VERSOEPELDE OMRUILGARANTIE: Geldig op huidige én nieuwe boekingen

TUI START WEER MET AANBIEDEN VAN AANTAL BESTEMMINGEN  

 

Met de aangekondigde versoepeling van het reisadvies naar verschillende Europese landen per 15 juni a.s., start TUI Nederland met het aanbieden van een aantal bestemmingen deze zomer. Dit betreft zowel auto- als vliegvakanties.

Opstart aantal bestemmingen

In eerste instantie zal een beperkt aanbod beschikbaar zijn. We zullen alleen die bestemmingen aanbieden waarvan op dit moment duidelijk is dat Nederlandse reizigers welkom zijn en die een veilig en zo comfortabel mogelijk vakantieverblijf kunnen bieden. Op de website van TUI is een speciale pagina te vinden waarop per land is aangegeven wat de mogelijkheden voor vakantie zijn en welke maatregelen getroffen worden. U bekijkt deze pagina hier. Op dit moment bevat de pagina basisinformatie over het aanbod. De komende dagen zal dit worden uitgebreid meer informatie.

Annuleringen

Tegelijkertijd moeten we helaas ook nog steeds reizen annuleren. Reizigers waarvan de reis wordt geannuleerd worden hierover door ons geïnformeerd. Zij ontvangen een voucher ter waarde van de betaalde reissom waarmee een vervangende reis op een later tijdstip geboekt kan worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.

Omruilgarantie

TUI heeft tijdelijk de omruilgarantie versoepeld. Hiermee kunt u kosteloos uw reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. Meer over de mogelijkheden en voorwaarden leest u hieronder bij de veelgestelde vragen.

Niet rechtstreeks bij TUI geboekt

Heeft u niet rechtstreeks bij TUI geboekt maar bij een ander ANVR reisbureau, een bij ANVR aangesloten online reisagent of een zelfstandig reisadviseur en heeft u vragen. Neemt u dan contact op met de partij waar u uw reis geboekt heeft. Onderdelen uit de Veelgestelde vragen hieronder (zoals TUI extra's en boekingskosten) kunnen in dat geval afwijken.  

Let op: fraudeurs actief!

Er zijn fraudeurs actief die zich voordoen als TUI of een medewerker van TUI en klanten benaderen via social media, email of per telefoon. Blijf waakzaam en geef geen informatie over uw boeking. Als wij contact met u opnemen, dan doen wij dat met specifieke informatie over uw boeking die alleen u en wij kunnen weten. Mocht u twijfelen over de echtheid van een bericht of telefoongesprek neemt u dan contact met ons op via 088-0885885

Veelgestelde vragen

 

Opstart vliegvakanties

Q: Ik hoor dat jullie weer gaan starten met een aantal bestemmingen. Betekent dit dat mijn vakantie doorgaat? 
A: We gaan inderdaad weer starten met een aantal bestemmingen, zowel voor auto- als vliegvakanties. Of uw vakantie doorgaat hangt af van de bestemming en bij vliegvakanties ook van het vluchtschema. Daarnaast moeten de Nederlandse en lokale overheden reizen naar deze bestemming weer toestaan. Als uw vakantie doorgaat dan nemen wij contact met u op. U hoeft hiervoor zelf geen contact met ons op te nemen.  

Q: Welke bestemmingen gaan jullie weer aanbieden? 
A: Voor een actueel overzicht van bestemmingen die wij deze zomer weer aanbieden kunt u terecht op een speciale pagina van onze website: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/Dit overzicht wordt continu aangevuld met de laatste informatie en uitgebreid naarmate meer bestemmingen open zijn voor reizigers uit Nederland. 

Q: Ik heb nog niet alle informatie die ik nodig heb om zorgeloos op vakantie te gaan, wat nu? 
A: In deze periode van Corona volgen de beslissingen elkaar snel op en moeten we soms snel handelen als er een besluit is genomen. We vinden het heel vervelend als we u nog niet alle informatie kunnen geven die u nodig heeft. We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk volledig te krijgen. Op de website van TUI is een speciale pagina te vinden waarop per land aangegeven is wat de mogelijkheden zijn voor vakantie en wat de richtlijnen zijn tijdens de vlucht en in de accommodatie. U raadpleegt deze pagina hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/ Op dit moment bevat deze pagina basisinformatie over het aanbod. De komende dagen zal dit worden uitgebreid met meer informatie.

Q: Mijn vakantie gaat door, maar ik wil helemaal niet op vakantie. Kan ik nog annuleren? 
A: Uw vakantie kan doorgaan maar u gaat op dit moment liever niet? Dan kunt u uw reis omboeken. We hebben tijdelijk onze omruilgarantie versoepeld. Hiermee kunt u kosteloos uw reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. Deze versoepelde omruilgarantie is geldig tot en met 31 augustus 2020. Meer informatie leest u hier. U kunt de reis ook annuleren, de reguliere annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. 

