaat door, kan ik ervan uitgaan dat deze volgens het originele programma uitgevoerd wordt?
A: Wij doen ons uiterste best om het programma uit te voeren zoals beschreven. Het kan gebeuren dat dit door de richtlijnen niet altijd mogelijk is en wij programmaonderdelen moeten wijzigen of annuleren. Zo kunnen musea, kerken en overige bezienswaardigheden gesloten zijn. Ook kunnen restricties gelden voor het maximum aantal personen dat tegelijkertijd naar binnen mag. Wij streven er altijd naar een passend alternatief te bieden en in het geval van grote wijzigingen informeren wij je vooraf. De richtlijnen van de lokale overheden zijn hierbij leidend.

Q: Ik heb een groepsreis geboekt. Wat is de maximale groepsgrootte?
A: Voor veel bestemmingen hebben we de maximale groepsgrootte teruggebracht. We hebben hierbij ook gekeken naar de maximum toegestane groepsgrootte op de bestemmingen. Voor de maximale groepsgrootte per reis, verwijzen we je naar de betreffende reis op onze website of informeer hiernaar bij je reisadviseur. 

Q: Zitten we met de hele groep in één bus?
A: De groep mag en zal zoveel mogelijk samen in één bus reizen. Handen desinfecteren bij binnenkomst en het dragen van een mondkapje zijn in de meeste landen verplicht. Desinfecterende gel is aanwezig in de bus. De chauffeur beschikt over desinfecterende schoonmaakmiddelen.

Q: Wat is de rol van de reisleider tijdens mijn groepsreis in tijden van corona?A: We vragen je de instructies van de reisleider altijd op te volgen. Als er zich ter plaatse veranderingen voordoen, wordt de reisleider hierover geïnformeerd en zijn zijn/haar instructies bepalend. Van de deelnemers wordt verwacht dat zij ook zelf hun verantwoordelijkheid nemen in het naleven van de coronamaatregelen.

Q: Ik heb een fly-drive met huurauto geboekt. Mag ik met mijn reisgezelschap in één huurauto reizen?
A: De maatregelen voor het reizen per auto verschillen per bestemming. Ook kunnen de verhuurbedrijven eigen richtlijnen opgesteld hebben. We proberen je hierover zo goed mogelijk te informeren, maar bekijk ook zelf de website van je verhuurmaatschappij en de richtlijnen van de lokale overheden.

Q: Ik heb een individuele rondreis met privéchauffeur geboekt. Hoe gaat dit in z’n werk in deze bijzondere tijden?
A: Handen geregeld desinfecteren en het dragen van een mondkapje zijn meestal verplicht. Desinfecterende gel is aanwezig in de auto. De chauffeur beschikt tevens over desinfecterende schoonmaakmiddelen. We vragen je de instructies van de chauffeur op te volgen. De richtlijnen van de lokale overheden zijn hierbij leidend.

 

Versoepelde betalingstermijn

Q: Ik moet nu, zes weken voor vertrek, het restbedrag van mijn boeking betalen. Maar de kans is toch groot dat mijn reis helemaal niet doorgaat? Waarom moet ik dan nu toch de restantbetaling doen?
A: We begrijpen dat je twijfelt of jouw reis wel door kan gaan. Ook voor ons is het nu lastig om hier een inschatting in te maken. Om onze klanten in deze onzekere tijd zoveel mogelijk tegemoet te komen, hebben we tijdelijk onze betalingstermijn versoepeld naar drie weken voor vertrek. Dit geldt voor boekingen met een vertrek tot en met 4 maart 2021. Daarnaast hebben we ook onze omruilgarantie versoepeld, waarmee je je reis kunt omboeken naar een nieuwe vertrekdatum of bestemming. Kijk voor meer informatie op: https://www.tui.nl/garanties/omruilgarantie/

 

Voucher

Q: Mijn reis is als gevolg van corona door jullie geannuleerd. Krijg ik mijn geld terug of een voucher?
A: Bij alle geboekte reizen die wij vanaf 9 december 2020 annuleren geldt dat wij klanten hun betaalde reissom terug betalen. Na annulering kan de klant zelf via Mijn TUI een verzoek tot terugbetaling indienen. Is de reis via een reisagent geboekt dan verloopt de terugbetaling via de reisagent. Voor annuleringen die wij tot en met 8 december 2020  hebben moeten doorvoeren, worden vouchers uitgegeven ter waarde van de betaalde reissom.

Q: Ik heb bij TUI een reis geboekt en hiervoor een eerder ontvangen voucher ingezet. Ik heb niet het hele tegoed van de voucher gebruikt. Kan ik het restantbedrag in geld terugkrijgen?
A: Voor boekingen gedaan op of na 1 januari 2021 is het mogelijk om het restantbedrag in geld terug te ontvangen. Hiervoor kun je via Mijn TUI een verzoek tot restitutie indienen. Bij boekingen vóór 1 januari 2021 waarvoor een voucher is ingezet, geldt dat een eventueel restbedrag in de vorm van een voucher wordt versterkt. Deze kun je later indien gewenst omzetten in geld.

Q: In de voorwaarden van mijn voucher staat dat ik na 6 maanden mijn geld kan terugvragen. Klopt dat?
A: Ja dat klopt. Als de voucher 6 maanden of langer geleden is uitgegeven, is het mogelijk een aanvraag voor restitutie aan ons door te geven. Heb je jouw reis geboekt via TUI.nl, het TUI Customer Services Center, één van onze TUI winkels, een collega van TUI at Home of bij een bij TUI aangesloten ANVR reisbureau waarbij je de betaling rechtstreeks aan TUI hebt voldaan? Dan staat bij het inloggen in Mijn TUI op het tabblad waar je de voucher hebt gedownload een link met de mogelijkheid restitutie aan te vragen, mits de voucher 6 maanden of langer geleden is uitgegeven. Als je het restitutieformulier invult en jouw voucher voor restitutie in aanmerking komt, zorgen wij dat het bedrag wordt uitbetaald naar de bankgegevens die je op het formulier doorgeeft. Houd hierbij rekening met een afhandeltijd van twee maanden. Heb je een boeking gemaakt via één van de bij TUI aangesloten ANVR reisbureaus waarbij je de boeking aan het reisbureau hebt betaald? Neem dan contact op met het reisbureau dat de boeking voor je heeft gemaakt om de uitbetaling van je voucher te verzorgen. 

