We respecteren jouw privacy

TUI.nl gebruikt verschillende soorten cookies. Naast functionele cookies, die noodzakelijk zijn om onze website te laten functioneren, plaatsen wij analytische cookies om het gebruik en de kwaliteit van onze website te meten. Ook plaatsen wij graag cookies voor een betere gebruikservaring. Deze cookies maken het mogelijk om gepersonaliseerde en relevante aanbiedingen te tonen, social media koppelingen te maken en maken het derden mogelijk om jouw internetgedrag te volgen en daarop afgestemde advertenties te tonen (zogenaamde tracking cookies). Door op “Akkoord” te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle hiervoor omschreven cookies. Indien je kiest voor “Weigeren” plaatsen wij enkel functionele en analytische cookies.

LIVE HAPPY SALE: Boek nu je vakantie met tot wel 200,- extra korting p.p.

Op vakantie met TUI 

Lees hier de veelgestelde vragen over je TUI vakantie, de mogelijkheden en maatregelen die we getroffen hebben om je een veilige en comfortabele vakantie te bieden.

Wijziging reisadviezen per 23 maart 2022

Voor mensen die naar Nederland reizen van binnen de EU/Schengen is sinds 23 maart 2022 de verplichting vervallen om een test-, herstel- of vaccinatiebewijs te hebben. Ook voor EU-burgers die vanuit landen buiten de EU/Schengen naar Nederland reizen, zijn er geen inreismaatregelen meer. Voor iedereen die naar Nederland reist, is het advies om een zelftest te doen direct na aankomst en op dag 5. Voor niet-EU-burgers geldt nog steeds een EU-inreisverbod. Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld voor reizen uit veilige landen, mensen die gevaccineerd of hersteld zijn en voor bepaalde reisdoelen. 

Deze versoepelingen komen bovenop de eerdere aanpassing van de reisadviezen voor landen buiten de EU. Met deze aanpassing hebben alle bestemmingen die door de COVID-situatie ter plaatse eerder een oranje reisadvies hadden, inmiddels een geel of groen reisadvies. Meer informatie lees je bij de rubrieken: ‘Testen en vaccinaties’ en ‘Reisadviezen en quarantaine’.

CoronaCheck-app en Digitaal Corona Certificaat

Voor reizen van Nederland naar het buitenland blijven er inreisvoorwaarden gelden. Voor bestemmingen binnen Europa gebruik je hiervoor het Digitale Corona Certificaat (DCC), beschikbaar in de CoronaCheck-app. Ben je gevaccineerd, heb je een negatieve testuitslag of een bewijs van herstel, dan kun je in de app een QR code aanmaken die vervolgens voor vertrek gescand wordt. Reis je buiten Europa, dan kun je de CoronaCheck-app niet altijd gebruiken. Op deze pagina bekijk je welke landen buiten EU de CoronaCheck-app accepteren. Accepteert het land waar je heen reist de app niet, zorg dan dat je je bewijs van vaccinatie(s), negatieve testuitslag of bewijs van herstel in geprinte vorm of digitaal bij je hebt. Je bekijkt op deze pagina alle inreisvoorwaarden van jouw vakantiebestemming.

 

Maatregelen op bestemming

Naast inreisvoorwaarden kunnen er op jouw vakantiebestemming ook nog maatregelen gelden waar je rekening mee moet houden. Ook deze bekijk je op deze pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/. Klik hiervoor op jouw bestemming onder het kopje Corona-informatie per land. Alle maatregelen die gelden tijdens de reis en je verblijf lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/

 

Testen voor de terugreis

Sinds 23 maart 2022 is de verplichting vervallen voor EU-burgers om een coronabewijs (vaccinatie-, herstel- of testbewijs) te laten zien bij terugreis naar Nederland. Het maakt niet uit of je vakantiebestemming binnen of buiten de EU ligt. 

 

Annuleringen

Tegelijkertijd moeten we helaas ook nog steeds reizen annuleren. Als we jouw reis annuleren word je hierover door ons geïnformeerd. Bij annuleringen vanaf 9 december 2020 betalen wij de betaalde reissom terug. Na annulering kun je zelf een verzoek tot terugbetaling indienen via Mijn TUI. Of je ontvangt de terugbetaling via de reisagent waar je de boeking gedaan hebt. Binnen 2 weken na indienen ontvang je de terugbetaling. Voor annuleringen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten doorvoeren, zijn vouchers uitgegeven ter waarde van de betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.


Omruilgarantie & TUI Flex

Tot en met 31 augustus 2022 heb je de mogelijkheid om je reis tot 28 dagen voor vertrek één keer kosteloos en zonder opgave van reden om te ruilen. Alle informatie over de voorwaarden van de omruilgarantie is hier te vinden. Heb je TUI Flex bijgeboekt dan kun je bovendien tot zeven dagen voor vertrek eenmalig kosteloos de datum en/of bestemming omboeken (zonvakantie en verre reis). In combinatie met onze standaard omruilgarantie kun je dus twee keer omboeken: tot 28 dagen voor vertrek met de standaard omruilgarantie en tot zeven dagen voor vertrek met TUI Flex. Meer informatie over de kosten en de voorwaarden van TUI Flex lees je hier.





Niet rechtstreeks bij TUI geboekt

Heb je niet rechtstreeks bij TUI geboekt maar bij een ander ANVR reisbureau, een bij ANVR aangesloten online reisagent of een zelfstandig reisadviseur en heb je vragen. Neem dan contact op met de partij waar je je reis geboekt hebt. Onderdelen uit de Veelgestelde vragen hieronder (zoals TUI extra's en boekingskosten) kunnen in dat geval afwijken.  

Goed Idee Reizen

De informatie op deze pagina is ook van toepassing op reizen die geboekt zijn bij Goed Idee Reizen.

Let op: fraudeurs actief!

Er zijn fraudeurs actief die zich voordoen als TUI of een medewerker van TUI en klanten benaderen via social media, email of per telefoon. Blijf waakzaam en geef geen informatie over je boeking. Als wij contact met je opnemen, dan doen wij dat met specifieke informatie over jouw boeking die alleen jij en wij kunnen weten. Mocht je twijfelen over de echtheid van een bericht of telefoongesprek neem dan contact met ons op via 088-0885885

Veelgestelde vragen

 

Testen en vaccinaties

Q: Ik heb voor mijn bestemming een coronatestest nodig. Hoe regel ik een test?
A:  Als je een reis hebt geboekt bij TUI, dan bieden wij deze test aan tegen een gereduceerd tarief. Voorwaarde is dat je de test vóór vertrek in Nederland laat afnemen. Wij werken hiervoor samen met  Spoedtest.nl. Dit laboratorium is door het RIVM goedgekeurd en ook de lokale autoriteiten op de bestemmingen hebben goedkeuring gegeven op de gezondheidsverklaring die je na de coronatest van hen ontvangt. Meer informatie over de test, welke bestemmingen de test verplichten en waar je de test kunt laten afnemen lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/

Registreren voor een testafspraak gaat via de Mijn TUI omgeving. Hier vind je een link naar het registratieformulier. LET OP: de link in Mijn TUI geldt alleen voor boekingen gemaakt uit het TUI aanbod en wordt alleen getoond in Mijn TUI bij deze boekingen. Gebruik je deze link niet of laat je je testen bij een andere aanbieder, dan geldt het gereduceerde tarief niet. Het is ook niet mogelijk om kosten voor de test achteraf in te dienen.

Via de registratielink in Mijn TUI word je doorgelinkt naar de website van Spoedtest.nl. Wanneer je via deze link een coronatest aanvraagt dan ga je met een van deze partijen een overeenkomst aan. De aan te vragen test wordt geen onderdeel van een eventueel door jou te boeken (pakket)reis bij TUI. TUI is bemiddelaar bij het tot stand komen van de dienst. De dienst wordt uitgevoerd door Spoedtest.nl. Bij eventuele klachten over de uitvoering van de dienst dien je je te wenden tot Spoedtest.nl.

Q: Voor mijn bestemming is een coronatest voor vertrek niet verplicht. Zij accepteren ook een test bij aankomst. Ik heb mij bij aankomst laten testen en ben positief getest. Wat moet ik doen?
A: In het geval van een positieve testuitslag dien je in quarantaine te gaan. Per bestemming gelden specifieke quarantaine maatregelen en de eventuele extra kosten die je hiervoor moet maken zijn voor eigen rekening. Wij raden het ten zeerste af om pas op de bestemming een test af te laten nemen. Is er een testverplichting voor jouw bestemming, laat je dan vóór vertrek in Nederland testen. Zo houden we met elkaar vliegen zo veilig en verantwoord mogelijk. Bovendien voorkom je een verplichte langdurige quarantaine op je bestemming in het geval je bij aankomst positief test. Controleer goed wat de voorwaarden zijn van jouw bestemming via onze bestemmingen pagina. Je kunt via TUI voor vertrek een test af laten nemen. Meer informatie hierover lees je op: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/

Q: Blijft mijn testuitslag geldig als mijn vlucht vertraging heeft en ik daardoor later op mijn bestemming aankom?
A: Ben je al op de luchthaven en heeft je vlucht vertraging? Dan blijft je testuitslag gewoon geldig.