Q: Wat doet TUI zodat ik veilig op vakantie kan? 
A: TUI heeft alles zo geregeld dat u veilig en zo comfortabel mogelijk op vakantie kunt en hiervan kunt genieten. Natuurlijk is er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden en vraagt het hier en daar aanpassingen. Alle informatie over onze maatregelen leest u op de speciale pagina https://www.tui.nl/corona-maatregelen/ Op dit moment bevat deze pagina basisinformatie over het aanbod. De komende dagen zal dit verder worden uitgebreid met meer informatie.

Q: Ik heb nog geen zomervakantie geboekt maar wil heel graag naar een van de bestemmingen die jullie weer aanbieden. Hoe kan ik mijn vakantie boeken? 
A: Leuk dat u op vakantie wilt met TUI! U kunt uw reis boeken via ons Customer Services Center, via een van de TUI winkels, onze website of een zelfstandig reisadviseur van TUI at Home. Op korte termijn is er misschien nog niet zoveel mogelijk, maar dit wordt uitgebreid naarmate het aantal bestemmingen waar we weer op mogen vliegen toeneemt. 


Versoepelde betalingstermijn

Q: Ik moet nu, zes weken voor vertrek, het restbedrag van mijn boeking betalen. Maar de kans is toch groot dat mijn reis helemaal niet doorgaat? Waarom moet ik dan nu toch de restantbetaling doen?
A: We begrijpen dat u twijfelt of uw reis wel door kan gaan. Ook voor ons is het nu lastig om hier een inschatting in te maken. Om onze klanten in deze onzekere tijd zoveel mogelijk tegemoet te komen, hebben we tijdelijk onze betalingstermijn versoepeld naar drie weken voor vertrek. Dit geldt voor boekingen met een vertrek tot en met 30 juli 2020. Daarnaast hebben we ook onze omruilgarantie versoepeld, waarmee u maximaal twee keer uw reis kunt omboeken naar een nieuwe vertrekdatum of bestemming. Kijk voor meer informatie op: https://www.tui.nl/garanties/omruilgarantie/

 

Voucher

Q: De Europese Commissie heeft gezegd dat ik recht heb op geld in plaats van een voucher. Waarom geeft TUI dan nog steeds vouchers uit?
A: De Europese Commissie heeft aangegeven dat de klant bij het annuleren van een reis door de reisorganisatie de keuze moet hebben voor geld terug of een voucher. Maar de commissie heeft er ook begrip voor dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen vouchers uitgeven. Daarom roept de commissie ook op om de voucher te accepteren. Om dat te bevorderen doet de commissie een aantal aanbevelingen.  Aanbevelingen die grotendeels al van toepassing zijn op de vouchers die TUI uitgeeft. De vouchers voor pakketreizen zijn immers gedekt door de SGR en klanten behouden hun recht op uitbetaling, maar uitgesteld. Daarnaast zijn ze in overeenstemming met de uitgangspunten zoals overeengekomen tussen de ANVR, de SGR en het ministerie van Economische Zaken. Het uitgeven van vouchers is dus nog steeds mogelijk. De voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; als  u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher een mooie nieuwe reis bij ons boekt.

Q: Kan TUI gebruik maken van een voucher in plaats van restitutie van de reissom in geld?
A: Ja dat kan. De Corona-voucher is ontwikkeld door de branchevereniging ANVR. De voucher wordt - gelet op de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren - gezien als een passende oplossing: dit wordt erkend door zowel de Europese Commissie als het Ministerie van Economische Zaken. Deze erkenning geldt nog steeds, ook na de uitspraak van de Europese Commissie op woensdag 13 mei. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meegekeken bij de voorwaarden die aan de Corona voucher zijn verbonden. Tenslotte biedt de SGR op basis van haar bestuursbesluit dekking voor de vanaf 16 maart jl. uitgegeven Corona-voucher.

Q: Mijn rechtsbijstand verzekering geeft aan dat ik de voucher niet aan hoef te nemen. Graag wil ik dus geld terug voor mijn annulering.  
A: Er zijn bijzondere situaties denkbaar waarin het niet redelijk is om partijen te houden aan afspraken uit een overeenkomst. Indien de omstandigheden zodanig uitzonderlijk zijn, kan dit zelfs bepalingen uit de wet opzij zetten. De coronacrisis, de onvoorziene ontwikkelingen en de impact daarvan betreffen een dergelijke uitzonderlijke situatie. Dit is ook de reden dat overheden en toezichthouders in Europa, Nederland en andere landen wereldwijd de uitgifte van een Corona-voucher steunen. De Corona-voucher is in deze crisis een tijdelijke oplossing, die een redelijk en gerechtvaardigd evenwicht biedt tussen de belangen van consumenten en reisorganisaties. De Corona-voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; indien u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher een mooie nieuwe reis bij ons boekt.

