We respecteren jouw privacy

TUI.nl gebruikt verschillende soorten cookies. Naast functionele cookies, die noodzakelijk zijn om onze website te laten functioneren, plaatsen wij analytische cookies om het gebruik en de kwaliteit van onze website te meten. Ook plaatsen wij graag cookies voor een betere gebruikservaring. Deze cookies maken het mogelijk om gepersonaliseerde en relevante aanbiedingen te tonen, social media koppelingen te maken en maken het derden mogelijk om jouw internetgedrag te volgen en daarop afgestemde advertenties te tonen (zogenaamde tracking cookies). Door op “Akkoord” te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle hiervoor omschreven cookies. Indien je kiest voor “Weigeren” plaatsen wij enkel functionele en analytische cookies.

Boek nu je vakantie voor de winter met tot wel 100,- extra korting p.p.

Op vakantie met TUI 

Lees hier de veelgestelde vragen over je TUI vakantie, de mogelijkheden en maatregelen die we getroffen hebben om je een veilige en comfortabele vakantie te bieden.

 

Reisadviezen Europa per 27 juli groen en geel

De reisadviezen voor Europa zijn aangepast. Per dinsdag 27 juli is het oranje reisadvies vervallen en hebben landen binnen de EU een groen of geel reisadvies, tenzij er in een land een zorgwekkende variant van het coronavirus is. Dit betekent dat wij weer reizen aanbieden naar Europese vakantiebestemmingen die eerder nog een oranje advies hadden. Vanaf begin augustus voeren wij weer reizen uit naar deze bestemmingen. Dit kan wijzigingen in de vluchtplanning met zich meebrengen waardoor het maken van een stoelreservering op het moment niet mogelijk is. In dat geval adviseren we het over een dagen opnieuw te proberen.


Testen voor de terugreis

Vanaf 8 augustus moeten alle reizigers vanaf 12 jaar die uit een geel gebied komen een coronabewijs laten zien voordat ze naar Nederland terug mogen keren. Dit betekent dat je via de CoronaCheckapp moet kunnen aantonen dat je óf volledig gevaccineerd bent óf hersteld bent van corona. Kun je dit niet dan zul je voor vertrek een coronatest af moeten laten nemen met een negatief testresultaat. Meer over het testen voor de terugreis lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/.


CoronaCheck-app en Digitaal Corona Certificaat

Vanaf 1 juli 2021 is het Digitale Corona Certificaat (DCC) beschikbaar in de CoronaCheck-app. Dit maakt het makkelijker om binnen Europa te reizen. Ben je gevaccineerd, heb je een negatieve testuitslag of een bewijs van herstel, dan kun je in de app een QR code aanmaken die vervolgens voor vertrek gescand wordt. Reis je buiten Europa, dan kun je de CoronaCheck-app niet gebruiken. Zorg in dat geval dat je je bewijs van vaccinatie(s), negatieve testuitslag of bewijs van herstel in geprinte vorm of digitaal bij je hebt. Vanaf 8 augustus 2021 is de CoronaCheck app wél te gebruiken bij terugkeer naar Nederland van buiten de EU. 


Maatregelen op bestemming

Daarnaast kan het zijn dat jouw vakantiebestemming nog aanvullende eisen heeft om het land binnen te komen. Controleer voor vertrek goed welke maatregelen voor jouw bestemming gelden. Wij hebben per bestemming die we aanbieden alle eisen en maatregelen op een rijtje gezet: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/. Klik hiervoor op jouw bestemming onder het kopje Corona-informatie per land. Alle maatregelen die gelden tijdens de reis en je verblijf lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/


Annuleringen

Tegelijkertijd moeten we helaas ook nog steeds reizen annuleren. Als we jouw reis annuleren word je hierover door ons geïnformeerd. Bij annuleringen vanaf 9 december 2020 betalen wij de betaalde reissom terug. Na annulering kun je zelf een verzoek tot terugbetaling indienen via Mijn TUI. Of je ontvangt de terugbetaling via de reisagent waar je de boeking gedaan hebt. Binnen 2 weken na indienen ontvang je de terugbetaling. Voor annuleringen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten doorvoeren, zijn vouchers uitgegeven ter waarde van de betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.

 

Omruilgarantie

TUI heeft tijdelijk de omruilgarantie versoepeld. Hiermee kun je kosteloos je reis tot vier keer omboeken naar een andere reis met dezelfde vertrekdatum, een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. Meer over de mogelijkheden en voorwaarden lees je hieronder bij de veelgestelde vragen.

Niet rechtstreeks bij TUI geboekt

Heb je niet rechtstreeks bij TUI geboekt maar bij een ander ANVR reisbureau, een bij ANVR aangesloten online reisagent of een zelfstandig reisadviseur en heb je vragen. Neem dan contact op met de partij waar je je reis geboekt hebt. Onderdelen uit de Veelgestelde vragen hieronder (zoals TUI extra's en boekingskosten) kunnen in dat geval afwijken.  

Goed Idee Reizen

De informatie op deze pagina is ook van toepassing op reizen die geboekt zijn bij Goed Idee Reizen.

Let op: fraudeurs actief!

Er zijn fraudeurs actief die zich voordoen als TUI of een medewerker van TUI en klanten benaderen via social media, email of per telefoon. Blijf waakzaam en geef geen informatie over je boeking. Als wij contact met je opnemen, dan doen wij dat met specifieke informatie over jouw boeking die alleen jij en wij kunnen weten. Mocht je twijfelen over de echtheid van een bericht of telefoongesprek neem dan contact met ons op via 088-0885885

Veelgestelde vragen

 

Testen en vaccinaties

Q: Hoe regel ik een gratis coronatest?
A: Reis je vanuit Nederland naar het buitenland en heb je een negatieve testuitslag nodig? Dan kun je je tot 1 oktober 2021 gratis laten testen via de website www.testenvoorjereis.nl. Vanaf 6 juli is deze link ook beschikbaar in de Mijn TUI omgeving. Controleer goed welke test je nodig hebt voor jouw vakantiebestemming en hoe oud deze maximaal mag zijn. 

Q: Ik heb voor mijn vakantie in augustus/september al een testafspraak gemaakt en betaald, maar testen is nu gratis. Wat moet ik doen?
A: Heb je al een test ingepland en betaald voor jouw vakantie in augustus of september? Annuleer dan de test bij het betreffende testcentrum. Via www.testenvoorjereis.nl kun je een nieuwe (gratis) test inplannen. Of de kosten voor je eerder geplande test vergoed worden kun je navragen bij het testcentrum. LET OP: We adviseren je om eerst een nieuwe testafspraak te maken voordat je de oude afspraak annuleert.

Q: Ik vlieg vanaf 8 augustus vanaf een bestemming met een geel reisadvies terug naar Nederland. Wat moet ik regelen voor mijn terugreis?
A: Vanaf 8 augustus moeten alle reizigers vanaf 12 jaar die uit een geel gebied komen een coronabewijs laten zien voordat ze naar Nederland terug mogen keren. Dit betekent dat je via de CoronaCheckapp moet kunnen aantonen dat je óf volledig gevaccineerd bent óf hersteld bent van corona. Kun je dit niet dan zul je voor vertrek een coronatest af moeten laten nemen met een negatief testresultaat.

Dus je hebt nodig:

  • Een PCR-test van maximaal 48 uur voor vertrek naar Nederland
  • Of een antigeentest van maximaal 24 uur voor vertrek;
  • Of een bewijs van volledige vaccinatie (vanaf 14 augustus 2021 geldt bij vaccinatie met het Janssen vaccin dat het vaccinatiebewijs 28 dagen na vaccinatie geldig is);
  • Of een herstelbewijs van COVID-19 van maximaal 180 dagen oud.

Q: Vergoedt TUI de coronatest die ik voor de terugeis naar Nederland moet laten afnemen?
A: TUI vergoedt (gedeeltelijk) de test voor de terugreis voor reizigers die een pakketreis hebben geboekt. Meer informatie over de mogelijkheden en de vergoeding met betrekking tot het testen op je vakantiebestemming lees je op de pagina https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/ onder het kopje Testen voor de terugreis. Heb je via TUI een los vliegticket of alleen een accommodatie geboekt, dan dien je zelf de test te regelen en betalen. Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vind je per land een overzicht van testlocaties.

Q: Ik ga ná september op vakantie en heb voor mijn bestemming een PCR test nodig. Hoe regel ik een test?
A:  Als je een reis hebt geboekt bij TUI, dan bieden wij deze test aan tegen een gereduceerd tarief. Voorwaarde is dat je de test vóór vertrek in Nederland laat afnemen. Wij werken hiervoor samen met HealthCheckCenter (voorheen HetHuisartsLab) en Spoedtest.nl (voorheen Test2Travel.nl). De laboratoria zijn door het RIVM goedgekeurd en ook de lokale autoriteiten op de bestemmingen hebben goedkeuring gegeven op de gezondheidsverklaring die je na de coronatest van hen ontvangt. Meer informatie over de test, welke bestemmingen de test verplichten en waar je de test kunt laten afnemen lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/

Registreren voor een testafspraak gaat via de Mijn TUI omgeving. Hier vind je een link naar het registratieformulier. LET OP: de link in Mijn TUI geldt alleen voor boekingen gemaakt uit het TUI aanbod en wordt alleen getoond in Mijn TUI bij deze boekingen. Gebruik je deze link niet of laat je je testen bij een andere aanbieder, dan geldt het gereduceerde tarief niet. Het is ook niet mogelijk om kosten voor de test achteraf in te dienen.

Via de registratielink in Mijn TUI word je doorgelinkt naar de website van HealthCheckCenter of Spoedtest.nl. Wanneer je via deze link een PCR-test aanvraagt dan ga je met een van deze partijen een overeenkomst aan. De aan te vragen test wordt geen onderdeel van een eventueel door jou te boeken (pakket)reis bij TUI. TUI is bemiddelaar bij het tot stand komen van de dienst. De dienst wordt uitgevoerd door HealthCheckCenter of Spoedtest.nl. Bij eventuele klachten over de uitvoering van de dienst dien je je te wenden tot HealthCeckCenter of Spoedtest.nl.

Q: Voor mijn bestemming is een PCR-test voor vertrek niet verplicht. Zij accepteren ook een test bij aankomst. Ik heb mij bij aankomst laten testen en ben positief getest. Wat moet ik doen?
A: In het geval van een positieve testuitslag dien je in quarantaine te gaan. Per bestemming gelden specifieke quarantaine maatregelen en de eventuele extra kosten die je hiervoor moet maken zijn voor eigen rekening. Wij raden het dan ook ten zeerste af om pas op de bestemming een test af te laten nemen. Je kunt via TUI voor vertrek een test af laten nemen. Meer informatie hierover lees je op: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/

Q: Blijft mijn testuitslag geldig als mijn vlucht vertraging heeft en ik daardoor later op mijn bestemming aankom?
A: Ben je al op de luchthaven en heeft je vlucht vertraging? Dan blijft je testuitslag gewoon geldig.