Q: Ik heb een restantvoucher ontvangen waarop een nieuwe uitgiftedatum staat vermeld, maar de vervaldatum is gelijk gebleven aan mijn oorspronkelijke voucher. Wanneer kan ik mijn geld terugvragen?
A:  In dit geval kun je je geld terugvragen vanaf het moment dat de resterende looptijd minder is dan zes maanden tot de vervaldatum.

Q: Ik heb mijn reis geboekt bij een ander reisbureau dan TUI, krijg ik dan ook een voucher?
A: Zolang je een reis hebt geboekt waarbij TUI de uitvoerende touroperator is, kun je aanspraak maken op de voucher. Het reisbureau waar je geboekt hebt zal deze voor je aanvragen. TUI neemt hiervoor contact op met het reisbureau. Als je een reis hebt geboekt waarbij TUI niet de uitvoerende reisorganisatie is, dan dien je bij die reisorganisatie na te gaan wat de mogelijkheden zijn.

Q: Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?
A: De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door jou betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor premies voor reis- en annuleringsverzekering krijg je terug in de vorm van een voucher. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van jouw nieuwe vakantie duurder? Dan betaal je zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan ontvang je een nieuwe voucher ter waarde van het restantbedrag. Voor boekingen gedaan op of na 1 januari 2021 is het mogelijk om direct het restantbedrag in geld terug te vragen. Hiervoor kun je via Mijn TUI een verzoek tot restitutie indienen.

Q: Hoe lang blijft de voucher geldig?
A: De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. 

Q: Heeft de geldigheid betrekking op de boekingsdatum of de vertrekdatum van de nieuwe reis?
A: Je hebt een jaar de tijd om een nieuwe reis te boeken. De nieuwe vertrekdatum mag dus ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan

Q: Is de voucher persoonsgebonden? Of mag deze ook overgedragen worden? 
A: De voucher is persoonsgebonden, je mag deze niet overdragen naar iemand anders. Wij houden echter hierbij de volgende procedure aan:

  • Het overdragen van de (restant)voucher naar een andere deelnemer van de oorspronkelijke boeking is toegestaan. Op voorwaarde dat je dit vooraf kenbaar maakt door het invullen van dit formulier. Door het invullen van het formulier geef je als de hoofdboeker toestemming dat de voucher wordt gebruikt voor een boeking die op een later moment zal worden gemaakt. De voucher blijft te allen tijde op naam van de hoofdboeker staan. Heb je niet rechtstreeks bij TUI geboekt maar bij een ander ANVR aangesloten reisbureau, neem dan contact op met dit reisbureau om de overdracht te regelen.|

  • Het direct verzilveren van een voucher tijdens het maken van een nieuwe boeking, of op een bestaande boeking is toegestaan. Alleen jij als de hoofdboeker, kunt de voucher hiervoor direct verzilveren. Het is in dat geval niet verplicht dat jij, of één van de deelnemers van de oorspronkelijke boeking, onderdeel bent van de nieuwe of bestaande boeking. Het verschil met overdragen is dat de voucher in dit geval direct als betaling wordt ingezet. Houd er rekening mee dat een eventueel restantvoucher (indien de boeking een lagere waarde heeft dan de voucherwaarde) aan de nieuwe boeking gekoppeld wordt, maar altijd de naam van hoofdboeker van de oorspronkelijke boeking behoudt.

Q: Wanneer ontvang ik de voucher? Hoe gaat dit in zijn werk? 
A: We streven ernaar de voucher maximaal 14 dagen nadat wij je reis hebben geannuleerd uit te geven. Wanneer jouw voucher is aangemaakt, vind je deze in de Mijn TUI omgeving. Zorg dus dat je deze regelmatig checkt. Zie je de voucher nog niet staan dan vragen wij je geduld te hebben en hierover geen contact op te nemen met ons Customer Services Center. De meest actuele informatie over de voucher vind je op deze pagina. Om jouw voucher in MijnTUI te kunnen zien moet je inloggen via TUI.nl/mijntui met je 10-cijferige boekingsnummer (dit nummer vind je op de boekingsbevestiging). Wanneer je in MijnTUI inlogt met je accountgegevens (e-mailadres en wachtwoord) heb je géén toegang tot je voucher. Dit geldt voor boekingen gemaakt via TUI.nl, TUI Customer Services Center, TUI reisbureaus of TUI at Home. Heb je  een boeking gemaakt via één van onze aangesloten ANVR reisbureaus? Dan ontvang je de voucher van het reisbureau waar je de boeking gedaan hebt.  

Q: Hoe ontvang ik de voucher?
A: Zodra je voucher is aangemaakt vind je deze in de Mijn TUI omgeving. Om je voucher in MijnTUI te kunnen zien, log je in via TUI.nl/mijntui met je 10-cijferige boekingsnummer (dit nummer vind je op de boekingsbevestiging). Wanneer je in MijnTUI inlogt met je accountgegevens (e-mailadres en wachtwoord) vind je jouw voucher terug in de boeking waarin je de voucher ontvangen hebt. De boeking moet daarvoor wel aan je account gekoppeld zijn. Dit geldt voor boekingen gemaakt via TUI.nl, TUI Customer Services Center, TUI reisbureaus of TUI at Home. Heb je een boeking gemaakt via één van onze aangesloten ANVR reisbureaus? Dan ontvang je de voucher van het reisbureau waar je de boeking gedaan hebt. Het uitgeven van de vouchers gebeurt in fases en neemt enige tijd in beslag. Dus mocht je nog geen voucher in jouw TUI omgeving hebben, vragen wij je geduld te hebben en hierover geen contact op te nemen met ons Customer Services Center. De meest actuele informatie over de voucher vind je op deze pagina. 