Q: TUI heeft mijn reis vóór 16 maart geannuleerd. In eerste instantie is aangegeven dat de reissom terugbetaald wordt, maar nu krijg ik toch een voucher. Kan dat zomaar?
A: In eerste instantie hebben wij inderdaad gecommuniceerd dat u het bedrag teruggestort zou krijgen. Echter, op het moment dat wij uw reis annuleerden konden we niet vermoeden dat deze situatie zo’n enorme impact zou hebben op de hele wereld en ook op ons als reisorganisatie. De dagen nadat wij uw reis annuleerden volgden de ontwikkelingen elkaar in een razendsnel tempo op en inmiddels bevinden we ons in een zeer uitzonderlijke situatie die zowel reizigers als reisorganisaties raakt. In deze uitzonderlijke situatie is gekozen voor een uitzonderlijke oplossing in de vorm van een Corona-voucher. Gelet op de onvoorziene ontwikkelingen en de enorme impact daarvan op ons als reisorganisatie achten we het ook in uw geval passend om te voorzien in een Corona-voucher.

Q: Ik heb een pakketreis geboekt en heb mijn vakantie niet af kunnen maken omdat ik eerder door TUI naar Nederland ben gebracht. Krijg ik een voucher voor mijn gemiste vakantiedagen omdat ik eerder naar huis ben gegaan?  
A: Indien u een pakketreis heeft geboekt en als gevolg van alle maatregelen rondom corona eerder naar huis bent gegaan, zal TUI de gemiste vakantiedagen aan u vergoeden in de vorm van een voucher. Let op, hierbij worden enkel de kosten vergoed die gemaakt zijn door het missen van uw verblijf. De vluchtkosten worden hierin niet meegenomen, u bent immers wél door TUI terug naar huis gebracht.

Q: Ik heb mijn reis geboekt bij een ander reisbureau dan TUI, krijg ik dan ook een voucher?
A: Zolang u een reis geboekt heeft waarbij TUI de uitvoerende touroperator is, kunt u aanspraak maken op de voucher. Het reisbureau waar u geboekt  heeft zal deze voor u aanvragen. TUI neemt hiervoor contact op met het reisbureau. Als u een reis heeft geboekt waarbij TUI niet de uitvoerende reisorganisatie is, dan dient u bij die reisorganisatie na te gaan wat de mogelijkheden zijn. 

Q: Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?
A: De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door u betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor premies voor reis- en annuleringsverzekering krijg u terug in de vorm van een voucher. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van uw nieuwe vakantie duurder? Dan betaalt u zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan blijft het restbedrag op uw voucher staan. 

Q: Hoe lang blijft de voucher geldig?
A: De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. 

Q: Heeft de geldigheid betrekking op de boekingsdatum of de vertrekdatum van de nieuwe reis?
A: U heeft een jaar de tijd om een nieuwe reis te boeken. De nieuwe vertrekdatum mag dus ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan

Q: Is de voucher persoonsgebonden? Of mag deze ook overgedragen worden? 
A: De voucher is persoonsgebonden, u mag deze niet overdragen naar iemand anders. Het is wel mogelijk om de (restant)voucher over te dragen aan een (andere) deelnemer van de oorspronkelijke boeking en onder de voorwaarde dat dit vooraf kenbaar wordt gemaakt aan TUI door het invullen van dit formulier. De voucher blijft altijd op naam staan van de hoofdboeker, met het formulier geeft u toestemming. Het is ook toegestaan dat de hoofdboeker de voucher gebruikt als betaling voor een reis waarvan hij/zij zelf geen deel uitmaakt. Heeft u niet rechtstreeks bij TUI geboekt maar bij een ander ANVR aangesloten reisbureau, neemt u dan contact op met dit reisbureau om de overdracht te regelen. 

Q: Mijn reis met vertrek na 1 juni is door TUI geannuleerd en ik krijg een voucher. Ik heb begrepen dat de voucher vanaf 1 juni geen dekking van de SGR heeft. Klopt dit?
A: De SGR heeft op 29 mei aangekondigd de garantie op de vouchers voor geannuleerde pakketreizen met drie maanden te verlengen. Dit betekent dat vouchers uitgegeven tot en met 31 augustus 2020 gedekt zijn door de SGR. 

Q: Wanneer ontvang ik de voucher? Hoe gaat dit in zijn werk? 
A: Het uitgeven van de vouchers gebeurt in fases. Op dit moment is het merendeel van de vouchers verwerkt voor de boekingen die vanuit TUI zijn geannuleerd met vertrekdatum t/m 10 mei. Hierna starten we het uitgifteproces van de geannuleerde reizen met vertrekdatum vanaf 11 mei tot en met 18 juni. In de loop van de maand mei starten we met de uitgifte van de vouchers van de volgende boekingen:

  • Alle boekingen die vanaf 13 t/m 31 maart al geannuleerd zijn, met vertrek t/m 30 april 2020.
  • Alle boekingen voor zeecruises, met vertrek t/m 18 juni 2020.
  • Alle boekingen die vallen onder TUI Groepsreizen en TUI Sports met vertrek t/m 18 juni 2020.
  • Alle boekingen waarbij u naast de boeking bij TUI, nog een aanvullende boeking via één van onze TUI verkoopkanalen heeft gemaakt bij een andere touroperator of leverancier.
  • Alle boekingen in de vertrekperiode 13 maart – 15 maart.
  • Boekingen die gedurende de reis zijn afgebroken (niet genoten vakantiedagen).