Q: De inreisvoorwaarden voor Nederland zijn sinds 23 maart 2022 aanngepast. Wat betekent dit voor mijn (terug)reis naar Nederland?
A: Voor mensen die naar Nederland reizen van binnen de EU/Schengen is vanaf 23 maart de verplichting vervallen om een test-, herstel- of vaccinatiebewijs te hebben. Ook voor EU-burgers die vanuit landen buiten de EU/Schengen naar Nederland reizen, zijn er geen inreismaatregelen meer. Voor iedereen die naar Nederland reist, is het advies om een zelftest te doen direct na aankomst en op dag 5. Voor niet-EU-burgers geldt nog steeds een EU-inreisverbod. Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld voor reizen uit veilige landen, mensen die gevaccineerd of hersteld zijn en voor bepaalde reisdoelen. 

Q: Vergoedt TUI de coronatest die ik voor de terugeis naar Nederland moet laten afnemen?
A: Nee, de kosten voor het testen voor de terugreis dien je zelf te betalen. Deze worden niet door TUI vergoed. Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vind je per land een overzicht van testlocaties.

Q: Als ik met een vaccinatiebewijs wil reizen, waar moet dit bewijs dan aan voldoen om geldig te zijn?
A: Wil je met een vaccinatiebewijs reizen in Europa? Sinds 1 februari 2022 is het vaccinatiebewijs 270 dagen (9 maanden) geldig na de laatste prik. Dit geldt ook voor mensen onder de 18 jaar. Het is daarna niet meer geldig om mee te reizen. Je hebt dan een extra prik (booster) nodig. Alle informatie over de geldigheid van het vaccinatiebewijs lees je op de website van de Rijksoverheid
Daarnaast kan het land waar je heen reist nog aanvullende eisen hebben. Je controleert wat de inreisvoorwaarden voor jouw bestemming zijn op deze pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/

Q: Ik ben al volledig gevaccineerd tegen corona. Moet ik dan alsnog voor vertrek een test laten afnemen?
A: Er zijn bestemmingen waarvoor je geen test hoeft te doen als je al volledig gevaccineerd bent. Je moet dan wel een bewijs van vaccinatie bij je dragen. Voor reizen binnen Europa kun je hiervoor de CoronaCheck-app gebruiken. Zorg voor reizen buiten de EU dat je de documenten in print of digitaal bij je hebt. Wat de eisen voor jouw bestemming zijn lees je op onze corona maatregelen pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Klik op jouw bestemming en kijk bij Vrijstelling coronatest heenreis.

Q: Ik heb eerder COVID-19 gehad en heb daarom maar 1 vaccinatie gekregen. Voor Nederland geldt dit als een volledige vaccinatie, maar accepteren andere landen dit ook als een volledige vaccinatie?
A: Het is een keuze van de Nederlandse overheid om mensen die corona hebben doorgemaakt maar 1 prik te geven van de vaccins Moderna en Pfizer BioNtech. Het is op dit moment nog onduidelijk of andere landen dit ook als een volledige vaccinatie zien en je dus bent vrijgesteld van een coronatest. Het kan zijn dat je voor jouw vakantiebestemming vrijgesteld bent van testen als je kunt aantonen dat je hersteld bent van corona. Controleer voor vertrek dus goed wat voor jouw bestemming de inreisvoorwaarden en uitzonderingen zijn. Is een bewijs van herstel niet voldoende, dan adviseren we je om voor vertrek een coronatest af te laten nemen. We hebben per bestemming die we op dit moment aanbieden alle maatregelen op een rijtje gezet: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Klik in de kolom Corona-informatie per land op jouw vakantiebestemming om de maatregelen van dat betreffende land te raadplegen.

Q: Ik ben hersteld van COVID-19. Moet ik dan alsnog voor vertrek een test laten afnemen?
A: Er zijn bestemmingen waarvoor je geen test hoeft te doen als je kunt aantonen dat je onlangs hersteld bent van COVID-19. Wat precies de voorwaarden zijn lees je op onze corona voorwaarden pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Klik op jouw bestemming en kijk bij Vrijstelling coronatest heenreis.

Q: Kan ik de registratiekaart van de vaccinatie tijdens mijn reis gebruiken als  vaccinatiebewijs?
A: Er zijn bestemmingen die de registratiekaart die je ontvangen hebt bij je vaccinatie accepteren als vaccinatiebewijs. Of dit voor jouw bestemming geldt controleer je op onze corona voorwaarden pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Klik op jouw bestemming en kijk bij Vrijstelling coronatest heenreis. Voor reizen binnen Europa kun je hiervoor ook de CoronaCheckapp gebruiken.

Q: Wordt mijn gele vaccinatieboekje geaccepteerd als officieel vaccinatiebewijs?
A: Er zijn bestemmingen die het gele vaccinatieboekje accepteren als vaccinatiebewijs. Of dit voor jouw bestemming geldt controleer je op onze corona voorwaarden pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Klik op jouw bestemming en kijk bij Vrijstelling coronatest heenreis. Voor reizen binnen Europa kun je hiervoor ook de CoronaCheckapp gebruiken.

Q: Wat moet ik doen als ik voor vertrek positief getest ben op corona?
A: Wij adviseren om voor je reis altijd een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. In het geval je voor vertrek positief getest bent, kun je namelijk niet op reis. Neem in dat geval contact op met je annuleringsverzekering om te bespreken of je recht hebt op vergoeding van de annuleringskosten en ongebruikte reisdagen.  

Q: Als ik gevaccineerd ben tegen het coronavirus moet ik me dan nog steeds aan alle maatregelen houden tijdens mijn reis?
A: Ja, ook als je gevaccineerd bent, dien je je aan de coronamaatregelen te houden tijdens je reis en het verblijf. Uitzondering hierop bij een aantal bestemmingen is het vervallen van de testverplichting als je al volledig gevaccineerd bent of hersteld van COVID-19. Welke maatregelen en veiligheidsvoorschriften bij TUI en op de bestemmingen gelden lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/

Q: Ik heb een reis geboekt naar een bestemming/accommodatie die alleen gevaccineerde reizigers toelaat. Ik ben niet gevaccineerd. Kan ik mijn reis kosteloos annuleren?
A: Nee, je kunt in dit geval de reis niet kosteloos annuleren. Wel heb je de mogelijkheid je reis eenmalig om te boeken. Alle informatie over de voorwaarden van de omruilgarantie is hier te vinden. Voor TUI Flex klik je hier voor meer informatie en de voorwaarden.


Reisadviezen en quarantaine

Q: Door de huidige situatie op mijn vakantiebestemming is het onzeker of mijn vakantie door kan gaan. Wanneer hoor ik of mijn geboekte reis wel of niet doorgaat?
A: Wij houden de wijzigingen in de maatregelen continu in de gaten en onderzoeken wat de impact hiervan op de geboekte vakanties is. Omdat aanpassingen vaak pas laat worden aangekondigd, kan het helaas voorkomen dat wij onze reizigers ook pas laat kunnen informeren over de mogelijkheden van de geboekte reis en last minute reizen moeten annuleren.

Q: De reisadviezen zijn aangepast naar geel of groen. Toch ga ik liever niet meer op vakantie. Kan ik mijn reis omboeken of annuleren?
A: Met onze omruilgarantie heb je tot en met 31 augustus 2022 de mogelijkheid je reis tot 28 dagen voor vertrek eenmalig om te boeken. Wil je de reis annuleren dan geldende de reguliere annuleringsvoorwaarden. Meer informatie over voorwaarden van de omruilgarantie lees je hier. Voor TUI Flex klik je hier voor meer informatie en de voorwaarden.

Q: Als Nederland code rood krijgt, gaat mijn vakantie dan nog wel door?
A: Als Nederland door de ECDC (de Europese RIVM) code rood krijgt dan kan het zijn dat andere landen aanvullende voorwaarden stellen aan reizigers die uit Nederland komen. Zoals een bewijs van vaccinatie, een negatieve testuitslag of bij hoge uitzondering een quarantaineperiode bij aankomst. Welke maatregelen voor jouw vakantiebestemming gelden vind je terug op deze pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Geplande reizen naar bestemmingen die een positief (groen of geel) reisadvies hebben voeren wij vooralsnog gewoon uit.

Q: Met het aangepaste reisadvies van 16 februari 2022 is reizen weer mogelijk binnen en buiten heel Europa. Wat betekent dit voor geboekte vakanties met een vertek vanaf 16 februari? 
A: Heb je een vakantie geboekt naar een bestemming waarvan het reisadvies is aangepast naar groen of geel, dan kan je reis in principe doorgaan. Zijn er desondanks op jouw bestemming grote wijzigingen in de inreisvoorwaarden die impact hebben op je vakantie dan word je persoonlijk door ons geïnformeerd of je reis door kan gaan. 