Q: Ik ben al volledig gevaccineerd tegen corona. Moet ik dan alsnog voor vertrek een test laten afnemen?
A: Er zijn bestemmingen waarvoor je geen test hoeft te doen als je al volledig gevaccineerd bent. Je moet dan wel een bewijs van vaccinatie bij je dragen. Voor reizen binnen Europa kun je hiervoor de CoronaCheck-app gebruiken. Zorg voor reizen buiten de EU dat je de documenten in print of digitaal bij je hebt. Wat de eisen voor jouw bestemming zijn lees je op onze corona maatregelen pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Klik op jouw bestemming en kijk bij Vrijstelling coronatest heenreis.

Q: Ik heb eerder COVID-19 gehad en heb daarom maar 1 vaccinatie gekregen. Voor Nederland geldt dit als een volledige vaccinatie, maar accepteren andere landen dit ook als een volledige vaccinatie?
A: Het is een keuze van de Nederlandse overheid om mensen die corona hebben doorgemaakt maar 1 prik te geven van de vaccins Moderna en Pfizer BioNtech. Het is op dit moment nog onduidelijk of andere landen dit ook als een volledige vaccinatie zien en je dus bent vrijgesteld van een coronatest. Het kan zijn dat je voor jouw vakantiebestemming vrijgesteld bent van testen als je kunt aantonen dat je hersteld bent van corona. Controleer voor vertrek dus goed wat voor jouw bestemming de inreisvoorwaarden en uitzonderingen zijn. Is een bewijs van herstel niet voldoende, dan adviseren we je om voor vertrek een coronatest af te laten nemen. We hebben per bestemming die we op dit moment aanbieden alle maatregelen op een rijtje gezet: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Klik in de kolom Corona-informatie per land op jouw vakantiebestemming om de maatregelen van dat betreffende land te raadplegen.

Q: Ik ben hersteld van COVID-19. Moet ik dan alsnog voor vertrek een test laten afnemen?
A: Er zijn bestemmingen waarvoor je geen test hoeft te doen als je kunt aantonen dat je onlangs hersteld bent van COVID-19. Wat precies de voorwaarden zijn lees je op onze corona voorwaarden pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Klik op jouw bestemming en kijk bij Vrijstelling coronatest heenreis.

Q: Kan ik de registratiekaart van de vaccinatie tijdens mijn reis gebruiken als  vaccinatiebewijs?
A: Er zijn bestemmingen die de registratiekaart die je ontvangen hebt bij je vaccinatie accepteren als vaccinatiebewijs. Of dit voor jouw bestemming geldt controleer je op onze corona voorwaarden pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Klik op jouw bestemming en kijk bij Vrijstelling coronatest heenreis. Voor reizen binnen Europa kun je hiervoor ook de CoronaCheckapp gebruiken.

Q: Wordt mijn gele vaccinatieboekje geaccepteerd als officieel vaccinatiebewijs?
A: Er zijn bestemmingen die het gele vaccinatieboekje accepteren als vaccinatiebewijs. Of dit voor jouw bestemming geldt controleer je op onze corona voorwaarden pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Klik op jouw bestemming en kijk bij Vrijstelling coronatest heenreis. Voor reizen binnen Europa kun je hiervoor ook de CoronaCheckapp gebruiken.

Q: Wat moet ik doen als ik voor vertrek positief getest ben op corona?
A: Wij adviseren om voor je reis altijd een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. In het geval je voor vertrek positief getest bent, kun je namelijk niet op reis. Neem in dat geval contact op met je annuleringsverzekering om te bespreken of je recht hebt op vergoeding van de annuleringskosten en ongebruikte reisdagen.  

Q: Als ik gevaccineerd ben tegen het coronavirus moet ik me dan nog steeds aan alle maatregelen houden tijdens mijn reis?
A: Ja, ook als je gevaccineerd bent, dien je je aan de coronamaatregelen te houden tijdens je reis en het verblijf. Uitzondering hierop bij een aantal bestemmingen is het vervallen van de testverplichting als je al volledig gevaccineerd bent of hersteld van COVID-19. Welke maatregelen en veiligheidsvoorschriften bij TUI en op de bestemmingen gelden lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/

 

Reisadviezen en quarantaine

Q: TUI heeft in de afgelopen weken mijn vakantie geannuleerd als gevolg van een oranje reisadvies. Nu de reisadviezen zijn aangepast wil ik toch graag weer naar deze bestemming op vakantie. Wat moet ik doen?
A: Voor reizen die wij geannuleerd hebben met vertrek tot en met 13 augustus 2021 kun je contact opnemen met een TUI reisbureau bij jou in de buurt of met ons Customer Services Center. Zij boeken de reis graag opnieuw voor je in. Mocht je precies dezelfde reis willen boeken op een andere vertrekdag (uiterlijk drie dagen voor of na oorspronkelijke vertrek), dan is het mogelijk deze reis te boeken tegen de oorspronkelijke reissom. Ook als dit betekent dat de nieuwe reissom hoger uitvalt. Valt de nieuwe reissom lager uit, dan wordt het restbedrag terugbetaald. Bovenstaande geldt alleen wanneer je voor dezelfde accommodatie en kamertype kiest als in de oorspronkelijke boeking. 

Q: De reisadviezen voor bestemmingen binnen de Europese Unie zijn aangepast naar geel of groen. Toch ga ik liever niet meer op vakantie. Kan ik mijn reis omboeken of annuleren?
A: Met onze versoepelde omruilgarantie heb je de mogelijkheid je reis gratis om te boeken naar een andere bestemming of datum. Meer informatie hierover lees je hier: https://www.tui.nl/campagne-voorwaarden/?ID=125 Wil je de reis annuleren dan geldende de reguliere annuleringsvoorwaarden.

Q: Als Nederland code rood krijgt, gaat mijn vakantie dan nog wel door?
A: Als Nederland door de ECDC (de Europese RIVM) code rood krijgt dan kan het zijn dat andere landen aanvullende voorwaarden stellen aan reizigers die uit Nederland komen. Zoals een bewijs van vaccinatie, een negatieve testuitslag (wat nu ook al vaak het geval is) of bij hoge uitzondering een quarantaineperiode bij aankomst. Welke maatregelen voor jouw vakantiebestemming gelden vind je terug op deze pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Geplande reizen naar bestemmingen die een positief (groen of geel) reisadvies hebben voeren wij vooralsnog dan ook gewoon uit.

Q: Met het aangepaste reisadvies van 27 juli 2021 is reizen weer mogelijk binnen heel Europa. Wat betekent dit voor geboekte vakanties met een vertek vanaf 27 juli? 
A: Heb je een vakantie geboekt naar een bestemming waarvan het reisadvies is aangepast naar groen of geel, dan kan je reis in principe doorgaan. Heeft jouw bestemming nog steeds een oranje reisadvies of zijn er grote wijzigingen in de inreisvoorwaarden van jouw bestemming die impact hebben op je vakantie, dan word je persoonlijk door ons geïnformeerd of je reis door kan gaan.

Q: Er kan sinds weer gereisd worden naar verschillende bestemmingen. Waarom annuleren jullie dan toch nog reizen?
A: Dit zijn vooral bestemmingen buiten de EU. Helaas is er buiten de EU voorlopig nog geen perspectief op versoepelingen van de maatregelen waardoor toeristen op relatief korte termijn weer welkom zijn. Om onze klanten op deze bestemmingen al iets eerder duidelijkheid te geven over hun geboekte reis, hebben we besloten hen hierover nu al te informeren. Het geeft hen ruim de gelegenheid eventueel een andere reis te boeken.

Q: Voor mijn bestemming geldt een quarantaineplicht bij aankomst als je niet volledig gevaccineerd bent. Ik ben nog niet volledig gevaccineerd, wat moet ik doen?
A: We begrijpen dat een verplichte quarantaine bij aankomst geen fijne start is van je vakantie en geen vakantiebeleving is. Je hebt in dat geval dan ook de mogelijkheid de reis gratis te annuleren of om te boeken. Je neemt hiervoor contact op met ons Customer Services Center of met een TUI reisbureau bij jou in de buurt.

Q: Ik zie op jullie site dat jullie reizen aanbieden naar bestemmingen met een oranje reisadvies. Hoe zit dat?
A: Je kunt inderdaad reizen boeken naar bestemmingen die op het moment een oranje reisadvies hebben. 2 tot 4 weken voor vertrek ontvang je van ons bericht of je reis door kan gaan. Als we de reis annuleren dan heb je de mogelijkheid de reis om te boeken. Of je ontvangt de door jou betaalde reissom terug. Maar we hopen natuurlijk dat de reisadviezen van meer landen worden aangepast en we geboekte reizen gewoon door kunnen laten gaan.

Q: Wat gebeurt er als ik op vakantie ben en het reisadvies van mijn bestemming wordt aangepast naar oranje?
A:  Als de bestemming tijdens je verblijf een oranje reisadvies krijgt, kun je je vakantie gewoon afmaken. Heb je bij TUI een vliegreis (pakket) geboekt dan staat je oorspronkelijke terugvlucht regulier gepland en kun je op deze dag terugkeren naar Nederland. Per 1 juni 2021 geldt er in Nederland een aangepast test- en quarantainebeleid voor reizen vanuit hoog risico gebieden. Afhankelijk van het gebied waar je vandaan komt, moet je voor vertrek naar Nederland 1 óf 2 coronatesten laten afnemen en kan er bij thuiskomst een quarantaineplicht gelden óf wordt thuisquarantaine dringend geadviseerd. Controleer hier wat het test- en quarantainebeleid is voor reizen naar Nederland vanuit jouw vakantiebestemming. Het kan zijn dat je voor terugkeer naar Nederland naast een negatieve testuitslag, ook een quarantaineverklaring bij je moet hebben. Meer informatie hierover lees je hier

Q: Wat gebeurt er als ik op vakantie coronaklachten krijg en positief test?
A: Mocht je op je vakantiebestemming positief testen op corona dan zul je (en misschien ook je reisgenoten) voor een bepaalde periode in quarantaine moeten. Afhankelijk van het land waar je bent kan dat in je eigen hotel zijn of in een speciaal hiervoor aangewezen quarantaine hotel. Dit hangt af van de coronamaatregelen die gelden in het betreffende land. Ook de periode van de quarantaine hangt af van de geldende maatregelen op je vakantiebestemming. Je valt op de bestemming onder de lokale GGD. Volg altijd de adviezen op van de lokale gezondheidsautoriteiten op en neem contact op met onze reisleiding. Zij zullen je informeren over de te nemen stappen. Onze reisleiding mag vanwege de quaranataineregels geen bezoek brengen aan gasten die in quarantaine verblijven dus het contact wordt digitaal onderhouden. Voor het boeken van een terugvlucht kan de reisleiding je op afstand ondersteunen. Informeer ook de GGD in je woonplaats dat je positief getest bent.