De uitgifte van deze vouchers zal naar verwachting twee tot drie weken in beslag nemen.

Wanneer uw voucher is aangemaakt, vindt u deze in de Mijn TUI omgeving. Zorg dus dat u deze regelmatig checkt. Ziet u de voucher nog niet staan dan vragen wij geduld te hebben en hierover geen contact op te nemen met ons Customer Services Center. De meest actuele informatie over de voucher vindt u op deze pagina. Inloggen in Mijn TUI kan via TUI.nl/mijntui met uw 10-cijferige boekingsnummer (dit nummer vindt u op de  boekingsbevestiging), of via uw ‘Mijn TUI’ account. Dit geldt voor boekingen gemaakt via TUI.nl, TUI Customer Services Center, TUI reisbureaus of TUI at Home. Heeft u een boeking gemaakt via één van onze aangesloten ANVR reisbureaus? Dan ontvangt u de voucher van het reisbureau waar u de boeking gedaan heeft.  

Q: Mijn reis is al geruime tijd geleden geannuleerd en ik heb nog steeds geen voucher ontvangen. Wanneer kan ik deze verwachten?
A: Op dit moment is het merendeel van de vouchers verwerkt voor de boekingen die vanuit TUI zijn geannuleerd met vertrekdatum t/m 10 mei. Hierna starten we het uittgifteproces van de geannuleerde reizen met vertrekdatum vanaf 11 mei tot en met 18 juni. In de loop van de maand mei starten we met de uitgifte van de vouchers van de volgende boekingen:

  • Alle boekingen die vanaf 13 t/m 31 maart al geannuleerd zijn, met vertrek t/m 30 april 2020.
  • Alle boekingen voor zeecruises, met vertrek t/m 18 juni 2020.
  • Alle boekingen die vallen onder TUI Groepsreizen en TUI Sports met vertrek t/m 18 juni 2020.
  • Alle boekingen waarbij u naast de boeking bij TUI, nog een aanvullende boeking via één van onze TUI verkoopkanalen heeft gemaakt bij een andere touroperator of leverancier.
  • Alle boekingen in de vertrekperiode 13 maart – 15 maart.
  • Boekingen die gedurende de reis zijn afgebroken (niet genoten vakantiedagen).

De uitgifte van deze vouchers zal naar verwachting twee tot drie weken in beslag nemen. 

Q: Hoe ontvang ik de voucher?
A: Zodra uw voucher is aangemaakt vindt u deze in de Mijn TUI omgeving. Inloggen in Mijn TUI kan via TUI.nl/mijntui met uw 10-cijferige boekingsnummer (dit nummer vindt u op de boekingsbevestiging), of via uw ‘Mijn TUI’ account. Dit geldt voor boekingen gemaakt via TUI.nl, TUI Customer Services Center, TUI reisbureaus of TUI at Home. Heeft u een boeking gemaakt via één van onze aangesloten ANVR reisbureaus? Dan ontvangt u de voucher van het reisbureau waar u de boeking gedaan heeft. Het uitgeven van de vouchers gebeurt in fases en neemt enige tijd in beslag. Dus mocht u nog geen voucher in uw TUI omgeving hebben, vragen wij u geduld te hebben en hierover geen contact op te nemen met ons Customer Services Center. De meest actuele informatie over de voucher vindt u op deze pagina. 

Q: Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
A: Op uw voucher staat een code met 10 karakters. Bij het maken van een nieuwe boeking op TUI.nl voert u deze code in bij de laatste stap van uw boeking, op de pagina Controleren en Boeken

LET OP: De code is hoofdlettergevoelig en moet identiek zijn aan de code zoals op de voucher staat.

Maakt u een nieuwe boeking bij een TUI reisbureau of bij een TUI at Home mobiele reisadviseur? Dan kunt u de code doorgeven aan degene die de boeking voor u maakt. De voucher zal bij het maken van de boeking verwerkt worden. 

Q: Mag ik de voucher van mijn TUI reis ook gebruiken voor het boeken van een reis bij KRAS of Goed Idee Reizen, en andersom? 
A: Ja, dit is mogelijk. U kunt de voucher die u ontvangen heeft voor een boeking bij TUI ook gebruiken om bij KRAS of Goed Idee Reizen een nieuwe reis te boeken, en andersom. Een voucher van KRAS of Goed Idee reizen kan bij TUI worden ingeleverd op dezelfde manier als een TUI voucher. Voor klanten die een TUI voucher willen inleveren op een KRAS of Goed Idee Reizen boeking boeking geldt het volgende:

  • Boeking op KRAS.nl: na boeking stuurt u een e-mail naar corona.voucher@tui.nl met uw voucher in de bijlage, o.v.v. het boekingsnummer, vertrekdatum en naam van de hoofdboeker.
  • Boeking bij een reisagent of het Customer Services Center: u toont/stuurt de voucher. Na boeking stuurt de reisagent een e-mail naar corona.voucher@tui.nl met uw voucher in de bijlage, o.v.v. het boekingsnummer, vertrekdatum en naam van de hoofdboeker.  

