VERSOEPELDE OMRUILGARANTIE: Geldig op huidige én nieuwe boekingen

CONVENANT 'BIJZONDERE BIJSTAND BUITENLAND' VAN KRACHT

Nederlandse reizigers die gestrand zijn in het buitenland en niet in staat zijn zelf hun terugkeer naar Nederland te regelen, worden gesteund door het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de reisbranche, verzekeringsmaatschappijen, luchtvaartmaatschappijen en Nederlandse alarmcentrales. Hiervoor is het convenant ‘Bijstand buitenland als gevolg van de impact van het corona-virus (COVID 19)’ gesloten. 

Dit convenant is bedoeld voor Nederlandse reizigers* die geen beroep meer kunnen doen op hun reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Gezamenlijk zal al het mogelijke gedaan worden om hen toch veilig thuis te brengen. De Nederlandse alarmcentrales zullen hierin een coördinerende rol vervullen en terugvluchten gaan organiseren. Mocht terugkeer op korte termijn niet mogelijk zijn, dan zullen de alarmcentrales waar mogelijk mensen ondersteunen om ter plekke een veilig verblijf te zoeken, totdat een thuisreis wel aan de orde is.

Reizigers die op het moment nog in het buitenland verblijven en terug naar Nederland willen, kunnen zich registreren op een speciaal hiervoor geopende website: www.bijzonderebijstandbuitenland.nl.

LET OP: 
In het formulier op de website wordt gevraagd of u uw reis via een reisorganisatie heeft geboekt.
Als u bij ons alleen een vliegticket heeft geboekt dient u bij deze vraag NEE in te vullen.

Voor deze repatriëringsvluchten geldt een eigen bijdrage:
€ 300,- per persoon voor reizigers binnen Europa
€ 900,- per persoon voor reizigers buiten Europa

*Het convenant is van toepassing op reizigers en geldt niet voor Nederlanders die permanent of semi-permanent in het buitenland wonen.

Vragen over de bijzondere bijstand buitenland
Op de website www.nederlandwereldwijd.nl vindt u een overzicht met veelgestelde vragen over (terug)reizen naar Nederland en de bijzondere bijstand buitenland.


TUI ANNULEERT ALLE REIZEN TOT EN MET 30 APRIL 2020

In de huidige omstandigheden kunnen onze reizigers niet langer genieten van hun geboekte reis en komen zij ook steeds vaker het land van hun vakantie niet meer in. Inmiddels raadt ook de overheid af om te reizen naar het buitenland. 

Om die reden hebben we besloten om alle TUI en Kras reizen met vertrek tot en met 30 april 2020 te annuleren:

- Alle pakketreizen van TUI en Kras met vertrek tot en met 30 april 2020.
- Alle autovakanties van TUI en Kras met vertrek tot en met 30 april 2020.
- Alle reizen van TUI en Kras waarbij alleen een accommodatie is geboekt, met vertrek tot en met 30 april 2020.
- Alle ticket-only boekingen met vertrek tot en met 30 april 2020.

Voucher 
Reizigers waarvan de reis is geannuleerd, ontvangen een voucher voor de betaalde reissom waarmee een vervangende reis op een later tijdstip geboekt kan worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. Wanneer u een TUI reis hebt geboekt krijgt u een voucher die voor een toekomstige TUI reis gebruikt kan worden en wanneer u een Kras reis hebt geboekt krijgt u een Kras voucher die voor een toekomstige Kras reis gebruikt kan worden.  

Op het moment zijn we de laatste details van de voucher aan het uitwerken. Wij verwachten u vanaf 30 maart meer informatie te kunnen geven. Houdt u deze FAQ in de gaten voor de meest actuele informatie over de voucher.

Als u een reis bij een ander reisbureau dan TUI heeft geboekt en TUI is de uitvoerende touroperator, dan heeft u ook recht op de voucher. Het reisbureau waar u geboekt heeft, zal deze voor u aanvragen bij TUI. 

Meer informatie over de voucher leest u hieronder in de Veelgestelde vragen.

Versoepelde Omruilgarantie
Hiermee kunt u kosteloos uw reis met een vertrekdatum in het gehele zomerseizoen omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. 

- Omruilen mag tot 7 dagen voor vertrek*
- De omruilgarantie is geldig voor bestaande en nieuwe boekingen. 
- De versoepelde omruilgarantie is geldig tot en met 31 mei 2020.
- De oorspronkelijke geboekte vertrekdatum dient te zijn gelegen voor 31/10/2020.
- De nieuwe vertrekdatum van de omgeboekte reis dient uiterlijk te zijn gelegen voor 31/03/2021.