Q: Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
A: Op jouw voucher staat een code met 10 karakters. Na het afronden van een nieuwe reservering voeg je de boeking toe aan jouw mijn TUI account. Selecteer vervolgens ‘voucher’ als betaalmiddel om de code toe te passen op de boeking. De reissom zal aangepast worden op basis van de voucherwaarde. Heeft de voucher een hogere waarde dan de reissom dan ontvang je een nieuwe voucher voor het restbedrag. Het is mogelijk om meerdere voucher codes toe te passen op een boeking. LET OP: De code is hoofdlettergevoelig en moet identiek zijn aan de code zoals op de voucher zelf staat.  

Q: Mag ik een voucher van KRAS reis of Goed Idee Reizen ook gebruiken voor het boeken van een reis bij TUI?  
A: Ja, dit is mogelijk. Je kunt de voucher die je ontvangen hebt voor een boeking bij KRAS of Goed Idee Reizen ook gebruiken om bij TUI een nieuwe reis te boeken. Een voucher van KRAS of Goed Idee reizen kan bij TUI worden ingeleverd op dezelfde manier als een TUI voucher.

Q: Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vakanties te boeken? Dus het bedrag spreiden over meer vakanties?
A: Dit is mogelijk. Als je na de eerste boeking nog voldoende saldo op de voucher overhoudt, dan kun je dit inzetten voor een volgende vakantie. 

Q: Kan ik met mijn voucher een reis boeken via een ander reisbureau dan TUI?
A: Is jouw voucher direct door TUI uitgegeven dan kun je een nieuwe reis boeken via een TUI reisbureau, de TUI app, het TUI Customer Services Center of een TUI at Home mobiele reisadviseur. Is jouw voucher uitgegeven door een ANVR reisagent dan kun je een nieuwe reis boeken via dezelfde ANVR reisagent. Het is niet mogelijk om een voucher van een ANVR reisagent in te leveren bij een andere ANVR reisagent of bij een TUI reisbureau. Andersom is het ook niet mogelijk. Je kunt een voucher die direct door TUI is uitgegeven niet inleveren bij een ANVR reisagent.

Q: Ik heb een Corona-voucher ontvangen van TUI. Kan ik deze gebruiken voor een boeking bij TUI Villas?
A: TUI Villas is geen onderdeel van TUI Nederland. Daarom is het helaas niet mogelijk een voucher die je van TUI hebt ontvangen te gebruiken voor een boeking bij TUI Villas.

Q: Ik heb al een nieuwe boeking gemaakt, kan ik alsnog mijn Corona-voucher daarvoor gebruiken? 
A: De Corona-voucher kan gebruikt worden bij een nieuwe of al bestaande boeking. Wil je de voucher gebruiken voor een boeking die je al gemaakt hebt? Neem dan contact op met het boekingskantoor waar je geboekt hebt. Heb je geboekt via TUI.nl? Neem dan contact op met het TUI Customer Services Center via 088-0885885 of één van onze TUI reisbureaus om de Corona-voucher te laten verwerken.

Q: Ik heb een nieuwe reis geboekt en hiervoor mijn voucher gebruikt, maar ik krijg een melding dat ik een aanbetaling moet doen. Moet ik deze betalen?
A: Nee, je hoeft deze aanbetaling niet te doen. Het verzoek om aanbetaling is een automatisch verstuurd bericht dat wij helaas niet kunnen aanpassen in ons systeem. Je kunt contact opnemen met onze financiële afdeling via 070-3266003 of per mail: retail.debiteuren@tui.nl. Dan zorgen we ervoor dat je geen betalingsherinnering krijgt.

Q: Kan ik meerdere Corona-vouchers voor één nieuwe boeking gebruiken?
A: Ja, het is mogelijk om meerdere Corona-vouchers op één boeking in te leveren. 

Q: Kan ik een Corona-voucher combineren met een door mij ontvangen kortingscode?
A: Ja, dit is mogelijk. Voer bij de maken van de boeking de kortingscode in. Na het afronden van de nieuwe reservering voeg je de boeking toe aan jouw ‘mijn TUI’ account. Selecteer vervolgens ‘voucher’ als betaalmiddel om de deze in te zetten voor de boeking. Heb je bij een reisagent geboekt, neem dan contact met hen op voor de verwerking van de kortingscode en de voucher.

Q: Ik heb een zeecruise geboekt bij TUI, maar de rederij informeert mij ook over een compensatie in de vorm van een Future Cruise Credit, is deze Future Cruise Credit ook van toepassing op mijn boeking?
A: Is jouw zeecruise (pakket & cruise-only) geboekt bij en geannuleerd door TUI, dan betekent dit dat TUI je compenseert. TUI doet dit door middel van een Corona-voucher, die door de SGR wordt gedekt. Deze Corona-voucher mag ingewisseld worden op het gehele reisaanbod van TUI. De Future Cruise Credits van de rederijen zijn dus niet van toepassing op jouw geboekte zeecruise. TUI vouchers worden uitgegeven voor reizen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten annuleren. Voor reizen die wij vanaf 9 december 2020 annuleren geldt dat de betaalde reissom in cash wordt terugbetaald.