Q: Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vakanties te boeken? Dus het bedrag spreiden over meer vakanties?
A: Dit is mogelijk. Als u na de eerste boeking nog voldoende saldo op de voucher overhoudt, dan kunt u dit inzetten voor een volgende vakantie. 

Q: Kan ik met mijn voucher een reis boeken via een ander reisbureau dan TUI?
A: Is uw voucher direct door TUI uitgegeven dan kunt u een nieuwe reis boeken via een TUI reisbureau, de TUI app, het TUI Customer Services Center of een TUI at Home mobiele reisadviseur. Is uw voucher uitgegeven door een ANVR reisagent dan kunt u een nieuwe reis boeken via dezelfde ANVR reisagent. 

Q: Ik heb al een nieuwe boeking gemaakt, kan ik alsnog mijn Corona-voucher daarvoor gebruiken? 
A: De Corona-voucher kan gebruikt worden bij een nieuwe of al bestaande boeking. Wilt u de voucher gebruiken voor een boeking die u al heeft gemaakt? Neemt u dan contact op met het boekingskantoor waar u geboekt heeft. Heeft u geboekt via TUI.nl? Neemt u dan contact op met het TUI Customer Services Center via 088-0885885 of één van onze TUI reisbureaus om de Corona-voucher te laten verwerken. 

Q: Kan ik meerdere Corona-vouchers voor één nieuwe boeking gebruiken?
A: Het is op dit moment niet mogelijk om meerdere Corona-vouchers op één boeking in te leveren. 

Q: Kan ik een Corona-voucher combineren met een door mij ontvangen kortingscode?
A: Het is op dit moment niet mogelijk om een Corona-voucher te combineren met een ontvangen kortingscode. 

Q: Ik heb een reis geboekt met vertrek tussen 6 april en 18 juni en heb nog niet de volledige reissom betaald. Hoe wordt dit nu afgehandeld met de voucher? 
A: Als u een aanbetaling gedaan heeft voor uw vakantie en deze is geannuleerd, dan krijgt u een voucher ter waarde van het bedrag van de aanbetaling.

Q: Ik heb een reis geboekt met vertrek tussen 6 april en 18 juni en heb de reissom nog niet betaald. Moet ik alsnog de reissom betalen?
A: Nee, u hoeft de reissom niet meer te betalen. Uw reis wordt geannuleerd en u ontvangt geen voucher.

Q: Ik heb een boeking met het Snelle Boekers Voordelen en nog niets aanbetaald. Ik wil mijn reis annuleren. Wat is het proces? 
A: Wij raden u aan om gebruik te maken van de omruilgarantie of af te wachten. Met de omruilgarantie kunt u alle bestaande en nieuwe boekingen omboeken naar een andere datum, bestemming of reisgezelschap. Een andere optie is om af te wachten totdat TUI reizen na 18 juni annuleert. Op dat moment ontvangt u een Corona-voucher ter waarde van de betaalde reissom. Deze voucher wordt gedekt door het SGR garantiefonds. Wilt u uw reis met vertrek ná 18 juni annuleren, dan gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden en bijbehorende annuleringskosten. Indien u nog onvoldoende hebt aanbetaald, dan zullen wij u vragen deze annuleringskosten aan ons te voldoen. 

Q: Ik heb een zeecruise geboekt bij TUI, maar de rederij informeert mij ook over een compensatie in de vorm van een Future Cruise Credit, is deze Future Cruise Credit ook van toepassing op mijn boeking?
A: Is uw zeecruise (pakket & cruise-only) geboekt bij en geannuleerd door TUI, dan betekent dit dat TUI u compenseert. TUI doet dit door middel van een Corona-voucher, die door de SGR wordt gedekt. Deze Corona-voucher mag ingewisseld worden op het gehele reisaanbod van TUI. De Future Cruise Credits van de rederijen zijn dus niet van toepassing op uw geboekte zeecruise.

Bekijk ook de speciale Corona-voucher pagina op TUI.nl: www.tui.nl/corona-voucher

Op de website van ANVR is een brief te downloaden met een duidelijke uitleg over de voucher voor pakketreizen en de SGR-dekking. 

 

Omboeken / annuleren

Q: Wat houdt de versoepelde omruilgarantie in?
A: Hiermee kunt u kosteloos uw reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. 

  • Omruilen mag tot 7 dagen voor vertrek*.
  • De omruilgarantie is geldig voor bestaande en nieuwe boekingen.
  • De versoepelde omruilgarantie is geldig tot en met 31 augustus 2020
  • De oorspronkelijk geboekte vertrekdatum dient te zijn gelegen voor 31 maart 2021
  • De omruilgarantie kan ingezet worden voor een vertrek later in het zomerseizoen, het najaar of de winter of het zomerseizoen van 2021 vanaf het moment dat deze periodes boekbaar zijn.