* Voor Kras/Goed Idee rondreizen en riviercruises is omboeken mogelijk tot 42 dagen voor vertrek

De voorwaarden van de TUI omruilgarantie vindt u hier
De voorwaarden van de Kras omruilgarantie vindt u hier.
De voorwaaarden van de Goed Idee Reizen omruilgarantie vindt u hier.

Als de reissom van uw nieuwe vakantie duurder wordt, dan is de meerprijs van deze vakantie voor uw eigen kosten. Als de reissom van uw nieuwe vakantie goedkoper wordt, dan betaalt TUI u het verschil terug, tot 20% van het verschil in prijs in de vorm van een voucher. Deze versoepelde omruilgarantie is geldig tot en met 31 mei  2020. 

Meer informatie over de omruilen / annuleren leest u hieronder in de Veelgestelde vragen.

Niet rechtstreeks bij TUI geboekt
Heeft u niet rechtstreeks bij TUI geboekt maar bij een ander ANVR reisbureau, een bij ANVR aangesloten online reisagent of een zelfstandig reisadviseur en heeft u vragen. Neemt u dan contact op met de partij waar u uw reis geboekt heeft. Onderdelen uit de Veelgestelde vragen hieronder (zoals TUI extra's en boekingskosten) kunnen in dat geval afwijken. 


VEELGESTELDE VRAGEN

Waarom annuleert TUI niet alle reizen tot juni?
TUI heeft al alle reizen geannuleerd met vertrek tot 1 mei. Ook brancheorganisatie ANVR adviseert reisorganisaties geen reizen uit te voeren tot en met eind april. Om het overzicht te bewaren voor onze klanten volgen wij dit advies. De ontwikkelingen gaan snel en wijzigen van dag tot dag op dit moment. We staan in nauw contact met het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de ANVR en mochten adviezen worden aangepast dan zullen wij daar opvolging aan geven


Stoppen vluchten

Q: Gaat TUI stoppen met vliegen?  
A: Als gevolg van alle beperkingen van het vliegverkeer zijn wij met ingang van maandag 23 maart 2020 gestopt met vliegen volgens het reguliere vluchtschema. 

Q: Ik ben op bestemming en ik heb alleen een ticket gekocht via TUI. Wat nu? 
A. Bent u op dit moment in het buitenland en wilt u terug naar Nederland? Registreer u dan op de speciaal hiervoor geopende website van het ministerie van Buitenlandse Zaken: https://www.bijzonderebijstandbuitenland.nl/. LET OP: Als u alleen een vliegticket hebt geboekt, zorg dan dat u NEE antwoordt op de vraag of u bij een reisorganisatie hebt geboekt. Dit is een gezamenlijk initiatief voor Nederlandse reizigers die geen beroep meer kunnen doen op hun reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Gezamenlijk zal al het mogelijke worden gedaan om reizigers veilig thuis te brengen of een veilig verblijf te zoeken tot een thuisreis weer aan de orde is. De coördinatie verloopt via de Nederlandse alarmcentrales.


Voucher

Q: Ik heb op de website gelezen over een Corona voucher, kan ik daar gebruik van maken?
A: Als u uw reis bij TUI of Kras hebt geboekt en uw reis is geannuleerd, kunt u gebruik maken van de TUI of Kras voucher. 

Q: Wanneer ontvang ik de voucher? Hoe gaat dit in zijn werk? 
A: Wij zijn op dit moment bezig met het uitgeven van de vouchers voor de boekingen die vanuit TUI zijn geannuleerd met vertrekdatum t/m 30 april. Het uitgeven gebeurt in fases en neemt enige tijd in beslag. Wanneer uw voucher is aangemaakt, vindt u deze in de Mijn TUI omgeving. Zorg dus dat u deze regelmatig checkt. Ziet u de voucher nog niet staan dan vragen wij geduld te hebben en hierover geen contact op te nemen met ons Customer Services Center. De meest actuele informatie over de voucher vindt u op deze pagina. 

