We respecteren jouw privacy

TUI.nl gebruikt verschillende soorten cookies en andere technologieën. Naast functionele cookies, plaatsen wij analytische cookies om het gebruik en de kwaliteit van onze website te meten. Ook plaatsen wij cookies voor een betere gebruikservaring. Deze cookies maken het mogelijk om gepersonaliseerde aanbiedingen te tonen, social media koppelingen te maken en maken het derden mogelijk om jouw gedrag te volgen en daarop afgestemde advertenties te tonen. Door op “Accepteer cookies” te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle hiervoor omschreven cookies en andere technologieën om persoonlijke data te verzamelen. Indien je kiest voor “Weigeren” plaatsen wij enkel functionele en analytische cookies en zal er geen sprake zijn van gepersonaliseerde content.

Update 30 juni 2021, 16.00 uur

De d-reizen reisbureaus zijn failliet. Dat heeft grote gevolgen voor de bij hen geboekte reizen en de door hen uitgegeven vouchers. Het is zeer te betreuren dat hun meer dan 1.000 medewerkers hierdoor geraakt worden en het de vakanties van vele Nederlanders betreft. Een aantal van de door d-reizen geboekte vakanties zijn bij TUI ondergebracht en wij kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt over die vakanties of de vouchers die d-reizen voor jouw TUI vakantie heeft uitgegeven. Hieronder beantwoorden we zo veel mogelijk vragen en we voegen nieuwe vragen en antwoorden toe wanneer nodig.

 

Ben ik nu mijn geld kwijt?

Om je direct gerust te stellen: dat zal slechts in een zeer beperkt aantal gevallen zo zijn, Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) staat garant om consumenten schadeloos te stellen voor vakantiereizen (pakketreizen of losse overeenkomsten van verblijf). Hierna volgen nog meer specifieke vragen over vakanties en vouchers.

 

Vouchers

Ik had een TUI vakantie geboekt bij d-reizen, die is geannuleerd en nu heb ik een d-reizen voucher, hoe ontvang ik uitbetaling van de voucher?
De coronavouchers voor pakketvakanties zijn gedekt door de SGR wanneer dit op de coronavoucher vermeld staat. Dit betekent dat SGR het voucher aan jou gaat uitbetalen. Je moet daarvoor zelf de gegevens van je voucher doorgeven aan SGR. Kijk op de site www.sgr.nl hoe je een claim bij SGR kunt indienen. 

Ik had TUI Ticket Only geboekt bij d-reizen, die zijn geannuleerd en nu heb ik een d-reizen voucher, hoe ontvang ik uitbetaling van de voucher?
Voor de terugbetaling van geboekte vliegtickets van TUI fly vragen wij je per mail te melden bij de SGR via schade@sgr.nl met als onderwerp Los ticket TUI fly en onder vermelding van het boekingsnummer van d-reizen. Stuur je voucher samen met de boekingsbevestiging en het betaalbewijs. SGR zal een controle uitvoeren en daarna de stukken aan ons doorsturen zodat wij de uitbetaling in orde kunnen maken. 

 

Geboekte vakanties

Q: Ik heb een vakantie van TUI geboekt via d-reizen, wat moet ik doen?
A: Als je een TUI pakketreis geboekt hebt via d-reizen, dan verandert er niets; TUI zal je vakantie alsnog uitvoeren. De (restant)betaling doe je dan aan TUI en niet aan d-reizen. Wij zullen je vragen of je al een aanbetaling had voldaan aan d-reizen, die hoef je niet voor een tweede maal te voldoen aan TUI.

Q: Ik heb een vakantie van TUI geboekt via d-reizen, maar daar zijn nog andere elementen aan toegevoegd door d-reizen, wat moet ik doen?
A: De Wet op de Reisovereenkomst bepaalt dan dat d-reizen de formele reisorganisator van jouw vakantie is. De SGR dient in dat geval de al voldane reissom terug te betalen. Weet je niet zeker of er andere reisdiensten zoals bijvoorbeeld autohuur, excursies of verblijf elders door d-reizen zijn toegevoegd aan je TUI vakantie? Onze collega’s op het customer services center kijken graag met je mee.

Q: Ik heb een vakantie van TUI geboekt via d-reizen en ik wil wijzigen, kan dat?
A: Je kunt in de meeste gevallen je vakantie wijzigen, naar bijvoorbeeld een andere bestemming of reisdatum. Zie hiervoor de Omruilgarantie op onze website. Je hoeft dit niet nu te doen, je kunt dit nog doen tot 7 dagen voor de vertrekdatum (zie de voorwaarden van de omruilgarantie). Je kunt contact opnemen met de medewerkers van ons Customer Services Center. Zij helpen je graag bij het doorvoeren van de wijziging.

Q: Ik heb een vakantie van TUI geboekt via d-reizen en ik wil annuleren, kan dat?
A: In principe kan TUI deze vakantie nog steeds uitvoeren. Je kunt altijd annuleren, maar niet zonder kosten. Die kosten zijn conform de Algemene Reisvoorwaarden van TUI Nederland, artikel 5.

Q: Ik heb een vakantie van TUI geboekt via d-reizen, TUI annuleert mijn reis, krijg ik mijn geld terug?
A: Wanneer in de komende tijd TUI je reis moet annuleren omwille van corona, ontvang je de door jou gedane betalingen van de reissom, terug van TUI. Hierbij zijn niet inbegrepen d-reizen reserveringskosten, bijdrage Calamiteitenfonds en andere zaken die er specifiek door d-reizen aan toegevoegd zijn. Na ontvangst van de betalingsbevestiging en verdere informatie van de curator zal TUI de terugbetaling verwerken. Hierdoor kan de terugbetaling langer duren dan je normaal gesproken van TUI gewend bent. 

 

Geboekte ticket only

Ik heb alleen een ticket van TUI geboekt via d-reizen, wat moet ik doen?
Heb je uitsluitend een ticket geboekt van TUI dan zal TUI die vlucht alsnog uitvoeren, mits de vlucht is betaald. Wij zullen je vragen of je al een betaling had voldaan aan d-reizen, die hoef je niet voor een tweede maal te voldoen aan TUI.

Ik heb alleen een ticket van TUI en d-reizen heeft daar een pakketreis van gemaakt door er andere onderdelen aan toe te voegen zoals bijvoorbeeld een hotel, wat moet ik doen?
In dit geval heb je een pakketreis geboekt waarvan maar één onderdeel door TUI wordt uitgevoerd en de rest door anderen. Daarmee is d-reizen verworden tot je reisorganisator. Deze reis valt wel onder de bescherming van de SGR. Je kunt daar het verzoek indienen om de al betaalde reissom terug te vorderen. Kijk op de site www.sgr.nl hoe je dat verzoek kunt indienen.

 

Contact

Mocht je er niet uitkomen of staat je vraag hier niet bij? Check onze Service & Contact pagina voor antwoorden op meer veel gestelde vragen, uitleg over zaken die je zelf kunt regelen of onze contact mogelijkheden.