Q: Er kan weer gereisd worden naar verschillende bestemmingen. Waarom annuleren jullie dan toch nog reizen?
A: Ondanks dat een groot deel van onze bestemmingen, ook buiten Europa een groen of geel reisadvies hebben, bieden we nog niet alle bestemmingen aan. Dit vanwege de strenge inreisvoorwaarden die verschillende landen nog hebben (zoals bijvoorbeeld een verplichte quarantaine bij aankomst) of de beperkte mogelijkheden die er ter plaatste zijn in het geval mensen als gevolg van een coronabesmetting in quarantaine moeten. Als de voorwaarden en omstandigheden een normale vakantie in de weg staan en wij onze klanten niet de juiste begeleiding kunnen bieden, kan het zijn dat wij een reis ondanks het positieve reisadvies toch moeten annuleren. 

Q: Ik ben niet gevaccineerd en heb een reis geboekt naar een bestemming die een quarantaineplicht heeft voor mensen die niet gevaccineerd zijn. Kan ik mijn reis kosteloos annuleren?
A: Nee, je kunt in dit geval de reis niet kosteloos annuleren. Wel heb je de mogelijkheid je reis eenmalig om  te boeken. Alle informatie over de voorwaarden van de omruilgarantie is hier te vinden. Voor TUI Flex klik je hier voor meer informatie en de voorwaarden.

Q: Annuleren jullie mijn reis als het reisadvies van de bestemming die ik geboekt heb wijzigt (van geel naar oranje)? Of kan ik in zo’n geval zelf mijn reis kosteloos annuleren?
A: Een wijziging in het reisadvies in verband met de coronasituatie ter plaatse betekent niet dat wij automatisch reizen naar deze bestemming annuleren. Wij zullen in zo’n situatie beoordelen of reizen naar deze bestemming veilig en verantwoord kan en op basis daarvan besluiten of de reis kan doorgaan. Om dezelfde reden is er niet automatisch recht op zelf kosteloos annuleren. Wil je liever toch niet naar deze bestemming afreizen dan heb je de mogelijkheid je reis om te boeken. Meer informatie over onze omboekgarantie lees je hier. Voor TUI Flex klik je hier voor meer informatie en de voorwaarden.

Q: Wat gebeurt er als ik op vakantie ben en het reisadvies van mijn bestemming wordt aangepast naar oranje?
A:  Als de bestemming tijdens je verblijf een oranje reisadvies krijgt in verband met de coronasituatie ter plaatse, kun je je vakantie gewoon afmaken. Heb je bij TUI een vliegreis (pakket) geboekt dan staat je oorspronkelijke terugvlucht regulier gepland en kun je op deze dag terugkeren naar Nederland. Wel kan het zijn dat er inreisvoorwaarden (testen/quarantaineplicht) gelden voor de terugkeer naar Nederland. Controleer hier wat het test- en quarantainebeleid is voor reizen naar Nederland vanuit jouw vakantiebestemming. Het kan zijn dat je voor terugkeer naar Nederland naast een negatieve testuitslag, ook een quarantaineverklaring bij je moet hebben. Meer informatie hierover lees je hier

Q: Wat gebeurt er als ik op vakantie coronaklachten krijg en positief test?
A: Mocht je op je vakantiebestemming positief testen op corona dan zul je (en misschien ook je reisgenoten) voor een bepaalde periode in quarantaine moeten. Afhankelijk van het land waar je bent kan dat in je eigen hotel zijn of in een speciaal hiervoor aangewezen quarantaine hotel. Dit hangt af van de coronamaatregelen die gelden in het betreffende land. Ook de periode van de quarantaine hangt af van de geldende maatregelen op je vakantiebestemming. Je valt op de bestemming onder de lokale gezondheidsautoriteiten. Volg altijd de adviezen van de lokale autoriteiten op en neem contact op met onze reisleiding. Zij zullen je informeren over de te nemen stappen. Onze reisleiding mag vanwege de quaranataineregels geen bezoek brengen aan gasten die in quarantaine verblijven dus het contact wordt digitaal onderhouden. Voor het boeken van een terugvlucht kan de reisleiding je op afstand ondersteunen. Informeer ook de GGD in je woonplaats dat je positief getest bent. 

Q: Als ik als gevolg van een quarantaineperiode tijdens mijn vakantie langer moet blijven, wie betaalt dan de extra kosten hiervoor?
A: In veel gevallen zorgt de lokale overheid voor een quarantainehotel en draagt die kosten. Dat is zeker niet in alle gevallen zo, dus een goede reisverzekering die extra reis- en verblijfskosten als gevolg van corona vergoedt, wordt dringend aangeraden. Controleer voor vertrek of deze kosten door jouw reisvezekering vergoed worden. Via TUI kun je een reisverzekering afsluiten inclusief quarantainedekking. Meer informatie hierover vind je hier:  https://www.tui.nl/extra/verzekeringen/

Q: Ik heb mijn terugvlucht gemist omdat ik nog in quarantaine zat. Hoe kom ik naar huis?
A: Onze reisleiding kan je hierbij ondersteunen maar meldt dit ook altijd bij de alarmcentrale van je reisverzekering. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar en kunnen je helpen met het regelen van een andere terugvlucht. De reisverzekering neemt in zo’n geval de kosten van de terugreis op zich. Het is dus belangrijk om voor dit soort situaties een goede reisverzekering af te sluiten. Via TUI kun je hiervoor een verzekering bij De Europeesche afsluiten:  https://www.tui.nl/extra/verzekeringen/

Q: Als ik op vakantie medische kosten maak, wie vergoedt deze dan?
A: Wij raden je ten zeerste aan om hiervoor een reisverzekering af te sluiten die ook dekking biedt bij corona gerelateerde medische kosten. Informeer hiernaar bij je verzekeringsmaatschappij. Heb je geen reisverzekering met die dekking, dan zijn eventuele medische kosten voor eigen rekening. TUI werkt samen met Europeesche verzekeringen. Bij deze verzekeraar zijn coronagerelateerde medische kosten gedekt. Meer informatie hierover lees je hier: https://www.tui.nl/extra/verzekeringen/

Q: Moet ik thuis in quarantaine als ik terugkom van vakantie?
A: Sinds 25 februari 2022 geldt er geen verplichte quarantaine meer. Met het aanpassen van de reisadviezen komt de verplichte quarantaine bij reizen vanuit een zeerhoogrisicogebied te vervallen. 

 

Voor vertrek

Q: Hoe weet ik dat ik de juiste corona reis- en gezondheidsdocumenten heb voor mijn reis?
A: Je controleert op deze pagina wat de inreismaatregelen zijn voor jouw vakantiebestemming en welke documenten je nodig hebt. Vlieg je met TUI fly dan krijg je bij het online inchecken een automatische check op de benodigde documenten met de Health Document Check Service. Je wordt dan gevraagd de documenten die nodig zijn voor jouw vakantiebestemming te uploaden. Zijn er voor jouw bestemming geen documenten nodig, dan zul je bij het online inchecken de stap om documenten te uploaden niet zien en kun je direct verder met het online inchecken. De vereiste documenten kun je tussen 24 uur en 1 uur voor de geplande vertrektijd uploaden. Het controleren van de documenten gebeurt automatisch dus je ziet meteen of de documenten geldig zijn. Zodra de controle is voltooid, kun je verder met het online inchecken en ontvang je de online instapkaart. Hierdoor zijn er geen extra controles van de coronadocumenten nodig op de luchthaven.

Q: Waarom moet ik online inchecken?
A: Behalve de automatische controle op jouw coronadocumenten, scheelt online inchecken* tijd op de luchthaven. Na het online inchecken ontvang je direct je boardingpass. Op de luchthaven geef je dan alleen nog je bagage af bij de Bagage Drop Off. Online inchecken kan vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek.

*indien mogelijk

Q: Wat als ik problemen heb met het uploaden van mijn documenten? 
A: In het online check-in portaal vind je een FAQ met antwoorden op veelgestelde vragen over het uploaden van je coronadocumenten en wat je moet doen als je problemen ondervindt.

Q: Als het voor een bestemming niet mogelijk is om online in te checken kan ik dan toch de benodigde coronadocumenten uploaden?
A: Ja, de Health Document Check Service wordt getoond en kan worden gebruikt voor alle bestemmingen waarvoor gezondheids- en reis gerelateerde documenten nodig zijn. Ook als je niet online kunt inchecken. Je krijgt dan alleen geen online instapkaart. Deze ontvang je op de luchthaven.

Q: Als ik de documenten heb geüpload moet ik ze dan ook nog steeds in print bij me hebben?
A: We adviseren je om een kopie, digitaal of op papier, mee te nemen. Het kan zijn dat je ze bij aankomst op je bestemming nog moeten laten zien.

Q: Is het dragen van een mondkapje aan boord van het vliegtuig nog steeds verplicht?
A: Sinds 16 mei 2022 is de wettelijke verplichting voor het dragen van een mondkapje aan boord komen te vervallen. Het dragen van een mondkapje wordt wel sterk aanbevolen. En het kan zijn dat je bij aankomst op je bestemming wel nog een mondkapje moet dragen. Zorg dan ook dat je altijd voldoende mondkapjes bij je hebt.