Inloggen in Mijn TUI kan via TUI.nl/mijntui met uw 10-cijferige boekingsnummer (dit nummer vindt u op de  boekingsbevestiging), of via uw ‘Mijn TUI’ account. Dit geldt voor boekingen gemaakt via TUI.nl, TUI Customer Services Center, TUI reisbureaus of TUI at Home. Hebt u een boeking gemaakt via één van onze aangesloten ANVR reisbureaus? Dan ontvangt u de voucher van het reisbureau waar u de boeking gedaan hebt.  

LET OP:  Er is een aantal type boekingen, waarbij de Corona-voucher in een tweede fase wordt uitgegeven. Als uw boeking in één van de onderstaande categorieën valt, kan het uitgeven van de voucher nog iets langer op zich laten wachten. Ziet u de voucher nog niet staan in Mijn TUI? Dan vragen wij geduld te hebben en hierover geen contact op te nemen met ons Customer Services Center. De meest actuele informatie over de voucher vindt u op deze pagina. 

- Alle boekingen die vanaf 13 maart al geannuleerd zijn, met vertrek t/m 30 april 2020.
- Alle boekingen voor zeecruises , met vertrek t/m 30 april 2020. 
- Alle boekingen die vallen onder TUI Groepsreizen en TUI Sports met vertrek t/m 30 april 2020. 
- Alle boekingen waarbij u naast de boeking bij TUI, nog een aanvullende boeking via één van onze TUI verkoopkanalen hebt gemaakt bij een andere touroperator of leverancier.
- Alle boekingen in de vertrekperiode 13/03 – 15/03 
-Boekingen die gedurende de reis zijn afgebroken (niet genoten vakantiedagen).
-Boekingen die n.a.v. onze Omruilgarantie zijn omgeboekt, met een reeds voldaan restantbedrag op de originele boeking

Q: Hoe ontvang ik de voucher?
A: Zodra uw voucher is aangemaakt vindt u deze in de Mijn TUI omgeving. Inloggen in Mijn TUI kan via TUI.nl/mijntui met uw 10-cijferige boekingsnummer (dit nummer vindt u op de boekingsbevestiging), of via uw ‘Mijn TUI’ account. Dit geldt voor boekingen gemaakt via TUI.nl, TUI Customer Services Center, TUI reisbureaus of TUI at Home. Hebt u een boeking gemaakt via één van onze aangesloten ANVR reisbureaus? Dan ontvangt u de voucher van het reisbureau waar u de boeking gedaan hebt. Het uitgeven van de vouchers gebeurt in fases en neemt enige tijd in beslag. Dus mocht u nog geen voucher in uw TUI omgeving hebben, vragen wij u geduld te hebben en hierover geen contact op te nemen met ons Customer Services Center. De meest actuele informatie over de voucher vindt u op deze pagina. 

Q: Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?
A: De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door u betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor premies voor reis- en annuleringsverzekering krijg u terug in de vorm van een voucher. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van uw nieuwe vakantie duurder? Dan betaalt u zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan betaalt TUI u het verschil terug met een maximum van 20% in de vorm van een voucher.

Q: Hoe lang blijft de voucher geldig?
A: De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. 

Q: Heeft de geldigheid betrekking op de boekingsdatum of de vertrekdatum van de nieuwe reis?
A: U heeft een jaar de tijd om een nieuwe reis te boeken. De nieuwe vertrekdatum mag dus ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan

Q: Is de voucher persoonsgebonden? Of mag deze ook overgedragen worden? 
A: De voucher is persoonsgebonden, u mag deze niet overdragen naar iemand anders. Bij overdracht vervalt namelijk de SGR garantie. Het is wel mogelijk om de (restant)voucher over te dragen aan een (andere) deelnemer van de oorspronkelijke boeking en onder de voorwaarde dat dit vooraf kenbaar wordt gemaakt aan TUI.

Q: Worden de boekingskosten verrekend in de voucher? 
A: We hebben besloten om alle kosten die u gemaakt hebt te vergoeden in de vorm van een voucher. Dus ook de door u gemaakte boekingskosten worden verrekend via de voucher.

Q: Geldt de voucher ook voor city trips, cruises, losse tickets?
A: De voucher is geldig voor alle bij TUI en Kras geboekte vakanties of vliegtickets. Heeft u een TUI reis geboekt, dan krijgt u een voucher die voor een toekomstige TUI reis gebruikt kan worden. Heeft u een Kras reis geboekt dan krijgt u een Kras voucher die voor een toekomstige Kras reis gebruikt kan worden.  