*Voor rondreizen en riviercruises is omboeken mogelijk tot 21 dagen voor vertrek. 

De voorwaarden van de TUI omruilgarantie vindt u hier

Als de reissom van uw nieuwe vakantie duurder wordt, dan is de meerprijs van deze vakantie voor uw eigen kosten. Als de reissom van uw nieuwe vakantie goedkoper wordt, dan krijgt u het verschil terug tot maximaal 40% van de initiële reissom in de vorm van een voucher. Deze versoepelde omruilgarantie is geldig tot en met 31 augustus 2020. 

Q: Ik wil mijn vakantie omruilen. Hoe gaat dat in zijn werk?
A: Heeft u geboekt via TUI.nl of ons Customer Services Center? Dan vult u hiervoor een omruilformulier in. Dit formulier vindt u in de Mijn TUI omgeving bij uw bestaande boeking. Nadat u het formulier heeft ingevuld nemen we zo snel mogelijk contact met u op om de omboeking in orde te maken. 
Heeft u geboekt bij een ander bij ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neemt u dan contact met hen op om uw omboeking in orde te laten maken.

Q: Ik wil gebruik maken van de omruilgarantie. Wat betekent dit voor mijn betalingsverplichting? 
A: Na iedere boeking die u doet, vragen wij een aanbetaling van 15% van de reissom. Deze aanbetaling vragen wij u om direct te voldoen. Als u gebruik wilt maken van de omruilgarantie blijft deze verplichting staan, ook als de reis naar later in het jaar omgeboekt wordt. Het restantbedrag dient uiterlijk 6 weken voor vertrek te zijn voldaan. Wordt de vakantie omgeboekt naar een datum binnen 6 weken voor vertrek? Dan dient de betaling direct betaald te worden. Als u uw vakantie omboekt naar later in het jaar, verschuift deze betalingsverplichting dus mee. Het restantbedrag dient in dit geval 6 weken voor de nieuwe vertrekdatum te zijn voldaan.  

Voorbeeld: Oorspronkelijke vertrekdatum was 1 juli 2020. De betalingsverplichting voor de totale reissom ligt dan uiterlijk 20 mei 2020. De vakantie wordt via de omruilgarantie omgeboekt naar 1 augustus 2020. De nieuwe uiterlijke betaaldatum is dan 20 juni 2020.

Q: Ik heb een vakantie geboekt met vertrek na 18 juni Gaat mijn vakantie nog door?
A: Dat is uiteraard afhankelijk van de actuele situatie op dat moment. Op basis van de informatie die we nu hebben, gaat uw reis nog door. We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en zullen indien nodig aanvullende maatregelen nemen. Wij adviseren u dan ook de situatie nog even af te wachten. Heeft u twijfels over uw reis? Dan kunt u tot en met 31 augustus 2020 gebruik maken van onze versoepelde omruilgarantie en uw vakantie kosteloos omboeken. 

De voorwaarden van de TUI omruilgarantie vindt u hier

Klanten die geboekt hebben via TUI.nl of het Customer Services Center vullen voor het omboeken van hun reis een omruilformulier in. Dit formulier staat in de Mijn TUI omgeving bij de bestaande boeking. Na het invullen van het formulier nemen wij zo snel mogelijk contact met de klant om de omboeking in orde te maken. Klanten die geboekt hebben bij een ander bij ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur nemen contact op met deze partij om hun omboeking in orde te laten maken.

Q: Ik heb een vakantie geboekt met vertrek na 18 juni maar wil annuleren. Krijg ik mijn geld terug?
A: We adviseren u de situatie nog even af te wachten voordat u uw reis annuleert. Mocht u twijfelen dan kunt u gebruik maken van de versoepelde omruilgarantie. Besluit u om uw reis te annuleren dan gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden. 

De voorwaarden van de TUI omruilgarantie vindt u hier

Klanten die geboekt hebben via TUI.nl of het Customer Services Center vullen voor het omboeken van hun reis een omruilformulier in. Dit formulier staat in de Mijn TUI omgeving bij de bestaande boeking. Na het invullen van het formulier nemen wij zo snel mogelijk contact met de klant op om de omboeking in orde te maken. Klanten die geboekt hebben bij een ander bij ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur nemen contact op met deze partij om hun omboeking in orde te laten maken.

Q: Ik heb een zeecruise geboekt met vertrek na 18 juni en de cruise-afvaart is al geannuleerd door de rederij.
A: Als de rederij uw cruise al heeft geannuleerd dan krijgt u zo spoedig mogelijk bericht van TUI over de annulering van uw reis. Vanwege de drukte en de verwerking van de annuleringen tot en met 18 juni kan dit even op zich laten wachten.