Q: De Europese Commissie heeft gezegd dat ik recht heb op geld in plaats van een voucher. Waarom geeft TUI dan nog steeds vouchers uit?
A: De Europese Commissie heeft aangegeven dat de klant bij het annuleren van een reis door de reisorganisatie de keuze moet hebben voor geld terug of een voucher. Maar de commissie heeft er ook begrip voor dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen vouchers uitgeven. Daarom roept de commissie ook op om de voucher te accepteren. Om dat te bevorderen doet de commissie een aantal aanbevelingen.  Aanbevelingen die grotendeels al van toepassing zijn op de vouchers die TUI uitgeeft. De vouchers voor pakketreizen zijn immers gedekt door de SGR en klanten behouden hun recht op uitbetaling, maar uitgesteld. Daarnaast zijn ze in overeenstemming met de uitgangspunten zoals overeengekomen tussen de ANVR, de SGR en het ministerie van Economische Zaken. Het uitgeven van vouchers is dus nog steeds mogelijk. De voucher ontzegt je ook geen eventueel recht op geld terug; als je de voucher niet binnen een jaar na uitgifte hebt kunnen of willen inwisselen, zal TUI de volledige (resterende) waarde uiterlijk 1 jaar na uitgiftedatum in contanten terugbetalen. Maar uiteraard hopen wij dat je met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt. Inmiddels is besloten om bij alle geboekte reizen die wij vanaf 9 december 2020 moeten annuleren, klanten de betaalde reissom terug te betalen. Bij geannuleerde vluchten klanten hebben klanten de keuze tussen een voucher of terugbetaling. Meer hierover lees je onder het kopje Vliegtickets.

Q: Kan TUI gebruik maken van een voucher in plaats van restitutie van de reissom in geld?
A: Ja dat kan. De Corona-voucher is ontwikkeld door de branchevereniging ANVR. De voucher wordt - gelet op de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren - gezien als een passende oplossing: dit wordt erkend door zowel de Europese Commissie als het Ministerie van Economische Zaken. Deze erkenning geldt nog steeds, ook na de uitspraak van de Europese Commissie op woensdag 13 mei. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meegekeken bij de voorwaarden die aan de Corona voucher zijn verbonden. Tenslotte biedt de SGR op basis van haar bestuursbesluit dekking voor de vanaf 16 maart jl. uitgegeven Corona-voucher.

Q: Mijn rechtsbijstand verzekering geeft aan dat ik de voucher niet aan hoef te nemen. Graag wil ik dus geld terug voor mijn annulering.  
A: Er zijn bijzondere situaties denkbaar waarin het niet redelijk is om partijen te houden aan afspraken uit een overeenkomst. Indien de omstandigheden zodanig uitzonderlijk zijn, kan dit zelfs bepalingen uit de wet opzij zetten. De coronacrisis, de onvoorziene ontwikkelingen en de impact daarvan betreffen een dergelijke uitzonderlijke situatie. Dit is ook de reden dat overheden en toezichthouders in Europa, Nederland en andere landen wereldwijd de uitgifte van een Corona-voucher steunen. De Corona- voucher is in deze crisis een tijdelijke oplossing, die een redelijk en gerechtvaardigd evenwicht biedt tussen de belangen van consumenten en reisorganisaties. De Corona voucher ontzegt je ook geen eventueel recht op geld terug; indien je de voucher niet binnen een jaar na uitgifte hebt kunnen of willen inwisselen, zal TUI de volledige (resterende) waarde uiterlijk 1 jaar na uitgiftedatum in contanten terugbetalen. Maar uiteraard hopen wij dat je met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt. Inmiddels is besloten om bij alle geboekte reizen die wij vanaf 9 december 2020 moeten annuleren klanten de betaalde reissom terug te betalen. Bij geannuleerde vluchten hebben klanten de keuze tussen een voucher of terugbetaling. Meer hierover lees je onder het kopje Vliegtickets.


Meer informatie en alle voorwaarden van de Corona-voucher lees je hier: www.tui.nl/corona-voucher

Op de website van ANVR is een brief te downloaden met een duidelijke uitleg over de voucher voor pakketreizen en de SGR-dekking. 

 

Omboeken / annuleren

Q: Wat houdt de versoepelde omruilgarantie in?
A: Hiermee kun je kosteloos je reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. Of dat tot 7 dagen voor vertrek kan of tot 28 dagen voor vertrek, hangt af van de soort reis die je geboekt hebt. Alle exacte voorwaarden van de TUI omruilgarantie vind je hier. Deze versoepelde omruilgarantie is geldig tot en met 31 augustus 2021.

Q: Ik wil mijn vakantie omruilen. Hoe gaat dat in zijn werk?
A: Heb je geboekt via TUI.nl of ons Customer Services Center? Neem dan contact op met ons op via 088-0885885. We maken de omboeking dan graag voor je in orde. Heb je geboekt bij een ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neem dan contact met hen op om de omboeking te regelen.

Q: Kan ik mijn KRAS reis omruilen naar een TUI vakantie?
A: Ja dit is mogelijk. Heb je geboekt via KRAS.nl of het Customer Services Center? Neemt u dan contact op met ons op via TUI.nl/contact. We maken de omboeking dan graag voor je in orde. Heb je geboekt bij een ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neem dan contact met hen op om je omboeking te regelen. 

Q: Ik wil gebruik maken van de omruilgarantie. Wat betekent dit voor mijn betalingsverplichting?
A: Na iedere boeking die je doet, vragen wij een aanbetaling van 30% van de reissom. Deze aanbetaling vragen wij om direct te voldoen. Als je gebruik wilt maken van de omruilgarantie blijft deze verplichting staan, ook als de reis naar later in het jaar omgeboekt wordt. Het restantbedrag dient uiterlijk 6 weken voor vertrek te zijn voldaan. Wordt de vakantie omgeboekt naar een datum binnen 6 weken voor vertrek? Dan dient de betaling direct betaald te worden. Als je jouw vakantie omboekt naar later in het jaar, verschuift deze betalingsverplichting dus mee. Het restantbedrag dient in dit geval 6 weken voor de nieuwe vertrekdatum te zijn voldaan.  