Q: Ik heb alleen een los ticket en mijn vlucht is geannuleerd. Kom ik in aanmerking voor een voucher?
A: Alle vluchten tot en met 30 april worden geannuleerd. Binnenkort ontvangt u een voucher van TUI, waarmee u binnen een jaar uw vlucht opnieuw kunt plannen. U hoeft hierover niet zelf contact op te nemen met TUI. 

Q: Ik heb een pakketreis geboekt en heb mijn vakantie niet af kunnen maken omdat ik eerder door TUI naar Nederland ben gebracht. Krijg ik een voucher voor mijn gemiste vakantiedagen omdat ik eerder naar huis ben gegaan?  
A: Indien u een pakketreis hebt geboekt en als gevolg van alle maatregelen rondom corona eerder naar huis bent gegaan, zal TUI de gemiste vakantiedagen aan u vergoeden in de vorm van een voucher. Let op, hierbij worden enkel de kosten vergoed die gemaakt zijn door het missen van uw verblijf. De vluchtkosten worden hierin niet meegenomen, u bent immers wél door TUI terug naar huis gebracht.

Q: Ik heb mijn reis geboekt bij een ander reisbureau dan TUI, krijg ik dan ook een voucher?
A: Zolang u een reis hebt geboekt waarbij TUI de uitvoerende touroperator is, kunt u aanspraak maken op de voucher. Het reisbureau waar u geboekt hebt zal deze voor u aanvragen. TUI neemt hiervoor contact op met het reisbureau. Als u een reis hebt geboekt waarbij TUI niet de uitvoerende reisorganisatie is, dan dient u bij die reisorganisatie na te gaan wat de mogelijkheden zijn. 

Q: Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
A: Op uw voucher staat een code met 10 karakters. Bij het maken van een nieuwe boeking op TUI.nl voert u deze code in bij de laatste stap van uw boeking, op de pagina Controleren en Boeken
LET OP: De code is hoofdlettergevoelig en moet identiek zijn aan de code zoals op de voucher staat. Maakt u een nieuwe boeking bij een TUI reisbureau, TUI at Home of bij één van onze aangesloten ANVR reisbureaus? Dan kunt u de code doorgeven aan degene die de boeking voor u maakt. De voucher zal bij het maken van de boeking verwerkt worden.

Q: Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vakanties te boeken? Dus het bedrag spreiden over meer vakanties?
A: Dit is mogelijk. Als u na de eerste boeking nog voldoende saldo op de voucher overhoudt, dan kunt u  dit inzetten voor een volgende vakantie. 

Q: Kan ik de omruilgarantie en de voucher combineren?  
A: Nee dit kan niet. De voucher is enkel van toepassing op door TUI geannuleerde reizen tot en met 30 april. De omruilgarantie is van toepassing voor iedereen die op vakantie gaat na 30 april en twijfelt om te gaan. Klanten kunnen hiermee hun vertrekdatum, bestemming of reisgezelschap aanpassen.   

Q: Ik heb al een nieuwe boeking gemaakt, kan ik alsnog mijn Corona-voucher daarvoor gebruiken?
A: De Corona-voucher kan gebruikt worden bij een nieuwe of al bestaande boeking. Wilt u de voucher gebruiken voor een boeking die u al gemaakt hebt? Neemt u dan contact op met het boekingskantoor waar u geboekt hebt. Hebt u geboekt via TUI.nl? Neemt u dan contact op met het TUI Customer Services Center via 088-0885885 of één van onze TUI reisbureaus om de Corona-voucher te laten verwerken.

Q: Kan ik meerdere Corona-vouchers voor één nieuwe boeking gebruiken?
A: Het is op dit moment niet mogelijk om meerdere Corona-vouchers op één boeking in te leveren. 

Q: Kan ik een Corona-voucher combineren met een door mij ontvangen kortingscode?
A: Het is op dit moment niet mogelijk om een Corona-voucher te combineren met een ontvangen kortingscode.

Q: Ik heb eerder mijn boeking geannuleerd omdat ik niet durfde af te reizen, kan ik alsnog in aanmerking komen voor een voucher?
A: Annuleringen gemaakt tussen 13 maart tot en met 20 maart 2020 voor een reis met vertrekdatum tot en met 30 april 2020 die reeds door de klant zelf zijn geannuleerd, zullen volgens het reguliere voucherproces opgepakt worden. Klanten hoeven hierover geen annuleringskosten te betalen. Deze annuleringen worden vanzelf omgezet naar een voucher, de klant ontvangt hierover vanaf 30 maart  meer informatie van TUI. Annuleringen voor vakanties vanaf 1 mei worden volgens de reguliere annuleringsvoorwaarden behandeld. 