Q: Ik heb een vakantie geboekt en nog niets aanbetaald. Kan ik kosteloos annuleren?
A: Kosteloos annuleren kan binnen maximaal vijf werkdagen na boeking (maandag tot en met zaterdag). Na deze periode worden conform de ANVR Reisvoorwaarden annuleringskosten in rekening gebracht.

Q: Ik heb mijn boeking vóór 13 maart geannuleerd. Wat krijg ik nu terug? 
A: Deze annulering heeft plaatsgevonden voordat restricties golden vanuit overheden. Daarom gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden. U krijgt voor deze geannuleerde boeking het door u betaalde bedrag terug, minus annuleringskosten. Let op, u dient dit bedrag zelf terug te vragen. Dit kan via het tabblad “betalingen” in Mijn TUI. 

Q: Ik heb mijn reis met vertrek vanaf 1 mei zelf geannuleerd voordat TUI de reizen annuleerde. Kan ik de annuleringskosten alsnog terugkrijgen in de vorm van een voucher? 
A:  Dit is helaas niet mogelijk, op het moment van de annulering waren de reguliere annuleringsvoorwaarden met de bijbehorende annuleringskosten van toepassing. Het is niet mogelijk om voor deze annulering met terugwerkende kracht een voucher te krijgen.

Q: Ik heb mijn reis 6 weken voor vertrek geannuleerd omdat ik toen het restant bedrag moest betalen en dit niet wilde. De boeking is toen tegen annuleringskosten geannuleerd. Inmiddels biedt TUI een versoepelde betalingsregeling en had ik mijn reis dus niet hoeven annuleren. Kan ik het bedrag met terugwerkende kracht in de vorm van een voucher krijgen?
A. Dit is helaas niet mogelijk, ten tijde van de annulering waren de reguliere annuleringsvoorwaarden met de bijbehorende annuleringskosten en betalingsregeling van toepassing. Het is niet mogelijk om voor het bedrag van de annuleringskosten met terugwerkende kracht een voucher te krijgen.

Q: Hoe wordt de terugbetaling van een reis- of annuleringsverzekering geregeld?
A: Heeft u een reis- of annuleringsverzekering via TUI afgesloten, dan wordt de betaalde premie aan u gerestitueerd in de vorm van een voucher. We nemen dit automatisch mee in het berekenen van het totale bedrag van de voucher. U hoeft hiervoor zelf niets te doen.

Q: Kan ik mijn geannuleerde reis claimen bij mijn annuleringsverzekering geboekt via TUI (Faber Verzekeringen en Europeesche Verzekeringen)? 
A: Als de reis is geannuleerd door TUI dan geldt dat de klant een voucher krijgt. U kunt geen beroep doen op uw annuleringsverzekering. Op dit moment geldt dit voor reizen tot en met 18 juni 2020. Wilt u uw reis met vertrek na 18 juni 2020 annuleren? Dan krijgt u op dit moment geen voucher en kunt u mogelijk wel een beroep doen op de annuleringsverzekering. Er geldt echter alleen dekking voor de allrisk annuleringsverzekering, die geboekt dient te zijn vóór 27 februari 2020 naar een gebied waar op moment van boeken nog geen corona was. 


Alleen vliegticket

Q: Ik heb alleen een vliegticket bij TUI fly gekocht en wil mijn vlucht met vertrek tot en met 31 augustus wijzigen. Wat nu? 
A: Speciaal voor uw situatie heeft TUI de tijdelijke actie kosteloos wijzigen in het leven geroepen. Hiermee kan een geboekte TUI fly vlucht eenmalig kosteloos worden gewijzigd naar een andere datum en/of bestemming. De nieuwe vertrekdatum dient uiterlijk te zijn gelegen op of vóór 31 maart 2021. Is de nieuwe vlucht duurder dan de door u geboekte ticketprijs? Dan betaalt u het verschil bij. Is de nieuwe vlucht goedkoper? Het verschil betalen we in dit geval niet aan u terug. De uitgebreide voorwaarden van deze actie vindt u hier: https://www.tui.nl/campagne-voorwaarden/

Q: Ik heb alleen een los ticket en mijn vlucht is geannuleerd. Kom ik in aanmerking voor een voucher?
A: Alle vluchten tot en met 18 juni worden geannuleerd. Binnenkort ontvangt u een voucher van TUI, waarmee u binnen een jaar uw vlucht opnieuw kunt plannen. U hoeft hierover niet zelf contact op te nemen met TUI. 

Q: Ik heb alleen een vliegticket bij TUI fly geboekt en nu is een deel van mijn reis geannuleerd door TUI. Krijg ik hiervoor ook een voucher?   
A: Ja, u krijgt een voucher voor het deel van de reis dat niet heeft plaatsgevonden. Als u een retourticket heeft gekocht en de terugvlucht is geannuleerd, dan krijgt u een voucher ter waarde van de terugvlucht.