Voorbeeld: Oorspronkelijke vertrekdatum is 1 juli 2021. De betalingsverplichting voor de totale reissom ligt dan op uiterlijk 20 mei 2021. De vakantie wordt via de omruilgarantie omgeboekt naar1 augustus 2021. De nieuwe uiterlijke betaaldatum is dan 20 juni 2021.

Q: Ik heb een e-mail ontvangen dat mijn vakantie is geannuleerd. Nu krijg ik een e-mail dat mijn e-tickets gereed zijn. Wat is nu juist?
A: Heb je zowel bericht gehad dat je vakantie is geannuleerd als dat je tickets gereed zijn, dan kun je het bericht over de tickets negeren.  De informatie over het annuleren van je vakantie is in dit geval leidend. Onze excuses voor de eventuele verwarring.

Q; Mijn boeking is geannuleerd vanwege corona en toch zie ik in Mijn TUI dat ik nog een bedrag moet betalen. Wat moet ik doen?
A: Wij zijn op dit moment druk bezig met het informeren van onze klanten over de geannuleerde reizen als gevolg van het coronavirus. Het is mogelijk dat je van ons bericht hebt ontvangen dat wij jouw vakantie moeten annuleren maar dat je toch nog een te betalen bedrag in Mijn TUI ziet staan. Als jouw reis geannuleerd is als gevolg van het coronavirus, dan is deze informatie leidend. Je kunt dan het openstaande bedrag in Mijn TUI negeren. Onze excuses voor de eventuele verwarring.

Q: Mijn pakketreis is geannuleerd en online vind ik een identieke reis alleen met een andere vertrekdatum. Ik wil graag deze reis boeken. Wat moet ik doen?
A: Is de nieuwe vertrekdatum maximaal drie dagen voor of na de oorspronkelijke vluchtdag, dan kun je  contact met ons opnemen via het Customer Services Center (088-0885885) of een TUI winkel bij jou in de buurt. Zij maken de omboeking dan voor je in orde. Als de reissom hoger uitvalt dan passen we de prijs aan naar de oorspronkelijke reissom. Je hoeft dan niets bij te betalen. Heb je de volledige reissom al betaald en de nieuwe reissom is lager, dan krijg je dit verschil terug in geld. Moet je nog een deel van de reis betalen, dan factureren wij een lager restantbedrag. Heb je de reissom met een voucher betaald, dan krijgt je het restant terug in de vorm van een voucher. Deze kun je later indien gewenst omzetten in geld. Voor boekingen gedaan op of na 1 januari 2021 is het mogelijk om direct het restantbedrag in geld terug te vragen. Hiervoor kun je via Mijn TUI een verzoek tot restitutie indienen.

Q: Mijn pakketreis is geannuleerd en online vind ik een identieke reis alleen de reisduur wordt langer/korter omdat er op andere dagen gevlogen wordt. Ik wil graag deze reis boeken. Wat moet ik doen?
A: Om deze reis te boeken neem je contact op met ons Customer Services Center via 088-0885885 of met een TUI winkel bij jou de buurt. Zij maken de boeking graag voor jou in orde. Valt de reissom hoger uit dan het oorspronkelijke bedrag dan betaal je zelf het verschil bij. Heb je de volledige reissom al betaald en de nieuwe reissom is lager, dan krijg je dit verschil terug in geld. Moet je nog een deel van de reis betalen, dan factureren wij een lager restantbedrag. Heb je de reissom met een voucher betaald, dan krijg je het restant terug in de vorm van een voucher. Deze kun je later indien gewenst omzetten in geld. Voor boekingen gedaan op of na 1 januari 2021 is het mogelijk om direct het restantbedrag in geld terug te vragen. Hiervoor kun je via Mijn TUI een verzoek tot restitutie indienen.

Q: Mijn vlucht is geannuleerd en online vind ik een identieke reis alleen met een andere vertrekdatum. Ik wil graag deze reis boeken. Wat moet ik doen? A: Als je al een voucher van ons hebt ontvangen voor je geannuleerde vlucht, dan kun je met deze voucher de nieuwe reis boeken. Als de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, neem dan contact met ons op via het Customer Service Center via 088-0885885 of een TUI winkel bij jou in de buurt, dan passen wij de prijs aan naar de oorspronkelijke reissom.
Als je nog geen voucher van ons hebt ontvangen, kun je contact met ons opnemen via het Customer Services Center (088-0885885) of met een TUI winkel bij jou in de buurt. Zij maken de omboeking dan voor je  in orde. Als de reissom hoger uitvalt dan passen we de prijs aan naar de oorspronkelijke reissom. Je hoeft dan niets bij te betalen. Indien de nieuwe reissom lager is, krijg je dit verschil terug in geld. Mocht je met een voucher betaald hebben of betalen, dan ontvang je het restant bedrag terug in de vorm van een voucher. Deze kun je indien gewenst omzetten in geld.

Q: Ik heb een boeking met het Snelle Boekers Voordelen en nog niets aanbetaald. Ik wil mijn reis annuleren. Wat is het proces? 
A: Wij raden je aan om gebruik te maken van de omruilgarantie of af te wachten. Met de omruilgarantie kun je alle bestaande en nieuwe boekingen omboeken naar een andere datum, bestemming of reisgezelschap. Een andere optie is om af te wachten totdat TUI de reis annuleert. Op dat moment krijg je de door jouw eventueel al betaalde reissom terug. Voor reizen die wij tot en met 8 december hebben moeten annuleren ontvang je een voucher ter waarde van de reissom. Deze voucher wordt gedekt door het SGR garantiefonds. Voor reizen die wij vanaf 9 december 2020 moeten annuleren geldt dat wij klanten hun betaalde reissom terugbetalen. Besluit je om zelf de reis te annuleren dan gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden en bijbehorende annuleringskosten. Indien je nog onvoldoende hebt aanbetaald, dan zullen wij je vragen deze annuleringskosten aan ons te voldoen. 