Q: TUI heeft mijn reis vóór 16 maart geannuleerd. In eerste instantie is aangegeven dat de reissom terugbetaald wordt, maar nu krijg ik toch een voucher. Kan dat zomaar?
A: In eerste instantie hebben wij inderdaad gecommuniceerd dat u het bedrag teruggestort zou krijgen. Echter, op het moment dat wij uw reis annuleerden konden we niet vermoeden dat deze situatie zo’n enorme impact zou hebben op de hele wereld en ook op ons als reisorganisatie. De dagen nadat wij uw reis annuleerden volgden de ontwikkelingen elkaar in een razendsnel tempo op en inmiddels bevinden we ons in een zeer uitzonderlijke situatie die zowel reizigers als reisorganisatie raakt. In deze uitzonderlijke situatie is gekozen voor een uitzonderlijke oplossing in de vorm van een Corona voucher. Gelet op de onvoorziene ontwikkelingen en de enorme impact daarvan op ons als reisorganisatie achten we het ook in uw geval passend om te voorzien in een Corona voucher.

Q: Ik heb een reis geboekt met vertrek tussen 6 en 30 april en heb nog niet de volledige reissom betaald. Hoe wordt dit nu afgehandeld met de voucher? 
A: Als u een aanbetaling gedaan hebt voor uw vakantie en deze is geannuleerd, dan krijgt u een voucher ter waarde van het bedrag van de aanbetaling.

Q: Ik heb een reis geboekt met vertrek tussen 6 en 30 april en heb de reissom nog niet betaald. Moet ik alsnog de reissom betalen?
A: Nee, u hoeft de reissom niet meer te betalen. Uw reis wordt geannuleerd en u ontvangt geen voucher.

Q: Kan TUI gebruik maken van een voucher in plaats van restitutie van de reissom in geld?
A: Ja dat kan. De Corona-voucher is ontwikkeld door de branchevereniging ANVR. De voucher wordt - gelet op de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren - gezien als een passende oplossing: dit wordt erkend door zowel de Europese Commissie als het Ministerie van Economische Zaken. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meegekeken bij de voorwaarden die aan de Corona voucher zijn verbonden. Tenslotte biedt de SGR op basis van haar bestuursbesluit dekking voor de vanaf 16 maart jl. uitgegeven Corona-voucher.

Q: Mijn rechtsbijstand verzekering geeft aan dat ik de voucher niet aan hoef te nemen. Graag wil ik dus geld terug voor mijn annulering.  
A: Er zijn bijzondere situaties denkbaar waarin het niet redelijk is om partijen te houden aan afspraken uit een overeenkomst. Indien de omstandigheden zodanig uitzonderlijk zijn, kan dit zelfs bepalingen uit de wet opzij zetten. De coronacrisis, de onvoorziene ontwikkelingen en de impact daarvan betreffen een dergelijke uitzonderlijke situatie. Dit is ook de reden dat overheden en toezichthouders in Europa, Nederland en andere landen wereldwijd de uitgifte van een Corona-voucher steunen. De Corona- voucher is in deze crisis een tijdelijke oplossing, die een redelijk en gerechtvaardigd evenwicht biedt tussen de belangen van consumenten en reisorganisaties. De Corona voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; indien u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt.

Bekijk voor meer informatie over de voucher de speciale Corona-voucher pagina op TUI.nl: www.tui.nl/corona-voucher


Omboeken / annuleren

Q: Ik wil gebruik maken van de omruilgarantie. Wat betekent dit voor mijn betalingsverplichting?
A: Na iedere boeking die u doet, vragen wij een aanbetaling van 15% van de reissom. Deze aanbetaling vragen wij u om direct te voldoen. Als u gebruik wil maken van de omruilgarantie blijft deze verplichting staan, ook als de reis naar later in het jaar omgeboekt wordt. Het restantbedrag dient uiterlijk 6 weken voor vertrek te zijn voldaan. Wordt de vakantie omgeboekt naar een datum binnen 6 weken voor vertrek? Dan dient de betaling direct betaald te worden. Als u uw vakantie omboekt naar later in het jaar, verschuift deze betalingsverplichting dus mee. Het restantbedrag dient in dit geval 6 weken voor de nieuwe vertrekdatum te zijn voldaan.  