Q: Ik heb in de CoronaCheck-app mijn gegevens opgeslagen. Is dit nu voldoende om te kunnen reizen?
A: De CoronaCheck-app is bedoeld voor reizen binnen Europa. Buiten de EU zijn er ook landen die de CoronaCheck-app accepteren. Je controleert op deze pagina welke landen buiten de EU de CoronaCheck-app accepteren. Accepteert het land waar jij naartoe reis de app niet, zorg dan dat je je bewijs van vaccinatie(s), óf je negatieve testuitslag óf bewijs van herstel in geprinte vorm of digitaal bij je hebt.

Q: Hoe kom ik aan een papieren bewijs van mijn vaccinatie, negatieve test of herstel?
A: Een papieren bewijs kun je downloaden via coronacheck.nl. Onderaan de pagina klik je op de blauwe button ‘Maak papieren bewijs’, daarna log je in met je DigiD om een papieren versie te downloaden en te printen.

LET OP: Ga je buiten Europa op reis dan kun je het papieren bewijs van coronacheck.nl niet gebruiken. Gebruik in dat geval de negatieve testuitslag van het testcentrum waar je je test hebt laten afnemen, de vaccinatie registratiekaart die je bij je vaccinatie ontvangen hebt, het gele boekje of een bewijs van herstel dat is uitgegeven door een officiële gezondheidsautoriteit. Bekijk op onze speciale corona informatiepagina wat voor jouw bestemming in dit geval de vereisten zijn: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/

Q: Door de huidige situatie op mijn vakantiebestemming is het onzeker of mijn vakantie door kan gaan. Wanneer hoor ik of mijn geboekte reis wel of niet doorgaat?
A: Wij houden de wijzigingen in de maatregelen continu in de gaten en onderzoeken wat de impact hiervan op de geboekte vakanties is. Omdat aanpassingen vaak pas laat worden aangekondigd, kan het helaas voorkomen dat wij onze reizigers ook pas laat kunnen informeren over de mogelijkheden van de geboekte reis en last minute reizen moeten annuleren.

Q: Hoe kom ik aan een papieren bewijs van mijn vaccinatie, negatieve test of herstel?
A: Een papieren bewijs kun je downloaden via coronacheck.nl. Onderaan de pagina klik je op de blauwe button ‘Maak papieren bewijs’, daarna log je in met je DigiD om een papieren versie te downloaden en te printen.

LET OP: Ga je buiten Europa op reis dan kun je het papieren bewijs van coronacheck.nl niet gebruiken. Gebruik in dat geval de negatieve testuitslag van het testcentrum waar je je test hebt laten afnemen, de vaccinatie registratiekaart die je bij je vaccinatie ontvangen hebt, het gele boekje of een bewijs van herstel dat is uitgegeven door een officiële gezondheidsautoriteit. Bekijk op onze speciale corona informatiepagina wat voor jouw bestemming in dit geval de vereisten zijn: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/

Q: Ik ga binnenkort met jullie op vakantie. Met welke maatregelen en veranderingen moet ik rekening houden?
A: Reizen in deze tijd vraagt een goede voorbereiding. Voor veel landen gelden specifieke maatregelen en heb je verschillende documenten nodig om naar je vakantiebestemming te kunnen reizen. Zoals bijvoorbeeld een PCR-test en het voor vertrek verplicht invullen van formulieren waarmee je een QR code krijgt. Zonder deze QR code kunnen we je niet toelaten op de vlucht. Controleer dus op tijd wat de maatregelen voor jouw vakantiebestemming zijn. We hebben per bestemming die we op dit moment aanbieden de maatregelen voor je op een rijtje gezet op deze pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Neem deze zorgvuldig door zodat je goed voorbereid op reis gaat!

Q: Met welke maatregelen en veranderingen moet ik rekening houden tijdens de vlucht?
A: Een overzicht van alle maatregelen en veranderingen aan boord van onze TUI fly vluchten vind je op de speciale pagina Veilig vliegen. We raden je aan deze informatie goed door te lezen en adviseren je deze pagina minimaal 1 dag voor vertrek nogmaals goed te bekijken, voor het geval informatie is aangepast. Vlieg je NIET met TUI fly (vluchtnummer OR of TB)? Raadpleeg dan de website van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij voor meer informatie met betrekking tot coronamaatregelen. 

Q: Wat doet TUI zodat ik veilig op reis kan?
A: TUI heeft alles zo geregeld dat je veilig en zo comfortabel mogelijk op vakantie kunt en hiervan kunt genieten. Natuurlijk is er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden en vraagt het hier en daar aanpassingen. Alle informatie over onze maatregelen lees je op de speciale pagina coronamaatregelen.

Q: Wat is de impact op mijn reisverzekering nu alle bestemmingen binnen de Europese Unie een positief reisadvies hebben?
A: De voorwaarden kunnen per reisverzekering verschillen. Wij raden je daarom aan om contact op te nemen met jouw verzekeringsmaatschappij om te controleren wat er gedekt is bij een reis naar een bestemming met een geel reisadvies. 

Q: Kan ik mij extra verzekeren voor het geval ik tijdens mijn vakantie kosten moet maken als gevolg van corona?
A: Extra dekking voor corona gerelateerde kosten is niet standaard op alle reisverzekeringen meegenomen. Bij TUI kun je een reisverzekering inclusief gratis quarantainedekking afsluiten. Deze dekt eventuele extra reis- en verblijfkosten als je bijvoorbeeld op vakantie in quarantaine moet (bij bestemmingen met een groen of geel reisadvies). Deze verzekering is inclusief in de Basis, Comfort en Optimaal verzekering. Klik hier voor meer informatie.

Q: Ik ga met TUI fly op reis maar kan wegens medische redenen geen mondkapje dragen in het vliegtuig, wat moet ik doen?
A: Indien je wegens medische redenen geen mondkapje kunt dragen in het vliegtuig vragen we je de volgende maatregelen te nemen:

  • Je bent verplicht om in het bezit te zijn van een negatieve COVID-19 (PCR)test. Deze verplichting geldt ook als je volledig gevaccineerd bent. Het is mogelijk dat de bestemming waar je naar toe reist al een PRC-test verplichting heeft, in dat geval hoef je niet nog een PCR-test af te laten nemen. Mocht je naar een bestemming afreizen zonder COVID-19 (PCR) test verplichting, dan ben je verplicht om deze alsnog af te laten nemen. De PCR-test moet binnen 72 uur voor vertrek zijn afgenomen. Het is ook mogelijk een antigeen test doen. Deze mag voor vertrek niet ouder zijn dat 48 uur. De verplichte test geldt zowel voor de heen- als voor de terugvlucht. De negatieve testverklaring dien je geprint mee te nemen, altijd bij je te dragen en te kunnen tonen. Meer informatie over de coronatesten lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/
  • Je dient een medisch certificaat in te vullen en bij je te hebben. Je kunt het certificaat aanvragen via deze link. Het medisch certificaat zal vervolgens per e-mail verstuurd worden en is voorzien van een codering. Het originele getekende certificaat dien je tijdens de gehele reis te kunnen tonen aan het TUI personeel. LET OP: het certificaat is alleen geldig in combinatie met een negatieve testuitslag.
  • We verzoeken je dringend om een spatscherm te dragen.

Helaas kunnen we je zonder deze juist ingevulde documenten niet toelaten aan boord. Ben je medisch vrijgesteld van het dragen van een mondkapje en ben je in bezit van de juiste documenten? Meld je dan voor de vlucht bij een van onze TUI-medewerkers op de luchthaven.

Q: Ik reis met een andere vliegmaatschappij maar kan wegens medische redenen geen mondkapje dragen in het vliegtuig, wat moet ik doen?
A: Wij verzoeken je de website van de desbetreffende vliegmaatschappij te raadplegen voor de geldende maatregelen omtrent het niet kunnen dragen van een mondkapje in het vliegtuig wegens medische redenen.

Q: Ik kan wegens medische redenen geen mondkapje dragen, wat moet ik doen op de luchthaven?
A: Dit is afhankelijk van de geldende maatregelen en voorwaarden van de betreffende luchthaven. Controleer voor vertrek de veiligheids- en gezondheidsvoorschriften van je luchthaven van vertrek en aankomst en volg altijd de instructies op van de luchthaven.

 

Rondreizen/busreizen

Q: Mijn rondreis gaat door, kan ik ervan uitgaan dat deze volgens het originele programma uitgevoerd wordt?
A: Wij doen ons uiterste best om het programma uit te voeren zoals beschreven. Het kan gebeuren dat dit door de richtlijnen niet altijd mogelijk is en wij programmaonderdelen moeten wijzigen of annuleren. Zo kunnen musea, kerken en overige bezienswaardigheden gesloten zijn. Ook kunnen restricties gelden voor het maximum aantal personen dat tegelijkertijd naar binnen mag. Wij streven er altijd naar een passend alternatief te bieden en in het geval van grote wijzigingen informeren wij je vooraf. De richtlijnen van de lokale overheden zijn hierbij leidend.