Q: Als ik als gevolg van een quarantaineperiode tijdens mijn vakantie langer moet blijven, wie betaalt dan de extra kosten hiervoor?
A: In veel gevallen zorgt de lokale overheid voor een quarantainehotel en draagt die kosten. Dat is zeker niet in alle gevallen zo, dus een goede reisverzekering die extra reis- en verblijfskosten als gevolg van corona vergoedt, wordt dringend aangeraden. Mocht dit ter plaatse een probleem worden, dan zal TUI in contact met de individuele reiziger een oplossing vinden.

LET OP: vergoeding van extra reis- en verblijfskosten als gevolg van corona is niet standaard meeverzekerd op iedere reisverzekering. Kijk dit voor vertrek dus goed na in de polis! Via TUI kun je een reisverzekering inclusief COVID Care dekking afsluiten. Meer informatie hierover vind je hier:  https://www.tui.nl/extra/verzekeringen/

Q: Moet ik thuis in quarantaine als ik terugkom van vakantie?
A: Of je in thuisquarantaine moet hangt af van de bestemming waar je geweest bent en het reisadvies dat voor deze bestemming geldt.
LET OP: Vanaf 1 juni 2021 is thuisquarantaine verplicht als je terugkomt vanuit een regio of gebied met een oranje of rood reisadvies dat gekwalificeerd is als een zeer hoog risico gebied. Deze verplichting geldt ook als je gevaccineerd bent. Bij je reis naar Nederland neem je een ingevulde quarantaineverklaring en een negatieve testuitslag mee. Je kunt een boete krijgen als je geen quarantaineverklaring bij je hebt of je niet aan de quarantaineverplichting houdt. Alle informatie over de reisadviezen vind je op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

 

Reizen naar bestemmingen met een oranje reisadvies

Q: Waarom gaan jullie vakanties uitvoeren naar oranje bestemmingen?
A: De vraag naar zonvakanties komende winter wordt steeds groter. Tot op heden voerde TUI alleen vakanties uit naar Spanje - vooral de Canarische eilanden -  en de Antillen na 1 november. Om aan de groeiende vraag naar winterzon bestemmingen te kunnen voldoen voegen we daar een aantal bestemmingen buiten de EU aan toe. Dit is een heel zorgvuldige afweging geweest waarbij een veilige en comfortabele vakantie voor onze reizigers altijd onze hoogste prioriteit heeft.

Q: Als ik boek in de wetenschap dat het oranje is, mag ik dan alsnog kosteloos annuleren als ik voor vertrek niet meer wil/durf?
A: Nieuwe boekingen naar een bestemming met een oranje reisadvies kunnen niet kosteloos geannuleerd worden, wanneer deze bestemming op het moment van boeken al oranje was. Annuleer je de reis dan zijn de reguliere annuleringsvoorwaarden van toepassing. Tot en met 31 oktober kun je met onze versoepelde omruilgarantie tot zeven dagen voor vertrek de reis wel kosteloos omboeken naar een andere datum of bestemming. Meer informatie hierover vind je hier: https://www.tui.nl/campagne-voorwaarden/?ID=125

Q: Welke oranje bestemmingen gaan jullie weer aanbieden?
A: We breiden ons aanbod uit met pakketreizen naar de Kaapverdische eilanden Sal en Boa Vista met vertrekken vanaf 15 oktober 2021. Naar het Kaapverdische eiland Sao Vicente bieden we uitsluitend losse tickets aan en geen pakketreizen

Q: Waarom alleen deze bestemmingen?
A: Prioriteit voor TUI is dat onze reizigers een aangename en veilige vakantie hebben. Zij mogen er op rekenen dat de gezondheidssituatie ter plaatse onder controle is en dat de vakantiebeleving weinig hinder ondervindt van de plaatselijke coronamaatregelen. Wij hebben per bestemming een uitgebreide en zorgvuldige beoordeling opgesteld. Daarin wordt behalve naar de lokale voorzieningen ook gekeken naar de lokale vaccinatiegraad  en de maatregelen in de aangeboden hotels. De vaccinatiegraad op de eilanden Sal en Boa Vista is ruim 80%. Samen met de hoge vaccinatiegraad van de voornamelijk Europese vakantiegangers die kiezen voor de Kaapverdische eilanden heeft dit tot de beslissing geleid om deze bestemmingen weer aan te gaan bieden.

Q: Moet ik gevaccineerd zijn om naar een oranje bestemming te kunnen reizen?
A: Nee, vaccinatie is niet verplicht. Wij willen dat het voor iedereen mogelijk is op vakantie te gaan. Je kunt ook reizen met een negatief testresultaat of herstelbewijs. Controleer in dat geval goed wat de eisen zijn waaraan de test of het bewijs moet voldoen. TUI raadt het reizigers overigens wel aan om gevaccineerd naar een oranje bestemming af te reizen.

Q: Ik moet mij voor mijn reis laten testen. Hoe regel ik een test?
A: Als je een reis hebt geboekt bij TUI, dan bieden wij deze test aan tegen een gereduceerd tarief. Voorwaarde is dat je de test vóór vertrek in Nederland laat afnemen. Wij werken hiervoor samen met HealthCheckCenter (voorheen HetHuisartsLab) en Spoedtest.nl (voorheen Test2Travel.nl). De laboratoria zijn door het RIVM goedgekeurd en ook de lokale autoriteiten op de bestemmingen hebben goedkeuring gegeven op de gezondheidsverklaring die je na de coronatest van hen ontvangt. Meer informatie over de test, welke bestemmingen de test verplichten en waar je de test kunt laten afnemen lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/

Registreren voor een testafspraak gaat via de Mijn TUI omgeving. Hier vind je een link naar het registratieformulier. LET OP: de link in Mijn TUI geldt alleen voor boekingen gemaakt uit het TUI aanbod en wordt alleen getoond in Mijn TUI bij deze boekingen. Gebruik je deze link niet of laat je je testen bij een andere aanbieder, dan geldt het gereduceerde tarief niet. Het is ook niet mogelijk om kosten voor de test achteraf in te dienen.

Via de registratielink in Mijn TUI word je doorgelinkt naar de website van HealthCheckCenter of Spoedtest.nl. Wanneer je via deze link een PCR-test aanvraagt dan ga je met een van deze partijen een overeenkomst aan. De aan te vragen test wordt geen onderdeel van een eventueel door jou te boeken (pakket)reis bij TUI. TUI is bemiddelaar bij het tot stand komen van de dienst. De dienst wordt uitgevoerd door HealthCheckCenter of Spoedtest.nl. Bij eventuele klachten over de uitvoering van de dienst dien je je te wenden tot HealthCeckCenter of Spoedtest.nl.

Q: Biedt mijn reisverzekering dekking als ik naar een bestemming ga met een oranje reisadvies?
A: Er zijn verzekeraars die dekking bieden bij reizen naar bestemmingen met een oranje reisadvies. Wij adviseren je na te vragen bij je eigen reisverzekeraar of dat ook voor jouw reisverzekering geldt. Het gaat dan vooral om de vraag of zij wel of niet corona-gerelateerde medische kosten vergoeden. TUI werkt samen met Europeesche verzekeringen. Bij deze verzekeraar zijn coronagerelateerde medische kosten gedekt.

Q: Moet ik voor de terugkeer naar Nederland een test laten afnemen?
A: Dit hangt af vanuit welk land je terugreist naar Nederland en welke inreisvoorwaarden hiervoor gelden. Voor Kaapverdië geldt dat iedereen vanaf 12 jaar een Digitaal Corona Certificaat moet kunnen tonen voor de terugreis naar Nederland. Wie geen bewijs van vaccinatie of herstel kan tonen, moet zich voor terugkeer ter plaatse laten testen. Meer informatie over inreisvoorwaarden vanuit Kaapverdië naar Nederland lees je hier: https://www.tui.nl/p/corona-maatregelen/kaapverdie/

Q: Ik moet mij voor de terugreis naar Nederland laten testen. Vergoedt TUI de kosten voor deze test?
A: TUI vergoedt (gedeeltelijk) de antigeentest voor de terugreis voor reizigers die een pakketreis hebben geboekt. Meer informatie over de mogelijkheden en de vergoeding met betrekking tot het testen op je vakantiebestemming lees je op de pagina https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/ onder het kopje ‘Testen voor de terugreis’. Heb je via TUI een los vliegticket of alleen een accommodatie geboekt, dan dien je zelf de test te regelen en betalen. Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vind je per land een overzicht van testlocaties.

Q: Wat gebeurt er als ik op de bestemming positief test op corona?
A: Mocht je op je vakantiebestemming positief testen op corona dan zul je (en misschien ook je reisgenoten) voor een bepaalde periode in quarantaine moeten. Afhankelijk van het land waar je bent kan dat in je eigen hotel zijn of in een speciaal hiervoor aangewezen quarantaine hotel. Dit hangt af van de coronamaatregelen die gelden in het betreffende land. Ook de periode van de quarantaine hangt af van de geldende maatregelen op je vakantiebestemming. Je valt op de bestemming onder de lokale gezondheidsautoriteiten. Volg altijd de adviezen op van de lokale gezondheidsautoriteiten op en neem contact op met onze reisleiding. Zij zullen je informeren over de te nemen stappen. Onze reisleiding mag vanwege de quarantaineregels geen bezoek brengen aan gasten die in quarantaine verblijven dus het contact wordt digitaal onderhouden. Voor het boeken van een terugvlucht kan de reisleiding je op afstand ondersteunen. Informeer ook de GGD in je woonplaats dat je positief getest bent.