Voorbeeld: Oorspronkelijke vertrekdatum was 1 juli 2020. De betalingsverplichting voor de totale reissom ligt dan uiterlijk 20 mei 2020. De vakantie wordt via de omruilgarantie omgeboekt naar 1 augustus 2020. De nieuwe uiterlijke betaaldatum is dan 20 juni 2020. 

Q: TUI heeft mijn boeking geannuleerd vanaf 13 maart vanwege de gevolgen van het coronavirus. Krijg ik nu een voucher voor de door mij betaalde reissom of krijg ik geld terug?  
A: TUI zal dit bedrag aan u vergoeden in de vorm van een voucher. In deze uitzonderlijke situatie rondom de uitbraak van het coronavirus hebben we te maken met een overmachtssituatie. We hebben hiervoor een uitzonderlijke oplossing gevonden in de vorm van de voucher. Deze branche brede oplossing wordt ondersteund door brancheverenging ANVR. De voucherwaarde is gelijk aan de door u  betaalde reissom en is één jaar geldig. U ontvangt de voucher binnen twee weken van ons, met daarbij alle informatie die u nodig hebt om een nieuwe boeking te maken.  

Q: Ik heb een vakantie geboekt voor de meivakantie. Wat kan ik doen? 
A: U kunt gebruik maken van onze versoepelde omruilgarantie. Hiermee kunt u uw reis omboeken naar een andere bestemming of datum, gedurende het gehele zomerseizoen. Hopelijk geeft dat u al meer rust. Wilt u weten wat er met uw reis gebeurt in de meivakantie? Geef ons dan nog even tijd. We richten ons op dit moment vooral op korte termijn vertrekken in de maand april. We verwachten binnen twee weken meer informatie te kunnen geven over de periode daarna, op basis van de meest actuele situatie op dat moment.  

Q: Ik heb een vakantie geboekt met vertrek na 30 april. Gaat mijn vakantie nog door?
A: Dat is uiteraard afhankelijk van de actuele situatie op dat moment. Op basis van de informatie die we nu hebben, gaat uw reis nog door. We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en zullen indien nodig aanvullende maatregelen nemen. 

Q: Ik heb een vakantie geboekt met vertrek na 30 april maar wil annuleren. Krijg ik mijn geld terug?
A: Als u uw reis met vertrek na 30 april wilt annuleren dan gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden. Heeft u twijfels over uw reis? Dan kunt u voor reizen met een vertrekdatum liggende in de gehele zomer 2020 gebruik maken van de versoepelde omruilgarantie. 

De voorwaarden van de TUI omruilgarantie vindt u hier
De voorwaarden van de Kras omruilgarantie vindt u hier

Q: Ik heb alleen een vliegticket bij TUI fly geboekt en nu is een deel van mijn reis geannuleerd door TUI. Krijg ik hiervoor ook een voucher?   
A: Ja, u krijgt een voucher voor het deel van de reis dat niet heeft plaatsgevonden. Als u een retourticket hebt gekocht en de terugvlucht is geannuleerd, dan krijgt een voucher ter waarde van de terugvlucht. 

Q: Ik heb alleen een vliegticket bij TUI fly gekocht en wil mijn vlucht met vertrek tot en met 31 mei wijzigen. Wat nu? 
A: Speciaal voor uw situatie heeft TUI de tijdelijke actie kosteloos wijzigen in het leven geroepen. Hiermee kan een geboekte TUI fly vlucht eenmalig kosteloos worden gewijzigd naar een andere datum en/of bestemming. De nieuwe vertrekdatum dient uiterlijk te zijn gelegen op of vóór 31 oktober 2020. Is de nieuwe vlucht duurder dan de door u geboekte ticketprijs? Dan betaalt u het verschil bij. Is de nieuwe vlucht goedkoper? Het verschil betalen we in dit geval niet aan u terug. De uitgebreide voorwaarden van deze actie vindt u hier: https://www.tui.nl/campagne-voorwaarden/

Q: Ik heb een citytrip geboekt en KLM vliegt nog wel? Kan ik nu annuleren?
A: Alle reizen tot en met 30 april worden door TUI geannuleerd. Als u uw citytrip hebt geboekt via TUI, ontvangt u binnenkort een voucher van TUI om op een later moment uw reis opnieuw te boeken. 