Q: Ik heb een groepsreis geboekt. Wat is de maximale groepsgrootte?
A: Voor veel bestemmingen hebben we de maximale groepsgrootte teruggebracht. We hebben hierbij ook gekeken naar de maximum toegestane groepsgrootte op de bestemmingen. Voor de maximale groepsgrootte per reis, verwijzen we je naar de betreffende reis op onze website of informeer hiernaar bij je reisadviseur. 

Q: Zitten we met de hele groep in één bus?
A: De groep mag en zal zoveel mogelijk samen in één bus reizen. Handen desinfecteren bij binnenkomst en het dragen van een mondkapje zijn in de meeste landen verplicht. 

Q: Wat is de rol van de reisleider tijdens mijn groepsreis in tijden van corona?
A: We vragen je de instructies van de reisleider altijd op te volgen. Als er zich ter plaatse veranderingen voordoen, wordt de reisleider hierover geïnformeerd en zijn zijn/haar instructies bepalend. Van de deelnemers wordt verwacht dat zij ook zelf hun verantwoordelijkheid nemen in het naleven van de coronamaatregelen.

Q: Welke coronamaatregelen worden gehanteerd tijdens de rondreis?
A: Wij volgen altijd de richtlijnen en regels van het land van bestemming. Bezoek je met de rondreis meerdere landen dan volgen we regels van de verschillende landen. Meer informatie over de maatregelen per bestemming vind je op deze pagina. Daarnaast volgen wij ten allen tijde strikt de minimale Covid-19 richtlijnen van GGD Nederland.

Q: Wat moet ik doen als ik tijdens de rondreis klachten krijg of in contact ben geweest met iemand die besmet is met Covid-19?
A: Wij adviseren je in dat geval om een Covid-test te doen. In het geval iemand uit de groep positief test dan zal deze persoon de groep moeten verlaten. De rest van de groep zal in de bus een mondkapje moeten dragen. Dit om eventuele verspreiding te voorkomen. De groep is immers direct of indirect in contact geweest met een positief getest persoon.

Q: Wat gebeurt er als ik tijdens de rondreis positief test?
A: De reisleider zal je in dat geval vragen de groep te verlaten en in zelfisolatie te gaan.

Q: Wat zijn de daaropvolgende maatregelen?
A: We adviseren je om contact op te nemen met je reisverzekering. Zij helpen je met het regelen van een hotel en eventueel verder transport. Controleer bij je reisverzekering of de kosten hiervoor gedekt zijn. Via TUI kun je een verzekering van De Europeesche afsluiten. Bij deze verzekeraar zijn coronagerelateerde medische kosten gedekt. Meer informatie hierover lees je hier.

Q: Welke rol speelt de reisleider als ik positief test?
A: De reisleider zal de agent ter plaatse informeren en de overige deelnemers van de rondreis.

Q: Mag ik mij later nog bij de groep van de rondreis voegen?
A: Wanneer de vijf dagen zelfisolatie verstreken zijn en je geen klachten meer hebt, dan kun je je weer bij de groep voegen. Het vervoer naar de groep toe is voor eigen rekening (iom de reisverzekering).

Q: Ik heb een fly-drive met huurauto geboekt. Mag ik met mijn reisgezelschap in één huurauto reizen?
A: De maatregelen voor het reizen per auto verschillen per bestemming. Ook kunnen de verhuurbedrijven eigen richtlijnen opgesteld hebben. We proberen je hierover zo goed mogelijk te informeren, maar bekijk ook zelf de website van je verhuurmaatschappij en de richtlijnen van de lokale overheden.

Q: Ik heb een individuele rondreis met privéchauffeur geboekt. Hoe gaat dit in z’n werk in deze bijzondere tijden?
A: Handen geregeld desinfecteren en het dragen van een mondkapje zijn meestal verplicht. Desinfecterende gel is aanwezig in de auto. De chauffeur beschikt tevens over desinfecterende schoonmaakmiddelen. We vragen je de instructies van de chauffeur op te volgen. De richtlijnen van de lokale overheden zijn hierbij leidend.

 

Voucher

Q: Mijn reis is als gevolg van corona door jullie geannuleerd. Krijg ik mijn geld terug of een voucher?
A: Bij alle geboekte reizen die wij vanaf 9 december 2020 annuleren geldt dat wij klanten hun betaalde reissom terug betalen. Na annulering kan de klant zelf via Mijn TUI een verzoek tot terugbetaling indienen. Is de reis via een reisagent geboekt dan verloopt de terugbetaling via de reisagent. Voor annuleringen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten doorvoeren, zijn vouchers uitgegeven ter waarde van de betaalde reissom.

Q: Ik heb bij TUI een reis geboekt en hiervoor een eerder ontvangen voucher ingezet. Ik heb niet het hele tegoed van de voucher gebruikt. Kan ik het restantbedrag in geld terugkrijgen?
A: Voor boekingen gedaan op of na 1 januari 2021 is het mogelijk om het restantbedrag in geld terug te ontvangen. Hiervoor kun je via Mijn TUI een verzoek tot restitutie indienen. Bij boekingen vóór 1 januari 2021 waarvoor een voucher is ingezet, geldt dat een eventueel restbedrag in de vorm van een voucher wordt versterkt. Deze kun je later indien gewenst omzetten in geld.

Q: Ik heb van d-reizen een voucher ontvangen voor een bij TUI geboekte vakantie. Hoe ontvang ik uitbetaling van de voucher?
A: De coronavouchers voor pakketvakanties zijn gedekt door de SGR wanneer dit op de coronavoucher vermeld staat. Dit betekent dat SGR het voucher aan jou gaat uitbetalen. Je moet daarvoor zelf de gegevens van je voucher doorgeven aan SGR. Kijk op de sitewww.sgr.nl hoe je een claim bij SGR kunt indienen. SGR heeft ons laten weten nog in afwachting te zijn van de gegevens van klanten van d-reizen. Deze gegevens zal een curator moeten aanleveren. SGR heeft deze gegevens nodig om claims af te kunnen wikkelen.

Q: Ik had TUI Ticket Only geboekt bij d-reizen, die boeking is geannuleerd en nu heb ik een d-reizen voucher, hoe ontvang ik uitbetaling van de voucher?
A: Voor de terugbetaling van geboekte vliegtickets van TUI fly kun je terecht bij een TUI winkel bij jou in de buurt. Neem de boekingsbevestiging, het betaalbewijs én de door jou ontvangen voucher mee. Zodra wij ook van de curator alle gegevens binnen hebben kunnen we de betaling in orde maken. Hierdoor kan de terugbetaling wel langer duren dan je normaal gesproken van TUI gewend bent. Kijk hier voor de dichtstbijzijnde TUI winkel.

Q: Wat is de waarde van de voucher? 
A: De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door jou betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor premies voor reis- en annuleringsverzekering krijg je terug in de vorm van een voucher. 

Q: Hoe lang blijft de voucher geldig?
A: De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. 

Q: Is de voucher persoonsgebonden? Of mag deze ook overgedragen worden? 
A: De voucher is persoonsgebonden, je mag deze niet overdragen naar iemand anders. Wij houden echter hierbij de volgende procedure aan:

  • Het overdragen van de (restant)voucher naar een andere deelnemer van de oorspronkelijke boeking is toegestaan. Op voorwaarde dat je dit vooraf kenbaar maakt door het invullen van dit formulier. Door het invullen van het formulier geef je als de hoofdboeker toestemming dat de voucher wordt gebruikt voor een boeking die op een later moment zal worden gemaakt. De voucher blijft te allen tijde op naam van de hoofdboeker staan. Heb je niet rechtstreeks bij TUI geboekt maar bij een ander ANVR aangesloten reisbureau, neem dan contact op met dit reisbureau om de overdracht te regelen.|

  • Het direct verzilveren van een voucher tijdens het maken van een nieuwe boeking, of op een bestaande boeking is toegestaan. Alleen jij als de hoofdboeker, kunt de voucher hiervoor direct verzilveren. Het is in dat geval niet verplicht dat jij, of één van de deelnemers van de oorspronkelijke boeking, onderdeel bent van de nieuwe of bestaande boeking. Het verschil met overdragen is dat de voucher in dit geval direct als betaling wordt ingezet. Houd er rekening mee dat een eventueel restantvoucher (indien de boeking een lagere waarde heeft dan de voucherwaarde) aan de nieuwe boeking gekoppeld wordt, maar altijd de naam van hoofdboeker van de oorspronkelijke boeking behoudt.