Q: Ik heb alleen een los ticket geboekt en heb hiervoor een voucher ontvangen. Is mijn voucher gedekt door het SGR? 
A: Nee, er geldt geen SGR dekking voor Corona-vouchers die zijn uitgegeven voor losse vliegtickets. Losse overeenkomsten van luchtvervoer vallen niet onder de SGR garantieregeling. Ook lijndiensten en charters vallen niet onder deze garantie. Daarom vallen ook tijdens deze coronacrisis losse vliegtickets niet onder de garantieregeling van SGR. 

Q: Ik heb een vlucht geboekt bij TUI fly. Kan ik online inchecken en/of een stoelreservering maken?
A: Het is helaas op dit moment niet mogelijk om online in te checken of een stoelreservering te maken. U kunt hiervoor terecht op de luchthaven waarvandaan u vertrekt.

 

TUI extra's

Q: Ik heb extra’s geboekt via TUI voor mijn reis. Moet ik deze zelf annuleren of wordt dit voor mij gedaan? En krijg ik hiervoor ook een voucher of geld terug? 
A: Wij maken verschil tussen verschillende extra’s die u geboekt kunt hebben:  

TUI fly services: 
Het webportaal waar u TUI fly services geboekt heeft, is momenteel uitgeschakeld. Dat betekent dat de geboekte TUI fly services als een stoelreservering, maaltijd etc. door TUI voor u geannuleerd worden. TUI zal het bedrag aan u restitueren. U ontvangt het bedrag dat betaald heeft via de wijze waarop u de services oorspronkelijk geboekt heeft. Helaas heeft  een deel van de terugbetalingen vertraging opgelopen. We doen ons uiterste best deze betalingen zo snel mogelijk in orde te maken. Naar verwachting zal alles in juli terugbetaald zijn.

(Extra) bagage:
De (extra) bijgeboekte bagage wordt door TUI meegenomen in de totale annulering. U ontvangt het betaalde bedrag terug in de vorm van een voucher. U hoeft hier dus zelf niets voor te doen. Heeft u de bagage zelf bijgeboekt via onze website nadat de boeking voldaan was? Ook dan heeft u recht op restitutie. Het bedrag krijgt u terug via de oorspronkelijke betaalwijze die u gebruikt heeft voor het bijboeken van de bagage. De gemiddelde termijn voor restitutie van dit bedrag is 14 dagen vanaf 15 april 2020.

Autohuur via Sunny Cars: 
Uw autohuur via Sunny Cars wordt door TUI geannuleerd. U ontvangt het betaalde bedrag terug in de vorm van een voucher. U hoeft hiervoor dus zelf niets te doen.

Excursies via TUI Experiences: 
Heeft u vooraf excursies via een TUI winkel of het Customer Services Center bijgeboekt, dan worden deze door TUI voor u geannuleerd. U ontvangt het betaalde bedrag terug in de vorm van een voucher. Heeft u zelf excursies geboekt via de TUI app of de website van TUI Experiences en zijn deze geannuleerd als gevolg van het coronavirus? Dan nemen onze collega’s van TUI Experiences binnenkort contact met u op. De meest actuele informatie kunt u vinden via https://www.gotui.com/nl/

Reis- en annuleringsverzekering:  
Heeft u een reis- of annuleringsverzekering via TUI afgesloten, dan wordt de betaalde premie aan u gerestitueerd in de vorm van een voucher. We nemen dit automatisch mee in het berekenen van het totale bedrag van de voucher. U hoeft hiervoor dus zelf niets te doen.  

Overige extra’s: 
Omdat er sprake is van een overmachtssituatie komen kosten die u al gemaakt heeft ten behoeve van de reis (bijvoorbeeld parkeerkosten of kosten voor een dierenpension) niet voor vergoeding in aanmerking.   

Visum

Q: Ik heb via jullie een visum aangevraagd en mijn paspoort is nog bij de visumdienst. Hoe krijg ik dit terug?
A: Als u via ons een visumaanvraag heeft gedaan maar uw reis is geannuleerd, dan stuurt de visumdienst uw paspoort per aangetekende post naar u toe. Is de visumaanvraag via het reisbureau verlopen dan stuurt de visumdienst het paspoort naar het betreffende reisbureau. Klanten worden hierover persoonlijk geïnformeerd.

TUI Villas

Q: Ik heb een vakantie bij TUI Villas geboekt en ik heb een vraag over mijn boeking, kan ik bij TUI terecht?
A: TUI Villas is geen onderdeel van TUI Nederland daarom kunt u voor uw boeking bij TUI Villas helaas niet bij ons terecht. Vanwege de grote drukte bij TUI Villas zijn zij op dit moment alleen per e-mail bereikbaar via customerservice@tuivillas.com. U kunt uw vraag naar hen mailen. We begrijpen dat dit niet ideaal is maar vragen gezien de uitzonderlijke omstandigheden op uw begrip.

TUI Community

Staat uw vraag hier niet bij? In de TUI Community vindt u meer vragen van TUI klanten en de antwoorden. Ook kunt u er zelf een vraag stellen.  
Klik hier om in de TUI Community te komen.

 

Websites met nuttige informatie