Q: Ik heb mijn boeking vóór 13 maart geannuleerd. Wat krijg ik nu terug? 
A: Deze annulering heeft plaatsgevonden voordat restricties golden vanuit overheden. Daarom gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden. U krijgt voor deze geannuleerde boeking het door u betaalde bedrag terug, minus annuleringskosten. Let op, u dient dit bedrag zelf terug te vragen. Dit kan via het tabblad “betalingen” in Mijn TUI.   

Q: Hoe wordt de terugbetaling van een reis- of annuleringsverzekering geregeld?
A: Hebt u een reis- of annuleringsverzekering via TUI afgesloten, dan wordt de betaalde premie aan u gerestitueerd in de vorm van een voucher. We nemen dit automatisch voor mee in het berekenen van het totale bedrag van de voucher. U hoeft hiervoor zelf niets te doen.

Q: Ik heb een boeking met het Snelle Boekers Voordelen en nog niets aanbetaald. Ik wil mijn reis met vertrekdatum na 30 april annuleren. Wat is het proces? 
A: Alle reizen met een vertrek tot en met 30 april zijn door TUI geannuleerd. Ook de boekingskosten worden geannuleerd. U hoeft dus niets meer te betalen. Wilt u uw reis ná 30 april annuleren, dan gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden. U betaalt de annuleringskosten zoals vermeld in de voorwaarden. Twijfelt u over uw reis? Dan kunt u gebruik maken van de speciale omruilgarantie. Hiermee kunt u reizen met vertrek in de gehele zomer 2020, omboeken naar een andere datum, bestemming of reisgezelschap.  

Op bestemming

Q: Ik ben nog op mijn vakantiebestemming. Wat nu? Hoe krijg ik meer informatie? 
A: Met ingang van 23 maart is TUI gestopt met vliegen volgens het reguliere vluchtschema. Bent u in het buitenland en wilt u terug naar Nederland? Dan adviseren wij u om u te registeren op de website van Buitenlandse Zaken via https://www.bijzonderebijstandbuitenland.nl/. Hier vindt u ook aanvullende informatie en veelgestelde vragen. LET OP: Als u alleen een vliegticket hebt geboekt, zorg dan dat u NEE antwoordt op de vraag of u met een reisorganisatie hebt geboekt. 

Q: Ik ben op bestemming en mijn terugvlucht is geannuleerd. Wat nu? 
A: Met ingang van 23 maart is TUI gestopt met vliegen volgens het reguliere vluchtschema. Bent u in het buitenland en wilt u terug naar Nederland? Dan adviseren wij u om u te registeren op de website van Buitenlandse Zaken via https://www.bijzonderebijstandbuitenland.nl/. Hier vindt u ook aanvullende informatie en veelgestelde vragen. LET OP: Als u alleen een vliegticket hebt geboekt, zorg dan dat u NEE antwoordt op de vraag of u met een reisorganisatie hebt geboekt. 
 
Q: Ik heb een pakketreis bij TUI geboekt en ben op mijn vakantiebestemming. Wat adviseert TUI mij over mijn terugvlucht naar Nederland? 
A: Met ingang van 23 maart is TUI gestopt met vliegen volgens het reguliere vluchtschema. Bent u in het buitenland en wilt u terug naar Nederland? Dan adviseren wij u om u te registeren op de website van Buitenlandse Zaken via https://www.bijzonderebijstandbuitenland.nl/. Hier vindt u ook aanvullende informatie en veelgestelde vragen. 

 

Alleen vliegticket geboekt

Q: Ik ben al op bestemming. Ik heb alleen een ticket gekocht via TUI. Wat adviseert TUI mij over mijn terugvlucht naar Nederland? 
A: Samen met het ministerie van Buitenlandse Zaken, de verzekeraars en luchtvaartmaatschappijen zullen we als reisbranche ons maximaal inspannen om Nederlandse reizigers die nog in het buitenland verblijven veilig naar huis te brengen of een veilig onderkomen te organiseren. Reizigers die terug naar Nederland willen, kunnen zich registreren op een speciaal hiervoor geopende website: https://bijzonderebijstandbuitenland.nl . LET OP: Als u alleen een vliegticket hebt geboekt, zorg dan dat u NEE antwoordt op de vraag of u bij een reisorganisatie hebt geboekt.  