Q: Ik moet op mijn bestemming in quarantaine. Wie betaalt de extra kosten hiervoor?
A: TUI neemt de extra kosten voor reis- en verblijf op zich in het geval je op je vakantiebestemming in quarantaine moet, op voorwaarde dat je vooraf hierover contact met TUI hebt opgenomen. Lees hier de exacte voorwaarden voor de vergoeding van de extra reis- en verblijfskosten

Q: Ik heb mijn terugvlucht gemist omdat ik nog in quarantaine zat. Hoe kom ik naar huis?
A: Zodra je quarantaineperiode erop zit regelen wij de terugvlucht naar huis voor je. Ook de kosten voor deze vlucht nemen wij voor onze rekening, op voorwaarde dat je vooraf hierover contact met TUI hebt opgenomen. Lees hier de exacte voorwaarden voor de vergoeding van de extra reis- en verblijfskosten

Q: Als ik op vakantie medische kosten maak, wie vergoedt deze dan?
A: Wij raden je ten zeerste aan om hiervoor een reisverzekering af te sluiten die dekking biedt bij reizen naar oranje bestemmingen. Informeer hiernaar bij je verzekeringsmaatschappij. Heb je geen reisverzekering met die dekking, dan zijn eventuele medische kosten voor eigen rekening. TUI werkt samen met Europeesche verzekeringen. Bij deze verzekeraar zijn coronagerelateerde medische kosten gedekt.

Q: Jullie laten mijn vakantie naar een oranje bestemming doorgaan maar ik wil niet. Wat moet ik doen?
A: Heb je al eerder je boeking gedaan (voor 20 september 2021) dan heb je de mogelijkheid om je reis kosteloos te annuleren of om te boeken. Alle reizigers die het betreft ontvangen persoonlijk bericht van ons over de mogelijkheden.

Q: Bieden jullie oranje bestemmingen aan waar bij thuiskomst een quarantaineplicht is?
A: Nee, bestemmingen waarbij een quarantaineplicht geldt bij thuiskomst bieden wij niet aan.

 

Voor vertrek

Q: Ik heb in de CoronaCheck-app mijn gegevens opgeslagen. Is dit nu voldoende om te kunnen reizen?
A: De CoronaCheck-app is bedoeld voor reizen binnen Europa. Ga je buiten Europa op reis, zorg dan je je bewijs van vaccinatie(s), negatieve testuitslag of bewijs van herstel in geprinte vorm of digitaal bij je hebt. Vanaf 8 augustus 2021 is de CoronaCheck app wel te gebruiken bij terugkeer naar Nederland van buiten de EU.

LET OP: Daarnaast kan het zijn dat jouw vakantiebestemming nog aanvullende eisen heeft om het land binnen te komen. Controleer voor vertrek goed welke maatregelen voor jouw bestemming gelden. Wij hebben per bestemming die we aanbieden alle eisen en maatregelen op een rijtje gezet: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/. Klik hiervoor op jouw bestemming onder het kopje Corona-informatie per land.

Q: Hoe kom ik aan een papieren bewijs van mijn vaccinatie, negatieve test of herstel?
A: Een papieren bewijs kun je downloaden via coronacheck.nl. Onderaan de pagina klik je op de blauwe button ‘Maak papieren bewijs’, daarna log je in met je DigiD om een papieren versie te downloaden en te printen.

LET OP: Ga je buiten Europa op reis dan kun je het papieren bewijs van coronacheck.nl niet gebruiken. Gebruik in dat geval de negatieve testuitslag van het testcentrum waar je je test hebt laten afnemen, de vaccinatie registratiekaart die je bij je vaccinatie ontvangen hebt, het gele boekje of een bewijs van herstel dat is uitgegeven door een officiële gezondheidsautoriteit. Bekijk op onze speciale corona informatiepagina wat voor jouw bestemming in dit geval de vereisten zijn: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/

Q: Ik ga binnenkort met jullie op vakantie. Met welke maatregelen en veranderingen moet ik rekening houden?
A: Reizen in deze tijd vraagt een goede voorbereiding. Voor veel landen gelden specifieke maatregelen en heb je verschillende documenten nodig om naar je vakantiebestemming te kunnen reizen. Zoals een PCR-test en het voor vertrek verplicht invullen van formulieren waarmee je een QR code krijgt. Zonder deze QR code kunnen we je niet toelaten op de vlucht. Controleer dus op tijd wat de maatregelen voor jouw vakantiebestemming zijn. We hebben per bestemming die we op dit moment aanbieden de maatregelen voor je op een rijtje gezet op deze pagina: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/bestemmingen/ Neem deze zorgvuldig door zodat je goed voorbereid op reis gaat!

Q: Met welke maatregelen en veranderingen moet ik rekening houden tijdens de vlucht?
A: Een overzicht van alle maatregelen en veranderingen aan boord van onze TUI fly vluchten vind je op de speciale pagina Veilig vliegen. We raden je aan deze informatie goed door te lezen en adviseren je deze pagina minimaal 1 dag voor vertrek nogmaals goed te bekijken, voor het geval informatie is aangepast. Vlieg je NIET met TUI fly (vluchtnummer OR of TB)? Raadpleeg dan de website van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij voor meer informatie met betrekking tot coronamaatregelen. 

Q: Wat doet TUI zodat ik veilig op reis kan?
A: TUI heeft alles zo geregeld dat je veilig en zo comfortabel mogelijk op vakantie kunt en hiervan kunt genieten. Natuurlijk is er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden en vraagt het hier en daar aanpassingen. Alle informatie over onze maatregelen lees je op de speciale pagina coronamaatregelen.

Q: Wat is de impact op mijn reisverzekering nu alle bestemmingen binnen de Europese Unie een positief reisadvies hebben?
A: De voorwaarden kunnen per reisverzekering verschillen. Wij raden je daarom aan om contact op te nemen met jouw verzekeringsmaatschappij om te controleren wat er gedekt is bij een reis naar een bestemming met een geel reisadvies. 

Q: Kan ik mij extra verzekeren voor het geval ik tijdens mijn vakantie kosten moet maken als gevolg van corona?
A: Extra dekking voor corona gerelateerde kosten is niet standaard op alle reisverzekeringen meegenomen. Bij TUI kun je een reisverzekering inclusief COVID Care dekking afsluiten. Deze dekt eventuele extra reis- en verblijfkosten als je bijvoorbeeld op vakantie in quarantaine moet. Deze verzekering is inclusief in de Basis, Comfort en Optimaal verzekering en geldt voor afreizen tot en met 31 oktober 2022. De reisverzekering inclusief COVID dekking is alleen te boeken via het boekingsproces op TUI.nl, via de TUI winkel, TUI at Home of het TUI Customer Services Center. De COVID Care dekking kan geboekt worden tot en met 31 oktober 2021. Klik hier voor meer informatie.

Q: Klopt het dat ik een gezondheidsverklaring moet invullen voordat ik op reis ga?
A: Ja. Een gezondheidsverklaring is verplicht voor alle passagiers die per vliegtuig vanaf of naar Nederland reizen. Je dient de gezondheidsverklaring binnen 24 uur voor vertrek in te vullen. In samenspraak met het RIVM is besloten dat vanaf dinsdag 27 oktober 2020 vliegtuigmaatschappijen dit formulier verwerken in de check-in procedure. TUI fly heeft de RIVM gezondheidsverklaring verwerkt in de al bestaande verplichte COVID-19 verklaring. Je ondertekent beide formulieren via https://www.tui.nl/vliegtickets/services/inchecken/. Nadat je de formulieren hebt ingevuld krijg je toegang tot je instapkaart. Je dient de formuleren in te vullen 24 uur tot 1 uur voor vertrek. Voor bestemmingen waar online check-in niet mogelijk is, krijg je na het ondertekenen van de COVID-19 verklaring de melding om je instapkaart af te halen bij de incheckbalie op de luchthaven. Het formulier is verplicht voor zowel de heen- als de terugreis. Vlieg je met een andere luchtvaartmaatschappij, raadpleeg dan voor vertrek de voorwaarden en maatregelen van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Ga je met eigen vervoer naar de bestemming check dan hier welke maatregelen er gelden voor de reis. 

Q: Ik ga met TUI fly op reis maar kan wegens medische redenen geen mondkapje dragen in het vliegtuig, wat moet ik doen?
A: Indien je wegens medische redenen geen mondkapje kunt dragen in het vliegtuig vragen we je de volgende maatregelen te nemen:

  • Je bent verplicht om in het bezit te zijn van een negatieve COVID-19 (PCR)test. Deze verplichting geldt ook als je volledig gevaccineerd bent. Het is mogelijk dat de bestemming waar je naar toe reist al een PRC-test verplichting heeft, in dat geval hoef je niet nog een PCR-test af te laten nemen. Mocht je naar een bestemming afreizen zonder COVID-19 (PCR) test verplichting, dan ben je verplicht om deze alsnog af te laten nemen. De PCR-test moet binnen 72 uur voor vertrek zijn afgenomen. Het is ook mogelijk een antigeen test doen. Deze mag voor vertrek niet ouder zijn dat 48 uur. De verplichte test geldt zowel voor de heen- als voor de terugvlucht. In de maanden juli en augustus is het mogelijk om je in Nederland gratis te laten testen. De negatieve testverklaring dien je geprint mee te nemen, altijd bij je te dragen en te kunnen tonen. Meer informatie over de coronatesten lees je hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/
  • We vragen je een medisch certificaat in te vullen en bij je te hebben. Je kunt het certificaat aanvragen via deze link. Het medisch certificaat zal vervolgens per e-mail verstuurd worden en is voorzien van een codering. Het originele getekende certificaat dien je tijdens de gehele reis te kunnen tonen aan het TUI personeel. LET OP: het certificaat is alleen geldig in combinatie met een negatieve testuitslag.
  • We verzoeken je dringend om een spatscherm te dragen.

Helaas kunnen we je zonder deze juist ingevulde documenten niet toelaten aan boord. Ben je medisch vrijgesteld van het dragen van een mondkapje en ben je in bezit van de juiste documenten? Meld je dan voor de vlucht bij een van onze TUI-medewerkers op de luchthaven.

Q: Ik reis met een andere vliegmaatschappij maar kan wegens medische redenen geen mondkapje dragen in het vliegtuig, wat moet ik doen?
A: Wij verzoeken je de website van de desbetreffende vliegmaatschappij te raadplegen voor de geldende maatregelen omtrent het niet kunnen dragen van een mondkapje in het vliegtuig wegens medische redenen.

Q: Ik kan wegens medische redenen geen mondkapje dragen, wat moet ik doen op de luchthaven?
A: Dit is afhankelijk van de geldende maatregelen en voorwaarden van de betreffende luchthaven. Controleer voor vertrek de veiligheids- en gezondheidsvoorschriften van je luchthaven van vertrek en aankomst en volg altijd de instructies op van de luchthaven.