Q: Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
A: Op jouw voucher staat een code met 10 karakters. Na het afronden van een nieuwe reservering voeg je de boeking toe aan jouw mijn TUI account. Selecteer vervolgens ‘voucher’ als betaalmiddel om de code toe te passen op de boeking. De reissom zal aangepast worden op basis van de voucherwaarde. Heeft de voucher een hogere waarde dan de reissom dan ontvang je een nieuwe voucher voor het restbedrag. Het is mogelijk om meerdere voucher codes toe te passen op een boeking. LET OP: De code is hoofdlettergevoelig en moet identiek zijn aan de code zoals op de voucher zelf staat.

Q: Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vakanties te boeken? Dus het bedrag spreiden over meer vakanties?
A: Dit is mogelijk. Als je na de eerste boeking nog voldoende saldo op de voucher overhoudt, dan kun je dit inzetten voor een volgende vakantie. 

Q: Kan ik met mijn voucher een reis boeken via een ander reisbureau dan TUI?
A: Is jouw voucher direct door TUI uitgegeven dan kun je een nieuwe reis boeken via een TUI reisbureau, de TUI app, het TUI Customer Services Center of een TUI at Home mobiele reisadviseur. Is jouw voucher uitgegeven door een ANVR reisagent dan kun je een nieuwe reis boeken via dezelfde ANVR reisagent. Het is niet mogelijk om een voucher van een ANVR reisagent in te leveren bij een andere ANVR reisagent of bij een TUI reisbureau. Andersom is het ook niet mogelijk. Je kunt een voucher die direct door TUI is uitgegeven niet inleveren bij een ANVR reisagent.

Q: Ik heb een Corona-voucher ontvangen van TUI. Kan ik deze gebruiken voor een boeking bij TUI Villas?
A: TUI Villas is geen onderdeel van TUI Nederland. Daarom is het helaas niet mogelijk een voucher die je van TUI hebt ontvangen te gebruiken voor een boeking bij TUI Villas.

Q: Ik heb al een nieuwe boeking gemaakt, kan ik alsnog mijn Corona-voucher daarvoor gebruiken? 
A: De Corona-voucher kan gebruikt worden bij een nieuwe of al bestaande boeking. Wil je de voucher gebruiken voor een boeking die je al gemaakt hebt? Neem dan contact op met het boekingskantoor waar je geboekt hebt. Heb je geboekt via TUI.nl? Neem dan contact op met het TUI Customer Services Center via 088-0885885 of één van onze TUI reisbureaus om de Corona-voucher te laten verwerken.

Q: Ik heb een nieuwe reis geboekt en hiervoor mijn voucher gebruikt, maar ik krijg een melding dat ik een aanbetaling moet doen. Moet ik deze betalen?
A: Nee, je hoeft deze aanbetaling niet te doen. Het verzoek om aanbetaling is een automatisch verstuurd bericht dat wij helaas niet kunnen aanpassen in ons systeem. Je kunt contact opnemen met onze financiële afdeling via 070-3266003 of per mail: retail.debiteuren@tui.nl. Dan zorgen we ervoor dat je geen betalingsherinnering krijgt.

Q: Kan ik meerdere Corona-vouchers voor één nieuwe boeking gebruiken?
A: Ja, het is mogelijk om meerdere Corona-vouchers op één boeking in te leveren. 

Q: Kan ik een Corona-voucher combineren met een door mij ontvangen kortingscode?
A: Ja, dit is mogelijk. Voer bij de maken van de boeking de kortingscode in. Na het afronden van de nieuwe reservering voeg je de boeking toe aan jouw ‘mijn TUI’ account. Selecteer vervolgens ‘voucher’ als betaalmiddel om de deze in te zetten voor de boeking. Heb je bij een reisagent geboekt, neem dan contact met hen op voor de verwerking van de kortingscode en de voucher.

Meer informatie en alle voorwaarden van de Corona-voucher lees je hier.

 

Omboeken / annuleren

Q: Wat houdt de omruilgarantie in?
A: Met de omruilgarantie heb je tot en met 31 augustus 2022 de mogelijkheid om je reis tot 28 dagen voor vertrek eenmalig  kosteloos en zonder opgave van reden om te ruilen. Alle informatie over de voorwaarden van de omruilgarantie is hier te vinden.

Q: Wat houdt TUI Flex in?
Met TUI Flex kun je vanaf 20,- per persoon de vertrekdatum en/of de bestemming van je zonvakantie of verre reis tot zeven dagen voor vertrek bij ons omboeken. In combinatie met onze standaard omruilgarantie kun je dus twee keer omboeken: tot 28 dagen voor vertrek met de standaard omruilgarantie en tot zeven dagen voor vertrek met TUI Flex. Meer informatie over de kosten  en de voorwaarden van TUI Flex lees je hier.

Q: Ik wil mijn vakantie omruilen. Hoe gaat dat in zijn werk?
A: Heb je geboekt via TUI.nl of ons Customer Services Center? Neem dan contact op met ons op via 088-0885885. We maken de omboeking dan graag voor je in orde. Heb je geboekt bij een ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neem dan contact met hen op om de omboeking te regelen.

Q: Kan ik mijn KRAS reis omruilen naar een TUI vakantie?
A: Ja dit is mogelijk. Heb je geboekt via KRAS.nl of het Customer Services Center? Neemt u dan contact op met ons op via TUI.nl/contact. We maken de omboeking dan graag voor je in orde. Heb je geboekt bij een ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neem dan contact met hen op om je omboeking te regelen. 

Q: Ik wil gebruik maken van de omruilgarantie. Wat betekent dit voor mijn betalingsverplichting?
A: Na iedere boeking die je doet, vragen wij een aanbetaling van 30% van de reissom. Deze aanbetaling vragen wij om direct te voldoen. Als je gebruik wilt maken van de omruilgarantie blijft deze verplichting staan, ook als de reis naar later in het jaar omgeboekt wordt. Het restantbedrag dient uiterlijk 6 weken voor vertrek te zijn voldaan. Wordt de vakantie omgeboekt naar een datum binnen 6 weken voor vertrek? Dan dient de betaling direct betaald te worden. Als je jouw vakantie omboekt naar later in het jaar, verschuift deze betalingsverplichting dus mee. Het restantbedrag dient in dit geval 6 weken voor de nieuwe vertrekdatum te zijn voldaan.

Voorbeeld: Oorspronkelijke vertrekdatum is 1 juli 2021. De betalingsverplichting voor de totale reissom ligt dan op uiterlijk 20 mei 2022. De vakantie wordt via de omruilgarantie omgeboekt naar 1 augustus 2021. De nieuwe uiterlijke betaaldatum is dan 20 juni 2021.

Q: Annuleren jullie mijn reis als het reisadvies van de bestemming die ik geboekt heb wijzigt (van geel naar oranje)? Of kan ik in zo’n geval zelf mijn reis kosteloos annuleren?
A: Een wijziging in het reisadvies van een bepaalde bestemming in verband met de coronasituatie ter plaatse, betekent niet dat wij automatisch reizen naar deze bestemming annuleren. Wij zullen in zo’n situatie beoordelen of reizen naar deze bestemming veilig en verantwoord kan en op basis daarvan besluiten of de reis kan doorgaan. Om dezelfde reden is er niet automatisch recht op zelf kosteloos annuleren. Wil je liever toch niet naar deze bestemming afreizen dan heb je de mogelijkheid je reis om te boeken. Meer informatie over onze omboekgarantie lees je hier. Voor TUI Flex klik je hier voor meer informatie en de voorwaarden.

Q: Ik heb een e-mail ontvangen dat mijn vakantie is geannuleerd. Nu krijg ik een e-mail dat mijn e-tickets gereed zijn. Wat is nu juist?
A: Heb je zowel bericht gehad dat je vakantie is geannuleerd als dat je tickets gereed zijn, dan kun je het bericht over de tickets negeren. De informatie over het annuleren van je vakantie is in dit geval leidend. Onze excuses voor de eventuele verwarring.

Q: Mijn boeking is geannuleerd vanwege corona en toch zie ik in Mijn TUI dat ik nog een bedrag moet betalen. Wat moet ik doen?
A: Wij zijn op dit moment druk bezig met het informeren van onze klanten over de geannuleerde reizen als gevolg van het coronavirus. Het is mogelijk dat je van ons bericht hebt ontvangen dat wij jouw vakantie moeten annuleren maar dat je toch nog een te betalen bedrag in Mijn TUI ziet staan. Als jouw reis geannuleerd is als gevolg van het coronavirus, dan is deze informatie leidend. Je kunt dan het openstaande bedrag in Mijn TUI negeren. Onze excuses voor de eventuele verwarring.

Q: Mijn pakketreis is geannuleerd en online vind ik een identieke reis alleen met een andere vertrekdatum. Ik wil graag deze reis boeken. Wat moet ik doen?
A: Is de nieuwe vertrekdatum maximaal drie dagen voor of na de oorspronkelijke vluchtdag, dan kun je contact met ons opnemen via het Customer Services Center (088-0885885) of een TUI winkel bij jou in de buurt. Zij maken de omboeking dan voor je in orde. Als de reissom hoger uitvalt dan passen we de prijs aan naar de oorspronkelijke reissom. Je hoeft dan niets bij te betalen. Heb je de volledige reissom al betaald en de nieuwe reissom is lager, dan krijg je dit verschil terug in geld. Moet je nog een deel van de reis betalen, dan factureren wij een lager restantbedrag. Heb je de reissom met een voucher betaald, dan krijgt je het restant terug in de vorm van een voucher. Deze kun je later indien gewenst omzetten in geld. Voor boekingen gedaan op of na 1 januari 2021 is het mogelijk om direct het restantbedrag in geld terug te vragen. Hiervoor kun je via Mijn TUI een verzoek tot restitutie indienen.