Q: Ik heb een vakantie geboekt met vertrek later dit jaar maar wil annuleren. Krijg ik mijn geld terug?
A: We adviseren je de situatie nog even af te wachten voordat je je reis annuleert. Mocht je twijfelen dan kun je gebruik maken van de versoepelde omruilgarantie

De voorwaarden van de TUI omruilgarantie vind je hier

Q: Ik heb een zeecruise geboekt met vertrek dit najaar en de cruise-afvaart is al geannuleerd door de rederij.
A: Als de rederij jouw cruise al heeft geannuleerd dan krijg je zo spoedig mogelijk bericht van TUI over de annulering van je reis. Vanwege de drukte en de verwerking van de annuleringen kan dit even op zich laten wachten.

Q: Ik heb een vakantie geboekt en nog niets aanbetaald. Kan ik kosteloos annuleren?
A: Kosteloos annuleren kan in principe binnen maximaal vijf werkdagen na boeking (maandag tot en met zaterdag). Dit is afhankelijk van de vertrekdatum, het type ticket en/of de uitvoerende airline. Na deze periode worden conform de ANVR Reisvoorwaarden annuleringskosten in rekening gebracht. Meer informatie hierover lees je in onze algemene reisvoorwaarden: https://www.tui.nl/corporate/nl/algemene-voorwaarden

Q: Ik heb mijn reis zelf geannuleerd voordat TUI de reizen annuleerde. Kan ik de annuleringskosten alsnog terugkrijgen in de vorm van een voucher? 
A:  Dit is helaas niet mogelijk. Op het moment van de annulering waren de reguliere annuleringsvoorwaarden met de bijbehorende annuleringskosten van toepassing. Het is niet mogelijk om voor deze annulering met terugwerkende kracht een voucher te krijgen.

Q: Hoe wordt de terugbetaling van een reis- of annuleringsverzekering geregeld?
A: Heb je een reis- of annuleringsverzekering via TUI afgesloten, dan wordt de betaalde premie aan je gerestitueerd in de vorm van een voucher. We nemen dit automatisch voor je mee in het berekenen van het totale bedrag van de voucher. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Dit geldt voor reizen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten annuleren. Voor reizen die wij vanaf 9 december 2020 annuleren geldt dat de betaalde premie wordt meegenomen in het totaalbedrag van de terugbetaling.

Q: Kan ik mijn geannuleerde reis claimen bij mijn annuleringsverzekering geboekt via TUI (Faber Verzekeringen en Europeesche Verzekeringen)? 
A: Als de reis is geannuleerd door TUI dan kun je géén beroep doen op je annuleringsverzekering. In dat geval ontvang je namelijk van TUI een voucher ter waarde van de betaalde reissom (voor reizen geannuleerd tot en met 8 december) of krijg je de reissom in terugbetaald (bij reizen die vanaf 9 december 2020 geannuleerd worden). Wil je zelf de reis annuleren dan is er alleen dekking op de annuleringsverzekering als de bestemming op het moment van boeken een groen of geel reisadvies had. 


Alleen vliegticket

Q: Ik heb gehoord dat jullie nu ook geld teruggeven voor geannuleerde vluchten in plaats van vouchers uit te geven. Ik heb eerder een voucher ontvangen maar wil geld terug. Hoe krijg ik mijn geld terug?
A: Heb je alleen een ticket geboekt via TUI.nl, het TUI Customer Services Center, één van onze TUI winkels, een collega van TUI at Home of bij een bij TUI aangesloten ANVR reisbureau waarbij je de betaling rechtstreeks aan TUI hebt voldaan? Dan staat bij het inloggen in Mijn TUI op het tabblad waar je de voucher hebt gedownload een link naar het formulier “restitutie ticket only”. Als je dit formulier invult zorgen wij dat het bedrag wordt uitbetaald naar de bankgegevens die je op het formulier  doorgeeft. Je kunt dit formulier alleen invullen als je de hoofdboeker van de boeking bent en de boeking uit een losse vlucht bestond. Heb je een boeking gemaakt via één van de bij TUI aangesloten ANVR reisbureaus waarbij je de boeking aan het reisbureau hebt betaald? Neem dan contact op met het reisbureau dat de boeking voor je heeft gemaakt om de uitbetaling van je ticket only voucher te verzorgen. 

Q: Vanaf wanneer geldt deze maatregel?
A: Deze maatregel geldt voor alle TUI fly vluchten die wij vanaf 13 maart 2020 hebben moeten annuleren als gevolg van het coronavirus en waarvoor TUI een voucher heeft verstrekt.

Q: Wanneer kan ik restitutie aanvragen?
A: Je kunt vanaf nu restitutie aanvragen. Heb je alleen een ticket geboekt via TUI.nl, het TUI Customer Services Center, één van onze TUI winkels, een collega van TUI at Home of bij een bij TUI aangesloten ANVR reisbureau waarbij je de betaling rechtstreeks aan TUI hebt voldaan? Dan staat bij het inloggen in Mijn TUI op het tabblad waar je de voucher hebt gedownload een link naar het  formulier “restitutie ticket only”. Als je dit formulier invult zorgen wij dat het bedrag wordt uitbetaald naar de bankgegevens die je op het formulier doorgeeft. Je kunt dit formulier alleen invullen als je de hoofdboeker van de boeking bent en de boeking uit een losse vlucht bestond. Heb je een boeking gemaakt via één van de bij TUI aangesloten ANVR reisbureaus waarbij je de boeking aan het reisbureau hebt betaald? Neem dan contact op met het reisbureau dat de boeking voor je heeft gemaakt om de uitbetaling van uw ticket only voucher te verzorgen. 