 

Rondreizen/busreizen

Q: Mijn rondreis gaat door, kan ik ervan uitgaan dat deze volgens het originele programma uitgevoerd wordt?
A: Wij doen ons uiterste best om het programma uit te voeren zoals beschreven. Het kan gebeuren dat dit door de richtlijnen niet altijd mogelijk is en wij programmaonderdelen moeten wijzigen of annuleren. Zo kunnen musea, kerken en overige bezienswaardigheden gesloten zijn. Ook kunnen restricties gelden voor het maximum aantal personen dat tegelijkertijd naar binnen mag. Wij streven er altijd naar een passend alternatief te bieden en in het geval van grote wijzigingen informeren wij je vooraf. De richtlijnen van de lokale overheden zijn hierbij leidend.

Q: Ik heb een groepsreis geboekt. Wat is de maximale groepsgrootte?
A: Voor veel bestemmingen hebben we de maximale groepsgrootte teruggebracht. We hebben hierbij ook gekeken naar de maximum toegestane groepsgrootte op de bestemmingen. Voor de maximale groepsgrootte per reis, verwijzen we je naar de betreffende reis op onze website of informeer hiernaar bij je reisadviseur. 

Q: Zitten we met de hele groep in één bus?
A: De groep mag en zal zoveel mogelijk samen in één bus reizen. Handen desinfecteren bij binnenkomst en het dragen van een mondkapje zijn in de meeste landen verplicht. Desinfecterende gel is aanwezig in de bus. De chauffeur beschikt over desinfecterende schoonmaakmiddelen.

Q: Wat is de rol van de reisleider tijdens mijn groepsreis in tijden van corona?
A: We vragen je de instructies van de reisleider altijd op te volgen. Als er zich ter plaatse veranderingen voordoen, wordt de reisleider hierover geïnformeerd en zijn zijn/haar instructies bepalend. Van de deelnemers wordt verwacht dat zij ook zelf hun verantwoordelijkheid nemen in het naleven van de coronamaatregelen.

Q: Ik heb een fly-drive met huurauto geboekt. Mag ik met mijn reisgezelschap in één huurauto reizen?
A: De maatregelen voor het reizen per auto verschillen per bestemming. Ook kunnen de verhuurbedrijven eigen richtlijnen opgesteld hebben. We proberen je hierover zo goed mogelijk te informeren, maar bekijk ook zelf de website van je verhuurmaatschappij en de richtlijnen van de lokale overheden.

Q: Ik heb een individuele rondreis met privéchauffeur geboekt. Hoe gaat dit in z’n werk in deze bijzondere tijden?
A: Handen geregeld desinfecteren en het dragen van een mondkapje zijn meestal verplicht. Desinfecterende gel is aanwezig in de auto. De chauffeur beschikt tevens over desinfecterende schoonmaakmiddelen. We vragen je de instructies van de chauffeur op te volgen. De richtlijnen van de lokale overheden zijn hierbij leidend.

 

Voucher

Q: Mijn reis is als gevolg van corona door jullie geannuleerd. Krijg ik mijn geld terug of een voucher?
A: Bij alle geboekte reizen die wij vanaf 9 december 2020 annuleren geldt dat wij klanten hun betaalde reissom terug betalen. Na annulering kan de klant zelf via Mijn TUI een verzoek tot terugbetaling indienen. Is de reis via een reisagent geboekt dan verloopt de terugbetaling via de reisagent. Voor annuleringen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten doorvoeren, zijn vouchers uitgegeven ter waarde van de betaalde reissom.

Q: Ik heb bij TUI een reis geboekt en hiervoor een eerder ontvangen voucher ingezet. Ik heb niet het hele tegoed van de voucher gebruikt. Kan ik het restantbedrag in geld terugkrijgen?
A: Voor boekingen gedaan op of na 1 januari 2021 is het mogelijk om het restantbedrag in geld terug te ontvangen. Hiervoor kun je via Mijn TUI een verzoek tot restitutie indienen. Bij boekingen vóór 1 januari 2021 waarvoor een voucher is ingezet, geldt dat een eventueel restbedrag in de vorm van een voucher wordt versterkt. Deze kun je later indien gewenst omzetten in geld.

Q: In de voorwaarden van mijn voucher staat dat ik na 6 maanden mijn geld kan terugvragen. Klopt dat?
A: Ja dat klopt. Als de voucher 6 maanden of langer geleden is uitgegeven, is het mogelijk een aanvraag voor restitutie aan ons door te geven. Heb je jouw reis geboekt via TUI.nl, het TUI Customer Services Center, één van onze TUI winkels, een collega van TUI at Home of bij een bij TUI aangesloten ANVR reisbureau waarbij je de betaling rechtstreeks aan TUI hebt voldaan? Dan staat bij het inloggen in Mijn TUI op het tabblad waar je de voucher hebt gedownload een link met de mogelijkheid restitutie aan te vragen, mits de voucher 6 maanden of langer geleden is uitgegeven. Als je het restitutieformulier invult en jouw voucher voor restitutie in aanmerking komt, zorgen wij dat het bedrag wordt uitbetaald naar de bankgegevens die je op het formulier doorgeeft. Houd hierbij rekening met een afhandeltijd van twee maanden. Heb je een boeking gemaakt via één van de bij TUI aangesloten ANVR reisbureaus waarbij je de boeking aan het reisbureau hebt betaald? Neem dan contact op met het reisbureau dat de boeking voor je heeft gemaakt om de uitbetaling van je voucher te verzorgen. 

Q: Ik heb een restantvoucher ontvangen waarop een nieuwe uitgiftedatum staat vermeld, maar de vervaldatum is gelijk gebleven aan mijn oorspronkelijke voucher. Wanneer kan ik mijn geld terugvragen?
A: In dit geval kun je je geld terugvragen vanaf het moment dat de resterende looptijd minder is dan zes maanden tot de vervaldatum.

Q: Ik heb mijn reis geboekt bij een ander reisbureau dan TUI, krijg ik dan ook een voucher?
A: Zolang je een reis hebt geboekt waarbij TUI de uitvoerende touroperator is, kun je aanspraak maken op de voucher. Het reisbureau waar je geboekt hebt zal deze voor je aanvragen. TUI neemt hiervoor contact op met het reisbureau. Als je een reis hebt geboekt waarbij TUI niet de uitvoerende reisorganisatie is, dan dien je bij die reisorganisatie na te gaan wat de mogelijkheden zijn.

Q: Ik heb van d-reizen een voucher ontvangen voor een bij TUI geboekte vakantie. Hoe ontvang ik uitbetaling van de voucher?
A: De coronavouchers voor pakketvakanties zijn gedekt door de SGR wanneer dit op de coronavoucher vermeld staat. Dit betekent dat SGR het voucher aan jou gaat uitbetalen. Je moet daarvoor zelf de gegevens van je voucher doorgeven aan SGR. Kijk op de sitewww.sgr.nl hoe je een claim bij SGR kunt indienen. SGR heeft ons laten weten nog in afwachting te zijn van de gegevens van klanten van d-reizen. Deze gegevens zal een curator moeten aanleveren. SGR heeft deze gegevens nodig om claims af te kunnen wikkelen.

 Q: Ik had TUI Ticket Only geboekt bij d-reizen, die boeking is geannuleerd en nu heb ik een d-reizen voucher, hoe ontvang ik uitbetaling van de voucher?
A: Voor de terugbetaling van geboekte vliegtickets van TUI fly kun je terecht bij een TUI winkel bij jou in de buurt. Neem de boekingsbevestiging, het betaalbewijs én de door jou ontvangen voucher mee. Zodra wij ook van de curator alle gegevens binnen hebben kunnen we de betaling in orde maken. Hierdoor kan de terugbetaling wel langer duren dan je normaal gesproken van TUI gewend bent. Kijk hier voor de dichtstbijzijnde TUI winkel.

Q: Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?
A: De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door jou betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor premies voor reis- en annuleringsverzekering krijg je terug in de vorm van een voucher. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van jouw nieuwe vakantie duurder? Dan betaal je zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan ontvang je een nieuwe voucher ter waarde van het restantbedrag. Voor boekingen gedaan op of na 1 januari 2021 is het mogelijk om direct het restantbedrag in geld terug te vragen. Hiervoor kun je via Mijn TUI een verzoek tot restitutie indienen.

Q: Hoe lang blijft de voucher geldig?
A: De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. 

Q: Heeft de geldigheid betrekking op de boekingsdatum of de vertrekdatum van de nieuwe reis?
A: Je hebt een jaar de tijd om een nieuwe reis te boeken. De nieuwe vertrekdatum mag dus ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan

Q: Is de voucher persoonsgebonden? Of mag deze ook overgedragen worden? 
A: De voucher is persoonsgebonden, je mag deze niet overdragen naar iemand anders. Wij houden echter hierbij de volgende procedure aan:

  • Het overdragen van de (restant)voucher naar een andere deelnemer van de oorspronkelijke boeking is toegestaan. Op voorwaarde dat je dit vooraf kenbaar maakt door het invullen van dit formulier. Door het invullen van het formulier geef je als de hoofdboeker toestemming dat de voucher wordt gebruikt voor een boeking die op een later moment zal worden gemaakt. De voucher blijft te allen tijde op naam van de hoofdboeker staan. Heb je niet rechtstreeks bij TUI geboekt maar bij een ander ANVR aangesloten reisbureau, neem dan contact op met dit reisbureau om de overdracht te regelen.|

  • Het direct verzilveren van een voucher tijdens het maken van een nieuwe boeking, of op een bestaande boeking is toegestaan. Alleen jij als de hoofdboeker, kunt de voucher hiervoor direct verzilveren. Het is in dat geval niet verplicht dat jij, of één van de deelnemers van de oorspronkelijke boeking, onderdeel bent van de nieuwe of bestaande boeking. Het verschil met overdragen is dat de voucher in dit geval direct als betaling wordt ingezet. Houd er rekening mee dat een eventueel restantvoucher (indien de boeking een lagere waarde heeft dan de voucherwaarde) aan de nieuwe boeking gekoppeld wordt, maar altijd de naam van hoofdboeker van de oorspronkelijke boeking behoudt.

Q: Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
A: Op jouw voucher staat een code met 10 karakters. Na het afronden van een nieuwe reservering voeg je de boeking toe aan jouw mijn TUI account. Selecteer vervolgens ‘voucher’ als betaalmiddel om de code toe te passen op de boeking. De reissom zal aangepast worden op basis van de voucherwaarde. Heeft de voucher een hogere waarde dan de reissom dan ontvang je een nieuwe voucher voor het restbedrag. Het is mogelijk om meerdere voucher codes toe te passen op een boeking. LET OP: De code is hoofdlettergevoelig en moet identiek zijn aan de code zoals op de voucher zelf staat.