Q: Mijn pakketreis is geannuleerd en online vind ik een identieke reis alleen de reisduur wordt langer/korter omdat er op andere dagen gevlogen wordt. Ik wil graag deze reis boeken. Wat moet ik doen?
A: Om deze reis te boeken neem je contact op met ons Customer Services Center via 088-0885885 of met een TUI winkel bij jou de buurt. Zij maken de boeking graag voor jou in orde. Valt de reissom hoger uit dan het oorspronkelijke bedrag dan betaal je zelf het verschil bij. Heb je de volledige reissom al betaald en de nieuwe reissom is lager, dan krijg je dit verschil terug in geld. Moet je nog een deel van de reis betalen, dan factureren wij een lager restantbedrag. Heb je de reissom met een voucher betaald, dan krijg je het restant terug in de vorm van een voucher. Deze kun je later indien gewenst omzetten in geld. Voor boekingen gedaan op of na 1 januari 2021 is het mogelijk om direct het restantbedrag in geld terug te vragen. Hiervoor kun je via Mijn TUI een verzoek tot restitutie indienen.

Q: Mijn vlucht is geannuleerd en online vind ik een identieke reis alleen met een andere vertrekdatum. Ik wil graag deze reis boeken. Wat moet ik doen? A: Als je al een voucher van ons hebt ontvangen voor je geannuleerde vlucht, dan kun je met deze voucher de nieuwe reis boeken. Als de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, neem dan contact met ons op via het Customer Service Center via 088-0885885 of een TUI winkel bij jou in de buurt, dan passen wij de prijs aan naar de oorspronkelijke reissom.
Als je nog geen voucher van ons hebt ontvangen, kun je contact met ons opnemen via het Customer Services Center (088-0885885) of met een TUI winkel bij jou in de buurt. Zij maken de omboeking dan voor je in orde. Als de reissom hoger uitvalt dan passen we de prijs aan naar de oorspronkelijke reissom. Je hoeft dan niets bij te betalen. Indien de nieuwe reissom lager is, krijg je dit verschil terug in geld. Mocht je met een voucher betaald hebben of betalen, dan ontvang je het restant bedrag terug in de vorm van een voucher. Deze kun je indien gewenst omzetten in geld.

Q: Ik heb mijn reis (gedeeltelijk) betaald met een reischeque en TUI heeft mijn reis geannuleerd. Hoe krijg ik de reischeque terug?
A: Je krijgt de volledig door jou betaalde reissom terugbetaald. Dus ook het deel waarvoor je de reischeque hebt ingezet wordt in geld terugbetaald.  

Q: Ik heb een vakantie geboekt met vertrek later dit jaar maar wil annuleren. Krijg ik mijn geld terug?
A: We adviseren je de situatie nog even af te wachten voordat je je reis annuleert. Mocht je twijfelen dan kun je gebruik maken van de omruilgarantie. De voorwaarden van de TUI omruilgarantie vind je hier. Voor TUI Flex klik je hier voor meer informatie en de voorwaarden. Besluit je om je reis te annuleren dan gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden.

Q: Ik heb een zeecruise geboekt met vertrek dit najaar en de cruise-afvaart is al geannuleerd door de rederij.
A: Als de rederij jouw cruise al heeft geannuleerd dan krijg je zo spoedig mogelijk bericht van TUI over de annulering van je reis. Vanwege de drukte en de verwerking van de annuleringen kan dit even op zich laten wachten.

Q: Ik heb een vakantie geboekt en nog niets aanbetaald. Kan ik kosteloos annuleren?
A: Kosteloos annuleren kan in principe binnen maximaal vijf werkdagen na boeking (maandag tot en met zaterdag). Dit is afhankelijk van de vertrekdatum, het type ticket en/of de uitvoerende airline. Na deze periode worden conform de ANVR Reisvoorwaarden annuleringskosten in rekening gebracht. Meer informatie hierover lees je in onze algemene reisvoorwaarden: https://www.tui.nl/corporate/nl/algemene-voorwaarden

Q: Ik heb mijn reis zelf geannuleerd voordat TUI de reizen annuleerde. Kan ik de annuleringskosten alsnog terugkrijgen in de vorm van een voucher? 
A: Dit is helaas niet mogelijk. Op het moment van de annulering waren de reguliere annuleringsvoorwaarden met de bijbehorende annuleringskosten van toepassing. Het is niet mogelijk om voor deze annulering met terugwerkende kracht een voucher te krijgen.

Q: Hoe wordt de terugbetaling van een reis- of annuleringsverzekering geregeld?
A: Heb je een reis- of annuleringsverzekering via TUI afgesloten, dan wordt de betaalde premie aan je gerestitueerd. We nemen dit automatisch voor je mee in het berekenen van het totale bedrag. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Dit geldt voor reizen die wij vanaf 9 december 2020  moeten annuleren. Voor reizen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten annuleren zijn vouchers uitgegeven waarin het bedrag van de afgesloten verzekering is meegenomen.  

Q: Kan ik mijn geannuleerde reis claimen bij mijn annuleringsverzekering geboekt via TUI (Faber Verzekeringen en Europeesche Verzekeringen)? 
A: Als de reis is geannuleerd door TUI dan kun je géén beroep doen op je annuleringsverzekering. In dat geval krijg je de reissom terugbetaald. Dit geldt voor reizen die wij vanaf 9 december 2020 moeten annuleren. Voor reizen die geannuleerd zijn tot en met 8 december 2020 zijn vouchers uitgegeven ter waarde van de betaalde reissom. Wil je zelf de reis annuleren dan is er alleen dekking op de annuleringsverzekering als de bestemming op het moment van boeken een groen of geel reisadvies had. 


Alleen vliegticket

Q: Ik heb gehoord dat jullie nu ook geld teruggeven voor geannuleerde vluchten in plaats van vouchers uit te geven. Ik heb eerder een voucher ontvangen maar wil geld terug. Hoe krijg ik mijn geld terug?
A: Heb je alleen een ticket geboekt via TUI.nl, het TUI Customer Services Center, één van onze TUI winkels, een collega van TUI at Home of bij een bij TUI aangesloten ANVR reisbureau waarbij je de betaling rechtstreeks aan TUI hebt voldaan? Dan staat bij het inloggen in Mijn TUI op het tabblad waar je de voucher hebt gedownload een link naar het formulier “restitutie ticket only”. Als je dit formulier invult zorgen wij dat het bedrag wordt uitbetaald naar de bankgegevens die je op het formulier doorgeeft. Je kunt dit formulier alleen invullen als je de hoofdboeker van de boeking bent en de boeking uit een losse vlucht bestond. Heb je een boeking gemaakt via één van de bij TUI aangesloten ANVR reisbureaus waarbij je de boeking aan het reisbureau hebt betaald? Neem dan contact op met het reisbureau dat de boeking voor je heeft gemaakt om de uitbetaling van je ticket only voucher te verzorgen. 

Q: Vanaf wanneer geldt deze maatregel?
A: Deze maatregel geldt voor alle TUI fly vluchten die wij vanaf 13 maart 2020 hebben moeten annuleren als gevolg van het coronavirus en waarvoor TUI een voucher heeft verstrekt.

Q: Wanneer kan ik restitutie aanvragen?
A: Je kunt vanaf nu restitutie aanvragen. Heb je alleen een ticket geboekt via TUI.nl, het TUI Customer Services Center, één van onze TUI winkels, een collega van TUI at Home of bij een bij TUI aangesloten ANVR reisbureau waarbij je de betaling rechtstreeks aan TUI hebt voldaan? Dan staat bij het inloggen in Mijn TUI op het tabblad waar je de voucher hebt gedownload een link naar het formulier “restitutie ticket only”. Als je dit formulier invult zorgen wij dat het bedrag wordt uitbetaald naar de bankgegevens die je op het formulier doorgeeft. Je kunt dit formulier alleen invullen als je de hoofdboeker van de boeking bent en de boeking uit een losse vlucht bestond. Heb je een boeking gemaakt via één van de bij TUI aangesloten ANVR reisbureaus waarbij je de boeking aan het reisbureau hebt betaald? Neem dan contact op met het reisbureau dat de boeking voor je heeft gemaakt om de uitbetaling van je ticket only voucher te verzorgen. 