Q: Ik heb een boeking met alleen vluchten die misschien in de toekomst vanwege het coronavirus geannuleerd wordt. Krijg ik dan automatisch mijn geld terug?
A: Nee. Voor alle boekingen die worden geannuleerd vanwege het coronavirus geven wij een voucher uit ter waarde van het betaalde bedrag. Als je liever geld hebt in plaats van een voucher kun je via Mijn TUI of via het ANVR reisbureau waar je jouw vlucht hebt geboekt het formulier invullen om de waarde van de voucher te laten terugbetalen. Daarnaast is omboeken naar een alternatieve vlucht, bijvoorbeeld op een latere datum, ook een mogelijkheid. De verschillende mogelijkheden worden toegelicht in de brief die je bij annulering ontvangt, wanneer dat van toepassing is.

Q: Ik heb mijn ticket only voucher overgedragen aan iemand anders binnen mijn oorspronkelijke boeking. Wie heeft nu recht op de uitbetaling in geld?
A: Als je gebruik gemaakt hebt van het formulier voor het overdragen van de voucher, dan heeft de persoon aan wie je de voucher hebt overgedragen recht op uitbetaling in geld. Mits de voucher nog niet is gebruikt bij een nieuwe boeking. Als de persoon aan wie je de voucher hebt overgedragen gebruik wil maken van restitutie, dan verzoeken wij dit door deze persoon kenbaar te laten maken bij het boekingskantoor waar je je boeking had ondergebracht, óf door contact op te nemen met het TUI Customer Services Center. Er wordt dan een aantekening gemaakt dat er een verzoek voor uitbetaling zal volgen bij een overgedragen voucher. Deze persoon krijgt dan de mogelijkheid het “restitutie formulier ticket only” in te vullen, zodat wij de uitbetaling kunnen verzorgen.

Q: Ik heb via TUI alleen een vliegticket geboekt van Transavia of Freebird. De vlucht is geannuleerd en TUI heeft hiervoor een voucher uitgegeven, heb ik nu ook recht op restitutie? 
A: Als TUI de voucher heeft uitgegeven, dan kun je ook restitutie in geld aanvragen.

Q: Ik heb een voucher ontvangen voor een geannuleerde vlucht en wil die gewoon gebruiken. Blijft deze geldig?
A: Ja, je reeds ontvangen voucher blijft gewoon geldig en kun je gebruiken voor het boeken van een nieuwe reis bij TUI.

Q: Ik heb eerder een voucher ontvangen en deze al weer gebruikt voor een nieuwe vlucht. Kan ik deze nieuwe boeking ongedaan maken en alsnog geld terugkrijgen?
A: Nee, je kunt deze boeking niet meer ongedaan maken en alsnog geld terug ontvangen.

Q: Betekent dit dat ik nu ook geld terug kan krijgen voor mijn geannuleerde pakketreis?
A: Inmiddels is besloten om bij alle geboekte reizen die wij vanaf 9 december 2020 moeten annuleren klanten de betaalde reissom terug te betalen. Na annulering kan de klant zelf via Mijn TUI een verzoek tot terugbetaling indienen. Is de reis via een reisagent geboekt dan verloopt de terugbetaling via de reisagent. Voor annuleringen die wij tot en met 8 december 2020  hebben moeten doorvoeren, worden vouchers uitgegeven ter waarde van de betaalde reissom. Heb je een voucher ontvangen voor een geannuleerde pakketreis en is deze 6 maanden of langer geleden uitgegeven, dan is het mogelijk een aanvraag voor restitutie aan ons door te geven. Heb je jouw reis geboekt via TUI.nl, het TUI Customer Services Center, één van onze TUI winkels, een collega van TUI at Home of bij een bij TUI aangesloten ANVR reisbureau waarbij je de betaling rechtstreeks aan TUI hebt voldaan? Dan staat bij het inloggen in Mijn TUI op het tabblad waar je de voucher hebt gedownload een link met de mogelijkheid restitutie aan te vragen, mits de voucher 6 maanden of langer geleden is uitgegeven. Als je het restitutieformulier invult en jouw voucher voor restitutie in aanmerking komt, zorgen wij dat het bedrag wordt uitbetaald naar de bankgegevens die je op het formulier doorgeeft. Houd hierbij rekening met een afhandeltijd van twee maanden. Heb je een boeking gemaakt via één van de bij TUI aangesloten ANVR reisbureaus waarbij je de boeking aan het reisbureau hebt betaald? Neem dan contact op met het reisbureau dat de boeking voor je heeft gemaakt om de uitbetaling van je voucher te verzorgen. 

Q: Ik heb alleen een vliegticket bij TUI fly gekocht en wil mijn vlucht wijzigen. Wat nu? 
A: Speciaal voor jouw situatie heeft TUI de tijdelijke actie kosteloos wijzigen in het leven geroepen. Hiermee kan een geboekte TUI fly vlucht tot en met 31 maart 2021 eenmalig kosteloos worden gewijzigd naar een andere datum en/of bestemming. De nieuwe vertrekdatum dient uiterlijk te zijn gelegen op of vóór 31 oktober 2021. Is de nieuwe vlucht duurder dan de door jou geboekte ticketprijs? Dan betaal je het verschil bij. Is de nieuwe vlucht goedkoper? Het verschil betalen we in dit geval niet aan je terug. De uitgebreide voorwaarden van deze actie vind je hier: https://www.tui.nl/campagne-voorwaarden/?ID=127

Q: Ik heb alleen een vliegticket bij TUI fly geboekt en nu is een deel van mijn reis geannuleerd door TUI. Krijg ik hiervoor ook een voucher?   
A: Ja, je krijgt een voucher voor het deel van de reis dat niet heeft plaatsgevonden. Als je een retourticket hebt gekocht en de terugvlucht is geannuleerd, dan krijg je een voucher ter waarde van de terugvlucht. Als je liever geld terug hebt in plaats van een voucher kun je via Mijn TUI of via het ANVR reisbureau waar je jouw vlucht geboekt het formulier invullen om de waarde van de voucher te laten terugbetalen. Daarnaast is omboeken naar een alternatieve vlucht, bijvoorbeeld op een latere datum, ook een mogelijkheid. De verschillende mogelijkheden worden toegelicht in de brief die je bij annulering ontvangt, wanneer dat van toepassing is.