Q: Mag ik een voucher van KRAS reis of Goed Idee Reizen ook gebruiken voor het boeken van een reis bij TUI?
A: Ja, dit is mogelijk. Je kunt de voucher die je ontvangen hebt voor een boeking bij KRAS of Goed Idee Reizen ook gebruiken om bij TUI een nieuwe reis te boeken. Een voucher van KRAS of Goed Idee reizen kan bij TUI worden ingeleverd op dezelfde manier als een TUI voucher.

Q: Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vakanties te boeken? Dus het bedrag spreiden over meer vakanties?
A: Dit is mogelijk. Als je na de eerste boeking nog voldoende saldo op de voucher overhoudt, dan kun je dit inzetten voor een volgende vakantie. 

Q: Kan ik met mijn voucher een reis boeken via een ander reisbureau dan TUI?
A: Is jouw voucher direct door TUI uitgegeven dan kun je een nieuwe reis boeken via een TUI reisbureau, de TUI app, het TUI Customer Services Center of een TUI at Home mobiele reisadviseur. Is jouw voucher uitgegeven door een ANVR reisagent dan kun je een nieuwe reis boeken via dezelfde ANVR reisagent. Het is niet mogelijk om een voucher van een ANVR reisagent in te leveren bij een andere ANVR reisagent of bij een TUI reisbureau. Andersom is het ook niet mogelijk. Je kunt een voucher die direct door TUI is uitgegeven niet inleveren bij een ANVR reisagent.

Q: Ik heb een Corona-voucher ontvangen van TUI. Kan ik deze gebruiken voor een boeking bij TUI Villas?
A: TUI Villas is geen onderdeel van TUI Nederland. Daarom is het helaas niet mogelijk een voucher die je van TUI hebt ontvangen te gebruiken voor een boeking bij TUI Villas.

Q: Ik heb al een nieuwe boeking gemaakt, kan ik alsnog mijn Corona-voucher daarvoor gebruiken? 
A: De Corona-voucher kan gebruikt worden bij een nieuwe of al bestaande boeking. Wil je de voucher gebruiken voor een boeking die je al gemaakt hebt? Neem dan contact op met het boekingskantoor waar je geboekt hebt. Heb je geboekt via TUI.nl? Neem dan contact op met het TUI Customer Services Center via 088-0885885 of één van onze TUI reisbureaus om de Corona-voucher te laten verwerken.

Q: Ik heb een nieuwe reis geboekt en hiervoor mijn voucher gebruikt, maar ik krijg een melding dat ik een aanbetaling moet doen. Moet ik deze betalen?
A: Nee, je hoeft deze aanbetaling niet te doen. Het verzoek om aanbetaling is een automatisch verstuurd bericht dat wij helaas niet kunnen aanpassen in ons systeem. Je kunt contact opnemen met onze financiële afdeling via 070-3266003 of per mail: retail.debiteuren@tui.nl. Dan zorgen we ervoor dat je geen betalingsherinnering krijgt.

Q: Kan ik meerdere Corona-vouchers voor één nieuwe boeking gebruiken?
A: Ja, het is mogelijk om meerdere Corona-vouchers op één boeking in te leveren. 

Q: Kan ik een Corona-voucher combineren met een door mij ontvangen kortingscode?
A: Ja, dit is mogelijk. Voer bij de maken van de boeking de kortingscode in. Na het afronden van de nieuwe reservering voeg je de boeking toe aan jouw ‘mijn TUI’ account. Selecteer vervolgens ‘voucher’ als betaalmiddel om de deze in te zetten voor de boeking. Heb je bij een reisagent geboekt, neem dan contact met hen op voor de verwerking van de kortingscode en de voucher.

Q: Ik heb een zeecruise geboekt bij TUI, maar de rederij informeert mij ook over een compensatie in de vorm van een Future Cruise Credit, is deze Future Cruise Credit ook van toepassing op mijn boeking?
A: Is jouw zeecruise (pakket & cruise-only) geboekt bij en geannuleerd door TUI, dan betekent dit dat TUI je compenseert. Voor reizen die wij vanaf 9 december 2020 annuleren geldt dat wij de betaalde reissom terugbetalen. Voor reizen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten annuleren, zijn vouchers uitgegeven.

Q: De Europese Commissie heeft gezegd dat ik recht heb op geld in plaats van een voucher. Waarom heeft TUI dan vouchers uitgegeven?
A: De Europese Commissie heeft aangegeven dat de klant bij het annuleren van een reis door de reisorganisatie de keuze moet hebben voor geld terug of een voucher. Maar de commissie heeft er ook begrip voor dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen vouchers uitgeven. Daarom roept de commissie ook op om de voucher te accepteren. Om dat te bevorderen heeft de commissie een aantal aanbevelingen gedaan. Aanbevelingen die grotendeels al van toepassing zijn op de vouchers die TUI heeft uitgegeven. De vouchers uitgegeven voor pakketreizen zijn immers gedekt door de SGR en klanten behouden hun recht op uitbetaling, maar uitgesteld. Daarnaast zijn ze in overeenstemming met de uitgangspunten zoals overeengekomen tussen de ANVR, de SGR en het ministerie van Economische Zaken. Het uitgeven van vouchers is dus nog steeds mogelijk. De voucher ontzegt je ook geen eventueel recht op geld terug; als je de voucher niet binnen een jaar na uitgifte hebt kunnen of willen inwisselen, zal TUI de volledige (resterende) waarde uiterlijk 1 jaar na uitgiftedatum in contanten terugbetalen. Maar uiteraard hopen wij dat je met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt. Inmiddels is besloten om bij alle geboekte reizen die wij vanaf 9 december 2020 moeten annuleren, klanten de betaalde reissom terug te betalen. Bij geannuleerde vluchten hebben klanten de keuze tussen een voucher of terugbetaling. Meer hierover lees je onder het kopje Vliegtickets.

Q: Kan TUI gebruik maken van een voucher in plaats van restitutie van de reissom in geld?
A: Ja dat kan. De Corona-voucher is ontwikkeld door de branchevereniging ANVR. De voucher wordt - gelet op de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren - gezien als een passende oplossing: dit wordt erkend door zowel de Europese Commissie als het Ministerie van Economische Zaken. Deze erkenning geldt nog steeds, ook na de uitspraak van de Europese Commissie op woensdag 13 mei 2020. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meegekeken bij de voorwaarden die aan de Corona voucher zijn verbonden. Tenslotte biedt de SGR op basis van haar bestuursbesluit dekking voor de vanaf 16 maart jl. uitgegeven Corona-voucher.

Q: Mijn rechtsbijstand verzekering geeft aan dat ik de voucher niet aan hoef te nemen. Graag wil ik dus geld terug voor mijn annulering.
A: Er zijn bijzondere situaties denkbaar waarin het niet redelijk is om partijen te houden aan afspraken uit een overeenkomst. Indien de omstandigheden zodanig uitzonderlijk zijn, kan dit zelfs bepalingen uit de wet opzij zetten. De coronacrisis, de onvoorziene ontwikkelingen en de impact daarvan betreffen een dergelijke uitzonderlijke situatie. Dit is ook de reden dat overheden en toezichthouders in Europa, Nederland en andere landen wereldwijd de uitgifte van een Corona-voucher steunen. De Corona- voucher is in deze crisis een tijdelijke oplossing, die een redelijk en gerechtvaardigd evenwicht biedt tussen de belangen van consumenten en reisorganisaties. De Corona voucher ontzegt je ook geen eventueel recht op geld terug; indien je de voucher niet binnen een jaar na uitgifte hebt kunnen of willen inwisselen, zal TUI de volledige (resterende) waarde uiterlijk 1 jaar na uitgiftedatum in contanten terugbetalen. Maar uiteraard hopen wij dat je met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt. Inmiddels is besloten om bij alle geboekte reizen die wij vanaf 9 december 2020 moeten annuleren klanten de betaalde reissom terug te betalen. Bij geannuleerde vluchten hebben klanten de keuze tussen een voucher of terugbetaling. Meer hierover lees je onder het kopje Vliegtickets.


Meer informatie en alle voorwaarden van de Corona-voucher lees je hier.

Op de website van ANVR is een brief te downloaden met een duidelijke uitleg over de voucher voor pakketreizen en de SGR-dekking. 

 

Omboeken / annuleren

Q: Wat houdt de versoepelde omruilgarantie in?
A: Hiermee kun je kosteloos je reis tot vier keer omboeken naar een andere reis met dezelfde vertrekdatum, een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. Of dat tot 7 dagen voor vertrek kan of tot 28 dagen voor vertrek, hangt af van de soort reis die je geboekt hebt. Deze versoepelde omruilgarantie is geldig tot en met 31 oktober 2021. De nieuwe vertrekdatum van de omgeboekte reis kan zijn op een andere datum (met een vertrekdatum in zomer 2021, winter2021/2022 of zomer 2022) vanaf het moment dat deze periodes boekbaar zijn. Alle exacte voorwaarden van de TUI omruilgarantie vind je hier.

Q: Ik wil mijn vakantie omruilen. Hoe gaat dat in zijn werk?
A: Heb je geboekt via TUI.nl of ons Customer Services Center? Neem dan contact op met ons op via 088-0885885. We maken de omboeking dan graag voor je in orde. Heb je geboekt bij een ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neem dan contact met hen op om de omboeking te regelen.

Q: Kan ik mijn KRAS reis omruilen naar een TUI vakantie?
A: Ja dit is mogelijk. Heb je geboekt via KRAS.nl of het Customer Services Center? Neemt u dan contact op met ons op via TUI.nl/contact. We maken de omboeking dan graag voor je in orde. Heb je geboekt bij een ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neem dan contact met hen op om je omboeking te regelen. 

Q: Ik wil gebruik maken van de omruilgarantie. Wat betekent dit voor mijn betalingsverplichting?
A: Na iedere boeking die je doet, vragen wij een aanbetaling van 30% van de reissom. Deze aanbetaling vragen wij om direct te voldoen. Als je gebruik wilt maken van de omruilgarantie blijft deze verplichting staan, ook als de reis naar later in het jaar omgeboekt wordt. Het restantbedrag dient uiterlijk 6 weken voor vertrek te zijn voldaan. Wordt de vakantie omgeboekt naar een datum binnen 6 weken voor vertrek? Dan dient de betaling direct betaald te worden. Als je jouw vakantie omboekt naar later in het jaar, verschuift deze betalingsverplichting dus mee. Het restantbedrag dient in dit geval 6 weken voor de nieuwe vertrekdatum te zijn voldaan.