Q: Ik heb alleen een vliegticket gekocht en wil mijn vlucht met vertrek tot en met 31 mei wijzigen. Wat nu? 
A: Speciaal voor uw situatie heeft TUI de tijdelijke actie kosteloos wijzigen in het leven geroepen. Hiermee kan een geboekte TUI fly vlucht eenmalig kosteloos worden gewijzigd naar een andere datum en/of bestemming. De nieuwe vertrekdatum dient uiterlijk te zijn gelegen op of vóór 31 oktober 2020. Is de nieuwe vlucht duurder dan de door u geboekte ticketprijs? Dan betaalt u het verschil bij. Is de nieuwe vlucht goedkoper? Het verschil betalen we in dit geval niet aan u terug. De uitgebreide voorwaarden van deze actie vindt u hier: https://www.tui.nl/campagne-voorwaarden/

 

Online inchecken of stoelreservering maken

Q: Ik heb een vlucht geboekt bij TUI fly. Kan ik online inchecken en/of een stoelreservering maken?
A: Het is helaas op dit moment niet mogelijk om online in te checken of een stoelreservering te maken. U kunt hiervoor terecht op de luchthaven waarvandaan u vertrekt.

 

TUI extra's

Q: Ik heb extra’s geboekt via TUI voor mijn reis. Moet ik deze zelf annuleren of word dit voor mij gedaan? En krijg ik hiervoor ook een voucher of geld terug? 
A: Wij maken verschil tussen verschillende extra’s die u geboekt kunt hebben:  

TUI fly services: 
Het webportaal waar u TUI fly services geboekt hebt, is momenteel uitgeschakeld. Dat betekent dat de geboekte TUI fly services als een stoelreservering, maaltijd etc. door TUI voor u geannuleerd worden. Heb u  de TUI fly services via uw credit card geboekt, dan krijgt u het volledige bedrag op uw credit card saldo terug gestort. Hebt u deze services via de Mijn omgeving van TUI geboekt, dan ziet u dit terug in de vorm van een debet saldo.  

(Extra) bagage:
De (extra) bijgeboekte bagage wordt door TUI meegenomen in de totale annulering. U ontvangt het betaalde bedrag terug in de vorm van een voucher. U hoeft hier dus zelf niets voor te doen. Hebt u de bagage zelf bijgeboekt via onze website nadat de boeking voldaan was? Ook dan hebt u recht op restitutie. Houd er rekening mee dat het verwerken hiervan, langer duurt dan u van ons gewend bent! U hoeft hiervoor dus zelf niets te doen.  

Autohuur via Sunny Cars: 
Uw autohuur via Sunny Cars wordt door TUI geannuleerd. U ontvangt het betaalde bedrag terug in de vorm van een voucher. U hoeft hiervoor dus zelf niets te doen.  
Excursies via TUI Experiences: 
Hebt u vooraf excursies via een TUI winkel of het Contact Center bijgeboekt, dan worden deze door TUI voor u geannuleerd. U ontvangt het betaalde bedrag terug in de vorm van een voucher.  
Hebt u zelf excursies geboekt via de TUI app of de website van TUI Experiences, dan zult u deze zelf moeten annuleren.  

Reis- en annuleringsverzekering:  
Hebt u een reis- of annuleringsverzekering via TUI afgesloten, dan wordt de betaalde premie aan u gerestitueerd in de vorm van een voucher. We nemen dit automatisch mee in het berekenen van het totale bedrag van de voucher. U hoeft hiervoor dus zelf niets te doen.  

Overige extra’s: 
Omdat er sprake is van een overmachtssituatie komen kosten die u al gemaakt hebt ten behoeve van de reis (bijvoorbeeld parkeerkosten of kosten voor een dierenpension) niet voor vergoeding in aanmerking.   

Visum

Q: Ik heb via jullie een visum aangevraagd en mijn paspoort is nog bij de visumdienst. Hoe krijg ik dit terug?
A: Als u via ons een visumaanvraag heeft gedaan maar uw reis is geannuleerd, dan stuurt de visumdienst uw paspoort per aangetekende post naar u toe. Is de visumaanvraag via het reisbureau verlopen dan stuurt de visumdienst het paspoort naar het betreffende reisbureau. Klanten worden hierover persoonlijk geïnformeerd.


Websites met nuttige informatie
- Reisadviezen ministerie van Buitenlandse Zaken
- Website ANVR met veelgestelde vragen over reizen en coronavirus
- Website IATA met per land overzicht coronamaatregelen 
- Overzicht voorwaarden reis- en annuleringsverzekeringen