Q: Ik heb een boeking met alleen vluchten die misschien in de toekomst vanwege het coronavirus geannuleerd wordt. Krijg ik dan mijn geld terug?
A: Ja, als wij een vlucht moeten annuleren dan ontvang je van ons de betaalde reissom terug. Heb je via TUI.nl of een TUI reisbureau geboekt, dan kun je hiervoor in Mijn TUI een verzoek tot terugbetaling indienen. Heb je geboekt via een ander reisbureau? Dan ontvang je de betaling terug via deze reisagent. Daarnaast is omboeken naar een alternatieve vlucht, bijvoorbeeld op een latere datum, ook een mogelijkheid. De verschillende mogelijkheden worden toegelicht in de brief die je bij annulering ontvangt, wanneer dat van toepassing is.

Q: Ik heb mijn ticket only voucher overgedragen aan iemand anders binnen mijn oorspronkelijke boeking. Wie heeft nu recht op de uitbetaling in geld?
A: Als je gebruik gemaakt hebt van het formulier voor het overdragen van de voucher, dan heeft de persoon aan wie je de voucher hebt overgedragen recht op uitbetaling in geld. Mits de voucher nog niet is gebruikt bij een nieuwe boeking. Als de persoon aan wie je de voucher hebt overgedragen gebruik wil maken van restitutie, dan verzoeken wij dit door deze persoon kenbaar te laten maken bij het boekingskantoor waar je je boeking had ondergebracht, óf door contact op te nemen met het TUI Customer Services Center. Er wordt dan een aantekening gemaakt dat er een verzoek voor uitbetaling zal volgen bij een overgedragen voucher. Deze persoon krijgt dan de mogelijkheid het “restitutie formulier ticket only” in te vullen, zodat wij de uitbetaling kunnen verzorgen.

Q: Ik heb via TUI alleen een vliegticket geboekt van Transavia. De vlucht is geannuleerd en TUI heeft hiervoor een voucher uitgegeven, heb ik nu ook recht op restitutie? 
A: Als TUI de voucher heeft uitgegeven, dan kun je ook restitutie in geld aanvragen.

Q: Ik heb een voucher ontvangen voor een geannuleerde vlucht en wil die gewoon gebruiken. Blijft deze geldig?
A: Ja, je reeds ontvangen voucher blijft gewoon geldig en kun je gebruiken voor het boeken van een nieuwe reis bij TUI.

Q: Ik heb eerder een voucher ontvangen en deze al weer gebruikt voor een nieuwe vlucht. Kan ik deze nieuwe boeking ongedaan maken en alsnog geld terugkrijgen?
A: Nee, je kunt deze boeking niet meer ongedaan maken en alsnog geld terug ontvangen.

Q: Betekent dit dat ik nu ook geld terug kan krijgen voor mijn geannuleerde pakketreis?
A: Inmiddels is besloten om bij alle geboekte reizen die wij vanaf 9 december 2020 moeten annuleren klanten de betaalde reissom terug te betalen. Na annulering kan de klant zelf via Mijn TUI een verzoek tot terugbetaling indienen. Is de reis via een reisagent geboekt dan verloopt de terugbetaling via de reisagent. Voor annuleringen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten doorvoeren, zijn vouchers uitgegeven ter waarde van de betaalde reissom. Heb je een voucher ontvangen voor een geannuleerde pakketreis en is deze 6 maanden of langer geleden uitgegeven, dan is het mogelijk een aanvraag voor restitutie aan ons door te geven. Heb je jouw reis geboekt via TUI.nl, het TUI Customer Services Center, één van onze TUI winkels, een collega van TUI at Home of bij een bij TUI aangesloten ANVR reisbureau waarbij je de betaling rechtstreeks aan TUI hebt voldaan? Dan staat bij het inloggen in Mijn TUI op het tabblad waar je de voucher hebt gedownload een link met de mogelijkheid restitutie aan te vragen, mits de voucher 6 maanden of langer geleden is uitgegeven. Als je het restitutieformulier invult en jouw voucher voor restitutie in aanmerking komt, zorgen wij dat het bedrag wordt uitbetaald naar de bankgegevens die je op het formulier doorgeeft. Houd hierbij rekening met een afhandeltijd van twee maanden. Heb je een boeking gemaakt via één van de bij TUI aangesloten ANVR reisbureaus waarbij je de boeking aan het reisbureau hebt betaald? Neem dan contact op met het reisbureau dat de boeking voor je heeft gemaakt om de uitbetaling van je voucher te verzorgen. 

Q: Ik heb alleen een vliegticket bij TUI fly gekocht en wil mijn vlucht wijzigen. Wat nu? 
A: Speciaal voor jouw situatie heeft TUI de tijdelijke actie kosteloos wijzigen in het leven geroepen. Hiermee kan een TUI fly vlucht, geboekt voor of op 30 september 2022, eenmalig kosteloos tot 7 dagen voor vertrek worden gewijzigd naar een andere datum en/of bestemming. De nieuwe vertrekdatum moet zijn gelegen voor of op 31 december 2022. Meer informatie over het kosteloos wijzigen en de voorwaarden lees je hier: https://www.tui.nl/vliegtickets/kosteloos-wijzigen/

Q: Ik heb alleen een los ticket geboekt en heb hiervoor een voucher ontvangen. Is mijn voucher gedekt door het SGR? 
A: Nee, er geldt geen SGR dekking voor Corona-vouchers die zijn uitgegeven voor losse vliegtickets. Losse overeenkomsten van luchtvervoer vallen niet onder de SGR garantieregeling. Ook lijndiensten en charters vallen niet onder deze garantie. Daarom vallen ook tijdens deze coronacrisis losse vliegtickets niet onder de garantieregeling van SGR. 

Q: Ik heb een vlucht geboekt bij TUI fly. Kan ik online inchecken en/of een stoelreservering maken?
A: Ja, via het webportaal van TUI fly kun je een stoel reserveren of online inchecken: Let op: online inchecken is mogelijk vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek.

Heb je eerder TUI fly services geboekt die door TUI geannuleerd zijn, dan restitueren wij het bedrag in geld. Je ontvangt het bedrag dat je betaald hebt via de wijze waarop je de services oorspronkelijk geboekt hebt.

 

TUI extra's

TUI fly services: 
Via het webportaal van TUI fly kun je verschillende services boeken, zoals het reserveren van een stoel of online inchecken.
Let op: online inchecken is mogelijk vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek.

Heb je eerder TUI fly services geboekt die door TUI geannuleerd zijn, dan restitueren wij het bedrag in geld. Je ontvangt het bedrag dat je betaald hebt via de wijze waarop je de services oorspronkelijk geboekt hebt.

Excursies via TUI Experiences:

Geboekt via een TUI winkel, TUI at Home, Customer Services Center of een ANVR aangesloten reisbureau:
Heb je vooraf excursies bijgeboekt via een TUI winkel, TUI at Home, het Customer Services Center of een ANVR aangesloten reisbureau en kunnen deze als gevolg van het coronavirus niet doorgaan? Dan worden deze door TUI voor je geannuleerd. Je ontvangt het betaalde bedrag terug. Neem hiervoor contact op met de partij/reisagent waar je de excursies geboekt hebt. Zij maken de terugbetaling voor je in orde.

Excursies bij GO TUI geboekt via www.tui.nl/excursies/ of de TUI app:
Als TUI je pakketreis annuleert en je hebt excursies via GO TUI bijgeboekt, neem dan contact op met het Customer Services Center van GO TUI voor de terugbetaling van de kosten voor deze excursies.

Reis- en annuleringsverzekering: 
Heb je een reis- of annuleringsverzekering via TUI afgesloten en wordt je reis door TUI geannuleerd, dan wordt de betaalde premie meegenomen in het totaalbedrag van de terugbetaling. We nemen dit automatisch mee in het berekenen van het totale bedrag. Je hoeft hiervoor dus zelf niets te doen. Dit geldt voor reizen die wij vanaf 9 december 2020 moeten annuleren. Voor reizen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten annuleren zijn vouchers uitgegeven, waarin het bedrag van de betaalde premie is meegenomen.

Overige extra’s: 
Omdat er sprake is van een overmachtssituatie komen kosten die je al gemaakt hebt ten behoeve van de reis (bijvoorbeeld parkeerkosten of kosten voor een dierenpension) niet voor vergoeding in aanmerking.

 

TUI Villas

Q: Ik heb een vakantie bij TUI Villas geboekt en ik heb een vraag over mijn boeking, kan ik bij TUI terecht?
A: TUI Villas is geen onderdeel van TUI Nederland daarom kun je voor jouw boeking bij TUI Villas helaas niet bij ons terecht. Vanwege de grote drukte bij TUI Villas zijn zij op dit moment niet meer per e-mail maar alleen per telefoon bereikbaar via +49 211 668878830 van maandag tot en met vrijdag tussen 10:00 en 12:00 uur We begrijpen dat dit niet ideaal is, maar vragen gezien de uitzonderlijke omstandigheden om je begrip. Omdat TUI Villas geen onderdeel is van TUI Nederland is het helaas niet mogelijk je TUI Corona-voucher te gebruiken voor een boeking bij TUI Villas.

 

Websites met nuttige informatie