Voorbeeld: Oorspronkelijke vertrekdatum is 1 juli 2021. De betalingsverplichting voor de totale reissom ligt dan op uiterlijk 20 mei 2021. De vakantie wordt via de omruilgarantie omgeboekt naar1 augustus 2021. De nieuwe uiterlijke betaaldatum is dan 20 juni 2021.

Q: Ik heb een e-mail ontvangen dat mijn vakantie is geannuleerd. Nu krijg ik een e-mail dat mijn e-tickets gereed zijn. Wat is nu juist?
A: Heb je zowel bericht gehad dat je vakantie is geannuleerd als dat je tickets gereed zijn, dan kun je het bericht over de tickets negeren. De informatie over het annuleren van je vakantie is in dit geval leidend. Onze excuses voor de eventuele verwarring.

Q; Mijn boeking is geannuleerd vanwege corona en toch zie ik in Mijn TUI dat ik nog een bedrag moet betalen. Wat moet ik doen?
A: Wij zijn op dit moment druk bezig met het informeren van onze klanten over de geannuleerde reizen als gevolg van het coronavirus. Het is mogelijk dat je van ons bericht hebt ontvangen dat wij jouw vakantie moeten annuleren maar dat je toch nog een te betalen bedrag in Mijn TUI ziet staan. Als jouw reis geannuleerd is als gevolg van het coronavirus, dan is deze informatie leidend. Je kunt dan het openstaande bedrag in Mijn TUI negeren. Onze excuses voor de eventuele verwarring.

Q: Mijn pakketreis is geannuleerd en online vind ik een identieke reis alleen met een andere vertrekdatum. Ik wil graag deze reis boeken. Wat moet ik doen?
A: Is de nieuwe vertrekdatum maximaal drie dagen voor of na de oorspronkelijke vluchtdag, dan kun je contact met ons opnemen via het Customer Services Center (088-0885885) of een TUI winkel bij jou in de buurt. Zij maken de omboeking dan voor je in orde. Als de reissom hoger uitvalt dan passen we de prijs aan naar de oorspronkelijke reissom. Je hoeft dan niets bij te betalen. Heb je de volledige reissom al betaald en de nieuwe reissom is lager, dan krijg je dit verschil terug in geld. Moet je nog een deel van de reis betalen, dan factureren wij een lager restantbedrag. Heb je de reissom met een voucher betaald, dan krijgt je het restant terug in de vorm van een voucher. Deze kun je later indien gewenst omzetten in geld. Voor boekingen gedaan op of na 1 januari 2021 is het mogelijk om direct het restantbedrag in geld terug te vragen. Hiervoor kun je via Mijn TUI een verzoek tot restitutie indienen.

Q: Mijn pakketreis is geannuleerd en online vind ik een identieke reis alleen de reisduur wordt langer/korter omdat er op andere dagen gevlogen wordt. Ik wil graag deze reis boeken. Wat moet ik doen?
A: Om deze reis te boeken neem je contact op met ons Customer Services Center via 088-0885885 of met een TUI winkel bij jou de buurt. Zij maken de boeking graag voor jou in orde. Valt de reissom hoger uit dan het oorspronkelijke bedrag dan betaal je zelf het verschil bij. Heb je de volledige reissom al betaald en de nieuwe reissom is lager, dan krijg je dit verschil terug in geld. Moet je nog een deel van de reis betalen, dan factureren wij een lager restantbedrag. Heb je de reissom met een voucher betaald, dan krijg je het restant terug in de vorm van een voucher. Deze kun je later indien gewenst omzetten in geld. Voor boekingen gedaan op of na 1 januari 2021 is het mogelijk om direct het restantbedrag in geld terug te vragen. Hiervoor kun je via Mijn TUI een verzoek tot restitutie indienen.

Q: Mijn vlucht is geannuleerd en online vind ik een identieke reis alleen met een andere vertrekdatum. Ik wil graag deze reis boeken. Wat moet ik doen? A: Als je al een voucher van ons hebt ontvangen voor je geannuleerde vlucht, dan kun je met deze voucher de nieuwe reis boeken. Als de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, neem dan contact met ons op via het Customer Service Center via 088-0885885 of een TUI winkel bij jou in de buurt, dan passen wij de prijs aan naar de oorspronkelijke reissom.
Als je nog geen voucher van ons hebt ontvangen, kun je contact met ons opnemen via het Customer Services Center (088-0885885) of met een TUI winkel bij jou in de buurt. Zij maken de omboeking dan voor je in orde. Als de reissom hoger uitvalt dan passen we de prijs aan naar de oorspronkelijke reissom. Je hoeft dan niets bij te betalen. Indien de nieuwe reissom lager is, krijg je dit verschil terug in geld. Mocht je met een voucher betaald hebben of betalen, dan ontvang je het restant bedrag terug in de vorm van een voucher. Deze kun je indien gewenst omzetten in geld.

Q: Ik heb mijn reis (gedeeltelijk) betaald met een reischeque en TUI heeft mijn reis geannuleerd. Hoe krijg ik de reischeque terug?
A: Je krijgt de volledig door jou betaalde reissom terugbetaald. Dus ook het deel waarvoor je de reischeque hebt ingezet wordt in geld terugbetaald.  

Q: Ik heb een vakantie geboekt met vertrek later dit jaar maar wil annuleren. Krijg ik mijn geld terug?
A: We adviseren je de situatie nog even af te wachten voordat je je reis annuleert. Mocht je twijfelen dan kun je gebruik maken van de versoepelde omruilgarantie.

De voorwaarden van de TUI omruilgarantie vind je hier

Q: Ik heb een zeecruise geboekt met vertrek dit najaar en de cruise-afvaart is al geannuleerd door de rederij.
A: Als de rederij jouw cruise al heeft geannuleerd dan krijg je zo spoedig mogelijk bericht van TUI over de annulering van je reis. Vanwege de drukte en de verwerking van de annuleringen kan dit even op zich laten wachten.

Q: Ik heb een vakantie geboekt en nog niets aanbetaald. Kan ik kosteloos annuleren?
A: Kosteloos annuleren kan in principe binnen maximaal vijf werkdagen na boeking (maandag tot en met zaterdag). Dit is afhankelijk van de vertrekdatum, het type ticket en/of de uitvoerende airline. Na deze periode worden conform de ANVR Reisvoorwaarden annuleringskosten in rekening gebracht. Meer informatie hierover lees je in onze algemene reisvoorwaarden: https://www.tui.nl/corporate/nl/algemene-voorwaarden

Q: Ik heb mijn reis zelf geannuleerd voordat TUI de reizen annuleerde. Kan ik de annuleringskosten alsnog terugkrijgen in de vorm van een voucher? 
A: Dit is helaas niet mogelijk. Op het moment van de annulering waren de reguliere annuleringsvoorwaarden met de bijbehorende annuleringskosten van toepassing. Het is niet mogelijk om voor deze annulering met terugwerkende kracht een voucher te krijgen.

Q: Hoe wordt de terugbetaling van een reis- of annuleringsverzekering geregeld?
A: Heb je een reis- of annuleringsverzekering via TUI afgesloten, dan wordt de betaalde premie aan je gerestitueerd. We nemen dit automatisch voor je mee in het berekenen van het totale bedrag. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Dit geldt voor reizen die wij vanaf 9 december 2020  moeten annuleren. Voor reizen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten annuleren zijn vouchers uitgegeven waarin het bedrag van de afgesloten verzekering is meegenomen.  

Q: Kan ik mijn geannuleerde reis claimen bij mijn annuleringsverzekering geboekt via TUI (Faber Verzekeringen en Europeesche Verzekeringen)? 
A: Als de reis is geannuleerd door TUI dan kun je géén beroep doen op je annuleringsverzekering. In dat geval krijg je de reissom terugbetaald. Dit geldt voor reizen die wij vanaf 9 december 2020 moeten annuleren. Voor reizen die geannuleerd zijn tot en met 8 december 2020 zijn vouchers uitgegeven ter waarde van de betaalde reissom. Wil je zelf de reis annuleren dan is er alleen dekking op de annuleringsverzekering als de bestemming op het moment van boeken een groen of geel reisadvies had. 


Alleen vliegticket

Q: Klopt het dat jullie vliegen op bestemmingen met een oranje reisadvies?
A: Wij bieden op het moment een beperkt aantal bestemmingen met een oranje reisadvies aan voor reizigers die een noodzakelijke reis moeten maken. Bekijk hier voor welke bestemmingen wij losse vliegtickets verkopen.

Q: Kan ik een los ticket kopen op de vluchten die jullie uitvoeren naar bestemmingen met een oranje reisadvies?
A: Bij een oranje reisadvies zijn alleen noodzakelijke reizen toegestaan. Wil je een ticket boeken dan kan dit alleen als jouw reis noodzakelijk is. Check hier om te controleren of dit voor jou het geval is: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/reizen-buitenland

Q: Ik heb gehoord dat jullie nu ook geld teruggeven voor geannuleerde vluchten in plaats van vouchers uit te geven. Ik heb eerder een voucher ontvangen maar wil geld terug. Hoe krijg ik mijn geld terug?
A: Heb je alleen een ticket geboekt via TUI.nl, het TUI Customer Services Center, één van onze TUI winkels, een collega van TUI at Home of bij een bij TUI aangesloten ANVR reisbureau waarbij je de betaling rechtstreeks aan TUI hebt voldaan? Dan staat bij het inloggen in Mijn TUI op het tabblad waar je de voucher hebt gedownload een link naar het formulier “restitutie ticket only”. Als je dit formulier invult zorgen wij dat het bedrag wordt uitbetaald naar de bankgegevens die je op het formulier doorgeeft. Je kunt dit formulier alleen invullen als je de hoofdboeker van de boeking bent en de boeking uit een losse vlucht bestond. Heb je een boeking gemaakt via één van de bij TUI aangesloten ANVR reisbureaus waarbij je de boeking aan het reisbureau hebt betaald? Neem dan contact op met het reisbureau dat de boeking voor je heeft gemaakt om de uitbetaling van je ticket only voucher te verzorgen. 

Q: Vanaf wanneer geldt deze maatregel?
A: Deze maatregel geldt voor alle TUI fly vluchten die wij vanaf 13 maart 2020 hebben moeten annuleren als gevolg van het coronavirus en waarvoor TUI een voucher heeft verstrekt.