Q: Ik heb alleen een los ticket geboekt en heb hiervoor een voucher ontvangen. Is mijn voucher gedekt door het SGR? 
A: Nee, er geldt geen SGR dekking voor Corona-vouchers die zijn uitgegeven voor losse vliegtickets. Losse overeenkomsten van luchtvervoer vallen niet onder de SGR garantieregeling. Ook lijndiensten en charters vallen niet onder deze garantie. Daarom vallen ook tijdens deze coronacrisis losse vliegtickets niet onder de garantieregeling van SGR. 

Q: Ik heb een vlucht geboekt bij TUI fly. Kan ik online inchecken en/of een stoelreservering maken?
A: Ja, via het webportaal van TUI fly kun je een stoel reserveren of online inchecken: https://www.tui.nl/vliegtickets/services/ Let op: online inchecken is mogelijk vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek.

Heb je eerder TUI fly services geboekt die door TUI geannuleerd zijn, dan restitueren wij het bedrag in geld. Je ontvangt het bedrag dat je betaald hebt via de wijze waarop je de services oorspronkelijk geboekt hebt.

 

TUI extra's

TUI fly services: 
Via het webportaal van TUI fly kun je verschillende services boeken, zoals het reserveren van een stoel of online inchecken:  https://www.tui.nl/vliegtickets/services/
Let op: online inchecken is mogelijk vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek.

Heb je eerder TUI fly services geboekt die door TUI geannuleerd zijn, dan restitueren wij het bedrag in geld. Je ontvangt het bedrag dat je betaald hebt via de wijze waarop je de services oorspronkelijk geboekt hebt.

TUI Parking (samenwerking Quick Parking):
De parkeerplaatsen van Quick Parking op de verschillende luchthavens gaan op 1 juli 2020 weer open. Via TUI extra’s kun je een parkeerplaats reserveren. Op de parkeerplaatsen gelden verschillende maatregelen om de veiligheid te waarborgen. Je leest hier welke maatregelen er bij Quick Parking gelden: https://www.quickparking.com/nl/corona-maatregelen

Excursies via TUI Experiences:
Heb je vooraf excursies via een TUI winkel of het Contact Center bijgeboekt en kunnen deze als gevolg van het coronavirus niet doorgaan, dan worden deze door TUI voor je geannuleerd. Je ontvangt het betaalde bedrag van ons terug. Heb je zelf excursies geboekt via GO TUI / Musement en kunnen deze niet doorgaan als gevolg van het coronavirus dan word je door Musement hierover geïnformeerd.

  • Heb je geboekt via GO TUI dan word je door GO TUI geïnformeerd
  • Heb je geboekt via een TUI reisbureau dan word je via dit reisbureau geïnformeerd 
  • Heb je geboekt via een ANVR aangesloten reisbureau, dan word je door dit reisbureau geïnformeerd
  • Heb je zelf je reis geannuleerd, neem dan contact op met GO TUI of jouw reisbureau voor het annuleren van jouw excursie.

De meest actuele informatie kun je vinden via https://www.gotui.com/nl/

Reis- en annuleringsverzekering:  
Heb je een reis- of annuleringsverzekering via TUI afgesloten en wordt je reis door TUI geannuleerd, dan wordt de betaalde premie aan je gerestitueerd in de vorm van een voucher. We nemen dit automatisch mee in het berekenen van het totale bedrag van de voucher. Je hoeft hiervoor dus zelf niets te doen. Dit geldt voor reizen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten annuleren. Voor reizen die wij vanaf 9 december 2020 annuleren geldt dat de betaalde premie wordt meegenomen in het totaalbedrag van de terugbetaling.

Overige extra’s: 
Omdat er sprake is van een overmachtssituatie komen kosten die je al gemaakt hebt ten behoeve van de reis (bijvoorbeeld parkeerkosten of kosten voor een dierenpension) niet voor vergoeding in aanmerking.   

 

Visum

Q: Ik heb via jullie een visum aangevraagd en mijn paspoort is nog bij de visumdienst. Hoe krijg ik dit terug?
A: Als je via ons een visumaanvraag hebt gedaan maar jouw reis is geannuleerd dan stuurt de visumdienst jouw paspoort per aangetekende post naar je toe. Is de visumaanvraag via het reisbureau verlopen dat stuurt de visumdienst het paspoort naar het betreffende reisbureau. Klanten worden hierover persoonlijk geïnformeerd.

 

TUI Villas

Q: Ik heb een vakantie bij TUI Villas geboekt en ik heb een vraag over mijn boeking, kan ik bij TUI terecht?
A: TUI Villas is geen onderdeel van TUI Nederland daarom kun je voor jouw boeking bij TUI Villas helaas niet bij ons terecht. Vanwege de grote drukte bij TUI Villas zijn zij op dit moment niet meer per e-mail maar alleen per telefoon bereikbaar via +49 211 668878830 van maandag tot en met vrijdag tussen 10:00 en 12:00 uur We begrijpen dat dit niet ideaal is, maar vragen gezien de uitzonderlijke omstandigheden om je begrip. Omdat TUI Villas geen onderdeel is van TUI Nederland is het helaas niet mogelijk je TUI Corona-voucher te gebruiken voor een boeking bij TUI Villas.

 

Websites met nuttige informatie