Q: Wanneer kan ik restitutie aanvragen?
A: Je kunt vanaf nu restitutie aanvragen. Heb je alleen een ticket geboekt via TUI.nl, het TUI Customer Services Center, één van onze TUI winkels, een collega van TUI at Home of bij een bij TUI aangesloten ANVR reisbureau waarbij je de betaling rechtstreeks aan TUI hebt voldaan? Dan staat bij het inloggen in Mijn TUI op het tabblad waar je de voucher hebt gedownload een link naar het formulier “restitutie ticket only”. Als je dit formulier invult zorgen wij dat het bedrag wordt uitbetaald naar de bankgegevens die je op het formulier doorgeeft. Je kunt dit formulier alleen invullen als je de hoofdboeker van de boeking bent en de boeking uit een losse vlucht bestond. Heb je een boeking gemaakt via één van de bij TUI aangesloten ANVR reisbureaus waarbij je de boeking aan het reisbureau hebt betaald? Neem dan contact op met het reisbureau dat de boeking voor je heeft gemaakt om de uitbetaling van je ticket only voucher te verzorgen. 

Q: Ik heb een boeking met alleen vluchten die misschien in de toekomst vanwege het coronavirus geannuleerd wordt. Krijg ik dan mijn geld terug?
A: Ja, als wij een vlucht moeten annuleren dan ontvang je van ons de betaalde reissom terug. Heb je via TUI.nl of een TUI reisbureau geboekt, dan kun je hiervoor in Mijn TUI een verzoek tot terugbetaling indienen. Heb je geboekt via een ander reisbureau? Dan ontvang je de betaling terug via deze reisagent. Daarnaast is omboeken naar een alternatieve vlucht, bijvoorbeeld op een latere datum, ook een mogelijkheid. De verschillende mogelijkheden worden toegelicht in de brief die je bij annulering ontvangt, wanneer dat van toepassing is.

Q: Ik heb mijn ticket only voucher overgedragen aan iemand anders binnen mijn oorspronkelijke boeking. Wie heeft nu recht op de uitbetaling in geld?
A: Als je gebruik gemaakt hebt van het formulier voor het overdragen van de voucher, dan heeft de persoon aan wie je de voucher hebt overgedragen recht op uitbetaling in geld. Mits de voucher nog niet is gebruikt bij een nieuwe boeking. Als de persoon aan wie je de voucher hebt overgedragen gebruik wil maken van restitutie, dan verzoeken wij dit door deze persoon kenbaar te laten maken bij het boekingskantoor waar je je boeking had ondergebracht, óf door contact op te nemen met het TUI Customer Services Center. Er wordt dan een aantekening gemaakt dat er een verzoek voor uitbetaling zal volgen bij een overgedragen voucher. Deze persoon krijgt dan de mogelijkheid het “restitutie formulier ticket only” in te vullen, zodat wij de uitbetaling kunnen verzorgen.

Q: Ik heb via TUI alleen een vliegticket geboekt van Transavia. De vlucht is geannuleerd en TUI heeft hiervoor een voucher uitgegeven, heb ik nu ook recht op restitutie? 
A: Als TUI de voucher heeft uitgegeven, dan kun je ook restitutie in geld aanvragen.

Q: Ik heb een voucher ontvangen voor een geannuleerde vlucht en wil die gewoon gebruiken. Blijft deze geldig?
A: Ja, je reeds ontvangen voucher blijft gewoon geldig en kun je gebruiken voor het boeken van een nieuwe reis bij TUI.

Q: Ik heb eerder een voucher ontvangen en deze al weer gebruikt voor een nieuwe vlucht. Kan ik deze nieuwe boeking ongedaan maken en alsnog geld terugkrijgen?
A: Nee, je kunt deze boeking niet meer ongedaan maken en alsnog geld terug ontvangen.

Q: Betekent dit dat ik nu ook geld terug kan krijgen voor mijn geannuleerde pakketreis?
A: Inmiddels is besloten om bij alle geboekte reizen die wij vanaf 9 december 2020 moeten annuleren klanten de betaalde reissom terug te betalen. Na annulering kan de klant zelf via Mijn TUI een verzoek tot terugbetaling indienen. Is de reis via een reisagent geboekt dan verloopt de terugbetaling via de reisagent. Voor annuleringen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten doorvoeren, zijn vouchers uitgegeven ter waarde van de betaalde reissom. Heb je een voucher ontvangen voor een geannuleerde pakketreis en is deze 6 maanden of langer geleden uitgegeven, dan is het mogelijk een aanvraag voor restitutie aan ons door te geven. Heb je jouw reis geboekt via TUI.nl, het TUI Customer Services Center, één van onze TUI winkels, een collega van TUI at Home of bij een bij TUI aangesloten ANVR reisbureau waarbij je de betaling rechtstreeks aan TUI hebt voldaan? Dan staat bij het inloggen in Mijn TUI op het tabblad waar je de voucher hebt gedownload een link met de mogelijkheid restitutie aan te vragen, mits de voucher 6 maanden of langer geleden is uitgegeven. Als je het restitutieformulier invult en jouw voucher voor restitutie in aanmerking komt, zorgen wij dat het bedrag wordt uitbetaald naar de bankgegevens die je op het formulier doorgeeft. Houd hierbij rekening met een afhandeltijd van twee maanden. Heb je een boeking gemaakt via één van de bij TUI aangesloten ANVR reisbureaus waarbij je de boeking aan het reisbureau hebt betaald? Neem dan contact op met het reisbureau dat de boeking voor je heeft gemaakt om de uitbetaling van je voucher te verzorgen. 

Q: Ik heb alleen een vliegticket bij TUI fly gekocht en wil mijn vlucht wijzigen. Wat nu? 
A: Speciaal voor jouw situatie heeft TUI de tijdelijke actie kosteloos wijzigen in het leven geroepen. Hiermee kan een geboekte TUI fly vlucht met vertrek tot en met 30 september 2021 eenmalig kosteloos worden gewijzigd naar een andere datum en/of bestemming. Meer informatie over het kosteloos wijzigen en de voorwaarden lees je hier: https://www.tui.nl/vliegtickets/kosteloos-wijzigen/

Q: Ik heb alleen een vliegticket bij TUI fly geboekt en nu is een deel van mijn reis geannuleerd door TUI. Krijg ik hiervoor ook een voucher?
A: Ja, je krijgt een voucher voor het deel van de reis dat niet heeft plaatsgevonden. Als je een retourticket hebt gekocht en de terugvlucht is geannuleerd, dan krijg je een voucher ter waarde van de terugvlucht. Als je liever geld terug hebt in plaats van een voucher kun je via Mijn TUI of via het ANVR reisbureau waar je jouw vlucht geboekt het formulier invullen om de waarde van de voucher te laten terugbetalen. Daarnaast is omboeken naar een alternatieve vlucht, bijvoorbeeld op een latere datum, ook een mogelijkheid. De verschillende mogelijkheden worden toegelicht in de brief die je bij annulering ontvangt, wanneer dat van toepassing is.

Q: Ik heb alleen een los ticket geboekt en heb hiervoor een voucher ontvangen. Is mijn voucher gedekt door het SGR? 
A: Nee, er geldt geen SGR dekking voor Corona-vouchers die zijn uitgegeven voor losse vliegtickets. Losse overeenkomsten van luchtvervoer vallen niet onder de SGR garantieregeling. Ook lijndiensten en charters vallen niet onder deze garantie. Daarom vallen ook tijdens deze coronacrisis losse vliegtickets niet onder de garantieregeling van SGR. 

Q: Ik heb een vlucht geboekt bij TUI fly. Kan ik online inchecken en/of een stoelreservering maken?
A: Ja, via het webportaal van TUI fly kun je een stoel reserveren of online inchecken: Let op: online inchecken is mogelijk vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek.

Heb je eerder TUI fly services geboekt die door TUI geannuleerd zijn, dan restitueren wij het bedrag in geld. Je ontvangt het bedrag dat je betaald hebt via de wijze waarop je de services oorspronkelijk geboekt hebt.

 

TUI extra's

TUI fly services: 
Via het webportaal van TUI fly kun je verschillende services boeken, zoals het reserveren van een stoel of online inchecken.
Let op: online inchecken is mogelijk vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek.

Heb je eerder TUI fly services geboekt die door TUI geannuleerd zijn, dan restitueren wij het bedrag in geld. Je ontvangt het bedrag dat je betaald hebt via de wijze waarop je de services oorspronkelijk geboekt hebt.

Excursies via TUI Experiences:

Geboekt via een TUI winkel, TUI at Home, Customer Services Center of een ANVR aangesloten reisbureau:
Heb je vooraf excursies bijgeboekt via een TUI winkel, TUI at Home, het Customer Services Center of een ANVR aangesloten reisbureau en kunnen deze als gevolg van het coronavirus niet doorgaan? Dan worden deze door TUI voor je geannuleerd. Je ontvangt het betaalde bedrag terug. Neem hiervoor contact op met de partij/reisagent waar je de excursies geboekt hebt. Zij maken de terugbetaling voor je in orde.

Excursies bij GO TUI geboekt via www.tui.nl/excursies/ of de TUI app:
Als TUI je pakketreis annuleert en je hebt excursies via GO TUI bijgeboekt, neem dan contact op met het Customer Services Center van GO TUI voor de terugbetaling van de kosten voor deze excursies.

Reis- en annuleringsverzekering: 
Heb je een reis- of annuleringsverzekering via TUI afgesloten en wordt je reis door TUI geannuleerd, dan wordt de betaalde premie meegenomen in het totaalbedrag van de terugbetaling. We nemen dit automatisch mee in het berekenen van het totale bedrag. Je hoeft hiervoor dus zelf niets te doen. Dit geldt voor reizen die wij vanaf 9 december 2020 moeten annuleren. Voor reizen die wij tot en met 8 december 2020 hebben moeten annuleren zijn vouchers uitgegeven, waarin het bedrag van de betaalde premie is meegenomen.

Overige extra’s: 
Omdat er sprake is van een overmachtssituatie komen kosten die je al gemaakt hebt ten behoeve van de reis (bijvoorbeeld parkeerkosten of kosten voor een dierenpension) niet voor vergoeding in aanmerking.

 

TUI Villas

Q: Ik heb een vakantie bij TUI Villas geboekt en ik heb een vraag over mijn boeking, kan ik bij TUI terecht?
A: TUI Villas is geen onderdeel van TUI Nederland daarom kun je voor jouw boeking bij TUI Villas helaas niet bij ons terecht. Vanwege de grote drukte bij TUI Villas zijn zij op dit moment niet meer per e-mail maar alleen per telefoon bereikbaar via +49 211 668878830 van maandag tot en met vrijdag tussen 10:00 en 12:00 uur We begrijpen dat dit niet ideaal is, maar vragen gezien de uitzonderlijke omstandigheden om je begrip. Omdat TUI Villas geen onderdeel is van TUI Nederland is het helaas niet mogelijk je TUI Corona-voucher te gebruiken voor een boeking bij TUI Villas.

 

Websites met nuttige informatie